سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
انتشار «حق‌الناس» از مجموعه انقلاب اسلامی؛ سیره شهدا و ایثارگران

کتاب «سیره شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی» در دومین جلد به موضوع حق‌الناس در سیره شهیدان می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دومین جلد از مجموعه «سیره شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی» به قلم فاطمه بداغی و محمد‌علی حجازی، به موضوع حق‌الناس می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «رعایت حقوق مردم در سیره شهدا، به گونه‌ای است که تقوا و دینداری را آشکار می‌کند. پیروان شهدا کسانی هستند که از تعدی به حقوق مردم، آزاردن ایشان عدم پایبندی به قرارداد‌ها و تعهدات خود مبرا هستند. ایشان و پیروان آنان از ظلم به والدین، همسر و فرزند، همکار، برادر دینی، زیردست و حتی مخالفان خود مبرا هستند. برای اثبات این منظور، رایج‌ترین تعهدات هر انسان را ملاک قرار داده و به بررسی سیره معصومین و سیره شهدای انقلاب اسلامی درباره آن پرداخته و در صدد اثبات این مدعی برآمده که شهدا را از ظلم برائت داشتند و حقوق افراد مقابل خود را پاسداری نموده و به بهترین نحوه ایفا می‌کنند و بر همه پیروان ایشان اتخاذ چنین شیوه‌ و منشی پسندیده‌ و واجب است.»

این کتاب در 14 بخش به مواردی چون حقوق والدین در سیره شهدا، حقوق همسران، حقوق برادران دینی، حقوق اسرا، حقوق شاگرد و معلم، رعایت حق‌الناس و حقوق بدهکاران و طلب‌کاران پرداخته است.

«سیره شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی؛ حق‌الناس» پس از بیان سیره معصومان درباره حق‌الناس در هر موضوع، به روش شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ایثارگران درباره احقاق این حق می‌پردازد.

در صفحه 47 این کتاب آمده است: «شهید دکتر فیاض» بخش از شهدای هفتم تیر 1360 بود که به همراه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به شهادت رسید. با آن‌که منزل ما در شمال تهران بود، اما دکتر مطب خود را در جنوبی‌ترین نقطه تهران انتخاب کرده بود تا در هوای محرومین تنفس کند و همدم آن‌ها باشد. دکتر «دکتر فیاض» متخصص جراحی بود، اما از بیماران در حد پزشک عمومی ، ویزیت می‌گرفت. در مطبش  روز یک تکه مقوا با خط زیبایی نوشته بود: حداکثر ویزیت 300 ریال! اما شما نسبت به توانتان می توانید پرداخت کنید. صبح تا شب خود را وقف مردم می‌کرد.»

«سیره شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی؛ حق‌الناس» را انتشارات آرمان براثا با همکاری سازمان نشر آثار و ارزش‌های زنان در دفاع مقدس، با شمارگان سه‌هزار نسخه، قطع رقعی، 93 صفحه و به بهای 50‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها