شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
«عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» در شصت و هشتمین جلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان»

«عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» نوشته هنریک یورکفسکی و ترجمه زهره بهروزی نیا منتشر شد. این کتاب جلد شصت و هشتم از مجموعه «تئاتر امروز جهان» است که با نظارت قطب‌الدین صادقی از سوی نشر قطره منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شصت و هشتمین جلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» با عنوان «عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» نوشته هنریک یورکفسکی، هنرمند و نظریه‌پرداز لهستانی و ترجمه زهره بهروزی‌نیا، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، منتشر شد. این مجموعه با نظارت دکتر قطب‌الدین صادقی از سوی نشر قطره منتشر می‌شود.

«عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» شامل پنج مقاله مفصل است که هنرکدام یک فصل کتاب را تشکیل می‌دهند. عناوین این فصل‌ها به ترتیب عبارتند از «عملکردهای فرهنگی عروسک»، «عروسک‌ها در آیین‌ها»، «ویژگی‌های تئاتر عروسکی بعد از جنگ جهانی دوم»، «شخصیت‌های کمیک در تئاتر عروسکی دارای ارزشی همانند میهن پرستان ملی و اجتماعی» و «عروسک‌ها در نمایش‌های انجیلی».

عروسک‌ها امروزه در هنرهای نمایشی، نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند. عنصر عروسک در تئاتر مدرن نقشی تعیین کننده ایفا کرده و گروه‌های بسیاری از جمله «نان و عروسک» به مدیریت پیتر شومان، موفقیت‌های خود را مدیون بهره‌گیری از عروسک در نمایش‌هایشان هستند. هنر نمایش عروسکی در ایران نیز سابقه زیادی دارد. با این اوصاف منابع آموزشی آکادمیک در این نمایش به زبان فارسی بسیار اندک است. کتاب با توجه به چنین نقصی توسط بهروزی‌نیا ترجمه شده است.

مترجم در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «برای اولین بار آقای هنریک یورکفسکی را در شهر امسک روسیه در سال 1388 ملاقات کردم. تا آن زمان تنها نام او را در چند کتاب ترجمه شده توسط مترجمین ایرانی از نویسندگان مختلف دیده بودم و می‌دانستم که یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان در زمینه تئاتر عروسکی است، بنابراین در گفت‌وگویی شرایط تئاتر عروسکی در ایران، کمبود کتاب و مقالات و وجود علاقه‌مندان بسیار در این رشته را توضیح دادم و از وی خواستم تا در صورت امکان مقالاتی را در اختیار من قرار دهد و نظریات خود را در مورد هنر تئاتر عروسکی شرح دهد. پس از گذشت چند ماه و با توافق مالی، ایشان پنج مقاله را که اینک پیش روی شماست، در اختیار من قرار داد.»

«عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» نوشته هنریک یورکفسکی و ترجمه زهره بهروزی‌نیا، با شمارگان 500 نسخه، 204 صفحه و بهای 12 هزار تومان از سوی نشر قطره روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
هنریک یورکفسکی از نظریه‌پردازان به‌نام هنر تئاتر عروسکی در سال 1927 در ورشوی لهستان متولد شد. وی در سال 1951 از دانشگاه ورشو مدرک دکترای زبانشناسی گرفت.

یورکفسکی سال‌ها در لهستان دروس تخصصی تئاتر عروسکی تدریس کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به سردبیری مجله «تئاتر عروسکی» و دایرةالمعارف جهانی هنر تئاتر عروسکی نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها