خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - آخرين عناوين کتابخانه تشیع :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/shia_library Sat, 27 Jul 2019 15:24:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Sat, 27 Jul 2019 15:24:17 GMT کتابخانه تشیع 60 کرمانشاه از استان‌های موفق در زمینه ادبیات آیینی است http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/278795/کرمانشاه-استان-های-موفق-زمینه-ادبیات-آیینی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه - زهره کریم‌زاده: می‌گویند که آغاز توجه به ادبیات آیینی در زبان و ادبیات فارسی به قرن چهارم برمی‌گردد آن زمان که «مجدالدین ابوالحسن کسایی مروزی»، شاعر شیعی مذهب ایرانی به آن پرداخت؛ از او شعری باقی مانده که در آن هم از پیامبر اعظم (ص) گفته و هم از حضرت علی (ع) سخن به میان آورده است. این گونه شعری در استانِ باسابقه تمدنی کهنِ کرمانشاه، نوپا نیست؛ شاعران آیینی این استان از پتانسیل بالایی بهره‌مند هستند و تاکنون اشعار متعددی را پیرامون انتظار، عاشورا و سایر بخش‌های آیینی، به دو زبان فارسی و کُردی سروده‌اند. در روزهای اخیر نیز شهرستان سنقر و کلیایی میزبان اولین جشنواره استانی شعر انتظار با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، نویسندگان و شاعران بود و در سرسرای اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان، گردهمایی بزرگان ادبیات آیینی و دوستداران شعر و فرهنگ به محفلی دوستانه تبدیل شد.   «رضا جمشیدی» شاعر سرپل‌ذهابی که عنوان نخست این جشنواره را از آن خود کرده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، درباره اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی تا چه اندازه می‌تواند خلاء‌ها و کمبودهای محافل ادبی را جبران کند؟، گفت: در استان کرمانشاه شاعران زیادی به زبان و گویش‌های متعدد، شعر می‌گویند و انتظار مقوله‌ای است که همواره در فرهنگ ما وجود داشته و اشعاری که در زمینه انتظار در استان گفته شده، متعدد است و امر نوپایی نیست و از اعتقاد ما به ظهور منجی آخر زمان نشات می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه اشعاری که به مقوله انتظار و شعر می‌پردازد به زبان‌های فارسی و کُردی متعدد است، گفت: می‌توان کرمانشاه را از استان‌های موفق و تاثیرگذار در زمینه ادبیات آیینی در کشور قلمداد کرد. جمشیدی افزود: گمان می‌کنم برگزاری جشنواره‌ها برای هر مناسبتی، زمینه‌ای برای ارتقای ادبیات و سمت و سو دادن به اشعار و مناسبت‌ها، معرفی شاعران و توانمندی آنان است، چندی است که بسیاری از دورهمی‌های ادبی و شاعرانه را از دست داده ایم که این جشنواره‌ها تا حدودی پرکننده این خلاء است.   وی که سروده‌های خود را در قالب‌های غزل و مثنوی به این جشنواره عرضه کرده است، گفت: سعی کردم در یک مثنوی، نگاهی متفاوت در اشعار انتظار عرضه کنم و در برابر برخی از نگرش‌های خشونت‌آمیز در دنیا، نگاه صلح‌آمیز به مقوله انتظار را جایگزین کردم. این شاعر سرپل‌ذهابی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه ویژگی در انتخاب این اثر به عنوان اثر نخست این جشنواره نقش داشته است؟، افزود: نوع نگاه به انتظار مورد توجه داوران قرار گرفته است. انتخاب سنقر برای میزبانی جشنواره به برنامه‌ریزی متولیان فرهنگ و ارشاد استان بستگی دارد و معمولاً هر شهرستان برای برپایی جشنواره خاصی انتخاب می‌شود که می‌توان به جشنواره شعر آزاد و عاشورایی در کنگاور، شعر کُردی و آزاد در پاوه و برگزاری جشنواره‌های مرتبط با دفاع مقدس در گیلانغرب و سرپل ذهاب اشاره کرد و شاید بتوان گفت که هر شهرستان سهمیه مناسبتی دارد. جمشیدی اضافه کرد، یکی از نقاط قوت جشنواره سنقر حضور محمدعلی بهمنی به عنوان یکی از بزرگترین غزل‌سرایان معاصر ایران بود. همچنین تنظیم زمانبندی و حضور مشتاقان ادبیات، نقاط مثبت دیگر این جشنواره بود. دبیرخانه انتظار، جشنواره ملی برگزار می‌کند معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، از مطالعه و فرهنگ‌سازی به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای کاهش مشکلات اجتماعی یاد کرد. پریسا محمدی با تاکید بر اینکه از شاعران، نویسندگان و هنرمندان در این راستا حمایت می‌کنیم، ادامه داد: دبیرخانه دائمی شعر انتظار در شهرستان سنقر دایر می‌شود و در صدد هستیم تا در سال آینده دبیرخانه دائمی شعر انتظار، جشنواره ملی برگزار کند که این امر موجب حضور قلم به دستان کشور در استان و در نهایت موجب توسعه و پیشرفت این بخش می‌شود. وی گفت که از بنی عامریان، شاعر پیشکسوت و توانمند سنقری خواسته است تا یک انجمن ادبی به نام شعر انتظار را در این شهرستان راه‌اندازی کند چرا که می‌تواند تکمیل کننده دبیرخانه باشد. بر اساس این گزارش، «مهدی بشیری» از سنقر و «محمد عنبری» از کنگاور به ترتیب عناوین دوم تا سوم اولین جشنواره شعر انتظار را از آن خود کردند.   در زیر مثنوی «انتظار» از رضا جمشیدی را که در این جشنواره حائز رتبه برگزیده نخست شد، آمده است:   **** دستهایم به دعایند که روزی برسی هی به درگاه خدایند که روزی برسی من به منوال خودم در پی این آمدنم که به سامان برسانی همه ی جان و تنم من دلم‌منتظرت تا تو بیایی با عشق دشمنی‌های جهان را بزدایی با عشق پرچمت سبز ترین پرچم دنیا باشد صحبت از هر چه کنی دلبر و زیبا باشد بر خلاف آنچه این منتظران می‌گویند دیگران‌نام‌تو را مرهم‌جان می‌گویند شک ندارم که تو از جنگ بدت می‌آید از دل و چهره ی صد رنگ بدت می‌آید شک ندارم که تو از کینه تنفر داری از شکاننده ی آیینه تنفر داری ار قرار است که با آمدنت جنگ شود عرصه بر مردم آرام جهان تنگ شود ار قرار است که با این همه دشمن بشویم یا به یک جنگ پر از کینه و نفرت برویم پس ظهورت به چه درد این جهان خواهد خورد چه کسی سود از این آمدنت خواهد برد **** حتم دارم‌که تو از پیش خدا می‌آیی حتم دارم که تو با عشق و صفا می‌آیی شک ندارم که تو محبوب جهان خواهی شد وقت موعود به هر قلب عیان خواهی شد باورم‌نیست‌که هر اسلحه ای قفل شود یا که هر حادثه و دغدغه ای قفل شود باورم‌نیست که با اسب بیایی به جهان یا که شمشیر به دستت برسی با هیجان یا فقط سیصد و اندی به تو ملحق بشوند مابقی باطل و این دسته فقط حق بشوند آنچه این خیل به توصیف شما میگویند از ظن‌من همه اش پرت و پلا میگویند همه اش منتظرت طعم ریاست بچشی این جهان را بشکافی و به آتش بکشی آخر لذت این خیل فقط کشتار است بینمان فاصله افتاده پر از دیوار است من شما را پر احساس و صفا میخواهم عاری از دشمنی و جنگ و جفا میخواهم دوست دارم به سخن آیی و حرفی بزنی با دلت ریشه ی هر ظلم و ستم را بکنی یک جهان‌مانده ی یک حرف پر از عشق شده عالمی تشنه ی یک ظرف پر از عشق شده تا به کی دشمن مجهول عذابم بدهد شاخ افسانه ی یک غول عذابم بدهد من‌نمی دانم از این جنگ چه سودی بردند توی این دایره ی تنگ چه سودی بردند گفته ای تا که جهان پر ز جنایت نشود این دعاهای پر از گریه اجابت نشود آی ارباب، در این دایره ی کوچک‌ ما آنقدر جرم و جنایت شده کافیست...بیا آن قدر اسم تو را روی زبان آوردند صد برابر همه از مال یتیمان خوردند **** تو بیا با گل مریم به تماشای جهان پیش هر کس که بمانید به هر دین و زبان او تو را مثل خودش بر دل و جانش بنهد بهترین هدیه ی خود را به جمالت بدهد من به هر گوشه ی این خاک برادر دارم توی برلین و رم و قاهره خواهر دارم من خودم پرچم صلحت به جهان خواهم داد با دلی گرم به هر دین و زبان خواهم داد لطف خود را به همین دایره محدود نکن هرگز آن راه که آید به تو مسدود نکن ظلم نزدیک‌ من و توست بیا بردارش گاه با نام و تن توست بیا بردارش باورم هست که هر اسلحه ای قفل شود باورم هست که هر دغدغه ای قفل شود گر تو با صلح بیایی همه جا خوب شود این جهان با همه زخمش به خدا خوب شود یک نفر مثل‌محمد که پر از دل باشد یک نفر مثل علی عاشق و عادل باشد یک‌نفر کل جهان را بنوازد با عشق هر چه ویرانی و درد است بسازد با عشق این جهانشهر به یک عاطفه محتاجتر است یا به یک مذهب پر جاذبه محتاجتر است تا خداوند، خداوند جهان‌ها نشود درد این مردم بیچاره مداوا نشود پس بیا داد بزن کل جهان مال خداست آی فریاد بزن کل جهان مال خداست ]]> استان‌ها Sat, 27 Jul 2019 10:20:32 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/278795/کرمانشاه-استان-های-موفق-زمینه-ادبیات-آیینی تلاش برای اتصال شبکه‌ای کتابخانه‌های تخصصی استان قم http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278052/تلاش-اتصال-شبکه-ای-کتابخانه-های-تخصصی-استان-قم به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، تازه‌ترین دستاوردهای نرم‌افزار جامع کتابخانه‌ای کاوش در جمع مدیران و کارشناسان مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، با حضور کارشناسان شرکت کاوش، اساتید کتابداری و فهرست‌نویسی، رئیس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، رئیس انجمن کتابداری استان قم و نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (ره) ارائه شد. در آغاز این نشست، حسن رجبیان دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) در سخنان کوتاهی با اشاره به نقش نرم‌افزار کاوش و کارایی آن در کتابخانه‌ها گفت: مجمع تخصصی کتابخانه‌های استان قم هرگونه کمک در زمینه ارتقاء و روزآمد کردن نرم‌افزار و سایر تجهیزات و امکانات کتابخانه‌ها را از وظایف خود قلمداد می‌کند و امیدوار است با مشارکت در برگزاری این‌گونه جلسات، قدمی در راه ایفای رسالت خود بردارد. علی حسنوند مسئول امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران ضمن اعلام این نکته که با نصب نرم‌افزار تحت وب کتابداری در کتابخانه‌های واحدهای حوزوی خواهران، این کتابخانه‌ها در قالب شبکه به هم مرتبط شده‌اند، بیان کرد: با ایجاد این شبکه، امکاناتی از قبیل ورود اطلاعات مدارک، سیستم امانت دهی کتب میان کتابخانه‌ها، گزارش‌گیری مدیریتی یکپارچه و ... فراهم شده است.   مسئول امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در حال حاضر اطلاعات کتب 480 کتابخانه مدارس علمیه خواهران در پایگاه اینترنتی lib.whc.ir قرار گرفته است و این پایگاه امکان جستجو در میان کتب کتابخانه‌های واحدهای حوزوی بر اساس اطلاعات کتاب‌شناختی مانند نام، مؤلف، ناشر و ... را در سطح کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران به دست می‌دهد. حسنوند با اشاره به اینکه قبلاً با افزوده شدن منابع کتابخانه‌های مدارس علمیه، هر مدرسه به‌صورت جداگانه اقدام به فهرست‌نویسی کتب می‌کرد، یادآور شد: با توجه به اینکه فهرست‌نویسی کاری تخصصی و نیازمند تجربه است، با راه‌اندازی شبکه تحت وب کتابخانه‌ها، هر کتاب تنها یک‌بار فهرست‌نویسی می‌شود و فهرست آن در اختیار تمام مدارس علمیه قرار می‌گیرد. مهندس فرهادی مدیر بازاریابی و فروش شرکت کاوش نیز طی سخنانی به سابقه این شرکت در ارائه نرم‌افزارهای تخصصی کتابخانه‌ای، به معرفی نرم‌افزار جدید خود با عنوان فرا کاوش پرداخت و عنوان کرد: نرم‌افزار کاوش شامل سیستم‌های کاوش پروانه (مدیریت منابع کتابخانه، آرشیو و مرکز اسناد)، کاوش پرستو (مدیریت امانت و گردش مدارک)، کاوش قاصدک (کتابخانه مجازی کاوش در محیط وب) و کاوش شاپرک (سرویس کتاب یار) است. ]]> استان‌ها Wed, 10 Jul 2019 08:20:13 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/278052/تلاش-اتصال-شبکه-ای-کتابخانه-های-تخصصی-استان-قم نام شاه عباس صفوی در میان واقفان بزرگ کتابخانه فیضیه قم http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274480/نام-شاه-عباس-صفوی-میان-واقفان-بزرگ-کتابخانه-فیضیه-قم به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتابخانه مدرسه فیضیه اولین کتابخانه حوزوی و قدیمی‌ترین کتابخانه قم است. آیت‌الله حاج‌شیخ عبدالکریم حائری قریب به 100 سال پیش حوزه قم را بنا نهاد. با توسعه این نهاد، نیازِ طلاب به محلی برای مطالعه و تحقیق احساس می‌شد و از این رو، موسس حوزه علمیه قم تصمیم به احداث کتابخانه‌ای در مدرسه فیضیه می‌گیرد و این کتابخانه در سال 1309 شمسی تاسیس می‌شود.   کتابخانه فیضیه در ضلع غربی مدرسه فیضیه روی مدرسِ فعلی که نمازخانه مدرسه است افتتاح می‌شود. این کتابخانه تا سال 1382 در همان محل مستقر بوده اما به سبب محدودیت فضا و منابع در اوایل دهه 80 به ضلع شرقی مدرسه با 7000 هزار مترمربع زیربنا در 5 طبقه منتقل می‌شود.   در ادامه سلسله گزارش‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کتابخانه‌های قم، این بار به کتابخانه مدرسه فیضیه رفتیم. طبقه اول دفتر مدیریت کتابخانه بود. آقای رجبیان به استقبالمان آمد و با حوصله درباره کتابخانه به ما توضیح داد. قبل از صحبت‌های ایشان اجازه خواستم سوالی را مطرح کنم تا از دوگانگی اسم این کتابخانه سر در بیاورم؛ «اسم اصلی و ثبت شده کتابخانه به نام آیت‌الله العظمی حائری است. چرا به کتابخانه فیضیه شهرت پیدا کرده است؟» حسن رجبیان در پاسخ می‌گوید: کتابخانه فیضیه یک کتابخانه مدرسه‌ای است. کتابخانه‌هایی که در مدرسه‌های قدیم و جدید وجود دارد، معمولاً به اسم همان مدرسه خوانده می‌شوند و مرسوم نیست اسم مستقلی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. بر همین اساس کتابخانه مدرسه فیضیه که قدیمی‌ترین کتابخانه قم است و تاسیس آن به سال 1309 شمسی برمی‌گردد به نام خود مدرسه معروف و مشهور بوده و الان هم بعضاً به همین نام خوانده می‌شود اما به خاطر اهمیت این کتابخانه و جایگاه چشمگیر آن در بین کتابخانه‌های شهر قم و از طرفی به جهت تفخیم و بزرگداشت موسس این کتابخانه که موسس حوزه علمیه قم نیز به شمار می‌رود، در سالیان اخیر نام حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری بر آن نهاده شده است.   نکته بعدی که مدیر کتابخانه فیضیه به آن اشاره کرد، تاریخچه کتابخانه بود. تاریخی که برمی‌گشت به قریب 90 سال پیش. آیت‌الله العظمی حائری، کتابخانه فیضیه را به عنوان اولین کتابخانه حوزوی در قم افتتاح کرد. این کتابخانه ابتدائاً در ضلع غربی مدرسه روی مدرسِ فعلی قرار داشته است. البته مکان کتابخانه سابقاً ایوان بوده اما ظاهرا در زمان خود آیت‌الله حائری، ایوان را تبدیل به تالار کرده و از طبقه بالای آن به عنوان کتابخانه و از طبقه پایین آن به عنوان مدرس استفاده می‌کند. در ضلع غربی مدرسه، کتابخانه در طول بیش از 70 سال کانون اجتماع طلاب، مدرسین، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم بوده و بزرگان زیادی را در دامن خود پرورده است، اما به سبب محدودیت فضا و منابع در اوایل دهه 80 اجباراً به ضلع شرقی مدرسه منتقل می‌شود. ساختمان فعلی بین 6500 تا 7000 هزار مترمربع زیربنا دارد و در 5 طبقه ساخته شده است.   حسن رجبیان در مورد سابقه ریاست کتابخانه هم می‌گوید: از بدو تاسیس این کتابخانه، مرحوم آیت‌الله حاج‌شیخ عبدالحسین صاحب الداری بروجردی که از فضلای باکفایت و صاحب‌نام بوده، برای اداره کتابخانه از طرف مرحوم آیت الله حائری یزدی منصوب می‌شود. بعد از ایشان از طرف مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت لله حاج شیخ مجتبی عراقی برای ریاست و اداره کتابخانه تعیین می‌شود و تا زمانی که کتابخانه در محل سابق واقع بوده، ایشان اداره امور کتابخانه را برعهده کفایت خود داشته است. بعد که همزمان با رحلت ایشان کتابخانه به ساختمان جدید منتقل می‌شود، مدیریت کتابخانه به عهده حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی ستوده قرار می‌گیرد که بایستی از زحمات ایشان نیز در آن دوره طاقت‌فرسا که دوره تحویل و تحول مکانی و به روزسازی کتابخانه بوده است، تقدیرد.   مدیر کتابخانه فیضیه در بخش دیگری از این گپ و گفت به توضیح فضای فیزیکی کتابخانه می‌پردازد و می‌افزاید: بخشی از ساختمان فعلی کتابخانه در زمین مدرسه واقع شده و بخش دیگر خانه‌هایی بوده در پشت مدرسه، که بعد از خریداری و تخریب به ساختمان کتابخانه اختصاص پیدا کرده است. از زمانی که کتابخانه به ساختمان جدید منتقل می‌شود، با توجه به وسعت و امکانات آن سعی شده به شکل جدید تجهیز شود و منابع به‌روز شود و به صورت پیشرفته‌ای به خدماتش ادامه دهد.   وقتی سوالم را در مورد منابع کتابخانه مطرح کردم، رجبیان جواب می‌دهد: این کتابخانه از جهت نوع منابع که منحصر در علوم انسانی و اسلامی است، کتابخانه تخصصی محسوب می‌شود. همچنین از جهت نوع مراجعین که عمدتاً اقشار حوزوی هستند و از جهت مدیریت آن که توسط حوزه انجام می‌شود، کتابخانه خاص و تخصصی به حساب می‌آید. حدود 150 هزار نسخه چاپی و 2700 جلد خطی که حدود 4 هزار عنوان خطی را شامل می‌شود، در کتابخانه موجود است. از 150 هزار جلد کتاب، حدود 11 هزار نسخه آن به صورت چاپ سنگی است که یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های سنگی در کشور به شمار می‌آید. در بخش قفسه باز حدود 34 هزار جلد کتاب قرار دارد که قابل توجه است و اصولاً سیاست مجموعه‌سازی کتابخانه، انتقال حداکثری منابع به بخش قفسه باز است. با توجه به کثرت اعضا و مراجعین، این بخش کمک زیادی به مراجعین جهت دسترسی آسان به منابع می‌کند، که یکی از امتیازات کتابخانه فیضیه محسوب می‌شود.   وی می‌افزاید: در طول تاریخ فعالیت کتابخانه، همواره این مرکز مورد توجه و عنایت شخصیت‌های بسیاری اعم از مذهبی، اجتماعی و سیاسی بوده است. در بین واقفان بزرگ کتابخانه، نام شاه عباس اول به چشم می‌خورد که تعداد 110 جلد کتاب را بر اساس وقفنامه‌ای که آن هم خواندنی است، بر کتابخانه مدرسه آستان مقدس وقف می‌کند که البته از این تعداد، نسخه‌های محدودی باقی مانده است. همچنین در بین واقفان و اهداکنندگان نام عده‌ای از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مشهور به چشم می‌خورد. از مراجع بزرگ تقلید و اساتید و فضلا و کتابشناس بزرگ مرحوم خان‌بابا مشار و صفوت تبریزی گرفته تا حزب توده و شیخیه کرمان و پیشوای دینی صابئین ایران که کتاب مقدس صابئین را اهدا کرده است.   نوبت به معرفی تالارها که رسید، با هم به بخش‌های مختلف کتابخانه رفتیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. رجبیان کتابخانه را به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش عمومی و بخش محققین. بخش عمومی دو سالن مطالعه دارد و هر دو سالن به صورت قفسه باز اداره می‌شود. سالن اول، در طبقه همکف واقع است و پرمراجعه‌ترین بخش کتابخانه محسوب می‌شود. تعداد منابع این سالن که مستقیماً در دسترس قرار دارند، حدود 10 هزار و 700 جلد کتاب از منابع پرمراجعه حوزوی است. همچنین امکان استفاده از نرم‌افزارهای علوم اسلامی نور در این سالن فراهم شده است. سالن دوم عمومی در طبقه منفی یک واقع بوده که حدود 11 هزار جلد کتاب در حوزه علوم انسانی در آن وجود دارد. کتاب‌هایی با موضوعاتی از قبیل فلسفه غرب، منطق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، مدیریت، طب سنتی و همین طور ادبیات فارسی و علوم سیاسی.   علاوه بر این، در بخش عمومی سالن مطبوعات هم در نظر گرفته شده که در آنجا تعداد زیادی از نشریات علمی و تخصصی در معرض استفاده قرار می‌گیرد. در این سالن علاوه بر مجلات، در قالب چند سیستم، مطبوعات دیجیتال هم در دسترس مراجعان قرار دارد. بخش امانی کتابخانه در طبقه همکف قرار دارد. در این بخش 7 هزار جلد کتاب ساماندهی شده که بخش مهمی از آن شروح و حواشی کتب درسی حوزوی است. رجبیان در مورد بخش ثبت نام توضیح می‌دهد: در طول این سال‌ها هیچ‌گاه ثبت نام متوقف نشده و همواره از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح حوزوی ادامه داشته و دارد. هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار، کتابخانه بیش از 22 هزار نفر عضو دارد که از این میان 7600 نفر عضو سالن محققین بوده و مابقی عضو بخش عمومی هستند.   همزمان با برشمردن این آمار، به بخش محققین در طبقه اول کتابخانه راهنمایی‌مان می‌کند و این بخش را یکی از مهمترین بخش‌های کتابخانه می‌داند و می‌گوید: همانطور که گفتم بخش محققین در حدود 7600 عضو دارد که در مرحله سطح 3 یا 4 حوزه یا کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه هستند. اعضاء دیگرِ بخش محققین اساتید و مولفین هستند. این بخش از امکانات ویژه‌ای برخوردار است؛ اولاً حدود 13 هزار جلد کتاب در این سالن به صورت قفسه باز نگهداری می‌شود که اکثراً از منابع مرجع و دائره‌المعارف‌ها و موسوعه‌ها و کتاب‌های پرمراجعه مورد نیاز محققین هستند. ثانیاً در سالن محققین نرم‌افزاری به نام «گنجینه میراث مستند اسلام و ایران» تدارک دیده شده که در آن هزاران نسخه خطی برای استفاده وجود دارد و عمدتاً مربوط به آسیای میانه و سوریه است.   رجبیان ادامه می‌دهد: ثالثاً بانک اطلاعات دیجیتال است که با 40 سیستم رایانه از امکانات ویژه سالن محققن است که علاوه بر سرویس اینترنت حاوی نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و سایر نرم‌افزارها است و نیز توسط فیبر نوری ارتباط بین کتابخانه مسجد اعظم و کتابخانه فیضیه برقرار شده که امکان خوبی را فراهم آورده است. طبعاً اگر از بخش عمومی عضوی نیازمند استفاده از بانک اطلاعات باشد، به صورت موردی اجازه داده می‌شود.   مدیر کتابخانه فیضیه می‌افزاید: چهارم بخش منابع تخصصی پژوهش یا پژوهش پژوهی است که از امکانات خاص سالن محققین بوده و متضمن منابع بسیار مفیدی عموماً در حوزه پژوهش مانند روش تحقیق، روش نویسندگی، ویراستاری، مقاله نویسی، پایان‌نامه نویسی و نیز تاریخ علم و روش‌شناسی‌ها و دیگر حوزه‌های مرتبط است. این مجموعه در کشور در نوع خود منحصر به فرد بوده و ابتدائا توسط معاونت پژوهش حوزه تاسیس شده که بعداً به کتابخانه آیت‌الله حائری منتقل شده است.   بانک پایان‌نامه‌های حوزوی هم از بخش‌های دیگر سالن محققین است. رجبیان در این باره نیز توضیح می‌دهد: پایان‌نامه‌های حوزوی تماماً بعد از اینکه در بخش مدارج علمی دفاع می‌شوند، برای نگهداری و ارائه خدمات منحصراً به این کتابخانه تحویل داده می‌شوند و کلیه امور فهرست‌نویسی و احیاناً دیجیتال‌سازی آن‌ها در این کتابخانه صورت می‌گیرد. هم اکنون در این بخش بیش از 5750 عنوان پایان نامه وجود دارد که عمدتاً مربوط به سطح 3 و 4 حوزه بوده و تعداد محدودی هم مربوط به دانشگاه ادیان و سایر مراکز است. البته در حدود 2000 پایان‌نامه خارجی هم در حوزه علوم اسلامی تهیه شده که در دسترس پژوهشگران قرار دارد.   آخرین بخش، میز خدمات مرجع در سالن محققین است که برای استفاده محققین تدارک دیده شده است. به این صورت که یکی از اساتید و کتابشناسان روزانه حضور پیدا می‌کند و به مراجعان در مورد روش تحقیق، روش پایان‌نامه نویسی، انتخاب موضوع پایان‌نامه، کتاب‌شناسی و ماخذشناسی و سایر امور مرتبط مشاوره می‌دهد.   وی در مورد آمار مراجعان کتابخانه هم می‌گوید: در بخش عمومی و محققین، مراجعات ما از بالاترین مراجعات کتابخانه‌ای در سطح کشور به شمار می‌آید. کتابخانه فیضیه با بیش از 650 صندلی در بخش‌های مختلف، در روزهای عادی سال رقمی بین 1500 تا 2000 نفر مراجعه کننده دارد؛ و در ایام اوج مراجعات حدود 3500 نفر در دو شیفت کاری کتابخانه از ساعت 7 صبح تا 9 شب مراجعه می‌کنند. تصور می‌کنم کتابخانه فیضیه با توجه به حجم خدماتی که روزانه ارائه می‌کند و تعداد محدود پرسنل - 14 نفر در بخش‌های مختلف منهای نگهبانی و خدمات -  از جهت میزان بهره وری یکی از موفق‌ترین کتابخانه‌های قم بلکه کشور است که با حداقل پرسنل بیشترین خدمات را ارائه می‌کند.   از بخش‌های رفاهی کتابخانه فیضیه هم به بوفه آن می‌توان اشاره کرد که علاوه بر صبحانه، ناهار و سایر مایحتاج را در اختیار اعضا قرار می‌دهد و این امکان خوبی را جهت استفاده ممتد و طولانی مدت از کتابخانه فراهم می‌کند.   بعد از تالارها و بخش‌های مختلف به مخزن کتابخانه فیضیه رفتیم؛ مخزن عمومی شامل کتاب‌های چاپی و سنگی و سربی و مخزن ارزشمند خطی، مختص کتاب‌های خطی کتابخانه است. نرم افزار کتابخانه، نرم‌افزار سیمرغ و رده‌بندی منابع چه در بخش مخزن بسته و چه در بخش‌های قفسه باز بر اساس روش کنگره است.   برگشتیم به دفتر مدیریت کتابخانه تا سخنان پایانی را از زبان او بشنویم؛ «کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و تحولاتی مثبتی را تجربه کرده اند، به طوری که الان می‌توانیم ادعا کنیم کتابخانه‌های حوزوی خصوصاً دو کتابخانه حوزوی آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی در زمره کتابخانه‌های پیشگام و به روز هستند و از این جهت جای خوشوقتی است، ولی کتابخانه به هر حال نیاز به حمایت و پیشتیبانی مداوم دارد. هر مقدار که منابع برای کتابخانه تهیه کنیم، باز هم می‌بینیم کمبودهایی احساس می‌شود. به نظرم اگر عنایت بیشتر مسئولین حوزه به این دو کتابخانه جلب شود و کتابخانه‌ها را به عنوان اصلی‌ترین منابع پژوهشی حوزه حمایت کنند، تاثیر بیشتری در رشد علمی و سطح دانش مراجعان خواهیم داشت».   از مشکلاتی که با آن دسته پنجه نرم می‌کنند، پرسیدم. رجبیان می‌گوید: بعد از گذشت چندین سال، ساختمان و تجهیزات کتابخانه رو به فرسودگی می‌رود، باتوجه به کثرت مراجعات نیازمند توجه بیشتری است. از سوی دیگر کتابخانه‌ها چون رویکردشان به سمت دیجیتال شدن است، برای ایجاد بستر و زیرساخت بخش فناوری و تهیه سخت‌افزارهای آن با توجه به شرایط موجود، نیاز به بودجه‌های مناسبی دارند که عنایت خاص مسئولین را می‌طلبد. در دو سال اخیر به خاطر مشکلات مالی که برای حوزه‌ها به وجود آمده کتابخانه‌ها هم آسیب دیده‌اند.   وی برای توسعه کتابخانه به پیگیری‌هایشان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: چند سال قبل برای توسعه فیزیکی کتابخانه پیشنهاد دادیم و نامه‌نگاری کردیم. با توجه به اینکه کتابخانه فیضیه، کتابخانه مرکزی حوزه محسوب می‌شود و از طرفی نیاز روزافزون طلاب و فضلا هم رو به افزایش است، این امر ایجاب می‌کند ساختمان کتابخانه توسعه داده شود تا زمینه برای ارائه خدمات بیشتر مخصوصاً در بخش محققین فراهم شود، لذا پیشنهاد دادیم قسمت انتهایی کتابخانه از سمت میدان آستانه که بافت فرسوده دارد و در طرح جامع قرار گرفته خریداری و به کتابخانه ضمیمه شود.   حسن رجبیان در پایان در همین راستا به درخواست دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیگر پیشنهادها تاسیس بخش خواهران و کودک و نوجوان در کتابخانه است که متاسفانه این بخش‌ها در کتابخانه وجود ندارد و فکر می‌کنم هر دو بخش مورد نیاز است. با توجه به ظرفیت فعلی امکان ایجاد این دو بخش نیست ولی اگر از نظر فیزیکی کتابخانه را توسعه دهیم می‌توانیم این دو بخش را هم راه‌اندازی کنیم. حوزه و نهادهای مرتبط با حوزه می‌توانند به این توسعه کمک کنند. مخصوصاً بخش کودک و نوجوان اگر راه‌اندازی شود، از ابتداء کودک و نوجوان با فضای حرم مطهر و حوزه علمیه آشنا می‌شود و با کتابخانه انس می‌گیرد و از این رهگذر می‌توان تعداد زیادی از استعدادها را جذب حوزه نمود و این یکی از کارهای زیربنایی بسیار مهمی است که آثارش در سال‌های بعد ظاهر خواهد شد. وی می‌افزاید: برای بانوان نیز اولاً فضای کتابخانه‌ای کافی بویژه در محدوده مرکزی شهر وجود ندارد و این امر با توجه به بالا رفتن آمار خواهران طلبه و دانشجو، کاملاً مشهود است. از طرفی منابعی در کتابخانه فیضیه وجود دارد که در جای دیگر موجود نیست و بانوان پژوهشگر برای استفاده از آن منابع به زحمت می‌افتند، لذا می‌توان با توجه به شرایط مکانی موجود دو بخش کاملاً مستقل با مسیر تردد جداگانه در نظر گرفت و ایجاد کرد.   وی در پایان با تشکر از مسئولان به ویژه معاونت پژوهش حوزه علمیه قم که در چند سال اخیر با سیاستگذاری صحیح و سعه صدر، موجبات توسعه کمی و کیفی کتابخانه را فراهم آورده‌اند، اظهار امیدواری می‌کند در صورت مساعدت سایر بخش‌های حوزه بتوان ضعف‌های کتابخانه را جبران و بر غنای خدمات کتابخانه افزود. ]]> استان‌ها Sat, 11 May 2019 08:25:26 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274480/نام-شاه-عباس-صفوی-میان-واقفان-بزرگ-کتابخانه-فیضیه-قم وقتی فروزانفر از آیت‌الله بروجردی به عنوان «کعبه تقوا» یاد می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/report/270254/وقتی-فروزانفر-آیت-الله-بروجردی-عنوان-کعبه-تقوا-یاد-می-کند به گزراش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یکی از بخش‌های مهم کتابخانه مسجد اعظم قم کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی است که به طور جداگانه در این کتابخانه نگهداری می‌شود. کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی مستقل بوده و به کتابخانه مسجد اعظم منتقل شده است. این کتابخانه شامل کتاب‌های تالیفی، اهدایی، دفترهای مربوط به بیت آیت‌الله بروجردی و دیگر آثار مربوط به ایشان است. کتاب‌هایی که در  سالن کنفرانس کتابخانه نگهداری می‌شود، آثار شخصی آیت‌الله بروجردی است. برای آشنایی بیشتر با کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی به این کتابخانه سری زدیم و با مسئولین این بخش به به گفتگو نشستیم. اسماعیل راهنورد مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی یا همان کتابخانه مسجد اعظم برای بازدید از کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی ما را راهنمایی می‌کند. کتاب‌ها و آثار آیت‌الله بروجردی منظم و مرتب داخل کمدهای چوبی در بسته دسته‌بندی شده‌اند. دقایقی با اسماعیل راهنورد در مورد کتابخانه گپ می‌زنیم تا حجت‌الاسلام و المسلمین میرزاعلی سلیمانی بروجردی پژوهشگر و کتاب‌شناس هم به ما ملحق شود.   راهنورد می‌گوید بعد از تکمیل شدن بازسازی ساختمان کتابخانه، کتاب‌های شخصی آقای بروجردی را که در بیت ایشان نگهداری می‌شد، به کتابخانه انتقال دادیم و به این ترتیب، کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی در اینجا شکل گرفت. او به بخش‌های مختلف کتابخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: در کتابخانه شخصی، نسخ خطی و کتاب‌های سنگی، سربی و چاپ‌های صنعتی دیده می‌شود. بخش زیادی از کتاب‌ها تألیفات یا دارای حواشی شخصی ایشان‌اند. ایشان قریب به ۶۵ الی ۷۰ کتاب به صورت مستقل تألیف کرده‌اند.    حجت الاسلام میرزاعلی سلیمانی بروجردی هم در توضیحی در این باره می‌گوید: آیت‌الله بروجردی بر خیلی از کتاب‌هایی که در مجموعه وجود دارد، حاشیه زده‌اند؛ تقریباً حدود 150 عنوان را حاشیه زده‌اند. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد، این است که آیت‌الله بروجردی تقریباً در همه رشته‌های علمی حاشیه‌نگاری دارند. از جمله در فقه، اصول، ادبیات، فلسفه، عرفان، کلام، مقتل، تاریخ و اعتقادات. این حالت در کتاب‌های تألیفی ایشان هم هست ولی در کتاب‌های حاشیه‌ای به وضوح دیده می‌شود.   او به جامع الاطراف بودن آیت‌الله بروجردی اشاره می‌کند و معتقد است: این حاشیه زدن‌ها بر کتاب‌های مختلف نشان می‌دهد ایشان یک شخصیت جامع الاطرافی داشته‌اند. به عنوان مثال حاشیه عروه در فقه، حاشیه و شرح کفایه آخوند به عنوان یک کتاب اصولی، یادداشت‌هایی بر مثنوی به عنوان کتاب عرفانی، حاشیه بر کتاب ارشاد شیخ مفید به عنوان کتاب تاریخ. حاشیه بر شرح نهج البلاغه مرحوم لاهیجی. حاشیه بر کتاب نسب‌شناسی. آقای سلیمانی بروجردی این‌ها را می‌گوید و یکی یکی کتاب‌ها را هم به کتاب‌ها در قفسه‌ها اشاره می‌کند. کتاب‌ها داخل قفسه‌ها طوری چیده شده‌اند که این حاشیه‌ها را می‌توان از نزدیک دید. وی می‌گوید: اگر روی حاشیه‌ها دقت کنیم، می‌بینیم این‌ها صرفاً حاشیه نیست، گاهی نکاتی گفته شده که مبانی را خراب کرده اما بنیه علمی آنها کاملاً آشکار است.   از او در مورد دسترسی پژوهشگران به این اسناد و حاشیه‌نگاری‌ها سوال می‌کنم. او می‌گوید: تمام کتاب‌های آیت‌الله بروجردی روی سایت موجود است. هر کسی بخواهد می‌تواند دسترسی پیدا کند و استفاده کند. یکی از خاصیت‌های کتابخانه مسجد اعظم این است که کم محدودیت‌ترین کتابخانه در کشور محسوب می‌شود.   سلیمانی بروجردی سنت حاشیه‌نویسی آیت‌الله بروجردی را بهانه می‌کند و نکته‌ای را به عنوان ویژگی آیت‌الله بروجردی مطرح می‌کند: یک نکته به عنوان تقوای آیت‌الله بروجردی مطرح کنم و آن اینکه ایشان بر کتاب لباس مشکوک آقای خویی حاشیه نوشته‌اند. آقای خویی شاگرد آیت‌الله بروجردی نبوده اما در ردیف شاگردان آقای بروجردی بوده است که بعد از آیت‌الله بروجردی به مرجعیت رسیده است. آیت‌الله بروجردی وقتی می‌بیند کتاب ارزش حاشیه نوشتن دارد، حاشیه می‌زند.    بعد از بیان این نکته، آقای سلیمانی بروجردی کتاب‌های اهدایی را نشان می‌دهد و این بخش را از نظر پی بردن به شخصیت آیت‌الله بروجردی مهم توصیف می‌کند و می‌گوید: این کتاب‌ها نمونه‌ای از کتاب‌هایی است که در عصر ایشان به آقای بروجردی هدیه شده است. این‌ها هم فهرست شده اند و بالای ۱۲۰ عنوان است. خود مؤلف ابتدای کتاب اهدایی نوشته است. اینجا هم تنوع عجیبی دیده می‌شود. مذاهب و ادیان مختلف خارج و داخل اسلام، تیپ‌ها و افکار مختلف کتاب اهدا کرده‌اند. شیخ شلتوت به عنوان عالم اهل سنت کتابش را اهدا  کرده، جرج جرداق مسیحی هم همچنین، مرحوم آقابزرگ تهرانی کتاب اعلام الشیعه خودش را به عنوان یک کتابشناس فرستاده است. البیان آقای خویی به عنوان یک کتاب تفسیری که خودشان برای آقای بروجردی فرستاده‌اند. آن طرف‌تر کتاب مرحوم سیدجعفر شهیدی را می‌بینید. کتابش را به نام مهدویت و اسلام برای آیت‌الله بروجردی فرستاده است. آیت‌الله احمدی آشتیانی کتاب اسرارالتوحید را اهدا کرده است. آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی، آیت‌الله عبدالرضا شهرستانی پدر حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی، مرحوم شبر. بدیع‌الزمان فروزانفر شرح احادیث مثنوی خودش را می‌فرستد و به آقای بروجردی در متن اهدایی می‌گوید کعبه تقوا. باز نگاه کنید. می‌بینید علمای نجف به آقای بروجردی عنایت داشته‌اند؛ مرحوم سیدصدرالدین شرف‌الدین آملی از جبل عامل لبنان، مرحوم آیت‌الله محمدرضا مظفر از نجف. آقای بروجردی یک فکر بسته نداشته که یک قشر و تیپ خاصی دور خودش جمع کند. یک فکر بازی داشته که هر تیپی با هر فکری با ایشان ارتباط برقرار کرده است. وقتی این تنوع را نگاه می‌کنی، متوجه می‌شوید تمام افکاری که در جهان اسلام و خارج از اسلام بوده‌اند، عنایت داشته‌اند اگر کتاب تألیفی دارند برای آقای بروجردی بفرستند.   بخش دیگر کتابخانه را اسناد تشکیل می‌دهند. دفترهایی که تقریباً از ۱۵ سال پایانی عمر آیت‌الله بروجردی که مرجعیت واحد جهان تشیع را داشته، باقی مانده است.    اسماعیل راهنورد به دفترها اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی این دفترها را نگاه می‌کنید، می‌بینید از این جنبه هم آیت‌الله بروجردی یک شخصیت بی‌نظیر است. آن زمان امکانات این موقع از قبیل رایانه و ... نبوده اما تمام امور بیت ایشان از یک نظم و ترتیب خاصی برخوردار بوده است. دفتر نماز و روزه استیجاری جداست. دفتر حساب روزانه که تمام مخارج روزانه را به صورت جدول بندی شده روز به روز نوشته‌اند.   مدیر کتابخانه به برخی دفتر‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: دفتر ثبت نامه‌ها یک مجموعه تاریخی و مهم است. از روی این دفتر می‌توانیم متوجه شویم آقای بروجردی در آن زمان با چه اشخاصی ارتباط داشته است و چه نوع ارتباطی داشته است. چون موضوع نامه‌ها ثبت شده است. وی همچنین اضافه می‌کند: دفتر پرداخت شهریه در عراق هم یکی از دفاتر مهم است. در دفتر شهریه ایران خیلی از شخصیت‌های مطرح و طراز اول انقلاب را می‌توانید مشاهد کنید. افراد مختلفی همچون حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت‌الله شهید مطهری، آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله سیستانی و خیلی بزرگان دیگر. دفترها و اسناد کتابخانه شخصی آیت‌الله بروجردی مخصوصاً دفتر شهریه  بخشی از تاریخ حوزه‌اند.   راهنورد به ترتیب دفترها را توضیح می‌دهد: این دفترِ امتحانات حوزه است. اسامی افرادی که امتحان می‌دادند با مشخصات فردی ثبت شده است. اینجا هم اسامی آدم‌های معروف و بزرگانی از جمله مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی قابل رويت است. حتی زمان امتحان مراجعه کننده هم ثبت شده است. دفتر مخارج مسجد اعظم قم نیز به صورت مجزا در این مجموعه وجود دارد. یکی از دفاتر مهم مجموعه دفتر لیست فقرا برای تهیه آرد و نان است که مورد توجه آیت‌الله بروجردی بوده است. دفتر اجازات که سند تاریخی مهمی است. اول تاریخ اجازه ثبت شده، بعد وکیل، بعد اسم شخص و بعد مقداری که می‌توانسته در اجازه تصرف کند؛ نهایتاً اسم کسی که این شخص را برای اجازه معرفی کرده است. به جرات می‌توانم بگویم در اکثر صفحات نام حضرت امام خمینی (ره) دیده می‌شود و این نشان از اعتماد آیت‌الله بروجردی به امام است. من حیث‌المجموع از این دفاتر می‌توان فهمید چقدر آیت‌الله بروجردی کار را دقیق انجام می‌داده‌اند.    آخرین دفتر، دفترِ فک و مهر موم اتاق آقای آیت‌الله بروجردی است. راهنورد می‌گوید: ایشان ۱۰ فروردین سال 1340 رحلت می‌کنند و در ۱۵ فروردین جمعی اموال ایشان را لیست و صورتجلسه کرده‌اند. اسامی مراجع تقلید و بزرگان که این دفتر را امضاء کرده‌اند، قابل مشاهده است.   میرزا علی سلیمانی بروجردی توضیحات پایانی را می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر مشغول کتابشناسی آثار آقای بروجردی هستیم که در چند فصل به شخصیت علمی و انس ایشان به کتاب پرداخته‌ایم. فصل اول به کتاب‌هایی مربوط است که ایشان به طور مستقل نوشته‌اند. فصل دوم آثاری که بر آن‌ها حاشیه نوشته‌اند. فصل بعد کتاب‌های که ایشان تبویب کرده‌اند. چون کتاب‌های چاپ سنگی آن موقع فهرست نداشته‌اند، آقای بروجردی اینها را فهرست‌بندی و عنوان‌بندی کرده که در مجموع 70 تا 80 عنوان تبویبات ایشان است. فصل بعدی کتاب‌هایی است که به دستور آقای بروجردی استنساخ شده‌اند.   و نکته آخر اشاره به اهتمام آیت‌الله بروجردی به امر کتاب و کتابخوانی است؛ سلیمانی بروجردی می‌گوید: یکی از وجوه آیت‌الله بروجردی اهتمام به کتاب و کتابخوانی و چاپ کتاب بوده است که به چند نمونه اشاره می‌کنم؛ کتاب‌هایی که به دستور ایشان چاپ شده، در آن دوره بیش از ۸۰ عنوان است. کتاب‌هایی که به دستور ایشان ترجمه شده و معروف‌ترین آن‌ها کتاب مهدی موعود آقای دوانی است حدوداً ۲۰ عنوان هستند. یکسری کتاب‌ها هم به تشویق آقای بروجردی نوشته شده است. ]]> استان‌ها Tue, 05 Mar 2019 09:44:58 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/270254/وقتی-فروزانفر-آیت-الله-بروجردی-عنوان-کعبه-تقوا-یاد-می-کند