خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين نقد و معرفی :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/new_books Fri, 25 May 2018 18:58:49 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Fri, 25 May 2018 18:58:49 GMT نقد و معرفی 60 من یک نویسنده هستم/داستانی درباره نوشتن http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261478/یک-نویسنده-هستم-داستانی-درباره-نوشتن به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سی. جی. کارلوس کوپر در یک خانواده نیروی دریایی بزرگ شد و سال‌های جوانی خود را در پایگاه‌های نظامی در سراسر دنیا گذراند. بعد از اتمام دانشگاه به خدمت نیروی دریایی درآمد. او خالق رمان‌هایی گروه عدالت، تاریخچه بنجامین درآکون و سری کتب‌های اسم من است. شری همیشه دلش می‌خواست که یک نویسنده باشد. مشکل اینجا بود که هرکسی او را می‌شناخت، به وی می‌گفت که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. او هم آرزویش را به دست فراموشی سپرده بود و در جایی مشغول به کار شده بود. یک روزف در کافی‌شاپ مورد علاقه‌اش با دانیل آشنا شد. خیلی زود دانیل به او آموخت که چگونه می‌تواند نویسنده‌ای که همیشه آرزویش را داشته بشود. این داستان خیالی است، اما از نه فصل این کتاب، هفت فصلش شامل تمریناتی عملی برای خوانندگان می‌باشد. اگر به دنبال این هستید که نویسنده شوید یا صرفاً برای پیدا کردن راهی بهتر در تلاشید، این رمان کوتاه برای شماست. اگر حاضر هستید،‌ این اولین قدم است. با خواندن جمله زیر این کار را شروع کنید: اسم من... است. «من یک نویسنده هستم» نوشته سی جی کوپر ترجمه فرنوش جزینی با قیمت 95000 ریال در نشر امیرکبیر منتشر شده است.    ]]> نقد و معرفی Thu, 24 May 2018 07:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261478/یک-نویسنده-هستم-داستانی-درباره-نوشتن فضايل يك ذهن تنها http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261489/فضايل-يك-ذهن-تنها خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_حسين شيخ‌رضايي:كتاب «فضايل ذهن»، نوشته ليندا زگزبسكي، كتابي كلاسيك در حوزه معرفت‌شناسي است و طرحي نو درمي‌افكند. اين كتاب از زمان انتشار تاكنون الهام‌بخش بحث‌هاي بسياري در حوزه معرفت‌شناسي بوده است و به‌نوعي مي‌توان آن را گشاينده بابي جديد در معرفت‌شناسي معاصر دانست. ايده اصلي كتاب، يا دست‌كم يكي از ايده‌هاي اصلي آن، برقراري نوعي توازي ميان معرفت‌شناسي و اخلاق است. همان‌گونه كه در اخلاق فضيلت‌محور براي تعريف و تحديد و ارزيابي كنش‌هاي اخلاقي بايد به فاعل كنش و متصف بودن/نبودن او به فضايل اخلاقي نگاه كرد، در تعريف و تحديد و ارزيابي كنش‌هاي معرفتي نيز بايد به فاعل كنش و متصف بودن/نبودن او به فضايل فكري نگريست. اين سخن يعني به جاي توجه به آنچه محتوا و متعلق معرفت است (آنچه معمولاً حكم يا گزاره در نظر گرفته مي‌شود) بايد به دارنده معرفت نگريست. به اين ترتيب، اگر در معرفت‌شناسي سنتي از «صادق» و «موجه» بودن فلان حكم سخن مي‌رود و صدق و توجيه شرايط سازنده معرفت دانسته مي‌شوند، در اينجا بايد به آن كس كه صاحب باور است نظر كرد و ديد آيا او آراسته به فضايل فكري و ذهني است يا خير. اگر باورنده آراسته به چنين فضايلي بود و در ساخت و نگه‌داشت باور خود از آنها بهره گرفته بود، آنگاه آنچه او به آن باور دارد در زمره معارف است و اگر نبود، نيست. آشكار است كه چنين تغييري در نقطه تمركز معرفت‌شناسي، گامي مهم در پيشبرد بحث‌هاي اين حوزه است. فارغ از نقدهاي احتمالي، پيشنهاد زگزبسكي زميني بكر است كه بذر بسياري بحث‌هاي ديگر در آن رشد مي‌كند. در ادامه مي‌كوشيم نگاهي انتقادي به پيشنهاد زگزبسكي بيندازيم و نشان دهيم براي تكميل آن احياناً در چه مسيرهايي مي‌توان گام برداشت.   سطح خُرد و سطح كلان از تجربه روزمره مي‌دانيم كه گاه از كنار هم گذاشتن اجزاء و عناصري كه هر كدام خصلت‌ها و ويژگي‌هايي معين و شناخته‌شده دارند، كل‌ها و نظام‌هايي بزرگ‌تر شكل مي‌گيرد كه خصوصياتي «نوپديد» و «بديع» دارند؛ خصوصياتي كه در سطح اجزاء مابه‌ازاء و نظيري براي آنها نيست. به عنوان نمونه، لحظه‌اي فرض كنيد آنچه متفكران طرفدار بازار آزاد مي‌گويند درست باشد و طبق آن، در تنظيم بازار هر كدام از فروشندگان و خريداران و توليدكنندگان تنها به فكر منافع شخصي و بيشينه كردن سود شخصي خود باشند و به مقولاتي مانند انصاف، عدالت، دگرخواهي و دگردوستي هيچ التفات نداشته باشند. طبق نظر اين متفكران، وقتي چنين توده‌اي از كنشگرانِ خودخواه مالي در آرايشي شبيه به بازار آزاد گرد هم آيند و مشغول تراكنش و مبادله شوند، در سطح كلان (يعني سطح بازار) ويژگي‌هايي از سنخ انصاف و عدالت و اخلاق شكل خواهد گرفت. در اين بازار رقابت، به دليل وجود آنچه «دست پنهان» خوانده مي‌شود، ديگر هر فروشنده‌اي نمي‌تواند قيمت‌ها را تا هر مقدار كه خواست بالا ببرد. رقبا مانع اين كار خواهند بود و در نتيجه، حداقلي از انصاف و مشتري‌مداري حاصل خواهد شد. دقت كنيم كه نكته مورد نظر از اين قرار است: در بازار آزاد در سطح خُرد انصاف و دگردوستي ديده نمي‌شود، اما در سطح كلان چنين اموري پديد مي‌آيند. مثال‌هايي گوناگون از اين ويژگي‌هاي نوپديد مي‌توان زد كه بر خلاف دسته‌اي ديگر از ويژگي‌ها (ويژگي‌هاي منتج و قابل‌ تقليل) در سطح كلان حاضرند و در سطح خُرد غايب.   علم آزمايشگاه نظريه‌هاي معرفت‌شناسي اگر نظريه‌اي در حوزه معرفت‌شناسي بخواهد كارآمد و جامع باشد، حداقل انتظاري كه از آن مي‌رود اين است كه آنچه در باب شكل‌گيري، نگه‌داشت، انتشار و انتقال معرفت عرضه مي‌كند با آنچه روند عملي شكل‌گيري، نگه‌داشت، انتشار و انتقال معرفت علمي است مطابقت و سازگاري داشته باشد. به عبارت ديگر، از آنجا كه معرفت علمي يكي از نمونه‌هاي موفق معارف بشري است، حداقل انتظار از نظريه‌هاي معرفت‌شناسانه آن است كه توصيفي نسبتا دقيق از سازوكار تشكيل معرفت علمي عرضه كنند و توصيه‌هايشان چندان با توصيه‌ها و هنجارهاي رايج در حوزه علم متفاوت نباشد. اما كدام فضيلت‌هاي فكري در حوزه معرفت علمي از بقيه پررنگ‌ترند؟ براي سادگي بحث تنها به يكي از آنها در اينجا اشاره مي‌كنيم: شكاكيت نظام‌مند. هيچ ايده و انديشه و نظريه‌اي در جهان علم مصون از نگاه شكاكانه نيست. در جهان علم بديهي‌ترين حقايق ممكن است روزي خرافه و شبه‌علم تلقي شوند و دور از ذهن‌ترين نظريه‌ها و فرضيه‌ها ممكن است روزي علمي به حساب آيند. چنين پويايي‌اي ميسر نيست مگر با قبول اين نكته كه هيچ نگره و آموزه‌اي در علم مقدس نيست و مي‌توان و بايد در همه‌چيز به‌شكلي نظام‌مند شك كرد.   فضايل جهان علم، خُرد يا كلان اكنون اگر فرض كنيم شكاكيت نظام‌مند يكي از فضايل فكري در جهان علم است، مي‌توان پرسيد آيا اين فضيلت در سطح خُرد (تك‌تك دانشمندان) بروز و ظهور مي‌يابد يا از سنخ ويژگي‌هاي نوپديد است كه تنها در سطح كلان (نهاد علم) خود را نشان مي‌دهد. نسل اول جامعه‌شناسان علم (خصوصاً رابرت مرتون) كوشيدند نشان دهند چنين فضيلتي از جمله هنجارهاي سطح فردي است؛ به اين معنا كه تك‌تك دانشمندان به هنجار شكاكيت نظام‌مند متعهدند و آن را جزو بايدهاي حرفه‌اي خود مي‌دانند و هرگاه خود يا ديگران از آن منحرف شوند، با توسل به نيروي هنجارين چنين فضيلتي، درصدد جبران انحراف برمي‌آيند. اما جامعه‌شناسان نسل‌هاي بعدي (از جمله ميتروف در مطالعه مشهوري كه روي دانشمندان درگير در پروژه آپولوي ماه انجام داد) با مطالعات ميداني و پژوهش‌هاي تاريخي و تجربي، از جمله مصاحبه مستقيم با كنشگران جهان علم، نشان دادند چنين نيست كه مثلاً فضيلت فكري شكاكيت نظام‌مند در سطح خُرد نيز وجود داشته باشد و تمام دانشمندان خود را متعهد به آن بدانند. از قضا، دانشمندان بسياري اعلام كردند در كار علمي در بسياري موارد به نوعي دگماتيسم و جمود فكري نظام‌مند پايبندند و مثلاً هيچگاه در يافته‌هاي خود يا همكاران‌شان به ديده ترديد نمي‌نگرند. اين پژوهش‌ها نشان داد اگر هم فضيلتي به نام شكاكيت نظام‌مند در جهان علم در كار باشد، اين فضيلت نه در سطح خُرد كه در سطح نهادي و كلان علم بروز مي‌يابد. دانشمندان نيز مانند كنشگران بازار آزاد ممكن است هر كدام سرسختانه در پي بيشينه كردن سود (معرفتي) خود باشند، اما آرايش جهان علم چنان است كه برآيند و سرجمع اين كنشگران صلبي منجر به بروز نهادي با خصلت شكاكيت نظام‌مند شده است.   فضايل ذهن، تنها يا در جمع؟ اكنون به كتاب زگزبسكي بازگرديم. آنچه او در اين كتاب پيشنهاد مي‌كند عمدتاً رويكردي «فردگرايانه» به فضايل فكري است. گويا پيش‌فرض او اين است كه اگر تمامي كنشگران معرفتي آراسته به فضايلي چند باشند، اين منجر به آن خواهد شد كه بهترين آرايش و تركيب ممكن در سطح كلان نيز شكل گيرد. مراجعه به نمونه جهان علم نشان مي‌دهد كه چنين نيست. مي‌توان جمعيتي داشت كه در سطح خُرد افراد آن لزوماً همه متصف به فضايل فكري، مانند گشودگي ذهن و شكاكيت نظام‌مند و همه‌جانبه‌نگري و... نيستند، اما در سطح كلان به دليل نحوه آرايش اين افراد نهاد حاصل‌شده متصف به چنين فضايلي است. در يك كلام، مي‌توان كنشگراني غير فضيلت‌مند داشت كه جامعه‌اي فضيلت‌مند مي‌سازند. اگر مراجعه به جهان علم و نحوه ساخته شدن معرفت در آن نمونه‌اي قابل‌قبول و موفق از توليد معرفت باشد و اگر تحليل‌هاي ميداني و تجربي جامعه‌شناسان معرفت درست باشد كه طبق آن لزوماً تك‌تك دانشمندان فضيلت‌منداني فكري نيستند، آنگاه پيشنهاد فردگرايانه زگزبسكي تمام داستان نخواهد بود. لازم است در تكميل چنين معرفت‌شناسي فردگرايانه‌اي به معرفت‌شناسي اجتماعي فضيلت‌گرا نيز پرداخت. در اين حوزه جديد دستور كار آن خواهد بود كه چرا و چگونه ممكن است كنشگران و فاعلاني كه هر كدام به تنهايي از فضايل ذهني بي‌بهره‌اند اجتماعي بسازند كه در سطح نهادي متصف به فضايل فكري است. اين همان راهي است كه معرفت‌شناسي سنتي نيز پيموده و علاوه بر جنبه‌هاي فردگرايانه معرفت به جنبه‌هاي جمعي و اجتماعي آن نيز توجه كرده است. (به نقل از روزنامه اعتماد) ]]> نقد و معرفی Thu, 24 May 2018 06:23:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261489/فضايل-يك-ذهن-تنها وقتی از فاشیست حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261485/وقتی-فاشیست-حرف-می-زنیم به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پارتیزان‌های لوانت» نوشته خئسوس آیسکارای با ترجمه رضا آذرخشی از سوی نشر امیرکبیر راهی بازار کتاب ایران شد.   خئسوس ـ ایسکارای از دوران مبارزه و نبرد ملت اسپانیا با فاشیست‌هایی که شورش نموده بودند با کمک بیگانگانی که در آن زمان مسلح وارد خاک اسپانیا گردیده، با فاشیست‌هایی که علیه مردم اسپانیا همکاری می‌کردند، یعنی از سال‌های 1936 ـ 1939 در وطن خود (اسپانیا) شهرت کامل یافته است. ایسکارای وطن‌پرست، کارمند دائمی روزنامه‌هایی موندو ـ ابره‌رو، فرنته ـ روخو و سایر جراید میهن‌پرستان اسپانیا بوده، و در دفاع از شهر مادرید و کلیه جبهه‌های نبرد ملت بر ضد فاشیست‌ها شرکت داشته است. بعد از پیروزی موقتی فرانکو وی مدتی در فرانسه اقامت نمود، پس از آن مکزیک عزیمت کرده است، لیکن بعد از پایان جنگ دوم جهانی باز به فرانسه مراجعت نموده، برحسب دستور سازمان‌های سری وطن‌پرستان و حزب خود، محرمانه از مرز عبور کرده، چند ماه به اداره نمودن و نشر روزنامه مخفی «موندو اوبره‌رو» در شهر مادرید اشتغال داشته است. آثار جذاب ایسکارای بسیارند، ولی از همه مهم‌تر کتاب‌های جنایت در گراناد (غرناطه) اجرا شد به مناسب سالگرد قتل گارسیا ـ لورکه شاعر «روح حزب» و کتاب شرح حال کاستو ـ گارسیا ـ روسا قهرمان سازمان مقاومت اسپانیا می‌باشند. ایسکارای از دوران مبارزه و نبرد کشورش اسپانیا با فاشیست‌ها یعنی از سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ در وطنش شهرت کامل داشت. فاشیست‌ها با کمک کشورهای بیگانه شورش کرده بودند که در آن زمان مسلح وارد خاک اسپانیا شده بودند و با آن‌ها علیه مردم این کشور همکاری می‌کردند. ایسکارای وطن‌پرست، کارمند دائمی روزنامه‌های ال‌موندو ابروه‌ور، فرنته‌روخو و سایر جراید میهن‌پرستان اسپانیا بود که در دفاع از شهر مادرید و نیز در تمامی جهبه‌های نبرد ملت بر ضد فاشیست‌ها شرکت کرده بود. بعد از پیروزی موقت فرانکو مدتی در فرانسه اقامت کرد، سپس عازم مکزیک شد. اما بعد از پایان جنگ به فرانسه برگشت و به دستور سازمان‌های سری وطن‌پرستان و حزب خود، محرمانه از مرز عبور کرد و مخفیانه به مادرید رفت. «پارتیزان‌های لوانت» را می‌توان نمونه‌ای مثال زدنی و مطلوب از ادبیات پایداری نامید. در ایران نیز این رمان طرفدارن زیادی دارد و تاکنون به چاپ‌های متعدد رسیده است.   بخشی از متن: زندگی در اردوگاه صبح سربی‌رنگ تیره از خلال حجاب باران می‌دمد و اردگاه بیدار می‌شود. دو روز است که اتصالاً باران می‌بارد. در کومه بزرگ بعضی مشغول پختن کلوچه شده‌اند، عده‌ای هم توی دیگ بزرگ خمیر را مخلوط می‌کنند. چاشت ما همین است، جای گله و شکایتی هم ندارد، هرچند جوانکی در عین فروکردن کلوچه توی عسل می‌گوید: ـ «تابستان وضع ما بهتر خواهد بود. آن‌وقت خواهیم توانست نیمروی خوشمزه با گوجه‌فرنگی هم بخوریم...» چند ساعت بعد باران ایستاد، چریک‌ها آتش را روشن کردند و دیگ‌های بزرگ را بار کرده، مشغول پختن ناهار از باقالا و گوشت شدند. چریک‌ها مقداری زیادی خواربار ذخیره کرده‌اند، روستائیان از آن‌ها خوب پرستاری و مواظبت می‌کنند. در بعضی اردوگاه‌ها خود چریک‌ها نان می‌پزند.   کتاب «پارتیزان‌های لوانت» اثر خئسوس ایسکارای، ترجمه رضا آذرخشی در 112 صفحه با تیراژ 500 نسخه به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب شد. این رمان پیش از این در نشر علمی فرهنگی با همین ترجمه منتشر شده بود. ]]> نقد و معرفی Fri, 25 May 2018 09:05:12 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/261485/وقتی-فاشیست-حرف-می-زنیم