شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
نیش و کنایه سرمایه‌داری به عقاید مارکسیسم بعد از فروش کتاب «سرمایه» کارل مارکس به قیمت 40 هزار دلار

این هفته نقدهای تاریخی به‌یادماندنی از کاپیتالیسم، تحت‌الشعاع فروش نسخه نادری از کتاب سرمایه کارل مارکس که به قیمت 40 هزار دلار توسط متمول ناشناسی خریداری شد، قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب فروخته‌شده تنها کتاب «سرمایه»/ Das Kapital ، زمانی که مارکس در قید حیات بوده، توسط انتشارات آلمانی «اوتو میزنر» در سال 1867 به زبان آلمانی منتشرشده است و از این لحاظ نسخه‌ای نادر و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که توسط خریدار متمول ناشناس به قیمت 40 هزار دلار خریداری شد و این معامله که دومین معامله بزرگ کتاب در فضای سایبری امسال محسوب می‌شود، نوعی گوش و کنایه به محتویات کتاب که علیه سرمایه‌داری است نیز به شمار می‌رود.

این کتاب که اساس مارکسیسم نیز شد، توسط موسسه Abebooks فروخته شد. گفتنی است این موسسه در سال 2008 توسط آمازون خریداری شد و درواقع آمازون این کتاب را معامله کرده که حق دلالی آن 10 درصد از مبلغ فروخته‌شده است.

موسسه abebooks در نوامبر 2011 نیز نسخه سه‌جلدی نادر از کتاب سرمایه را به قیمت 51739 دلار فروخت و آن زمان خشم علاقه‌مندان به تفکرات مارکس را برانگیخت.

روزی که این کتاب معامله شد شاخص بورس داوجونز بالاترین رقم خود را به ثبت رساند(17068 واحد) و بر اساس همین خبر، تعدادی جوک نیز علیه مارکسیست‌ها و چپی‌ها در فضای سایبر پخش شد که نشان‌دهنده این بود که طرفداران بازار آزاد و کاپیتالیسم از اینکه کتاب مارکس را 40 هزار دلار معامله کرده‌اند خوشحال و شاد به نظر می‌رسند و آن را مشتی بر تفکرات چپی‌ها معنا کرده‌اند.

مارکس و مارکسیسم سالها از نابودی کاپیتالیسم نوشتند و گفتند و حالا بعد از گذشت ده‌ها سال از زوال این عقاید افراطی کجایند که حرف‌های خود را مرور کنند و ببینند کتاب انجیلشان (سرمایه) به قیمت 40 هزار دلار معامله می‌شود!

اگر مارکس بود شاید این کتاب و معامله را یک مورد خاص از ارزش اضافی (مانند آنچه در نوشته‌هایش آورده بود) تعبیه می‌کرد و نه بازگشت از نیروی کار کارگر! که فریدریش انگلس بعد از درگذشت مارکس از روی دست‌نوشته‌هایش قسمت دوم و سوم «سرمایه» را منتشر کرد!

و «مدرسه فرانکفورت» به‌عنوان سردمدار تفکر پسامارکسیست و به‌خصوص «والتر بنجامین» که عمر خود را در این راه گذاشته، قطعا این معامله را در حد آنچه وی «طلسم بازار» تعبیه می‌کند، دانسته و در مقاله خود چنین چیزی را روابط مرتبط با مالکیت شی و روابط اشیاء بدون ارزش ذاتی تعریف کرده که باید در دائره المعارف خود عنصر پنجم یا اثیر را در سرنوشت آن شی تعریف شده بگنجاند‌تا‌ افکارش هدر نرود!! اما به‌هرحال این معامله 40 هزار دلاری حال مارکس و مارکسیست‌ها و پسا مارکسیست‌ها را قطعاً بد کرده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها