دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
نغمه ثمینی «خانه»‌اش را به بازار نشر آورد

نمایشنامه «خانه» با عنوان فرعی «نمایشنامه‌ برای سه اتاق و یک پشت‌بام» نوشته نغمه ثمینی منتشر شد. این نمایشنامه در سال 1388 با کارگردانی کیومرث مرادی در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفته بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشنامه «خانه» با عنوان دوم «نمایشنامه برای سه اتاق و یک پشت‌بام» جدیدترین اثر منتشر شده نغمه ثمینی است. «خانه» هفت شخصیت دارد با نام‌های «آزاد» پدر، «رویا» مادر، «هامون» پسر بزرگ، «ماهان» پسر میانی، «پرنیان» دختر کوچک‌تر و دو شخصیت دیگر که با عناوین زن و مرد، مشخص شده‌اند.

این نمایشنامه خرداد و تیر 1388 به کارگردانی کیومرث مرادی و بازی پیام دهکردی، مهدی سلطانی سروستانی، هدایت هاشمی، نگار عابدی، ستاره پسیانی، نازگل نادریان و محسن رستگار، در مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفته بود.

یک پسگفتار به قلم نمایشنامه‌نویس و مقاله‌ای به قلم آزاده شاهمیری (مترجم نمایشنامه «شک: یک تمثیل» اثر جان پاتریک شنلی، پیوست‌های این نمایشنامه را تشکیل می‌دهند. شاهمیری در بخشی از مقاله خود نوشته است: «در آخرین نمایشنامه ثمینی، خانه در آغاز سبب‌ساز انفصال، پراکندگی، بیزاری و بیماری آدم‌هاست. نیرویی به شدت منفی و شر که ساکنان آن برای خلاصی از آن طرح و نقشی می‌ریزند. این خانه با کوچک و کوچک‌تر شدن خانواده درونش را از خود می‌راند.»


نمایشنامه «خانه» نوشته نغمه ثمینی با شمارگان هزار و 500 نسخه، 118 صفحه و بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی نشر نی روانه کتابفروشی‌ها شده است. این اثر بیست و نهمین جلد از مجموعه نمایشنامه‌های «دور تا دور دنیا» است که با اشراف تینوش نظم‌جو در نشر نی منتشر می‌شوند.

نغمه ثمینی متولد 1352، دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس اشتغال دارد.

«خواب در فنجان خالی»، «افسون معبد سوخته»، «هیولا خوانی»، «شکلک» و «اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند» نام شماری از نمایشنامه‌های منتشر شده نغمه ثمینی است.

همچنین کتاب‌های «تئاتر و اروپا» نوشته کریستوفر مک کالو، نمایشنامه «بافندگان» نوشته گرهارت هاپتمن و فیلمنامه «ایثار» اثر آندری تارکوفسکی نیز نام برخی  ترجمه‌های منتشر شده ثمینی است.

«مجموعه نقدها و مقالات درباره‌ سينما، تئاتر، ادبيات در حضور ديگران»، «عشق و شعبده: پژوهشی در هزار و يک شب» و «تماشاخانه اساطير: اسطوره و كهن نمونه در ادبيات نمايشی ايران» نیز نام تعدادی از تالیفات منتشر شده این نمایشنامه‌نویس و مدرس دانشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها