دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
شرح اطلاعاتی که پرستاران سالمندان باید بدانند در یک کتاب

کتاب «پرستاری سالمندی» نوشته شارلوت الیوپولوس، با نظارت علمی احمدعلی اسدی نوقابی از سوی انتشارات جامعه‌نگر به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب به نقش پرستاران به‌عنوان مراقبان و درمانگران در حیطه‌های مختلف پرستاری از سالمندان می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ویرایش هفتم کتاب «پرستاری سالمندی» در هفت بخش، شامل 39 فصل، به قلم شارلوت الیوپولوس تالیف و با مدیریت، تدوین و نظارت علمی دکتر احمدعلی اسدی نوقابی، به همت سیامک قاسمی، ویدا قدرتی، اسماعیل فلاح مهرآبادی و فرشته رضایی به فارسی برگردانده شده است.

کتاب حاضر دارای رویکردی یکپارچه برحسب جنبه‌های جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی سالمندان و مسائل و چالش‌های مربوط به افزایش جمعیت سالمندان است. این کتاب همچنین بر خودمراقبتی برای پرستاران سالمندی تاکید دارد ومسئولیت استفاده از درمان‌های جایگزین و مکمل را در پرستاران سالمند بیان می‌کند.

درک تجربه سالمندی
«درک تجربه سالمندی»، «اصول پرستاری سالمندی»، «پرورش روابط و رضایت از آن»، «نگرانی‌های مراقبت عمومی»، «تسهیل تعادل فیزیولوژیکی»، «اختلالات چند سیستمی» و «مسائل مربوط به مراقبت‌های سالمندی» هفت فصل این کتاب هستند.

در بخش نخست با عنوان «درک تجربه سالمندی» حقایقی درباره جمعیت سالمندان و تئوری‌های سالمندی بیان شده و درباره تنوع و قومیت‌های مختلف سالمندان، ورود به مرحله جدیدی از زندگی و تغییرات فیزیولوژیک سالمندان بحث می‌شود.

اصول پرستاری سالمندی به روایت قلم
«اصول پرستاری سالمندی» دومین فصل کتاب است که شامل مباحثی درباره پیشرفت تخصص سالمندی، مدل کل‌نگر برای مراقبت از سالمندان، جنبه‌های قانونی، مسائل اخلاقی و طیف خدمات مراقبتی برای سالمندان است.

نگرانی‌های مراقبت عمومی کدامند؟
«نگرانی‌های مراقبت عمومی» چهارمین بخش کتاب است که شامل مباحثی درباره نیازهای فیزیکی پایه از قبیل تغذیه، هیدراتاسیون، خواب و استراحت،‌ مدیریت درد، راحتی و ایمنی و استفاده ایمن از داروهاست.

نویسنده در بخش پنجم با عنوان «تسهیل تعادل فیزیولوژیک» برای هر یک از سیستم‌های بدن، مروری بر اثرات سالمندی، مداخلات ارتقاء سلامتی، تظاهرات و درمان بیماری‌های سالمندان و رویکردهای یکپارچه برای مراقبت‌های کل‌نگر ارائه داده است.

بخش ششم کتاب حاضر با محوریت «اختلالات چند سیستمی» مروری بر مشکلات ویژه یا شایع در پایان زندگی و اثرات اختلالات چند سیستمی بدن دارد که شامل عفونت، سرطان، اختلالات روانی، دلیریوم و دمانس است.

آشنایی با مسائل مربوط به مراقبت‌های سالمندی
در بخش پایانی کتاب نیز «مسائل مربوط به مراقبت‌های سالمندی» که پرستاران سالمندان در عمل با آنها روبه‌رو می‌شوند معرفی شده است. این مسائل شامل مواردی چون کمک به افراد برای زندگی بامعنا با توجه به وجود بیماری‌های مزمن، مراقبت‌های توانبخشی، مراقبت‌های حاد، پرستاری در موسسات و مراکز مراقبتی سالمندان، مراقبین خانوادگی و مراقبت‌های پایان زندگی است.

در صفحه 112 در قالب «مفهوم کلیدی» می‌خوانیم: «پرستار سالمندان به آنها در احساس رسیدن به تمامیت، با راهنمایی کردن آنها برای فهم معنا و هدف زندگی، ارتقاء نظم ذهن، بدن، روح، تقویت منابع داخلی و خارجی آن‌ها و ارتقاء رفتارهای مراقبت از خود کمک می‌کند.»

لزوم درک حریم شخصی سالمند
همچنین در صفحه 258 کتاب تاکید شده است: «ضروری است که پرستاران، نیاز سالمند به حریم شخصی را درک کرده و به رسمیت بشناسند. برقراری قانون و مقررات در حریم شخصی و خصوصی ممکن است در زمره معدود کنترل‌های موجود برای فردی باشد که فقدان‌های متعددی را تجربه کرده و دنیای اجتماعی او به شدت کوچک شده است.»

در صفحات ابتدایی کتاب در بخشی با عنوان «سخن مترجمین» چنین آمده است: «سالمندی در همه دنیا به موضوع مهمی تبدیل شده است. ایران نیز هرچند هنوز کشوری است که سالمندی را تجربه نکرده است، ولی در آینده نزدیک این موضوع مطرح می‌شود و شاید هم در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح و به موقع و عدم اجرای سیاست‌های حمایتی، به‌عنوان چالش و معضلی در جامعه مبدل شود. سالمندی یکی از مراحل زندگی طبیعی آدمی می‌باشد. این مرحله با وجود نکات و تجارب مثبت و نقش‌های خاص این دوران، ممکن است با مشکلات و اختلالات و ناتوانی‌هایی نیز همراه باشد که به نوبه خود در کیفیت و وضعیت سلامتی زندگی فرد سالمند و خانواده و حتی جامعه تاثیر بگذارد.»

ویرایش هفتم چاپ نخست کتاب «پرستاری سالمندی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 608 صفحه، به بهای 34 هزار و 900 تومان ‌از سوی انتشارات جامعه‌نگر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها