سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
منشاء دیالوگ‌های مسعود کیمیایی کشف شد

کتاب «کیمیای رحمانی» با عنوان فرعی «نقد و بررسی تطبیقی اشعار و آثار نصرت رحمانی و سینمای مسعود کیمیایی» نوشته فیض شریفی و قدرت‌الله قائم مقامی منتشر شد. در این کتاب تاثیر اشعار زنده‌یاد رحمانی بر فیلم‌های مسعود کیمیایی بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «کیمیای رحمانی» نوشته فیض شریفی و قدرت‌الله قائم مقامی به بررسی تطبیقی اشعار نصرت رحمانی و آثار سینمایی مسعود کیمیایی اختصاص دارد و تاثیر اشعار نصرت رحمانی بر فیلم‌های مسعود کیمیایی نقد و بررسی شده است.

در این کتاب «کیمیای رحمانی» هشت فیلم مسعود کیمیایی با نام‌های «غزل»، «گوزن‌ها»، «قیصر»، «رضا موتوری»، «بلوچ»، «داش آکل»، «خط قرمز» و «چاقو» با اشعاری از زنده‌یاد رحمانی مورد هم‌سنجی قرار گرفته است. همچنين در بخش بررسی فیلم «چاقو» بحثی درباره چاقو و مقوله «لمپنيسم در سينما» مطرح شده است.



نویسندگان در این هم‌سنجی به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از دیالوگ‌های فیلم‌های کیمیایی، به عنوان مثال دیالوگ‌های فیلم «گوزن‌ها» از مشهورترین و اثرگذارترین آثار این سینماگر ایرانی، ریشه در کتاب «مردی که در غبار گم شد» زنده‌یاد نصرت رحمانی دارد.

فیض شریفی در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «بدون آنکه به تصنع روی بیاورم، نوشته من آش در هم‌جوشی از خاطره، داستان و دیالوگ‌های دو طرفه میانِ من و قدرت‌الله قائم مقامی است. او سرش شلوغ بود، طرح، تنظیم و نوشتن را به من واگذار کرد. بازهم می‌گویم واقعا می‌خواستم بنویسم با متن و نثر خودم دچار چالش شدم. می‌خواستم اگر درباره گوزن‌ها یا قیصر حرف می‌زنم، فضاسازی و نثرم هم‌شأن و شانه شاعر و فیلمساز باشد.»



«کیمیای رحمانی: نقد و بررسی تطبیقی اشعار و آثار نصرت رحمانی و سینمای مسعود کیمیایی» نوشته فیض شریفی و قدرت الله قائم مقامی، طراحی جلدی از سهیل ایرانی، با شمارگان دو هزار نسخه، 136 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات نوید شیراز در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

برای مطالعه فایل pdf ،صفحات نخستین کتاب این نشانی در دسترس است.

فیض شریفی، متولد 1334، نمایشنامه‌نویس و محقق ادبیات است. با تالیف و تحقیق او تاکنون بیش از 15 جلد کتاب منتشر شده که از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: «حسين منزوی: شعر حسين منزوی از آغاز تا امروز؛ شعرهای برگزيده تفسير و تحليل موفق‌ترين شعرها»، «غريقی خاموش در كولاک زمستان: مروری بر عاشقانه‌های شمس لنگرودی»، «شعر يدالله رويايی از آغاز تا امروز»، «شعر زمان ما: سيدعلی صالحی؛  شعر سيدعلی صالحی از آغاز تا امروز، شعرهای برگزيده، تفسير و تحليل موفق‌ترين شعرها»، «برای نشستن كنار تو: نمونه غزل‌هايی از شاعران معاصر ايران» و «شعر زمان ما: سیاوش کسرایی».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها