خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دین‌ :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Thu, 25 Apr 2019 15:14:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Thu, 25 Apr 2019 15:14:40 GMT دین‌ 60 رونمایی از مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی (ع)» در نمایشگاه http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274525/رونمایی-مجموعه-9-جلدی-فرهنگنامه-فاطمی-ع-نمایشگاه احمد شایان‌فر؛ مدیر مرکز نشر هاجر وابسته به مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: از سال 1383 که مجوز مرکز نشر هاجر اخذ شده، این انتشارات به‌صورت مستمر در نمایشگاه‌های کتاب شرکت داشته است. امسال در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با هدف عرضه کتاب‌های این انتشارت و معرفی حوزه‌های علمیه خواهران و برخی از دستاوردهای این نهاد حضور داریم.   وی افزود: در این دوره از نمایشگا‌ه‌، مرکز نشر هاجر با 136 عنوان کتاب چاپ شده در 1397 که 55 عنوان از آن‌ها چاپ اول هستند، شرکت کرده است. همچنین در کنار این آثار، 23 عنوان از کتاب‌های چاپ شده در سال 98 نیز برای نخستین‌بار عرضه می‌شود. زن و خانواده، روانشناسی، ادبیات، مهدویت، فلسفه و کلام، معارف قرآنی، سیره اهل‌بیت (ع) و احکام از موضوعات این کتاب‌ها به‌شمار می‌رود.   شایان‌فر با اشاره به برنامه‌های جنبی این مرکز نشر در نمایشگاه کتاب گفت: مرکز  نشر هاجر، ناشر تخصصی حوزه زن و خانواده در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی، حفظ حرمت  و حریت قلم و حراست از جایگاه والای علم و اندیشه، درنظر دارد تمامی بانوان نویسنده در جای جای ایران را شناسایی و استعدادهای بانوان را در عرصه قلم ارائه دهد. ما آمادگی داریم آثار بانوان را در تمام موضوعات و همچنین آثار نویسندگان مرد را در موضوع زن و خانواده در صورت دارا بودن شرایط لازم به چاپ برسانیم.   مدیر مرکز نشر هاجر تصریح کرد: از آثار ارزشمندی که در این نمایشگاه برای نخستین‌بار از سوی این انتشارات منتشر می‌شود، می‌توان به مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی (ع)» نوشته سید حسین اسلامی و جمعی از فاطمی‌پژوهان اشاره کرد که این مجموعه با بهره‌گیری از یک‌هزار و 500 منبع فریقین، تمام ابعاد زندگی حضرت فاطمه (س) در دو بخش منظومه زندگی و رفتار فاطمی شامل سیره عبادی و قرآنی، علمی ، فرهنگی و هنری، سیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... و مجموعه گفتار و سخنان شامل تحلیل محتوا و شرح خطبه‌ها، دعاها و وصایا، زیارات و تعقیبات و اشعار را بررسی کرده است. در نهایت، شخصیت این بانوی بزرگ  اسلام از منظر علما و اندیشمندان اهل سنت، خواص، مستشرقین و غربیان واکاوی شده است.   وی افزود: «چگونه سخنرانی کنیم» اثر حسین ملانوری از دیگر آثاری است که در این دوره از نمایشگاه از سوی مرکز نشر هاجر عرضه می‌شود. این کتاب موارد مهم در ارائه یک سخنرانی موثر را به مخاطب آموزش می‌دهد . کتاب حاضر در سال 97 به چاپ سوم رسید. «مهارت‌های زندگی» تالیف مشترک دکتر خنیفر و خانم دکتر پورحسین نیز دیگر اثر مرکز نشر هاجر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. این کتاب، مهارت‌هایی برای زندگی بهتر را به‌طور جامع گردآوری کرده که ویرایش جدید آن در نمایشگاه عرضه می‌شود. پیش از این، ویرایش نخست این کتاب 13 نوبت تجدیدچاپ شده و شمارگانی بیش از 50 هزار نسخه داشته است.   شایان‌فر همچنین گفت: «عرفان نظری» اثر حسن معلمی نیز شامل تعریف، روش، ضرورت، تاریخ عرفان و عرفان نامدار است که از مهم‌ترین حوزه‌های فکری اسلام به شمار می‌رود. این کتاب در واقع یک دوره عرفان اسلامی با گرایش عرفان نظری است. مجموعه  کتاب‌های اخلاق شامل سه جلد «اخلاق فردی»، «اخلاق اجتماعی» و «اخلاق بندگی» نیز تجمیع و تبیین دانش اخلاق براساس منابع انسانی است.   مدیر نشر هاجر با اشاره به عرضه 9 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز بیان کرد:  این کتاب‌ها روایت خاطرات همسر شهیدان و یا روایت زندگی مادران و یا همسران شهیدان است. «چشم روشنی»، «راض بابا»، «خانم  کارکوب»، «یادت باشد»، «بهشت من کنار توست»، «معرکه عشق و خون» و «ساره» کتاب‌هایی است که از دیگر ناشران همکار با این موضوع در نمایشگاه عرضه می‌کنیم.   وی درباره مسابقه کتابخوانی که از سوی این مرکز نشر در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود نیز افزود: با عنایت به استقبال گسترده مردم در سال‌های گذشته از برگزاری مسابقات فرهنگی - دینی جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در ایام برگزاری نمایشگاه، امسال هم به برگزاری مسابقه کتابخوانی با جوایز ارزنده اقدام کردیم. در این مسابقه روزانه به سه نفر از شرکت‌کنندگان هر یک به مبلغ یک میلیون ریال جوایزی اهدا می‌شود. علاقهمندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند از روش‌های زیر اقدام کنند: الف – رادیویی: با همکاری رادیو معارف از روز شنبه 7 تا جمعه 13 اردیبهشت از ساعت 16:30 تا 16:50 در برنامه صدای کتاب. ب – حضوری: مراجعه به غرفه مرکز نشر هاجر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تهیه کتاب و سوالات مسابقه. ج – اینترنتی: مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مرکز نشر هاجر به نشانی www.Hajarpub.ir و دریافت فایل کتاب و سوالات مسابقه.   شایان‌فر در پایان با اشاره به کتاب‌های پرفروش سال 97 این مرکز نشر گفت: کتاب «بکا‌الحسین (ع)» شامل احادیث اهل‌بیت (ع) در مورد فضایل عزاداری بر مصیب‌های امام حسین (ع)، در سال 97 چهار هزار نسخه فروش داشت. همچنین کتاب «چگونه سخنرانی کنیم» نیز در سال گذشته سه نوبت تجدیدچاپ شد. کتاب «رهنمودهایی به طلاب و دانشجویان» تالیف آیت‌الله امینی و مجموعه کتاب‌های اخلاق از دیگر پرفروش‌های نشر هاجر در سال 97 بودند.   مرکز نشر هاجر در سالن ناشران عمومی، راهروی 11، غرفه 7 میزبان دوستداران کتاب است. ]]> دین‌ Wed, 24 Apr 2019 11:33:37 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274525/رونمایی-مجموعه-9-جلدی-فرهنگنامه-فاطمی-ع-نمایشگاه تحقیق مصحف منسوب به امیرالمومنین (ع) در نمایشگاه کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274501/تحقیق-مصحف-منسوب-امیرالمومنین-ع-نمایشگاه-کتاب محمد بابایی؛ مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عرضه تحقیق مصحف شریف منسوب به امیرالمومنین حضرت علی (ع) در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: این مصحف، نسخه شماره یک کتابخانه آستان قدس رضوی است که دستخط شیخ بهائی در ابتدای آن، دلالت بر منسوب بودن این نسخه نفیس به امیرالمومنین (ع) دارد.   وی ادامه داد: این مصحف، یک نسخه کامل قرآن کریم به خط کوفی است که کنار هر خط آن دقیقا همان کلمات به‌صورت تایپی آمده و حتی اگر نیمی از کلمه‌ای طبق نسخه اصلی به خط بعد رفته باشد، در رسم‌الخط تایپی نیز این نکته لحاظ شده است. در پایین هر صفحه نیز درباره کلمات خاص و نگارش آن‌ها با استناد به کتاب‌های مرجع، نکات علمی درج شده است. پرداختن به نکاتی از برخی قرائت‌های خاص برخی کلمات، از دیگر مواردی است که در پانویس صفحات ارائه شده است.   بابائی با بیان اینکه این مصحف، یک کار کاملا علمی و کاربردی برای محققان است، افزود: جلدسازی این قرآن نیز دقیقا براساس نسخه اصلی صورت گرفته است.   مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم، درباره دیگر قرآن‌های به نمایش درآمده در غرفه این مرکز، گفت: هر سال با هدف شناسایی ذائقه مردم در زمینه چاپ قرآن در نمایشگاه حضور داریم و در طراحی رنگ جلد،‌ صفحات و رسم‌الخط و ... ذائقه و نظر مردم را مدنظر قرار می‌دهیم.   وی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، 10 جلد قرآن که از حیث خط یا طراحی جلد و صفحات جدید هستند نیز عرضه کرده‌ایم. دو جلد قرآن به خط استاد رهنما و استاد خزاعی که با خط نسخ ایرانی با خوانایی بالا کتابت شده و قرآن دو ستونی از این‌جمله آثار هستند. ]]> دین‌ Wed, 24 Apr 2019 08:26:34 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274501/تحقیق-مصحف-منسوب-امیرالمومنین-ع-نمایشگاه-کتاب حضور شهرام پازوکی در غرفه ایبنا /کتاب حال و روز خوشی ندارد http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274582/حضور-شهرام-پازوکی-غرفه-ایبنا-کتاب-حال-روز-خوشی-ندارد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شهرام پازوکی؛ عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر ایران، امروز (پنجشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه)، همزمان با دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دقایقی مهمان غرفه ایبنا بود. وی در سخنانی کوتاه، درباره وضعیت و حال و روز کتاب در شرایط کنونی کشور بیان کرد: وضعیت نشر و کتاب هم حلقه‌ای از زنجیره‌ای به‌هم پیوسته است و مشکلات و دلایل مختلفی سبب شده که امروز کتاب حال و روز خوشی نداشته باشد. این استاد عرفان، افزود: همیشه کثرت اطلاعات به معنی خوب بودن وضعیت و بالا رفتن کیفیت نیست. درست است که امروز امکانات چاپ و تولید کتاب نسبت به دهه‌های قبل بهتر شده و شاید از نظر موضوعی هم رشد داشته، ولی این به معنی بالا رفتن کیفیت هم نیست. استاد بهاءالدین خرمشاهی در این زمینه جمله جالبی با این مضمون دارد: «هنر کتاب نخواندن!».  پازوکی ادامه داد: من معمولا عادت ندارم کتاب از کتابخانه امانت بگیرم و بیشتر مایلم خودم کتاب خریداری کنم و در کتابخانه شخصی‌ام نگهدارم و برخی از کتاب‌ها را بارها می‌خوانم. اما امروز گاهی از هر پنج کتابی که می‌خرم، تنها دو عنوان را نگه‌ می‌دارم و بقیه را هدیه می‌دهم.  وی در پایان گفت: ما اهل کتاب و قلم هستیم و نمایشگاه کتاب برایمان جاذبه دارد.    «عقل و وحی در قرون وسطی»، «تاریخ و جغرافیای تصوف»، «الهیات جدید»، «قلب اسلام: ارزش‌های جاودان برای بشریت»، «حکمت هنر و زیبایی در اسلام» و «اقتدا به محمد (ص): بازاندیشی اسلام در جهان معاصر» ازجمله آثار این نویسنده و استاد عرفان و فلسفه است. ]]> دین‌ Thu, 25 Apr 2019 08:09:36 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274582/حضور-شهرام-پازوکی-غرفه-ایبنا-کتاب-حال-روز-خوشی-ندارد رویکرد قرآن به مسئله شرّ تفاوت عمده‌ای با نگاه کلامی و فلسفی در سنت اسلامی دارد http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274567/رویکرد-قرآن-مسئله-شر-تفاوت-عمده-ای-نگاه-کلامی-فلسفی-سنت-اسلامی به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، هفتاد و یکمین نشست مدرسه دراماتورژی قرآن کریم با حضور دکتر نعیمه پورمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی از علاقه‌مندان، با موضوع رویکرد قرآن کریم به مسئله شرّ و مقایسه آن با نظرگاه کتاب مقدس عصر سه‌شنبه در مدرسه اسلامی هنر  در قم برگزار شد. پورمحمدی در ابتدا با اشاره به اینکه در این جلسه صرفاً به رویکرد الهیاتی مسئله شرّ خواهد پرداخت، تصریح کرد: مثلث خدا، انسان و شرّ، الگویی برای گفت‌وگو درباره جنبه الاهیاتی مسئله شرّ است و تبارشناسی پژوهش‌های صورت‌گرفته درباره این موضوع، در سه دسته مسئله منطقی شرّ، مسئله قرینه‌ای یا فلسفی شرّ و مسئله اگزیستانسیالیستی شرّ صورت‌بندی می‌شود. وی در تقریر مسئله منطقی شرّ، با مطرح کردن سه مساله «اگر خداوند قادر مطلق است، چرا جلوی این شرّور را نمی‌گیرد؟»، «اگر خداوند عالم مطلق است، چرا پیشتر از وجود چنین شرّوری بی‌اطلاع بوده است؟» و «اگر خیر مطلق است، چرا به رحم نمی‌آید و این شرّور را محو نمی‌کند؟»، گفت: سه صفت قدرت مطلق، علم مطلق و خیر مطلق در تعارض منطقی با شرّوری قرار داد که در این عالم وجود دارند. پورمحمدی افزود: در پاسخ به ادعای مسئله منطقی شرّ، دفاعیه‌هایی مطرح شده است. این دفاعیه‌ها مدعی‌اند که ما می‌توانیم جهانی را در نظر بگیریم که در آن وجود چنین خدایی با وجود شرّ سازگار است، مثلاً جهانی که انسان‌های مختار در آن زندگی می‌کنند و دفاعیات دیگر.   عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این مسئله که وجود شرّور، فراوانی آن‌ها، تنوع بالا و گزاف بودن‌شان، چهار قرینه و شاهدی است که احتمال وجود خداوند را به شدت پایین می‌آورد، گفت: پاسخ به این تقریر نیز در اندیشه فلسفی به تئودیسه‌ها مشهور شده است؛ بدین معنا که خداوند حتماً برای وجود این شرّور دلایل مناسبی داشته است و خیری در ورای آن‌ها بوده است. مانند خیر اختیار، پرورش نفس و ... یا اینکه این شرّور در عالمی دیگر جبران می‌شوند یا دلایل دیگری که در تبیین بیهوده نبودن این شرّور ارائه شده است. دکتر پورمحمدی تقریر دیگر از مسئله شرّ را رویکرد اگزیستانسیالیستی معرفی کرد و یادآور شد: رنجیده شدن انسان مبتلا به شرّ از خداوند و اطمینان نداشتن و فقدان امید به خداوند از خصیصه‌های این وضعیت است. در رویکرد عقلی به مسئله شرّ پرسش این بود که چرا شرّ در این جهان وجود دارد؛ اما در رویکرد اگزیستانسیالیستی پرسش این است که چرا شرّ در زندگی من وجود دارد، و این یک رویکرد شخصی و درونی است. وی به توضیح بیشتر این رویکرد پرداخت و گفت: این رویکرد به شدت مستعد سوزاندن ریشه‌های ایمان و معنازدایی از آن در وجود انسان است. اینجاست که اگر الهیات در پی اصلاح رابطه انسان و خداست، باید پاسخی در خور این مسئله ارائه دهد. پورمحمدی در ادامه نشست سنت اسلامی، به ویژه سنت کلامی و فلسفی پیرامون مسئله شرّ را مطرح و بیان کرد: سنت اسلامی، به ویژه سنت کلامی و فلسفی پیرامون مسئله شرّ این است که اساساً هیچ پاسخی به جنبه‌های اگزیستانسیالیستی این مسئله ارائه نشده است، گویی هیچکس در این سنت از خداوند نرنجیده است و مواجهه با مسئله شرّ صرفاً با مسائل ذهنی و فلسفی درگیر بوده‌اند؛ یک نگاه کاملاً تجاری در کلام اسلامی که همواره این رویکرد را داشته است که رنج‌ها همیشه عوضی در پی دارند و باید به آن ‌عوض‌ها دلخوش بود. وی ادامه داد: نگاه فلسفه اسلامی نیز همواره با طعن و استهزاء فرد رنج‌دیده همراه است و اینگونه القا می‌شود که اساساً شرّ یک مسئله عدمی و نسبی است و از مقوله توهم است؛ رویکردی که آلام رنج‌دیدگان را نادیده می‌گیرد.   این استاد دانشگاه در بخش دیگری از مباحث خود، نگاه قرآن به مسئله شرّ را بررسی کرد و افزود: با پژوهشی مستقل در مفاهیم و سیاق آیات قرآن متوجه می‌شویم که اساساً رویکرد قرآن به مسئله شرّ تفاوت عمده‌ای با نگاه کلامی و فلسفی در سنت اسلامی دارد. صورت‌بندی قرآن از مسئله شرّ اینگونه است که نخست از تقابل خداوند و شرّور سخنی به میان نمی‌آورد. برای مثال در آیه 214 سوره بقره می‌فرماید: «مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ» قرآن کریم بیان می‌کند که آن هنگام که شرّی بر شما عارض می‌شود، می‌گوئید: متی نصرالله؟ نصرت و یاری خداوند کجاست و سپس تأکید که می‌کند که یاری خداوند نزدیک است؛ و این تأکید بر احساس تسلی است. وی سوره‌های ضحی و انشرّاح را سوره‌های کانونی پیرامون مسئله شرّ در قرآن کریم معرفی کرد و گفت: جایی که خداوند مقام ربوبیت‌اش را به رخ می‌کشد که هر بنده خود را به شکل اختصاصی مورد رحمت خود قرار می‌دهد. تبیین رابطه عُسر و یُسر در قرآن کریم، تصویری است که به شکلی مستقیم با آلام انسان رنج‌دیده تنیده شده است. از ویژگی‌های جالب توجه دیگر رویکرد قرآنی به مسئله شرّ، زاویه نگاه دنیوی آن بود که دکتر نعیمه پورمحمدی به آن پرداخت و گفت: زاویه‌ای که شرّورِ ایجادشده در زندگی و تبعات و نتایج حاصل از آن در روابط دنیوی انسان تبیین می‌کند، با یادآوری انتخاب‌های انسان در گذشته و مسیرهایی که در آینده در برابرش قرار می‌گیرند رابطه دارد. این تصویر با تصویری که متکلمان و فیلسوفان از چهره خداوند ارائه می‌دهد متفاوت است. خدایی رابطه‌مند با انسان که توجه فوق‌العاده‌ای با احساسات و تأثرات آدمی دارد.   عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان به شباهت‌های رویکرد کتاب مقدس و رویکرد قرآنی نسبت به مسئله شرّ اشاره کرد و گفت: کتاب مقدس با تأکید بر مفاهیم محبت و مراقبت در رابطه خدا و انسان، نگاهی اگزیستانسیالیستی به رنج دردمندان جهان دارد. نگاهی که در میان الهیات‌دانان به رویکرد شبانی معروف شده است؛ رابطه مسیح به عنوان چوپانی دلسوز و انسان‌ها در مقام گوسفندانی سرگردان. ]]> استان‌ها Thu, 25 Apr 2019 08:15:09 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274567/رویکرد-قرآن-مسئله-شر-تفاوت-عمده-ای-نگاه-کلامی-فلسفی-سنت-اسلامی