نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
۱۲
مجموع تحقیقات بهرام بیضایی شبیه کار یک فرهنگستان است
۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴

مجموع تحقیقات بهرام بیضایی شبیه کار یک فرهنگستان است

 

کوشک جلالی گفت: تاریخ ما روی شانه‌های افراد می‌چرخد. مجموع تحقیقات و نمایشنامه‌های بهرام بیضایی شبیه کار یک فرهنگستان است. وظیفه دولت و متولیان فرهنگی است که بودجه بگذارند و جوانان را به نوشتن نمایشنامه بر اساس متون قوی تاریخی و ادبی تشویق کنند.

 
نغمه ثمینی: کریه‌تر از جنگ وجود ندارد
۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۷

نغمه ثمینی: کریه‌تر از جنگ وجود ندارد

 

نغمه ثمینی می‌گوید: مهم‌ترین بخش «جنگ‌ها و بدن‌ها»، آن بخشی است که از جنگ می‌گوید. چون آن حقیقی‌ترین و صادقانه‌ترین بخش کتاب است و یک مولف در میان صدها آدمی که روی زمین زندگی می‌کند ترس خودش را از یک جنگ قریب‌الوقوع و محتمل بیان می‌کند.

 
همچنان می‌توان به روش و شکل نمایش ایرانی اتکاء کرد
۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۳

همچنان می‌توان به روش و شکل نمایش ایرانی اتکاء کرد

 

حسین کیانی گفت: اشکال نمایش ایرانی، دیگر اشکالات موزه‌ای به شمار می‌آیند. آن ظرفیت‌ها هنوز هم قابلیت‌های فراوانی دارند، اما تکرار آن اشکال و ظرفیت‌ها، دیگر پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز نیست. بنابر‌این باید دیگرگونه‌تر و خلاقانه‌تر فکر کرد.

 
منتقدان سینمایی در شکل‌گیری سلیقه‌ عمومی نخبگان نقش دارند
۱۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۳

منتقدان سینمایی در شکل‌گیری سلیقه‌ عمومی نخبگان نقش دارند

 

روبرت صافاریان گفت: نوشته‌های منتقدان سینمایی بر قشر سینمادوست روشنفکر تاثیر می‌گذارد و این مخاطبان ویژه به نوبه‌ خود در شکل‌گیری سلیقه‌ عمومی نخبگان نقش بازی می‌کنند.

 
نه برای خوشامد کسی کار کردم و نه به دعوت کسی
۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۷

نه برای خوشامد کسی کار کردم و نه به دعوت کسی

 

درویشی گفت: می‌دانستم این‌ها آخرین نسل هستند و این شانس را هستی به من داد که بتوانم با آخرین نسل از خنیاگران بی‌نام و نشان این سرزمین مواجه شوم. کافی بود من پانزده سال، دیرتر متولد می‌شدم. بخش عمده‌اش را از دست می‌دادم.

 
برگزاری پنجمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۴

برگزاری پنجمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی

 

بررسی پنجمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی، با نگاهی به جایزه منوچهر مزینی برگزار می‌شود.

 
معرفی هیئت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۸

معرفی هیئت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

 

طبق اعلام دبیرخانه بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، نادر برهانی‌مرند، محمد چرمشیر و محمد امیر یاراحمدی اعضای هئیت انتخاب متون بخش مسابقه صحنه این رویداد را تشکیل می‌دهند.

 
چیستی سینمای دیجیتال در 14 مقاله
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۹

چیستی سینمای دیجیتال در 14 مقاله

 

در شماره جدید «فصلنامه سینمایی فارابی» از چیستی سینمای دیجیتال تا وجود سینمای صامت به عنوان پیشیه سینمای دیجیتال پرداخته شده است.

 
مردی با خالکوبی دایناسور
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۷

مردی با خالکوبی دایناسور

 

وامپیلوف از مطرح‌ترین نمایشنامه‌نویسان قرن بیستم روسیه است که وجه کمدی آثارش به طنز چخوف بسیار نزدیک است.

 
نمایشنامه‌های اونیل تراژدی مدرن است/ اونیل پدر نمایشنامه‌نویسی آمریکاست
۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰

نمایشنامه‌های اونیل تراژدی مدرن است/ اونیل پدر نمایشنامه‌نویسی آمریکاست

 

یدالله آقاعباسی می‌گوید:‌ کارهای اونیل تراژدی جدید و مدرن است. او به تراژدی علاقه دارد و در کارهایش مقداری بدبینانه برخورد می‌کند و فضا روشن نیست.

 
چرا در جشنوارهای فیلم‌های بلند ما بخش اقتباس وجود ندارد؟
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹

چرا در جشنوارهای فیلم‌های بلند ما بخش اقتباس وجود ندارد؟

 

سیامک گلشیری گفت: از دیدگاه من هسته اصلی سینما ادبیات است. درجایی در مصاحبه‌ای خواندم که فیلمسازی با افتخار از اینکه کتاب نمی‌خواند حرف زده بود. مطمئنم این کارگردان فیلم هم نمی‌بیند. به گمان من فیلمسازی که رمان نخواند، داستان نخواند،‌ باید این کار را رها کند. فقط رمان است که می‌تواند فیلمساز را با مقوله‌ ...

 
اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش کتاب و سینمای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۷

اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش کتاب و سینمای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

 

سیزده فیلم در بخش جنبی کتاب و سینما (سینمای اقتباسی) سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش در می‌آیند.

 
فلسفی‌بودن سینمای کیارستمی را کجا باید جست‌وجو کنیم؟
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۶

فلسفی‌بودن سینمای کیارستمی را کجا باید جست‌وجو کنیم؟

 

صالح نجفی می‌گوید: اگر کیارستمی فیلمساز مهم فلسفی است علت اصلی این است که از یک وضعیت مشخص تاریخی برآمده و صادقانه با این وضعیت تاریخی برخورد کرده، ما در موقعیت تاریخی‌یی نیستیم که داستان‌نویسی بگوید خیلی به بکت علاقه دارد و شروع کند در فارسی مانند بکت نوشتن. این یک دروغ است.

 
مراد فرهادپور: هیچ زمان هنرمند به این حد از ابتذال نرسیده بود
۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵

مراد فرهادپور: هیچ زمان هنرمند به این حد از ابتذال نرسیده بود

 

مراد فرهادپور گفت: امروزه همه هنرمندند؛ درواقع واژه هنرمند هیچ زمان تا این حد از نکبت و ابتذالی که الان هست نرسیده بود؛ به‌ویژه در عرصه هنر عامه‌پسند نه فقط ذره‌ای استعداد و پشتکار و آشنایی دیده نمی‌شود یا در عرصه موسیقی صدا حضور ندارد، بلکه عکس آن تا به حد اعلایی از بدصدایی و زشتی و مسخرگی رسیده است ...

 
اهدای تندیس سرو خانه هنرمندان به داریوش اسدزاده
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۳

اهدای تندیس سرو خانه هنرمندان به داریوش اسدزاده

 

تندیس سرو خانه هنرمندان، در آیین رونمایی از دو کتاب «طهران به روایت داریوش اسدزاده» و «در بیابان سحر فرا می‌رسد کسی این را می‌داند...» به داریوش اسدزاده اهدا شد.

 
تام هنکس با داستان‌هایش مدرنیته را زیر سوال برده است
۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۰

تام هنکس با داستان‌هایش مدرنیته را زیر سوال برده است

 

محمد جوادی، مترجم می‌گوید: این ده داستان به نوعی تجددگرایی و مدرنیته را زیر سوال برده است اینکه آیا این مقدار پیشرفت و تغییر زندگی و تکنولوژی خوب است یا خیر؟

 
هنر مور
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۱

دانشنامه ابزار و مصالح جدید مجسمه‌سازی به روایت شاگرد هنری مور

 

یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های کتاب «فرهنگ مواد و تکنیک‌های مجسمه‌سازی» آموزش مواد و مصالح جدید مجسمه‌سازی مثل پلاستیک‌ها و رزین‌هاست و به روزترین منبع آموزشی در این هنر به حساب می‌آید.

 
​خودآموز فنون قلمزنی منتشر شد
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹

​خودآموز فنون قلمزنی منتشر شد

 

در این کتاب نویسنده صرفاً بر «فنون» قلمزنی تمرکز کرده و از پرداختن به سایر موضوعات تاریخی، اسطوره‌ای، اساتید، طراحی و مانند آن خودداری کرده است. اینکه چرا به تمامی موضوعات یاد شده نپرداخته‌اند را می‌توان به نقدی که ایشان بر کتاب‌های قلمزنی ایران داشته و از آن به «دام کلی گویی» نام می‌برد دریافت.

 
شیوۀ فیلم‌سازی حاتمی قابل تقلید نیست/چرا به حاتمی «سعدی سینمای ایران» می‌گویند؟
۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴

شیوۀ فیلم‌سازی حاتمی قابل تقلید نیست/چرا به حاتمی «سعدی سینمای ایران» می‌گویند؟

 

عباس بهارلو منتقد و پژوهشگر سینمای ایران که تا به حال سه کتاب درباره آثار علی حاتمی تالیف کرده، می‌گوید: شیوۀ فیلم‌سازی و مؤلفه‌های آثار حاتمی، قابل تقلید نیست. بنابراین اگر دیگرانی هم کوشش کرده‌اند که با تقلید از زبان فاخر او بنویسند چندان موفق نبوده‌اند. هر چه هست ـ خوب یا بد ـ کپی‌شان برابر اصل نیست....

 
رونمایی «ویژه‌نامۀ بیانیه‌های هنری سال 95 » در گالری «ویستا»
۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱

رونمایی «ویژه‌نامۀ بیانیه‌های هنری سال 95 » در گالری «ویستا»

 

«ویژه‌نامۀ بیانیه‌های هنری سال 95 » با عنوان «گزارۀ هنرمند» ، سه شنبه 30 آبان 96 در گالری «ویستا» رونمایی می‌شود.

 
۱۲