دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
داروخانه‌ای سیار در قاب کتاب

کتاب «مبانی آموزش تکنیسین داروخانه» از جمله کتاب‌های مفید و کاربردی است که به قلم فرحناز خلیقی ‌سیگارودی و رضا حاجی‌آقایی، با رویکردی کاملا تخصصی، انواع داروها را معرفی و به بررسی تاثیرات و عوارض آن‌ها می‌پردازد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مولفان این کتاب،  مخاطبان و استفاده‌کنندگان از انواع داروها را در شناخت دارو و عوارض جانبی آن یاری می‌کنند، وظیفه‌ای که بیشترداروخانه‌ها کمتر به انجام آن اقدام کرده و تنها ساعت و تعداد مصرف در روز را بر پوشش دارو درج کرده و آن‌را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

بررسی داروها و عوارض به زبان ساده

مولفان در این کتاب، ابتدا به‌طور کاملا حرفه‌ای بیماری‌ها را از یکدیگر جدا و داروهای موثر برای درمان هر یک را معرفی کرده‌اند و سپس عوارض احتمالی هر دارو را با ذکر جزییات، در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند.

این کتاب، وظایف یک داروخانه را انجام داده و نسخه را که یک توصیه کتبی از سوی پزشک است، به درستی و به زبان ساده برای بیماران شرح داده‌است.

دسته‌بندی مناسب بیماری‌ها در کتاب
فصل‌های این کتاب همچون قفسه‌هایی دارویی برای بیماری‌های مرتبط با دستگاه‌ گوارش، سیستم قلبی و عروقی، بیماری‌های زنان و سیستم مغز و اعصاب چیده شده‌اند و داروها با درج کامل نام فارسی و لاتین و دوز درمانی آن‌ها معرفی شده‌اند. همچنین در این کتاب، قفسه‌ای برای لوازم آرایشی و بهداشتی نیز گنجانده شده‌است.

در کتاب حاضر که حاصل تلاش و سال‌ها تجربه دو داروساز است، انواع بیمه‌ها و شرایط هر یک نیز گنجانده شده و مخاطبان با بیمه درمان و وظایف آن در قبال بیمه‌گذار آشنا می‌شوند.

در این کتاب کاربردی و آموزشی، به‌عنوان مثال برای درمان بیماری اسپاسم و دل پیچه، 6 نوع دارو معرفی شده که در کنار هر یک از آن‌ها موارد مصرف، میزان مصرف و عوارض جانبی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

در پایان این کتاب، مولفان نحوه برقراری ارتباط درست میان داروسازان و بیماران را شرح داده‌اند. این کتاب به داروسازان توصیه کرده‌است‌ تا به درستی و با حوصله به پرسش‌های بیمار گوش کرده و سپس با ایجاد ارتباط صمیمی با بیمار، او را در استفاده درست از داروها راهنمایی کنند.

با توجه به محتوای کاربردی و نثر روان، مطالعه کتاب «مبانی آموزش تکنیسین داروخانه» برای همه افراد لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد زیرا می‌تواند از همه افراد یک تکنیسین داروخانه بسازد که در مواقع لزوم و ضروری با انواع داروها و نحوه مصرف آن‌ها آشنا بوده و از مصرف بی‌دلیل و نادرست دارو‌ها اجتناب کنند.

کتاب «مبانی آموزش تکنیسین داروخانه» با شمارگان یکهزار نسخه در 263 صفحه، به قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی منشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها