دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
«خواستگاری» میرباقری به پیشخان کتابفروشی‌ها آمد

نمایشنامه «خواستگاری» نوشته مهدی میرباقری از سوی انتشارات مروارید روانه کتابفروشی‌ها شد. میرباقری این نمایشنامه را به محمد یعقوبی تقدیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نمایشنامه تک‌پرده‌ای «خواستگاری» نوشته مهدی میرباقری از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. این نمایشنامه هفت شخصیت دارد؛ آهای، اُهوی، پسر غریبه، آق‌مامان، آجی و سوزی. بنا به کلام نویسنده همه بازیگرها هم می‌توانند زن باشند و هم مرد.

روایت داستانی «خواستگاری» به این شرح است: «خانواده‌ای چند ساعت مانده به شب خواستگاری دخترشان متوجه گرفتگی چاه فاضلاب‌شان می‌شوند، غریبه‌ای که از قضا همسایه آنهاست، برای باز کردن چاه و رفع مشکل وارد خانه می‌شود. غریبه که به دختر خانواده علاقه دارد اطلاعاتی را درباره خواستگار دختر در اختیار خانواده قرار می‌دهد و این مساله باعث اتفاق‌هایی می‌شود.»

نویسنده در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «این نمایشنامه پیش از آنکه کمدی باشد یک تراژدی است، تراژدی به خاطر شخصیت‌های پوچ و بی‌معنی‌اش و حتی شاید پیرنگ و داستان‌اش، به خاطر شخصیت‌هایی که در ظاهر به هم بی‌ربط‌اند و فاصله زیادی از هم دارند. آن اندازه دور که شاید با بلندگو با هم حرف بزنند. اُهوی دائما در یک خط رفت و آمد می‌کند و از ابتدا تا انتهای نمایش هرجا که بی‌کار باشد، با توپ‌اش ور می‌رود. آهای در سکون خودش فقط به فکر وزنه زدن است و آجی وقتی حضور دارد در مرکز است و بی‌توجه به سایر آدم‌ها. آق‌مامان نیز در حضورش تنها به جست‌وجوی یک چیز گمشده است و مدام بی‌جهت این در و آن در می‌زند و پدری که مضطرب است از کارهایی که قرار است انجام دهد و نداده.»

نویسنده این نمایشنامه را به محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان پرکار تئاتر و صاحب آثاری چون «رقص کاغذ پاره‌ها»، «زمستان 66»، «خشکسالی و دروغ» و «نوشتن در تاریکی»، تقدیم کرده است.

نمایشنامه «خواستگاری» نوشته مهدی میرباقری با شمارگان 550 نسخه، 84 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی نشر مروارید روانه کتابفروشی‌ها شده است.

از دیگر کتاب‌های منتشر شده میرباقری می‌توان به این موارد اشاره کرد: «سیاوش در آتش»، «زندگی یک رویاست»، «بازی‌نامه حاسد و نمّام»، «آخرین حکایت فرهاد»، «گفت‌وگو با معشوق قدیمی»، «من آنجا نیستم» و «صحنه‌هایی از زندگی پدرم».
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها