شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
«تدریس ریاضیات جدید در مدارس ابتدایی» به چاپ دوم رسید

انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، دومین چاپ کتاب «تدریس ریاضیات جدید در مدارس ابتدایی» نوشته رزماری ب. بلانی را با ترجمه جمال‌الدین کولائی‌نژاد برای معلمان ابتدایی و والدین منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین چاپ کتاب «تدریس ریاضیات جدید در مدارس ابتدایی» نوشته رزماری ب. بلانی، با ترجمه جمال‌الدین کولائی‌نژاد، در 6 فصل از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شد. از مهم‌ترین فصل‌های کتاب می‌توان از «تازگی ریاضیات جدید در چیست؟»، «ضرب و تقسیم» و «نظام‌های دیگر عدد نویسی» نام برد.

به عقیده مترجم، این کتاب با هدف پاسخگویی به برخی مسائل و مفاهیم بنیادی آموزش ریاضی در مقطع ابتدایی منتشر شده است.
  
نویسنده کتاب در تشریح مبحث «تازگی ریاضیات جدید در چیست؟» آورده که ریاضیات جدید، به تدریس افزون‌ ریاضیات در مقطع ابتدایی می‌پردازد. این نکته حقیقت دارد که بسیاری از برنامه‌های جدید، تقریبا یک‌سال پیشتر از مباحث سنتی در برنامه‌های قدیم تدریس می‌شوند.
 
«رزماری ب. بلانی» معتقد است که در روش جدید، کودکان قادر به یادگیری بیشتر ریاضیات هستند، زیرا یادگیری بیش از قبل ناشی از عمل خودشان است. در نتیجه به علت این‌که یادگیری همراه با فهم است، بر سرعت یادگیری کودکان افزوده شده است.
 
جمع، تفریق، ضرب و تقسیم قسمت عمده تدریس ریاضیات است
مولف در ادامه نوشته است که نخستین باری که کودک رابطه معادله را درمی‌یابد، زمانی است که وی مجموعه‌ها را مقایسه می‌کند. سپس وی تساوی را وقتی که دو نماد عددی، نام یکسانی از عدد باشد یاد می‌گیرد و هنگامی که نماد مساوی را یاد گرفت می‌تواند اولین معادله‌اش را بنویسد.
 
مؤلف درباره یادگیری «ضرب و تقسیم» در روش جدید نیز معتقد است که معمولا جمع، تفریق، ضرب و تقسیم قسمت عمده تدریس ریاضیات دوره ابتدایی را دربر می‌گیرد، اما هنوز مانند موضوعاتی جدا از یکدیگر تدریس می‌شوند.
 
حل هر مسئله‌ای با کاربرد جمع ممکن است
براساس محتوای این کتاب، زمانی که شاگردان جمع را فهمیدند و قدرت عمل با اعداد را دریافتند، سه عملکرد دیگر صرفا شاخه‌های دیگر جمع هستند. حل هر مساله‌ای با کاربرد جمع ممکن است.
 
همین که کودکان معنای ضرب را فهمیدند و قادر شدند به قدر کافی تساوی‌ها را حل کنند، چون ضرب و تقسیم عملکردهای عکس یکدیگر دارند، یک تساوی در واقع بیان کننده ارتباط بین سه عدد است.
 
در این فصل آمده است: «شاگردان با صفر و نقش آن در جمع و تفریق سر و کار داشته‌اند، آنجایی که صفر به صورت عضو خنثی مطرح شد، در ضرب نیز دیدند که ضرب کردن هر عددی در صفر حاصل ضرب صفر را نتیجه می‌دهد.»
 
یک نماد عددی می‌تواند معانی متعددی داشته باشد
نویسنده این کتاب درباره استفاده از «نظام‌های دیگر عدد نویسی» نوشته است: «اندیشه پایه‌های دیگر به‌معنی نظام‌های دیگر عددنویسی، یکی از مباحث ریاضیات جدید است که مشکل عظیمی را برای بزرگسالان به‌وجود می‌آورد، زیرا کاملا غیر موجه به‌نظر می‌آید. تاکنون عادت کرده‌ایم نماد عددی را تنها به یک طریق بخوانیم، فهم خواندن در نظام دیگر برایمان مشکل است.»
 
وی در ادامه این مبحث آورده که از آن‌جا که اندیشه پایه‌های دیگر از تفاوت بین عدد و نماد عددی ناشی می‌شود، یک عدد نام‌های متعددی دارد. بر همین مبنا یک نماد عددی می‌تواند معانی متعددی داشته باشد که به نوع استفاده از آن مربوط می‌شود.
 
شکل این فصل از سایر فصل‌های دیگر کتاب متفاوت است. اندیشه‌های پیشنهادی کمتری به‌ویژه در تدریس میاحث پایه‌های دیگر وجود دارد. روش تدریس، در لابه‌لای مطالب مشخص می‌شود و خردمندانه است که قبل از هرگونه کوششی برای تدریس، مطلب به خوبی درک شود.
 
دومین چاپ کتاب «تدریس ریاضیات جدید در مدارس ابتدایی» با شمارگان 500 نسخه در 95 صفحه، به بهای هفت‌ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها