سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
انتشار نخستین کتاب فارسی درباره تاریخ راک اند رول

«تاریخ راک اند رول» عنوان کتابی نوشته آدام ووگ، نویسنده انگلیسی زبان در حوزه‌های موسیقی پاپ، سینما، ورزش، به تازگی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب که در سال 1999 به چاپ رسید، مروری دارد بر وقایع مهم و تاریخی این نوع موسیقی، در 60 سالِ نخست ظهور آن.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب با گاه‌شمار وقایع مهم گروه‌های فعّال و مشهور این نوع موسیقی آغاز می‌شود و  رخدادهایی چون نخستین تک‌نوازی گیتار برق توسط ادی دورهام را در سال 1938 میلادی تا سال 1996 که مستندی عظیم از گروه بیتل‌ها در تلویزیون به نمایش در آمد، به اختصار و در دو صفحه مرور می‌کند. متاسفانه مترجم هیچ ضرورتی برای ارائه یک معرفی حتی مختصر، درباره آدام ووگ (Adam Woog) نویسنده کتاب ندیده است.

آدام ووگ (متولد 1953) این کتاب را نخستین بار با عنوان اصلی “the history of Rock and Roll” در سال 1999 منتشر کرده و براساس اطلاعات وب‌سایت amazon مولف آثاری در زمینه‌های متنوع موسیقی، سینما، ورزش، کودکان و حتی مسیحیت بوده است. به ظاهر همگی این آثار مخاطبان غیر متخصص و عمومی را هدف خود قرار داده‌اند.

این کتاب با زبانی ساده و غیر تخصصی به گزارش تاریخ تحولات قریب به 60 ساله این نوع موسیقی پرداخته و معرفیِ به نسبت مفصّلی از هنرمندان و نوازندگان مشهور این جریان موسیقی ارائه می‌کند.



عناوین فصل‌ها، استعاری و به نوعی ژورنالیستی انتخاب شده‌اند تا ماهیت مطالب نوستالژیک و خواندنی‌‌تر شوند. «رویش از ریشه»، «اولین انفجار راک»، «پاپ وارد می‌شود: صنعت موسیقی، راک اند رول را کشف می‌کند»، «هجوم بریتانیا»، «آن موسیقی شیرین روح (سول)»، «دهه شصت: انفجار راک»، «اوایل دهه هفتاد»، «انرژی جدیدی از زیر زمین»، «دهه‌های هشتاد و نود» و «موخره: موسیقی ادامه دارد» عناوین فصول این کتاب 160 صفحه‌ای هستند.

فصل نخست به شرح ریشه‌های موسیقی راک اند رول در موسیقی فولکلور افریقا و امریکا پرداخته و  به معرفی خلاقیت‌ها و ویژگی‌های هنرمندانی چون اریک کلپتون، تیبون واکر، سام فیلیپس و هانک ویلیامز می‌پردازد.

 فصل دوم از نخستین جرقّه‌های موسیقی راک و خلق نخستین ترانه‌های راک اند رول آغاز می‌کند و نیز از نخستین شرکت‌های مستقل ترانه و موسیقی، نخستین هنرمند واقعی راک اند رول، نخستین هنرمند مشهور این نوع موسیقی و همچنین تشکیل گروه راکبیلی توسط الویس سخن می‌گوید.

 فصل سوم آغاز محبوبیت همه‌گیر موسیقی راک را به خصوص در میان نوجوانان، شرح داده و نخستین موفقیت‌های اقتصادی گروه‌های تولید کننده این نوع موسیقی را مرور می‌کند.

فصل چهارم مشخصا به ظهور گروه بیتل‌ها و پاگرفتن موسیقی راک اند رول در  بریتانا اختصاص دارد.  فصل پنجم به  معرفی نوازندگان سیاه در امریکا و ظهور موسیقی سول  که ارتباط نزدیکی به فضای سیاسی اجتماعی زمان خود داشت، می‌پردازد. رِی چارلز، سام کوک، جیمز براون، بری گوردی و آرتا فرانکلین، هنرمندانی هستند که در این فصل معرفی می‌شوند.

 فصل ششم حضور شورمند موسیقی راک را در دهه 60 امریکا، اروپا و افریقا که شاهد شورش‌های سیاسی و اجتماعی و مملو از وقایع ملتهب بودند، بررسی کرده و مشهورترین آلبوم‌های منتشر شده در آن دوران را از سوی گروه‌های مختلف و همچنین وقایع برگزاری نخستین جشنواره مطرح موسیقی راک را مرور می‌کند.

فصل هفتم به تحولات این نوع موسیقی در دهه هفتاد می‌پردازد و از گسترده شدن محدوده سنّی و ملیّتی مخاطبان موسیقی راک در این دهه سخن می‌گوید. رواج استفاده از حرکات و لباس‌های نمایشی توسط نوازندگان و هنرمندان در کنسرت‌های این سال‌ها، ظهور سبک «هِوی متال» و سبک «دیسکو » از موضوعاتی هستند که در این فصل تشریح می‌شوند.

فصل هشتم از خاموش شدن تب راک در سال‌های بعد از دهه 80 سخن می‌گوید، سال‌هایی که به دلیل محبوبیت، مشروعیت و رسمیّتی که این موسیقی یافته بود به کلی از هیجانات تولد زیرزمینیِ خود دور شد و تزریق نیرویی جدید به رگ‌هایش را لازم داشت. در این فصل جنبش زیرزمینی «پانک» در موسیقی و حضور بر آشوبنده و طغیان‌گر آن در برابر اوضاع تثبیت‌شده و کلبی‌مسلک موسیقی راک، معرفی و بررسی می‌شود.

فصل پایانی به مطالعه  دستگاه‌های تازه و پیشرفت‌های تکنولوژیک موسیقی راک در دهه‌های هشتاد و نود پرداخته و از اختراع دستگاه‌های پخش کاست و ظهور ویدئو کلیپ‌ها سخن می‌گوید.



مترجم جوان این کتاب، آرش عزیزی (متولد 1366)، تاکنون کتاب‌های «جسارت امید: تاملاتی در باب بازیابی رویای امریکایی» (نوشته باراک اوباما) و «مسابقه فضایی» (نوشته  ناتان آسنگ) ترجمه و به چاپ رسانده است.

چاپ نخست کتاب «تاریخ راک اند رول» با ترجمه آرش عزیزی در 160 صفحه با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها