چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
«من آلیس نیستم اما اینجا خیلی عجیبه» به یک سندرم نادر می‌پردازد

فرید حسینیان از انتشار یک رمان تازه، از سوی انتشارات ققنوس تا پایان اسفندماه خبر داد. این کتاب به یک سندرم نادر و نایاب می‌پردازد.

فرید حسینیان، نویسنده و شاعر، درباره تازه‌ترین اثر خود، «من آلیس نیستم ولی اینجا خیلی عجیبه» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ماجرای اصلی داستان به یک سندروم نادر بازمی‌گردد، کسانی که به این بیماری دچار هستند اجسام اطراف خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه واقعی می‌بینند. نویسنده کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» نیز گویا به این بیماری دچار بوده است و داستانش را بر اساس این موضوع نوشته است.

وی ادامه داد: این رمان شامل 16 فصل است، راوی این داستان نیز دچار این سندروم ناشناخته است، به همین دلیل به گذشته برمی‌گردد و خاطرات خود را از گذشته تابه‌حال مرور می‌کند. درواقع این سندروم بهانه‌ای است تا خاطرات خودش را در یک دوره زمانی بیان کند.

نویسنده کتاب «من آلیس نیستم، اما اینجا خیلی عجیبه» با اشاره به فضای داستان گفت: راوی دنیای به‌هم‌ریخته و نامنظمی دارد. داستان از سال 60 آغاز می‌شود و در میانه داستان به جنگ تحمیلی و در پایان به قضیه داعش می‌پردازد.

وی افزود: این کتاب به لحاظ ساختاری سخت‌خوان است و ارجاعات زیادی دارد. شاید همین موضوع کار را برای مخاطب سخت کند، اما بدون شک مخاطب در پایان از داستان لذت خواهد برد.

حسینیان در توضیح دلایل پرداختن به این موضوع اظهار کرد: بعداز اینکه با موضوع این سندرم آشنا شدم، احساس کردم که من هم از بچگی به این بیماری دچارم چراکه گاهی اطراف را کوچک و بزرگ می‌بینم، اما واقعاً نمی‌دانم که چقدر دچار این بیماری هستم.

وی ادامه داد: راوی گاهی آشفته و دچار توهم می‌شود. این شخصیت درون‌گراست اما گاهی شاهد موضوعات طنز نیز هستیم. در کل، داستان سرد است و با اینکه یک داستان عاشقانه نیست اما در کل داستان شاهد یک نگاه رمانتیک هستیم.

این نویسنده در ارتباط با مخاطبان کتابش گفت: قبل از چاپ، کتاب را برای چند نفر خواندم و همگی توانستند با آن ارتباط برقرار کنند اما به دلیل پیچیدگی‌های داستان، احتمال این موضوع وجود دارد که افرادی که به داستان‌های ساده و خطی علاقه دارند با آن ارتباط بر قرار نکنند.

وی ادامه داد: کتاب چاپ شده است و ظرف روزه‌های آینده روانه بازار خواهد شد. نخواستم برای پست‌مدرن نوشتن تلاش کنم چراکه نگاهی تجربی به نوشتن دارم و به همین دلیل است که این اثر دارای ساختاری بسیار گسسته است و نمونه‌ای مانند آن در ادبیات فارسی بسیار کم است.

حسینیان در پایان اظهار کرد: این هفتمین کتاب من است و پیش از آن سه مجموعه شعر، یک مجموعه ترجمه شعر، یک رمان و یک مجموعه داستان داشتم.

فرید حسینیان در سال 1356 در تهران متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک گرفته و برای مقطع کارشناسی ارشد به سراغ رشته مدیریت شهری رفته است. اولین کتاب وی که به شعر می‌پردازد و «دارم خیال می‌کنم» نام دارد، در سال 78 روانه بازار شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها