خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دين‌واندیشه :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Tue, 19 Sep 2017 20:34:35 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Tue, 19 Sep 2017 20:34:35 GMT دين‌واندیشه 60 اهدای 20 قرآن نفیس به کتابخانه آستان قدس http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/252004/اهدای-20-قرآن-نفیس-کتابخانه-آستان-قدس به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، با بیان اینکه قرآن‌ها و جزوات قرآنی بی‌مانندی در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، افزود: برخی از این نفایس توسط خوشنویسان و هنرمندان مشهور کتابت و تذهیب شده که قدمت زیادی داشته و از شاهکارهای هنر اسلامی به‌شمار می‌روند. از این مجموعه بیش از ۲۰ نسخه تنها در طی سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده که بیشتر این قرآن‌ها قدمت بالا و ویژگی‌های هنری ارزشمندی دارند.   سید محمدرضا فاضل هاشمی در ادامه با اشاره به جزوه قرآنی ارزشمند اهدایی یکی از واقفان گفت: این جزوه دارای منتخبی از سوره‌های قرآن، از آیه ۵۶ سوره یوسف تا آیه ۳۹ سوره فتح بوده و به خط نسخ ۸ سطری و ۹ سطری بر کاغذ نخودی، در ۲۴ برگ ۱۰ در ۵/۱۶ سانتی‌متری کتابت شده است. اسامی سوره‌ها، به سرخی و شنگرف بوده، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، جدول‌کشی صفحات به شنگرف و جلد آن تیماج مشکی است.    وی درباره نسخه قرآن کامل، اهدایی بتول کاروان، عنوان کرد: این قرآن در قرن یازدهم به خط نسخ، ۱۵ سطری در ۲۳۳ برگ بر کاغذ نخودی آهارمهره کتابت شده که دو صفحه اول آن ترجمه به فارسی، به خط نستعلیق به سرخی و شنگرف نوشته شده است. اسامی سوره‌ها به شنگرف، فواصل آیات دارای دوایر شنگرفی، در حاشیه آن نشانه‌ها به شنگرف، صفحه برگ آخر کسرنویسی با خط و کاغذ مغایر انجام شده و جلد آن، تیماج عنابی ضربی با نقش ترنج و سرترنج است.   این کارشناس نسخ قرآنی آستان قدس رضوی ادامه داد: قرآن دیگری به کتابت قرن یازدهم توسط دکتر آمال صراف در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ به گنجینه اهدا شده است. یک قرآن نفیس نیز به قدمت قرن سیزدهمف اهدایی رحیم‌خان مقصودلو بوده که یک قرآن کامل مترجَم است که در شعبان ۱۲۰۰ هجری قمری کتابت شده و دو صفحه اول آن مذهّب منقّش است. در این نسخه قرآنی، خط خود متنِ قرآن نسخ بوده، اسامی سوره‌ها به خط ثلث و به شنگرف، و خط ترجمه آن، نستعلیق است. در اوراق قرآن نیز حواشی وجود دارد که نکات تفسیری ارزشمندی در آن دیده می‌شود.   فاضل هاشمی از قرآن نفیس اهدایی دیگری از عبدالله غمامی نام برد و افزود: کتابت این مصحف شریف به خط نسخ ۱۲ سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره، به قلم محمدامین بن الله‌وردی طالقانی است که در جمادی‌الثانی ۱۲۲۷ هجری قمری کتابت شده و دو صفحه اول دارای سرلوح با کتیبه صدر و ذیل، مذهّب و منقّش، با حاشیه گل و برگ الوان است. اسامی سوره‌های آن به خط ثلث و شنگرف بوده و فواصل آیات با گوی زرین مزین شده است. جدول‌کشی صفحات به تحریر مشکی و زر و شنگرف، صفحات آن کمندکشی و در پشت برگ اول، وقف‌نامه نسخه که در قرن سیزدهم وقف شده، ملاحظه می‌شود.   کارشناس مسئول اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار جلد نسخه قرآن اعم از قرآن‌‌های نفیس خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های فاخرِ چاپ سنگی در گنجینه قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به ائمۀ اطهار علیهم‌السلام که بر پوست آهو و به خط کوفی اولیه نگاشته شده‌اند، مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی این مجموعه بی‌نظیر است.   اطلاعات نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین مصاحف خطی گنجینه آستان قدس در ادامه ارائه می‌شود.  - قرآن شماره 6 به خط کوفی، از ابتدای سوره هود تا پایان سوره کهف که بر روی پوست آهو نوشته شده و در صفحه آخر آن رقم گردیده است (کتبه علی بن ابی طالب). وقفنامه به خط شیخ نهایی است. - قرآن شماره 13 به خط کوفی 7سطری، از ابتدای آیه 29 سوره نساء، آیه 146 سوره نساء بر روی پوست آهو نوشته شده و به نقل از شیخ بهایی منسوب به امام حسن مجتبی (ع) است. - جزوه 3015 به خط کوفی، واقف: کشوادبن املاس، تاریخ کتابت: 327ق. - قرآن شماره 3004 به خط کوفی روی پوست آهو، واقف: ابوالقاسم علی بن سیمجور در سال 383ق. - قرآن شماره 100، قرآن مترجم کامل و منحصر به فرد از نظر تذهیب، محشی به تفسیر خلاصه المنهج ملافتح الله کاشانی، نسخه از نظر هنر تذهیب و دقت و ظرافت و پر کاری یکی از نفیس ترین و بهترین نسخ قرآنهای مترجم است، خط متن نسخ خوش به کتابت ملاّ علی بروجردی و کاتبِ تفسیر: حسن بن یعقوب کشمیری، تاریخ کتابت تفسیر: 1245 هجری قمری. ]]> دين‌واندیشه Mon, 18 Sep 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/252004/اهدای-20-قرآن-نفیس-کتابخانه-آستان-قدس کتاب المبدی نظریه‌ای بر تمدن‌سازی توحیدی است http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/252016/کتاب-المبدی-نظریه-ای-تمدن-سازی-توحیدی به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «المبدی» با محوریت مقدماتی بر نظریه‌های فقه زبان و ادبیات و رده‌بندی نوین علم به قلم محمد جعفری از سوی انتشارات مجنون منتشر شد. نویسنده این اثر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، اصلی‌ترین محورهای «المبدی» را مورد بررسی و ارزیابی مفهومی قرار داد.   وی گفت: باید توجه داشت که امروزه در علوم غربی و حتی در نظام اسلامی تمامی پژوهشگران به دنبال نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی هستند، اما هنوز بشر تا رسیدن به نظریه واحد برای زندگی معیار فاصله زیادی دارد، چراکه اندیشمندان با کلمات و زبان خاص قومیت‌های خود نظریاتی را مطرح کرده و تلاش دارند با اتکا به قدرت حاکمیت استکبار به آن هیمنه داده و این نظریه را به آبشخور فکری تمامی تمدن‌ها غالب کنند، در حالی‌که شاید در ظاهر این عمل موفق بوده، اما همیشه پس از گذشت پاره‌وقتی با عصیان روبه‌رو شده است، چراکه سرشت پاک انسان پذیرای هر واژه و کلمه‌ای نیست و هر کلمه که عنوانی از دانش و علم باشد را برنمی‌تابد؛ تنها کلماتی می‌تواند موردپذیرش تمامی ابنا بشر قرار گیرد که الگویی از ساحت کلماتی و معانی باشد که به حضرت آدم (ع) تعلیم داده شد.   این نویسنده ادامه داد: کتاب «المبدی» با محوریت فقه زبان و ادبیات معیار، می‌خواهد از هویت کلماتی که به حضرت آدم (ع) آموخته شد با الگوی فقه زبان و ادبیات رمزگشایی کرده تا در پناه این رمزگشایی به بشریت نوید دهد که این عالم ساحتی از وحدت است بر این مدار تکیه مبانی آن با طرح الگویی نوین از طبقه‌بندی نظام علم مورد تعقیب قرار گرفته است؛ بنابراین نویسنده در این اثر یقین دارد که نظریه‌ فقه زبان و ادبیات و نظریه نوین طبقه‌بندی علم از منظر گزاره‌های شرع مقدس اسلام می‌تواند به‌تمامی جهان حاکمیت داشته باشد، چراکه برمدار ادبیات و زبان مشترک به معنای کلمات و معانی یکسان در بین تمام انسان‌ها بنا شده است.   جعفری با اشاره به اینکه «المبدی» در حقیقت علم نظریه‌پردازی بر مبنای واژگان معیار و فقه زبان معیار فطری در میان ابنا بشر است، تصریح کرد: نویسنده کتاب می‌خواهد این ساحت از علم را توضیح دهد که علم همان کلمه‌الله است؛ بنابراین علم فقه زبان و ادبیات از حقیقت فطرت انسان سخن به میان آورده و ازآنجایی‌که این نظریه هویتی فطری دارد، حقیقتی مشترک بر حل مسائل جهان بشری خواهد بود. همین اشتراکات در ساحت این فقه می‌توان زمینه تولید علم به معنای یک نظریه واحد که موردپذیرش تمامی انسان‌ها باشد را فراهم آورد؛ البته این نظریه در عصر ظهور آخرین موعود در قالب حکومت عدل جهانی به عرصه ظهور خواهد رسید.   نویسنده کتاب «المبدی» گفت: در این اثر تلاش شده چگونگی طرح الگویی از نظریه‌پردازی در ساحت بندگی خداوند را به مخاطب خود منتقل کنیم تا جایی که اعتقاد در روح حاکم بر مبانی این کتاب بر این حقیقت استوار است که نظریه واحد و موردقبول در تمامی اعصار تاریخ از سوی صالحان ارائه خواهد شد؛ همان‌طور که تاریخ اسلام گواه داده است که نظرات اندیشمندانی مانند فارابی و ابن‌سینا بر همین مدار موردپذیرش عقلای جهان قرارگرفته، حتی برای کسانی که اساس فلسفه اسلامی را قبول ندارند.   وی افزود: بر اساس آنچه گذشت، استنباط و تحلیل مبانی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به‌طور کل مبانی حکومتی از اولین لحظات تاریخ برای تمام تمدن‌های دنیا امری بسیار مهم تلقی می‌شود، چنانکه منابع علمی نشان می‌دهد که برای دست یافتن به الگوی جامع نظام معیار حکومتی از سوی دانشمندان همواره الگوهایی ارائه ‌شده است، این در حالی است تاریخ گواه داده که علوم پایه پس از رنسانس با خیزش مدرنیته ظواهری نوین به خود گرفت است. مکاتب غرب بر مدار نظریات عقلا و دانشمندان با عناوینی از قبیل علم مدیریت، علم سیاست، فلسفه‌های حقوق بشری و بهانه‌هایی به سنگینی همین عناوین به تحمیل عقاید و فرضیات تجربی خود به ملت‌ها پرداخته‌اند؛ در این میان توسعه و تعریف علم نیز تحت سلطه همین بیرق درآمده و توسعه‌های طولی و عرضی دانش را به‌عنوان تولید علم به جوامع عرضه داشته تا جایی که اربابان این مکاتب تنها راه توسعه و تولید علم را به تخصصی اندیشیدن ملت‌ها می‌بینند. این رفتار تجربه محور و آزمایشگاهی در ساحت علوم انسانی تا جایی ادامه یافته است که بشر این تارعنکبوت را آن‌قدر دور خود تنید که باور او شد، این تار دروغین پیله‌ای است که روزی او را به یک پروانه آزاد بدل خواهد کرد؛ اما حقیقت تلخ آن است که این تارها چندین قرن است که هویت و اصالت بشریت را می‌بلعد و جز مرزهای مادی برای او هیچ باقی نگذاشته است.   جعفری در معرفی فصل‌های نه‌گانه این کتاب نیز بیان کرد: این اثر در 9 فصل که مداخل آن در چهار باب آمده، به دنبال طرح و اثبات نظریه فقه زبان و ادبیات معیار و نظریه رده‌بندی نوین علم است. در نخستین باب کتاب در ذیل عنوان «نظریه نوین طبقه‌بندی علم» به بررسی ابعاد موضوعاتی همچون شأن و هیئت علم اصول نحو، فقه زبان و ادبیات در آیینه قلم، مؤلفه‌های زبان و ادبیات معیار، طبقه‌بندی رایج علوم و جغرافیای علم نحو، نظریه نوین طبقه‌بندی علم و فقه زبان و ادبیات معیار» پرداخته شده است. «تأملی بر علم اصول نحو رایج» عنوان دومین باب این کتاب است که با طرح عنوان «علم اصول نحو رایج» تألیفی در ساحت ادبیات رایج عرب به شمار می‌رود.   نویسنده کتاب «المبدی» ادامه داد: تصنیفی در علم اصول نحو زبان معیار، ارکان مبنایی علم اصول نحو زبان معیار و ادله علم اصول نحو زبان معیار، موضوعات محوری سومین باب این اثر با عنوان «علم اصول نحو زبان و ادبیات معیار» را شامل می‌شوند. «فقه زبان و ادبیات معیار» نیز عنوان آخرین باب کتاب بوده که با طرح رئوس ثمانیه فقه زبان و ادبیات و تأمل برمدار علم فقه زبان و ادبیات معیار، ذهن مخاطب خود را برای دریافت مبانی دومین جلد این اثر آماده می‌کند.   وی گفت: محور فکری «المبدی» بر این قرار است که انقلاب اسلامی ایران با ظهور خود زمینه‌های نجات بشریت را از چنین شرایطی فراهم آورد؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب موضوع فقه حکومتی را به‌عنوان مبنایی پژوهشی به حوزه‌های علمیه معرفی فرمودند. باید توجه داشت که فقه زبان و ادبیات اساسی‌ترین آموزه و یادگار بشر از ساحت معانی است که از سوی حضرت آدم (ع) برای بشریت به یادگار مانده است، این در حالی است که خداوند متعال هجوم دشمنان بشریت را به این گنجینه حیاتی چنین توصیف می‌کند که «مِنَ الَّذینَ هادُوا یحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ یقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَینا وَ اسْمَعْ غَیرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَیا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَکانَ خَیراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلا یؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلیلاً؛ گروهی از یهود کلمات خدا را از جای خود تغییر داده و گویند: فرمان خدا را شنیدیم و از آن سرپیچیم و به جسارت گویند بشنو که کاش ناشنوا باشی و گویند ما را رعایت کن؛ و گفتار ایشان زبان‌بازی و طعنه و تمسخر به دین است؛ و اگر به احترام می‌گفتند که ما فرمان حق را شنیدیم و تو را اطاعت کنیم و تو نیز سخن ما بشنو و به حال ما بنگر، هرآینه آنان را نیکوتر بود و به صواب نزدیک‌تر، لیکن چون کافر شدند خدا آن‌ها را لعنت کرد و به‌جز اندکی ایمان نخواهند آورد.»   جعفری با بیان اینکه «فقه زبان و ادبیات» و «رده‌بندی نوین علم» دو عنوانی است که بیشترین توان قلم‌فرسایی من را به خود اختصاص داده تا جایی که در کتاب «المبدئ» ورود اندیشه به ساحت استنباط فقهی احکام حکومتی را تکیه ‌بر همین دو محور می‌دانم، افزود: بر این مدار، تلاش کردم با طرح عناوینی همچون «علم اصول نحو زبان معیار و قواعد اعظم» حقیقت علم فقه زبان برای جهانیان مقدمه نگاری کنم، این در حالی است که در صفحه 375 اثر ذکر شده که دومین جلد کتاب به تثبیت این نظریات می‌اندیشد. «مبادی» عنوان کلی مجموعه‌ای است که اولین جلد آن با عنوان «المبدئ» تلاش کرده مخاطب خود را برای دریافت مبانی مطرح در «المبدی الجامع، المبدئ الخبیر، المبدی الحکیم و المبدی النور» آماده کند؛ چنانکه عنوان مبادی و چهارچوب کلی مبانی آن در صفحه 375 از سوی نویسنده اثر تشریح شده است.   نخستین چاپ کتاب «المبدی» در 408 صفحه قطع وزیری با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات مجنون منتشر شده است. ]]> دين‌واندیشه Mon, 18 Sep 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/252016/کتاب-المبدی-نظریه-ای-تمدن-سازی-توحیدی نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان http://www.ibna.ir/fa/doc/book/251958/نهادینه-سازی-آموزه-های-مهدوی-کودکان به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» با هدف نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان با روش تربیتی تلقین و الگونمایی، در چهار فصل با عنوان‌های «مفاهیم و کلیات»، «بازشناسی دوره کودکی و آموزه مهدوی متناسب»، «روش تلقین آموزه مهدوی» و «روش الگونمایی مهدوی» تالیف شده است.   نویسنده کتاب معتقد است که مهم‌ترین وظیفه برای زمینه‌سازی ظهور، پرورش نسلی مهدی‌باور بوده که بهترین مرحله سِنی آن، دوره کودکی است. نخست باید شخصیت کودک بازشناسی و آموزه‌های مهدوی مناسب گزینش شوند، سپس برای نهادینه‌سازی آن‌ها، می‌توان از روش تربیتی تلقین، الگونمایی، پیوند پیام مهدوی با زندگی کودک، همچنین قالب قصه،‌ شعر، نقاشی و نمایش استفاده کرد تا زمینه آشنایی و درونی‌ شدن معارف مهدوی فراهم شود.   در فصل دوم درباره «گونه‌شناسی و گزینش آموزه مهدوی برای کودکان» آمده است: «برای انتقال آموزه‌های مهدوی به کودکان و نهادینه‌سازی آن‌ها، افزون بر اتخاذ روش‌های جذاب، متنوع و متناسب با دوره کودکی، باید به نوع محتوا و معیارهای انتخاب آن جهت قرار گرفتن در سامانه انتقال و آموزش به کودک نیز توجه نمود. بازشناسی این معیارها که از اصول تربیتی و آموزشی ویژه دوره کودکی استخراج می‌شود، ما را به بهره‌بری گزینشی از معارف مهدوی رهنمون می‌سازد، زیرا همه آن آموزه‌ها برای ارائه به کودک مناسب نبوده و قابلیت قرار گرفتن در لیست انتقال به وی را ندارند. با درنظر گرفتن معیارهای مذکور، پس از گونه‌شناسی و دسته‌بندی آموزه‌های مهدوی، باید تعدادی را جهت انتقال و نهادینه‌سازی انتخاب و گزینش نمود. موفقیت در این امر، در گرو توجه به اصل تفاوت‌های فردی و رعایت اصل تناسب است. به هرحال، شخصیت هر کودکی در شرایط و محیط ویژه خود، شکل می‌گیرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد، پس تفاوت‌های طبیعی، ارثی، زیستی و فرهنگی بین آنان وجود دارد. بر این اساس، باید کودک از جهات مختلف شناخته شود، مانند ویژگی‌های ظاهری و درونی،‌ شرایط و موقعیت زندگی، محیط تربیتی، روحیه او نسبت به مسائل دینی (تشنه، بی‌تفاوت یا فراری)، مرحله سِنی و رشد، ظرفیت و قابلیت و استعدادها، نیازها و مشکلات.»   «قهرمان‌جویی» در فصل چهارم به‌عنوان یکی از مبانی الگوپذیری در انسان معرفی شده که درباره آن در صفحه 160 می‌خوانیم: «انسان به‌طور طبیعی علاقه‌مند به قهرمان‌ها است. او دارای روح قهرمان‌پروری است، یعنی می‌خواهد به شخص بزرگی عشق بورزد و او را در زندگی خود الگو قرار دهد. یکی از پشتوانه‌های الگونمایی مهدوی، همین روحیه قهرمان‌دوستی و قهرمان‌جویی است. انتخاب قهرمان، عشق‌ورزی به او و همچنین الگوپذیری از وی، در سرنوشت انسان به‌ویژه در دوره کودکی و شکل دادن به زندگی تاثیر فراوانی دارد. هدایت این تمایل فطری به سوی قهرمانان واقعی و الگوهای والای انسانی می‌تواند کمک موثری به پرورش فضائل اخلاقی در فرد و جامعه باشد. (مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ص 382.) می‌توان این خصلت ذاتی در کودک را به سمت قهرمانان مهدوی جهت‌دهی کرد. این قهرمانان، الگوهایی هستند که بسان پلکان رشد، موجبات ترقی و تعالی کودکان در جهت رشد فضایل اخلاقیِ هم‌سو با رضایت امام مهدی (عج) را فراهم می‌سازند.»   نخستین چاپ کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» در 221 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت راهی بازار نشر شده است.   حجت‌الاسلام ابراهیم عبداللهی، مدرس و محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و کارشناس رادیو معارف است. وی در کارنامه پژوهشی خود، تالیف چندین مقاله را نیز دارد که از آن‌جمله می‌توان به «سبک زندگی اسلامی با نگاهی بر رسانه» که سال 1393 در کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی ارائه شده، اشاره کرد. ]]> دين‌واندیشه Mon, 18 Sep 2017 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/251958/نهادینه-سازی-آموزه-های-مهدوی-کودکان