سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
تاثیر جدال سنت و مدرنیسم بر صنایع دستی در کتابی به قلم ابوالقاسم دادور

«جستاری در سنت و مدرنیسم و تاثیر آن بر صنایع دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور با همکاری نازنین قریب‌پور شهریاری و فرناز عرب‌نیا از سوی انتشارات دانشگاه الزهرا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «جستاری در سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر صنایع‌ دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، با همکاری نازنین قریب‌پور شهریاری و فرناز عرب‌نیا، روانه کتابفروشی‌ها شد. در این کتاب مباحث جدلی میان سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر مهم‌ترین وجه از هنرهای ایرانی یعنی صنایع‌ دستی، بررسی شده است.

کتاب هشت فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند: «سنت»، «مدرنیسم»، «تعامل سنت و مدرنیسم»، «تعارض سنت و مدرنیسم»، «پست مدرنیسم»، «ورود مدرنیسم به ایران»، «صنایع‌دستی و جایگاه آن در ایران» و «صنایع‌دستی معاصر در ایران».

«مفهوم سنت در لغت»، «سنت در تعالیم اسلامی»، «سنت در عرف متفکران»، «هنر سنتی»، «هنر و هنرمند سنتی»، «برداشت از سنت»، «بازگشت به سنت» و «سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی در جامعه سنتی» عمده مباحث مطرح‌شده در فصل نخست کتاب است.

همچنین مباحث مطرح‌شده در فصل دوم کتاب نیز به این شرح است: «واژه و مفهوم مدرن»، «مدرنیسم»، «مدرنیته»، «دستاوردهای مدرنیته»، «مدرنیته و جوامع» و «هنر مدرن». نویسندگان در فصل سوم کتاب نیز مباحثی چون «جامعه سنتی و جامعه مدرن»، «پیشرفت در دنیای صنعتی» و «شاخصه‌های مدرنیته و سنت» را مطرح کرده‌اند.

«تقابل دیدگاه‌های سنتی و مدرن»، «انسان در جوامع سنتی و مدرن»، «مدرنیته در جوامع توسعه‌نیافته» و «نشانه‌هایی از مدرنیته» عناوین سرفصل‌های فصل چهارم کتاب و «واژه و مفهوم پست‌مدرن»، «تاریخچه پیدایش پست‌مدرن»، «ویژگی‌های پست‌مدرن» و «هنر و سنت در پست‌مدرنیسم» نیز عناوین سرفصل‌های فصل پنجم کتاب است.

نویسندگان در فصل ششم کتاب نیز این مباحث را مطرح کرده‌اند: «ایران از صفویه تا امروز»، «حکومت پهلوی»، «توسعه صنعتی در ایران»، «رویارویی سنت و تجدد در ایران»، «نقاشی قهوه‌خانه»، «سال‌های شکل‌گیری مدرنیسم»، «اصالت و هویت هنر ایرانی»، «مکتب سقاخانه» و «دوران پس از انقلاب اسلامی». «صنایع‌دستی و ویژگی‌های آن»، «صنایع‌دستی ایران»، «تنوع صنایع‌دستی در ایران»، «نقش صنایع‌دستی در بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی»، «سنت و تقدس در صنایع‌دستی» و «هویت در صنایع‌دستی ایران» نیز عمده مباحث مطرح‌شده در فصل هفتم کتاب است.

در نهایت فصل هشتم کتاب نیز شامل این مباحث است: «تحول در صنایع‌دستی»، «بازتولید صنایع‌دستی»، «مشکلات صنایع‌دستی و راهکارهای آن»، «سنت و مدرنیسم و بازتاب آن در صنایع‌دستی»، «تأثیر تکنولوژی بر صنایع‌دستی» و «نقش آموزش در صنایع‌دستی».

برای به سرانجام رسیدن این کتاب، با چندی چند از صاحب‌نظران و اندیشمندان معاصر ایران در حوزه هنر از جمله محمدرضا ریخته‌گران، حبیب‌الله آیت‌اللهی، کامران افشار مهاجر، عباس اکبری و مهدی مکی‌نژاد گفت‌وگو شده است.

«نقش زن در آثار هنری دوره ساسانیان» (با همکاری روشنک نشاط)، «هم‌بودی دین و هنر در ایران باستان» (با همکاری مهتاب برازنده)، «جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان» (با همکاری مهتاب مبینی)، «پای‌پوش‌های ایرانی» (با همکاری لیلا پورکاظمی)، «مطالعه تطبیقی نقش و نماد عقاب در مجسمه‌ها، فلزات و منسوجات ایران، یونان، مصر و روم باستان»، «مطالعه تطبیقی نقوش برجسته هخامنشی و ساسانی در ایران» (با همکاری عادله غربی) و «درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان» نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده دادور است.

«جستاری در سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر صنایع‌دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور، نازنین قریب پور شهریاری و فرناز عرب نیا با شمارگان هزار نسخه، 510 صفحه و بهای 30 هزار تومان، از سوی انتشارات دانشگاه الزهرا منتشر شده است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها