یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
«سپاه در گذر انقلاب» آیینه‌ای برای یک حضور بالنده

مجموعه 11 جلدی «سپاه در گذر انقلاب» آیینه تمام‌عیاری است که حضور بالنده و سرنوشت‌ساز این نهاد انقلابی درعرصه زمان و میدان‌های حساس انقلاب و نظام در آن متجلی شده و منشوری شورانگیز و سرشار از افتخار را فراروی نسل‌های امروزی و بعدی میهن اسلامی قرار می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین نهادهایی است که از آغازین لحظات پیروزی انقلاب، از بطن مردم جوشید و بر اساس مقتضیات و شرایط زمان با ابتکار حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت. پیدایش چنین نهادی به لحاظ خودجوشی از متن جامعه و نیز سرعت شکل‌گیری و همچنین گسترش نقش‌آفرینی در صحنه‌های مختلف انقلاب و کشور – به‌ویژه در عرصه‌های حساس، خطیر و سرنوشت‌ساز، وضعیت منحصربه‌فردی را برای این نهاد به ذهن متبادر می‌کند.

سپاه در بیش از سه دهه گذشته از شکل‌گیری و بالندگی، به دلیل نقش خاص و محوری‌اش در دفاع از مبانی انقلاب، هر روزه آماج تیرهای تهمت و کین‌توزی قرار گرفت اما با ایستادگی و بصیرت، نقشه راه مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی را ترسیم کرد و با برخورداری از همان بنیان‌های فکری و معنویت و روحیه سلحشوری و شهادت‌طلبی و ایثارگری و درک عمیق از اوضاع، در برابر هر آن‌چه اصل انقلاب و دستاوردهای آن را به مخاطره بیندازد، راست‌قامت ایستاده و با حفظ پویایی، انعطاف‌ راهبردی و تحول دائمی و نگاه رسالت‌محوری، به پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن ادامه می‌دهد.

«سپاه در گذر انقلاب» مجموعه‌ای 11جلدی شامل اخبار، مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، اعلاميه‌ها، بيانيه‌ها، شعر‌ها و داستان‌های مرتبط با سپاه است که دیروز 10 خرداد، در آستانه زادروز سرور آزادگان جهان و بزرگ پاسدار اسلام ناب محمدی(ص)، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار با حضور تنی چند از فرماندهان و مسوولان و پژوهشگران رونمایی شد.

این مجموعه آیینه تمام‌عیاری است که حضور بالنده و سرنوشت‌ساز این نهاد انقلابی در عرصه زمان و میدان‌های حساس انقلاب و نظام در آن متجلی شده و منشوری شورانگیز و سرشار از افتخار را فراروی نسل‌های امروزین و بعدی خواستار و مشتاق عزت و سربلندی میهن اسلامی قرار می‌دهد. در تدوین این اثر، مجموعه اسناد و اطلاعات روابط عمومی سپاه، شامل اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها، پیام‌ها، خبرها و ...استخراج و پس از بازبینی، استفاده شده است. برای تکمیل اطلاعات ارائه شده، روزنامه‌های «كيهان»، «جمهوری اسلامی» و «اطلاعات» و نشريه‌های «پيام انقلاب»، «اميد انقلاب» و «پاسدار انقلاب» منتشرشده تا پايان سال 1360 و کتاب «مجموعه 15 بیانیه نخستین دفتر سیاسی سپاه» مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته جالب توجه، مقام حقیقی یا حقوقی صادرکننده اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و پیام‌دهی سپاه در هر دوره است که برای روشن‌تر شدن این موضوع، در جدول صدر هر مطلب، با عنوان «امضا» به آن اشاره شده است. انعکاس نوع مطلب نیز در این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ گاه مطلب منتشرشده‌ای «اطلاعیه» بوده، گاه با توجه به اهمیت بیشتر «بیانیه» و گاهی «گزارش»، که همه موارد در اسناد آمده است.

در تکمیل هرچه بهتر این مجموعه، برای بهره‌برداری و انعکاس خبرهای مربوط به بیانات حضرت امام خمینی(ره) و دیدارهای اعضا و فرماندهان این نهاد با ایشان و رهنمودها و فرمان‌های ایشان به سپاه، از مجموعه نفیس «صحیفه امام(ره)»، عیناً و بدون دخل و تصرف برداشت شده است.

توجه به نکات تاریخی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و... موجود در مجموعه و نیز مواردی از جمله توجه و پایمردی سپاه به حفظ ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در یکایک مطالب مندرج، به ویژه برای نسل امروز و فردا قابل تامل و درس‌آموزی است.

در این مجموعه از هرگونه تحلیل و اعمال نگاه تبیینی پرهیز و اسناد در شکل واقعی و به دور از هر گونه جانبداری و اعمال سلیقه ارائه شده است.

نخستین سند ارائه شده در مجموعه «سپاه در گذر انقلاب» چنین است:
«شماره 1 / تاریخ صدور 1 اسفند 1357/ نوع مطلب: خبر
ساعت 10 صبح امروز، آقای امیر انتظام، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و اعلام داشت: بر اساس تصمیم هیات دولت، سپاه پاسداران انقلاب ایجاد خواهد شد. آیین‌نامه آن تهیه شده و در دست مطالعه و رسیدگی است و تا چند روز دیگر پس از تصویب این آیین‌نامه اعلام خواهد شد و گارد ملی به وجود خواهد آمد تا برادرانی که در انقلاب حضور داشتند، در تشکیلات جدید و با انضباط لازم و لباس مخصوص، به پاسداری ادامه دهند.»

این مجموعه 11 جلدی به کوشش محمد‌قاسم فروغی جهرمی تدوین و با شمارگان پنج‌هزار نسخه، 300 ‌هزار ریال (هرمجلد) از سوی معاونت روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها