نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » يادداشت روز » اجتماعی و سياسی

آنچه خبرنگار كتاب بايد بداند

12 ارديبهشت 1389 ساعت 8:00

دكتر اميد علي مسعودي، نويسنده حوزه رسانه و استاد دانشگاه: انسان همان‌طور که به دوستان پاینده و پویا نیاز دارد، به دوستانی پایدار و مستمر مانند کتاب نیز نيازمند است. در حوزه کتاب و کتابخوانی به قدری ضعف داریم که حتی در دانشگاه‌ها شیوه‌های صحیح مطالعه را آموزش نمی‌دهند. گاهي برای خواندن یک مطلب خاص حجم زیادی از مطالب را مطالعه می کنیم، در صورتی که اگر درست آموزش ببینیم، از طریق کتاب‌نما به راحتی می توانیم آن مطلب خاص را بیابیم و مطالعه کنیم._

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) دكتر اميد علي مسعودي، نويسنده حوزه رسانه و استاد دانشگاه: انسان همان‌طور که به دوستان پاینده و پویا نیاز دار،د به دوستانی پایدار و مستمر مانند کتاب نیز نيازمند است. در حوزه کتاب و کتابخوانی به قدری ضعف داریم که حتی در دانشگاه‌ها شیوه‌های صحیح مطالعه را آموزش نمی‌دهند. گاهي برای خواندن یک مطلب خاص حجم زیادی از مطالب را مطالعه می کنیم، در صورتی که اگر درست آموزش ببینیم، از طریق کتاب‌نما به راحتی می توانیم آن مطلب خاص را بیابیم و مطالعه کنیم.

اکنون در حوزه ای کوچکتر يعني رسانه می‌خواهیم این فرهنگ را بازسازی کنیم و بازگردانیم به اول، زیرا در فرهنگ اسلامی ایرانی همیشه به کتاب توجه شده است. 

در این باره اگر خبرنگار حوزه کتاب خودش کتابخوان نباشد، به این کار به عنوان شغل نگاه می‌کند. لذا خبرنگار کتاب ابتدا باید مراحل پدید آوردن یک کتاب و نقش پژوهشگر، نویسنده، ویراستار، ناشر و توزیع کننده کتاب را در تولید یک اثر به درستی بداند و بازخورد آن را در جامعه بشناسد و از طریق ارایه تحلیل و گزارش آن را به جامعه بشناساند.

برخی از خبرنگاران خوب حوزه کتاب، مطالعه می‌کنند و یاد می‌گیرند. آنها حتی در حوزه کتابداری نیز مطالعه می‌کنند، زیرا بسیاری از اطلاعاتی که بک خبرنگار کتاب نیاز دارد، در کتاب های رشته کتابداری آموزش داده می‌شود.

البته برای تخصص‌گرایی در حوزه های گوناگون نباید نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای گسترش فرهنگ را در جامعه نادیده گرفت، زیرا به توسعه کشور و نهادها کمک می کند. همچنین با توجه به این که در عصر ارتباطات و دوران جنگ نرم هستیم، کتاب؛ هم از نوع کاغذی و هم از نوع دیجیتالی آن حرف نخست را می ‌زند و بستر پیشرفت در آن مهیا است. همان‌طور که اکنون در دنیا کتاب‌های الکترونیک داد و ستد می شوند، ما نیز باید به جای استفاده از روش‌های سنتی، از روش های الکترونیکی برای گسترش کتاب اقدام کنیم.


در حوزه تخصصی روزنامه نگاری نیز کتاب های تخصصی بسیاری منتشر شده‌اند که اغلب درباره مبانی خبرنویسی‌اند. زمانی که وارد اصول حرفه‌ای می‌شویم، متن‌ها تخصصی‌تر می شوند. درخبرنگاری پیشرفته باید متن‌های تخصصی را تهیه کنیم و در اختیار خبرنگاران بگذاریم. البته بسیاری از خبرنگاران همان مبانی نخستين را نيز به خوبی یاد نگرفته‌اند و نیاز است به درستی در این حوزه مطالعه کنند. به هر حال برای انتقال تجربیات تخصصی به خبرنگاران نیاز به کتاب داریم.


سوالي كه ممكن است مطرح شود، اين است كه چه كساني بايد اين‌گونه كتاب‌ها را به رشته تحرير درآوردند؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه در حوزه‌های گوناگون روزنامه‌نگاری کتاب‌های تخصصی باید توسط کسانی تالیف شوند که علاوه بر بهره‌مندي از دانش روزنامه‌نگاری، در حوزه‌ای خاص نيز متخصص باشند. در حوزه خبرنگاری کتاب نیز بهتر است فعالان این عرصه آموزش‌های نخستين را آغاز کنند تا نتایج آن به صورت کتاب‌های تخصصی آموزشی درآیند.

در واقع حوزه کتاب، حوزه نوآوری است و خبرنگاران بایداز جنبه های گوناگون به کتاب نگاه و کتاب ها را آسیب‌شناسی کنند. یک خبرنگار کتاب باید بتواند مانند یک استاد دانشگاه مقاله بنویسد.


اگر مسوولان فرهنگی نگاه بهتری به کتاب داشته باشند و سیاست های حمایتی بهتری را به ویژه در کتاب‌های دانشگاهی اعمال كنند و صدا و سیما نیز به نویسندگان به عنوان تولید کننده میراث علمی و فرهنگی جاویدان، ارج نهد، نویسنده جایگاه حقیقی خود را پیدا می کند،جوانان ما به سراغ این حرفه می‌آیند، چون آن را مقبول می دانند. در نتیجه، رشد نویسندگی و انتشار کتاب منجر به موفقیت خبرنگاران این حوزه می شود.