دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
آشنایی با اطلاعات ضروری و جامع در زمینه اختلالات روانی در قاب کتاب

انتشارات تیمورزاده کتاب «اصول روان‌ داروشناسی برای متخصصان سلامت روان» را در 13 فصل به قلم جفری ای. کِلسی و همکاران به بازار کتاب عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «اصول روان‌ داروشناسی برای متخصصان سلامت روان» نوشته مشترک جفری ای. کِلسی، دی. جفری نیوپارت و چارلز بی. نمروف، از سوی انتشارات تیمور‌زاده با همکاری نشر طبیب به بازار نشر عرضه شده است.

ترجمه این کتاب را دکتر رضا رستمی،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و سمیه رامش،‌ دانشجوی کارشناسی‌‌ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه تهران برعهده داشته‌اند.

«مقدمه و بازبینی»، «مبانی روان‌ داروشناسی»، «اختلاات خلقی»، «اسکیزوفرنیا»، «اختلالات اضطرابی»، «اختلالات مصرف مواد»، «اختلالات خوردن»، «اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی» اختلالات خواب»، «اختلال شخصیت»،‌ «آسیب مغزی تروماتیک» و «مدیریت عوارض جانبی» عنوان‌های 13 فصل این کتاب پزشکی است.  

در نخستین فصل کتاب در سرفصلی با عنوان «وضعیت فعلی دارو‌درمانی چگونه است؟» می‌خوانیم: «10-15 سال گذشته،‌ دوره زمانی مهیج در زمینه دارو درمانی اختلالات روانی بوده است. برای مثال با مقایسه اوضاع از اواسط تا اواخر دهه 1970 شاهد این خواهیم بود که برای درمان اختلالات افسردگی اساسی تنها ضد‌افسردگی‌های سه‌حلقه‌‌ای،‌ بازدارنده‌های مونوامین اکسیداز یا الکتروشوک مورد استفاده بوده است.»
 
در فصل دوم مخاطب با تعریف «فارماکولوژی» آشنا می‌‌شود. براساس متن کتاب، فارماکولوژی مطالعه کاربرد‌ دارو‌هاست. در این زمینه دو موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. فارموکولودینامیک و فارماکوکینتیک؛ در اصطلاحات غیرتخصصی، فارماکودینامیک اثر دارو بر بدن و فارماکوکینتیک اثر بدن بر دارو است.
 
در پنجمین فصل که از فصل‌های مهم کتاب است، نویسندگان به موضوع درمان دارویی اختلالات اضطرابی پرداخته‌اند. در این فصل درباره تاریخچه درمان دارویی این اختلال آمده است: «در سال 1980، اختلالات اضطرابی زیرمجموعه طبقه تشخیصی واحدی،‌ به‌عنوان نوروز اضطرابی، قرار می‌گرفتند. بنابراین تاریخچه درمان دارویی برای سندرم‌های اضطرابی نسبات کوتاه، در حد تقریبا 20 سال است. تا قبل از سال 1980 تنها می‌توان از شیوه کلی و چگونگی عمل داروها در تسکین اضطراب بحث کرد و بنابراین قبل از پرداختن به جزئیات درمان اختلالات اضطرابی به‌صورت جداگانه، تاریخچه درمان دارویی اضطراب را به‌طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.»
 
مبحث مهم «اختلالات خوردن» در هفتمین فصل کتاب تشریح شده است. بر این اساس اختلال در اشتها و رفتار خوردن می‌تواند به پیچیدگی سیر سندرم‌های جسمی و روانی بینجامد. اختلالات روانی که غالبا با اختلالات خوردن همراه هستند عبارتند از افسردگی،‌ اختلال دو قطبی،‌ فوبی اجتماعی،‌ اختلال اضطراب جسمانی‌سازی، اختلال جسمانی شکل غیرمتمایز، ‌اختلال تبدیل و اختلال بد‌شکلی بدن.
 
«اختلالات خواب» عنوان دهمین فصل کتاب است که در آن درباره انواع اختلالات خواب بحث شده است. در این فصل اشاره شده که اختلالات خواب به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود: 1ـ بی‌خوابی،‌ 2ـ پرخوابی ‌3ـ پاراسومنیا و 4ـ اختلالات برنامه خواب. شایع‌ترین مشکل خواب، بی‌خوابی است. بی‌خوابی به سادگی به‌عنوان «نقصان خواب» تعریف می‌شود و با دشواری‌هایی برای به خواب رفتن،‌ دشواری در خواب ماندن، زود بیدار شدن یا بیدار شدن در صبح بدون احساس نشاط و تازگی، آشکار می‌شود.
 
این کتاب برای دانشجویان رشته روان‌شناسی به‌عنوان یکی از منابع درسی و برای روان‌درمانگران در حیطه کار بالینی کاربردی و مفید است.

نخستین چاپ کتاب «اصول روان‌ داروشناسی برای متخصصان سلامت روان» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 336 صفحه، به بهای 27 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها