چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
نوشته‌اي روان با  زبان و منطق روز

ويرايش دوم كتاب «خاندان عصمت؛ بررسي اجمالي زندگاني چهارده معصوم(عليهم‌السلام)» نوشته سيدتقي واردي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ رسيد. اين اثر، با استفاده از منابع معتبر اسلامي و با قلمي روان به معرفي چهارده معصوم(عليهم‌السلام) و سيره آن بزرگواران پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سيره معصومين(عليهم‌السلام)، مجموعه برنامه‌ها و روش‌هاي زندگي فردي و اجتماعي است كه از انوار الهي متاثر شده‌اند. بيان اين روش‌ها براي قشرهاي مختلف به ويژه جوانان مي‌تواند راه‌گشاي بسياري از مشكلات فردي و اجتماعي آنان باشد.

بر اساس مطالب كتاب، «پيامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل‌بيت او(عليهم‌السلام)، زيباترين واژه و برترين مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند. براي معرفي اين نخبگان و صاحبان كمالات انساني، تلاش‌هاي فراوان و گوناگوني از صدر اسلام تاكنون از سوي شيفتگان آنان ـ‌اعم از مسلمان و غيرمسلمان‌ـ به روش‌هاي مختلف -‌‌گفتاري، نوشتاري، نمايشي، فيلم‌سازي و تصويري‌ـ انجام شده است، كه همه آن‌ها نشان‌دهنده عمق محبت و علاقه مردم به رهبران راستين خويش است. اين، خود نوعي سپاسگزاري در برابر تلاش‌هاي بي‌وقفه معصومان(عليهم‌السلام) در هدايت مردم، ايجاد محيط سالم انساني و اجراي عدل و قسط الهي در جوامع بشري است.
بسياري از پژوهشگران، دانشمندان و نويسندگان كوشيده‌اند تا پيامبر(ص) و اهل‌بيتش را به هر طريق ممكن به جوامع انساني معرفي كنند، زيرا شناخت آن بزرگواران و آشنايي با سيره و شيوه زندگاني آنان، هدايت يافتن و در مسير درستي قرار گرفتن را ممكن خواهد ساخت. چه اين كه شناختن الگوهاي انساني و شناساندن آنها به ديگران، زمينه را براي ايجاد محيطي آرام و عاري از فسق و فساد و تحقق وعده‌هاي الهي در ايجاد جامعه امن اسلامي و برقراري عدالت اجتماعي فراهم مي‌كند. دست‌يابي به چنين مقصودي، راه‌هاي پرپيچ و خم و تنگناهايي را در پيش‌رو دارد، كه گرچه گذر از آنها ناممكن نيست، اما بسيار دشوار و توان‌فرساست و مسووليت همگان، به ويژه دانشمندان، در رسيدن و رساندن جامعه به مقصد عالي و هدف نهايي، بسي سنگين و طاقت‌فرساست.»

نوشته حاضر، با همين‌باور در تكاپو و تلاش است تا پاكان عالم وجود و انوار الهي هدايت؛ يعني پيامبر خاتم(ص) و اهل‌بيت و عترت او(عليهم‌السلام) را در حد امكان بشناساند. اين كتاب به سبكي تازه در طبقه‌بندي اطلاعات و دسته‌بندي موضوعات، با پرهيز از شرح و تفصيل، براي استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمي و فرهنگي، به ويژه دانش‌آموزان دبيرستاني و دانش‌جويان به رشته تحرير درآمده است.

همچنين تلاش شده است در تهيه اطلاعات اين اثر و دسته‌بندي آن‌ها، از منابع معتبر و اصيل اسلامي استفاده شود.

واردي مي‌نويسد: «اهل‌بيت پيامبر(ص) حقيقتي هستند كه اكثر مسلمانان از تمام مذاهب و فرقه‌هاي اسلامي، از گذشته تاكنون به آن باور داشته و براساس سفارش‌هاي رسول خدا(ص)، به آن مهر مي‌ورزند. اما عده قليلي از كوردلان و بدمسلكان كه مع‌الاسف بر برخي از كشورهاي ثروتمند اسلامي دست يازيده و از امكانات و ثروت‌هاي خدادادي بهره‌مند شده‌اند، با تمسك به برخي از فتواها و احاديث جعلي و روايات موضوعه، در صدد خدشه‌ وارد كردن بر باورهاي مسلمانان درباره اهل‌بيت پيامبر(ص) برآمدند و با بهره‌مندي از رسانه‌هاي گروهي و توان انتشاراتي، ايمان و عقايد مسلمانان را در خطر قرار داده و روز به روز بر شيطنت و فتنه‌انگيز‌ي‌هاي خويش مي‌افزايند.
در چنين فضايي، شناساندن فضايل و مناقب اهل‌بيت(عليهم‌السلام) به منظور ترغيب و تشويق مسلمانان عالم در ايجاد ارتباط معنوي با اين پاكان و پاكيزگان جهان هستي، كاري لازم و بلكه ضروري است.»

براساس مطالب كتاب، اين اثر با همين نيت و با انگيزه شناساندن پيامبر(ص) و اهل‌بيت وي(عليهم‌السلام) به نسل حاضر و با زبان و منطق روز و به سبك نو و قابل فهم براي همگان به رشته تحرير درآمده است. در ويرايش جديد همچنين تلاش شده تا اعراب احاديث و متون عربي را اصلاح و براي هر موضوعي اسناد و مداركش را در پاورقي بيان و كتاب‌نامه مفصل‌تري براي آن تهيه شوند.

از پيامبر اكرم(ص) روايات فراواني درباره مقام و منزلت اهل‌بيتش(عليهم‌السلام)، از طريق اهل سنت و شيعيان نقل شده است كه بيان‌كننده شايستگي آن حضرات(ع) براي امامت و تصدي امر خلافت اسلامي و لزوم تمسك امت به آنان است. در اين فرصت به چند روايت، كه تقريبا ميان شيعه و اهل سنت متواترند، اشاره مي‌شود:

پيامبر(ص) فرمود: «من دو چيز گران‌بها در ميان شما به يادگار مي‌گذارم مادامي كه به آن دو متمسك باشيد هرگز گمراه نخواهيد بود [آن دو عبارتند از] كتاب خدا كه دست‌آويز محكمي است كه از آسمان به زمين امتداد پيدا كرده است و عترت من كه اهل‌بيت من مي‌باشند. اين دو هيچ‌گاه از هم جدا نخواهند شد تا آنگاه كه در حوض [كوثر] به من ملحق گردند. بنگريد پس از من با اين دو چگونه رفتار خواهيد كرد.»

پيامبر(ص) در روايت ديگري درباره اهل‌بيتش فرمود: «مَثل اهل‌بيتي كسفينة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق (هلك)؛ مَثل اهل‌بيت من، همانند كشتي نوح است كه هركسي بر آن دست يابد، نجات يافته و آن كه از آن بازماند، غرق شده و به هلاكت افتاده است.»

عبدالله‌بن عباس گفت: روزي رسول خدا(ص) [در مجلسي] نشسته بود و علي، فاطمه و حسن و حسين(عليهم‌السلام) نزد وي حضور داشتند. پيامبر(ص) فرمود: «بارالها! تو مي‌داني كه اينها اهل‌بيت من و گرامي‌ترين مردم نزد من مي‌باشند. پس دوست بدار آنهايي را كه اينان را دوست دارند و دشمن بدار آناني را كه اينها را دشمن دارند. خدايا، يارشان را يار و دشمنانشان را دشمن باش و آنهايي را كه به اهل‌بيتم ياري مي‌رسانند، ياريشان نما. خدايا، آنان [اهل‌بيتم] را از هر پليدي پاكيزه و از هر لغزشي معصوم‌دار و به روح‌القدست (جبرئيل) آنان را تاييد فرما.»

كلام پيامبر(ص) كلام خداست، زيرا سخن او نوري است كه از جانب خداوند منان بر قلب پاكش تابيده و برزبانش جاري شده است. قرآن مجيد درباره سخنان رسول خدا(ص) چنين گواهي مي‌دهد: «و ما ينطق عن الهوي، ان هو الا وحي يوحي؛  پيامبر گرامى(ص) از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد و تمام سخنان او بر مبناى وحى الهى است.»

كتاب حاضر در سه بخش، به معرفي خاندان پاك و معصوم پيامبر عظيم‌الشان اسلام(ص) مي‌پردازد. كليات، پنج‌تن آل‌عبا و ساير امامان معصوم عليهم‌السلام، عناوين بخش‌هاي سه‌گانه اين اثرند.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات و اعلام نيز درج شده است.

ويرايش دوم كتاب «خاندان عصمت؛ بررسي اجمالي زندگاني چهارده معصوم(عليهم السلام)» با شمارگان 1000 نسخه، 268 صفحه و به بهاي 48000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط