پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
مجموعه کتاب‌های «فراگیران سالم» منتشر شد/ از سلامت روان تا مراقبت فردی

انتشارات تیمورزاده به تازگی از مجموعه «فراگیران سالم» سه کتاب «سلامت روان (1)»، «سلامت محیط (1)» و «سلامت و مراقبت فردی (1)» را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب‌های «سلامت روان (1)»، «سلامت محیط (1)» و «سلامت و مراقبت فردی (1)» نوشته مشترک دکتر عطاالله پورعباسی، موسس و مدیر بنیاد طب تربیتی و سلامت مدارس و دکتر محبوبه‌سادات ابراهیم‌نژاد شیروانی، عضو بنیاد طب تربیتی و سلامت مدارس، از مجموعه «فراگیران سالم» از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب راهی بازار نشر شده است.
 
در مقدمه این مجموعه کتاب‌ها آمده است: «طب تربیتی، حیطه‌ای از دانش است که با بهره‌گیری از مفاهیم علوم مختلف مانند پزشکی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و سلامت تلاش می‌کند تا اختلالات طبی اثرگذار بر یادگیری و تربیت را به‌موقع شناسایی کرده، تشخیص دهد و تا حد امکان تاثیر آن‌ها را با درمان و اداره اختلال به حداقل برساند. در این راستا طب تربیتی برنامه‌های مدونی برای آموزش، پایش و حفظ و ارتقای سلامت در پیش‌رو دارد.»
 
در بخش دیگری از مقدمه این کتاب‌ها درباره ضرورت و اهمیت تالیف آن‌ها اشاره شده که مجموعه کتاب‌های «فراگیران سالم» با هدف ارتقای دانش فراگیران در سطوح مختلف تحصیلی و همچنین ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت ایشان تدوین یافته است تا بدین‌ وسیله بستر تربیت اثربخش را بیش از پیش فراهم کند.
 
بررسی تاثیر استرس و خواب در سلامت روان
کتاب «سلامت روان (1)» در دو بخش «استرس از منظر دانش‌آموز» و «خواب موثر، یادگیری اثربخش» تنظیم شده است.
 
مخاطبان در نخستین بخش این کتاب با نکاتی درباره «استرس چیست؟»، «استرس خوب هم وجود دارد»، «استرس و اختلالات روانی»، «عوامل استرس‌زا کدام هستند؟» و «افراد متدین و معتقد کمتر دچار اضطراب می‌شوند» آشنا می‌شوند.
 
دومین بخش این کتاب نیز به تشریح مواردی مانند «خواب چیست؟»، «اختلالات شایع خواب»، «تغذیه و خواب چه ارتباطی دارند؟» و «توصیه‌هایی برای خواب بهتر» اختصاص دارد.
 
نخستین چاپ کتاب «سلامت روان (1)» با شمارگان پنج هزار نسخه در 48 صفحه، به بهای دو هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب منتشر شده است.
 
ارتباط سلامت محیط با ارتقای دانش فراگیران
کتاب «سلامت محیط» در سه بخش با عنوان‌های «هوای آلوده، قاتل خاموش»، «زباله‌ای به نام سروصدا» و «کلاس تمیز من» تدوین شده است.
 
نویسندگان در نخستین بخش این کتاب به مواردی درباره «یادگیری و محیط زیست»، «هوای آلوده، قاتل خاموش»، «تعریف آلودگی هوا»، «آلودگی هوا به‌شدت بر سلامت انسان موثر است» و «در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد؟» پرداخته‌اند.
 
بخش دوم کتاب به موضوع آلودگی‌های صوتی و تاثیر آن بر سیستم‌ بدن انسان و به‌ویژه دانش‌آموزان اختصاص دارد. «یادگیری و محیط زیست»، «محیط، آلودگی صوتی، شنوایی»، «منابع سرو صدا»، «شدت صداهای مختلف» و «چگونه از گوش خود در برابر سر و صدا حفاظت کنیم» از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این بخش کتاب مطرح شده‌اند.
 
نویسندگان کتاب در سومین بخش به مباحث «نور کلاس ما»، «کلاس، نه گرم و نه سرد!»، «هوا در کلاس باید جریان داشته باشد» و «میکروب‌ها هم در کلاس حاضرند!» اشاره کرده‌اند.
 
نخستین چاپ کتاب «سلامت محیط (1)» با شمارگان پنج هزار نسخه در 48 صفحه، به بهای دو هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب راهی بازار نشر شده است.
 
دانستنی‌هایی درباره سلامت و مراقبت فردی
سومین کتاب از مجموعه «فراگیران سالم» که در این مجال معرفی می‌شود «سلامت و مراقبت فردی(1)» است که در سه بخش «دندان‌های سالم»، «سردرد در دانش‌آموزان» و «سرماخوردگی» به نگارش درآمده است.
 
«پیشگیری مقدم بر درمان»، «مسواک را باید درست به کار برد»، «نخ دندان مانند مسواک ضروری است»، «مسواک و نخ دندان» و «بوی بد دهان» موضوعاتی است که در نخستین بخش این کتاب مطرح شده است.
 
دومین بخش کتاب به موضوع مهم «سردرد در دانش‌آموزان» اختصاص دارد. در این فصل می‌خوانیم که «سردرد چگونه ایجاد می‌شود؟»، «انواع مختلف سردرد کدامند؟»، «در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنیم؟» و «چگونه سردرد را کنترل کنیم؟».
 
بخش پایانی این کتاب نیز درباره موضوع «سرماخوردگی» است. «آیا انسان از سرماخوردگی مصون می‌شود؟»، «علائم سرماخوردگی چیست؟»، «روش انتقال بیماری چگونه است؟» و «آیا می‌توانیم از بروز سرماخوردگی پیشگیری کرد؟» برخی از مباحثی است که نویسندگان کتاب به آن‌ها پرداخته‌اند.
 
نخستین چاپ کتاب «سلامت و مراقبت فردی(1)» با شمارگان پنج هزار نسخه در 48 صفحه، به بهای دو هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها