خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين دین‌ :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/religion Wed, 19 Sep 2018 21:59:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Wed, 19 Sep 2018 21:59:30 GMT دین‌ 60 روز نهم محرم به روایت مقتل ابی مِخنف http://www.ibna.ir/fa/doc/book/265464/روز-نهم-محرم-روایت-مقتل-ابی-م-خنف به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، واقعه عاشورا و اتفاقاتی که در سال 1361 بر حسین بن علی (ع)، خاندان و یارانش گذشت، به قدری سنگین و عمیق است که با وجود گذشت نزدیک به 1400 سال، هنوز تازه است. کتاب‌ها در طول تاریخ هریک به سهم خود گوشه‌هایی از این واقعه عظیم را به تصویر کشیده‌اند. یکی از نزدیک‌ترین مقتل‌ها نزدیک به واقعه عاشورای 61 هجری، مقتل مقتل ابی مِخنَف است. کتاب «وقعة‌الطف» در واقع بازسازی و احیای کتاب ازدست‌رفته ابومِخنَف به نام «مقتل الحسین» است که چند سال پیش محمدهادی یوسفی غروی، پژوهشگر بنام تاریخ اسلام، پس از حدود 20 سال تحقیق و کاوش در منابع قدیم، به علاقه‌مندان تاریخ عرضه کرد و اینک ترجمه‌ای دقیق و کامل از آن به همت محمدصادق روحانی از سوی «انتشارات کتاب طه» منتشر شده است. به مناسبت فرارسیدن تاسوعای حسینی، بخش‌هایی از کتاب «وقعة‌الطف» که مربوط به روز نهم محرم بوده، برای علاقه‌مندان انتخاب شده که در ادامه می‌آید.   یورش ابن‌سعد به امام حسین(ع) عمر بن سعد بعد از نماز عصر یارانش را ندا داد: «ای سپاهیان خدا! سوار شوید و شما را بشارت باد!» مردم بر اسب‌ها سوار شدند. سپس عمربن سعد بر حسین(ع) و یارانش تاخت. امام حسین(ع) در حالی که به شمشیر خود تکیه داشت، جلو خیمه خود نشسته بود که لحظه‌ای به خواب رفت. در این هنگام خواهرش زینب صدای صیحه اسب‌ها را شنید و نزد برادرش آمد وگفت: «برادر جان! آیا صداهایی را که نزدیک می‌شود نمی‌شنوی؟» امام حسین(ع) سربلندکرد و فرمود: «الآن پیامبر (ع) را در خواب دیدم که به من فرمود: تو نزد ما خواهی آمد!» زینب بر صورت خود زد و گفت: «ای وای بر من!» امام حسین(ع) فرمود: «خواهرجان! بر تو مصیبت وارد نشود! آرام باش! خدای رحمان تو را رحمت کند!»   عباس بن علی گفت: «برادر! لشکریان آمدند». امام حسین(ع) برخاست و فرمود: «عباس، برادرجان!‌انم فدایت! سوار شو و نزدشان برو و به آنها بگو: چه شده؟ چه تصمیمی دارید؟ و از هدفشان سؤال کن!»   عباس همراه با بیست سوار، از جمله زُهیربن قَین و حیبی بن مُظاهرِ به طرف آنها رفت عباس به آنها گفت: «برای چه آمده‌اید و چه می‌خواهید؟» آنها گفتند: «امیر فرمان داده از شما بخواهیم به حکم او گردن نهید یا شما را به فرمان‌برداری مجبور خواهیم کرد». عباس گفت: «عجله نکنید تا نزد ابوعبدالله بازگردم و سخن شما را به او بگویم». گفتند: «برو، به او بگو و با جوابش نزد ما بیا!»   عباس اسمش را تاخت و با سرعت به سوی امام بازگشت و خبر را به ایشان داد. در این مدت یاران عباس ایستاده لشکریان را مخاطب قرار دادند. حبیب بن مُظاهِر به زُهَیر بن قَین گفت: «اگر می‌خواهی تو با اینان سخن بگو و اگر می‌×واهی من سخن بگویم!» زُهیر گفت: «تو پیش قدم شدی؛ پس خودت نیز با آنها سخن بگو!»   حبیب بن مظاهر خطاب به زهیر بن قین به گونه‌ای که دیگران بشنوند گفت: «آگاه باش که به خدا قسم در فردای قیامت چه بد گروهی هستند آنها که نزد خدا می‌روند در حالی که خاندان پیامبر(ص)و اهل بیت او و عابدان سخت‌کوش در سحرگاهان این شهر و بسیار یادکنندگان خدا را کشته‌اند». این سخن به گوش عُزرة بن قیس نیز رسید.   عُزرة بن قیس گفت: «تو هر چه بتوانی خودت را پاک جلوه می‌دهی!» زُهیر گفت: «ای عُزره! بلکه خدا او را پا و هدایت کرده است. ای عُزره! از خدا بترس! من خیرخواه تو هستم. ای عُزره! تو را به خدا قسم می‌دهم از کسانی مباش که گمراهان را برکشتن انسان‌های پاک یاری می‌کنند!»   عُزرة بن قیس گفت: «ای زُهیر! تو نزد ما از یاران این خاندان نبودی؛ تو عثمانی بودی!» زُهیر گفت: «آیا از جایگاه امروزم معلوم نیست که از یاران این خاندان هستم؟ به خدا قسم من هرگز نامه‌ای به او ننوشتم و فرستاده‌ای به سویش نفرستادم و وعده یاری به او ندادم! ولی در مسیر به حضور او رسیدم و چوناو را دیدم، به یاد پیامبر(ص) و منزلت پیامبر افتادم و دانستم که از طرف دشمنان او و گروه شما چه بر او پیش خواهد آمد. پس تصمیم گرفتم او یاری کنم و در لشکر او باشم و جانم را فدای او کنم تا حق خدا و پیامبر را که شما آن را ضاع کردید حفظ کنم» وقتی عباس به نزد امام حسین (ع) آمد و سخن عمر بن سعد را عرضه کرد، امام حسین(ع) فرمود: «نزدشان برگرد و اگر توانستی کار آنها را تا فردا تاخیر بینداز و آنها را امشب از ما دور کن! شاید امشب برای خدای خود نماز بخوانیم و دعا و استغفار کنیم! خدا می‌داند که من نماز و خواندن قرآن و دعا و استغفارِ زیاد را دوست دارم!»   عباس بن علی اسب خود را تاخت تا به لشکریان رسید و گفت: «ای مردم! اباعبدالله(ع) می‌‌خواهد که امشب را به او مهلت دهید تا در این مورد فکر کند؛ چرا که تاکنون در این مورد سخنی بین او و شما مطرح نشده است. وقتی صبح شد، شما را خواهیم دید. اگر رضایت دادیم، همان می‌کنیم که شما می‌خواهید و از ما طلب می‌کنید و اگر نپذیرفتم، خواستة شما را رد می‌کنیم».   حسین (ع) با این کار می‌خواست آنها را برای آن شب از خود دور کند تا کارهای خود را انجام دهد و به خانواده‌اش وصعیت کند.   عمربن سعد گفت: «ای شمر! نظر تو چیست؟» شمر گفت: «هرچه شما بگویید، شما فرمانده هستید و نظر، نظر شماست». عمربن سعد گفت: «ای کاش نبودم!» سپس رو به مردم کرد و گفت: «شما چه می‌‌گویید؟» عَمرو بن حجّاج بن سَلَمه زبیدی گفت: «سبحان الله! به خدا قسم اگر اینان از قوم دیلم (و از کفار) بودند و چنین فرصتی می‌‌خواستند، شایسته بود که به آنها فرصت می‌دادی!»   قیس بن اشعث گفت: «خواسته‌شان را بپذیر! به جان خودم قسم که فردا صبح با تو خواهند جنگید!» عمربن سعد گفت: «به خدا قسم اگر بدانم که چنین می‌کنند، امشب را به آنها فرصت نمی‌دهم!» (طبری 5: 416 ـ 417؛ مفید 2: 89 ـ 91) [روایت 129] امام زین‌العابدین(ع) می‌فرماید: فرستاده‌ای از سوی عمر بن سعد به سوی لشکر امام حسین(ع) آمد و جایی ایستاد که صدای او را بشنوند وگفت: «ما تا فردا به شما فرصت دادیم. اگر تسلیم شوید، شما را نزد امیر عبیدالله بن زیاد خواهیم برد و اگر نافرمانی کنید، شما را رها نخواهیم کرد!» (طبری 5: 417 ـ 418) ]]> دین‌ Wed, 19 Sep 2018 03:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/265464/روز-نهم-محرم-روایت-مقتل-ابی-م-خنف تکراری‌گویی و کلیشه‌گویی‌ ادبیات دینی را تهدید می‌کند http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/265473/تکراری-گویی-کلیشه-گویی-ادبیات-دینی-تهدید-می-کند محمود پوروهاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت پرداختن به موضوعات مذهبی در کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: سرودن شعر یا نوشتن داستان به عنوان ابزاری هنری  تاثیر زیادی در انتقال مفاهیم به بچه‌ها دارد به همین دلیل باید موضوعاتی انتخاب شود که هم آموزنده باشد و هم بتواند بر افکار بچه‌ها تاثیر بگذارد. کار نویسنده این است که با زبان هنر این نکات و آموزه‌ها را به بچه‌ها منتقل کند.   این نویسنده حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: ما نویسندگان در خلق آثار توجه زیادی به مسائل اخلاقی و انسانی داریم تا بچه‌ها با سیره پیامبر اکرم و امامان بیشتر آشنا شوند و بدانند که این بزرگواران چه خصوصیات اخلاقی برجسته‌ای داشتند و چه کمک‌هایی به سایر انسان‌ها می‌کردند. بیان این مطالب برای بچه‌هایی که امام‌ها را به عنوان الگوی خود می‌دانند و از آن‌ها الهام می‌گیرند، بسیار سودمند است.   وی با اشاره به ‌اینکه ما نویسندگان می‌خواهیم به این وسیله ارزش‌های انسانی را با استفاده از شعر و داستان در بچه‌ها نهادینه کنیم، گفت: معمولا نویسندگان مطالبی می‌نویسند که مستند و برای بچه‌ها باورپذیر باشد. اما متاسفانه همین بچه‌ها وقتی در هیات‌های مذهبی می‌روند گاهی مطالبی را می‌شنوند که صحیح نیست و جنبه خرافات دارد و غیرقابل باور است و در این هیات‌ها فقط به این مسائل از جنبه احساسی پرداخته می‌شود که آسیب‌زاست.   به گفته پوروهاب، عدم توجه به منابع معتبر و قابل استناد در ذکر برخی مصیبت‌ها از جمله مشکلاتی است که در جامعه ما وجود دارد و متاسفانه گاهی در تالیف آثار دینی نیز دیده می‌شود.   نویسنده برگزیده کتاب سال رضوی یادآور شد: برخی نویسندگان علی‌رغم اینکه بسیار حرفه‌ای و خوش‌قلم هستند اما دیده می‌شود بدون استفاده و استناد از منابع اصلی داستان‌های مذهبی می‌نویسند که ممکن است به علت عدم دسترسی به منابع اصلی باشد. گاهی اوقات هم نویسندگان برای کسب اطلاعات به اینترنت مراجعه می‌کنند که چندان معتبر و قابل اعتماد نیست. تکراری‌گویی و کلیشه‌گویی‌های زیاد ادبیات دینی را تهدید می‌کند پوروهاب درباره انتقال مفاهیم توضیح داد: در شعر به دلیل اینکه با کلیات سر و کار داریم خیلی به دنبال این نیستیم که مطالب یک واقعه تاریخی را به کودک انتقال دهیم اما در داستان مذهبی به دلیل اینکه هم باید جنبه هنری مطلب حفظ شود و هم جنبه تاریخی آن، بنابراین اطلاعات باید براساس سندی ارایه شود که هم محکم و دور از خرافه باشد و هم برای بچه‌ها باورپذیر باشد.   وی آسیب و ضعف دیگری که ادبیات دینی ما را تهدید می‌کند تکراری‌گویی و کلیشه‌گویی‌های زیاد دانست و گفت: اغلب نویسندگان و شاعران ما یا نگاه تازه و نویی به کار ندارند یا از موضوعات، فرم و قالب تکراری استفاده می‌کنند. درحالی که زاویه دید، نگاه‌، قالب، فرم و مضمونی که ارایه می‌دهیم باید تازه و نو باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند.   خالق «مژده گل» افزود: در حال حاضر به خاطر جَویی که ایجاد شده است اغلب ناشران می‌خواهند آثاری با موضوعات مذهبی تولید کنند و بیش از حد روی این مساله سرمایه‌گذاری کرده‌ و به نویسندگان و شاعران مختلف سفارش کار می‌دهند. اغلب این نویسندگان و شاعران هم به جای مراجعه به اسناد معتبر از مطالب سایرین الگوبرداری کرده‌اند، اگر حرفی هم برای گفتن داشته‌اند، نتوانسته‌اند آن را با زبان، نگاه و فرم تازه‌ای به مخاطبان ارایه دهند. این مساله سبب تولید آثار تکراری شده است که همه یک روایت خطی را دنبال می‌کنند. برخورد سلیقه‌ای با منابع قابل استناد  به گفته پوروهاب، البته در این زمینه مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم برخورد سلیقه‌ای با منابع موجود است، برخی کارشناسان و دانشگاهیان که در رشته علوم حدیث تحصیل کرده‌اند، برخورد سلیقه‌ای با منابع موجود می‌کنند و برخی منابع را قبول ندارند. وی درباره آثارش در زمینه ایام محرم و امام حسین (ع) نیز توضیح داد: ازجمله این آثار می‌تواند به کتاب «مژده گل» اشاره کنم که از سوی نشر جمکران برای گروه سنی کودک منتشر شده و شامل 10 داستان درباره امام حسین (ع) و قیامش در کربلا است. در یکی از داستان‌های این کتاب به نام «جُون» به حکایت داستان جُون، غلام آزاد شده ابوذر غفاری پرداخته‌ام که به عنوان خدمتکار نزد امام حسین (ع) کار می‌کند. او در روز عاشورا نزد امام حسین (ع) می‌رود و از او اجازه می‌خواهد به میدان جنگ برود ولی امام مخالفت می‌کند. اما جُون می‌گوید من همانطور که در لحظات خوشی در کنار شما بوده‌ام در لحظات سختی هم در کنار شما هستم و به میدان مبارزه می‌رود و شهید می‌شود.   کتاب شعر «امام گل‌ها» منظومه‌ای از شعرهای عاشورایی برای نوجوانان  پوروهاب در ادامه بیان کرد: در کتاب شعر «امام گل‌ها» هم که منظومه‌ای از شعرهای عاشورایی برای نوجوانان است و از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده و تا به‌حال پنج چاپ از آن منتشر شده هم به این موضوع پرداخته‌ام. این کتاب شامل 13 شعر عاشورایی است و در آن از نمادهای متفاوتی همچون پروانه، قاصدك‌ها، گلدان، غنچه، غروب، لاله، بوسه آب، قطره‌ای از وفا و بسياری موارد ديگر استفاده شده و هر كدام معنای خاص خود را می‌رساند كه در عين لطافت برای كودكان، تشبيه‌هايی است كه روح كودك را با شخصيت‌ها و وقايع پيوند می‌دهد. آشنایی با نگاه ائمه در مجموعه «یک کار خوب» نویسنده «خوان هشتم» افزود: در مجموعه «یک کار خوب» هم  سعی کرده‌ام با زبانی بسیار ساده، کودکان را با بخشی از زندگی و نوع نگاه ائمه آشنا کنم. در این مجموعه 10 کتاب با نام‌های «اشک شادی، کارگرهای فقیر،خروس پرطلایی، آن آقای مهربان، همسفر ناشناس، کبوترهای دوست داشتنی، قصه مرد تنبل، کیسه سکه‌هایم کو؟، پیرزن ومهمان عزیز و تصادف» منتشر شده است که هرکدام از آنها به شیوه زندگی یکی از امامان شیعه اختصاص دارد. به گفته وی، روایت‌هایی که در این قصه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند گرچه روایت‌هایی است که ممکن است بارها در دوران کودکی از زبان بزرگترها شنیده باشیم اما نوع نگاه در قصه‌پردازی و همچنین ذکر جزئیات در ساخت وساز شخصیت‌های مختلف، این داستان‌ها را برای کودک امروز قابل هضم‌تر کرده‌است.     پوروهاب، هدف اصلی‌اش در این‌کار را پرهیز از شعارپردازی و نزدیک شدن به ذات روایت‌ها عنوان کرد، به گونه‌ای که کودک درحین خواندن یک قصه، خود را به عنوان یکی از شخصیت‌های آن قصه حس می‌کند و بر همین اساس سعی دارد که نمایی کلی‌تر از حدود دانش هرکدام ازبزرگان دین را شاهد باشد.   به گفته این نویسنده، مجموعه 10 جلدی«یک کار خوب» همچنین به صورت گویا نیز منتشر شده است و  کودک همراه با شنیدن یا خواندن قصه‌ها به شکلی ناخودآگاه صحنه‌ها و رویدادهای قصه را به شکلی عینی درجلو چشمان خود مجسم می‌کند.   محمود پوروهاب در سال 1340 در شهرستان رودسر به دنيا آمد. وی حدود 20 سال است كه در حوزه ادبيات كودك و نوجوان فعالیت مي‌كند. حاصل اين سال‌ها بیش از 50 كتاب شعر، داستان، زندگينامه، تحقيق و بررسی و حدود 100 مقاله پژوهشي و نقد است. او مسئول شعر ماهنامه‌های سلام بچه‌ها و پوپك و همين‌طور كارشناس ادبي مجله باران است. از جمله آثار او می‌توان به «پير چنگی» و «پر از بوی گلابی» و مجموعه شعر «تو با ما قدم می‌زنی» اشاره کرد.   ]]> کودک و نوجوان Wed, 19 Sep 2018 07:16:36 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/265473/تکراری-گویی-کلیشه-گویی-ادبیات-دینی-تهدید-می-کند پیشتازی آثار تحلیلی عاشورایی از کتاب‌های ادعیه در تعدد چاپ http://www.ibna.ir/fa/doc/report/265443/پیشتازی-آثار-تحلیلی-عاشورایی-کتاب-های-ادعیه-تعدد-چاپ به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تعداد چاپ و شمارگان کتاب‌ها در بازار نشر همیشه نمی‌تواند ملاک و معیاری برای ارزیابی محتوای مطلوب و خوب یا بد یک اثر باشد، چراکه وضعیت بازار نشر کشور به‌ویژه در دهه‌های اخیر نشان داده که در بسیاری موارد آثاری به چاپ‌های متعدد رسیده و در شمارگان بالا منتشر شده‌اند که محتوای چندان درجه یکی نداشته و چه بسا دارای ایرادات بسیاری نیز باشند. اما موارد متعددی نیز بوده که آثاری به چاپ‌های بسیار بالا رسیده‌اند و دلیل این امر نیز کیفیت بسیار خوب اثر یا ویژگی‌‌های خاص آن بوده است.   مناسبت دهه نخست ماه محرم، بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر فهرست آثاری که در یک ساله گذشته در این زمینه منتشر شده است. براساس آمار موسسه خانه کتاب در این مدت 657 عنوان کتاب با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) در کشور منتشر شده که در جدول‌هایی جداگانه این آثار به ترتیب بیشترین نوبت چاپ و بیشترین شمارگان مرتب شده‌اند. شاید حضور کتابی همچون «حماسه حسینی» با 97 نوبت چاپ در صدر این جدول،‌ چندان عجیب نباشد، چراکه جدا از محتوا و موضوعات مهمی که در این اثر مطرح شده، این مباحث از سوی شخصیتی بیان شده‌اند که شیوه تفکر و وجهه بالای علمی او بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جدول بیشترین نوبت چاپ/ صدر در اختیار آثار تحلیلی   ردیف عنوان پدیدآورنده ناشر سال تعداد صفحه شمارگان نوبت چاپ 1 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1397 416 2000 97 2 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 1000 96 3 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 2000 95 4 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 1500 94 5 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 2000 93 6 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 2000 92 7 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 2000 91 8 حماسه حسینی (سخنرانی‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 416 1500 90 9 حماسه حسینی (یادداشت‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 308 1000 74 10 حماسه حسینی (یادداشت‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 308 1000 73 11 حماسه حسینی (یادداشت‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 308 1500 72 12 حماسه حسینی (یادداشت‌ها) مرتضی مطهری صدرا 1396 312 2000 71 13 پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) سید جعفر شهیدی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1396 220 2000 52 14 در کربلا چه گذشت؟؛ ترجمه نفس‌المهموم عباس قمی مترجم: محمدباقر کمره‌ای مسجد مقدس جمکران 1396 690 3000 34 15 اشک روان بر امير کاروان جعفربن حسین شوشتری مترجم: سيدمحمدحسين شھرستانی  ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎتی دار اﻟﻜﺘﺎب (ﺟﺰاﻳﺮی) 1396 524 1500 29 16 سوگنامه سالارشھيدان؛ ترجمه«لھوف» سيدبن طاووس  علی‌بن موسی‌بن طاووس مترجم: عليرضا رجالی تھرانی نبوغ 1396 280 2000 23 17 حسین وارث آدم علی شریعتی بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی ﺷﺮﻛﺖ  اﻧﺘﺸﺎرات ﻗﻠﻢ 1397 398 500 22 18 خلاصه کتاب قیام امام حسین (ع) سید جعفر شهیدی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1396 80 2000 20 19 سخنان حسين بن علی (ع) از مدينه تا کربلا محمدصادق نجمی بوستان کتاب قم 1396 416 500 20 20 زندگانی امام حسین (ع) سید هاشم رسولی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 1397 608 1000 19   نکته جالب در جدولی که براساس بیشترین نوبت چاپ تنظیم شده این است که برخلاف تصور بسیاری، 20 رکورد نخست این جدول کتاب‌هایی به‌غیر کتاب‌های ادعیه و زیارت‌نامه بوده است. این نشان می‌دهد که اگر در این حوزه محتوای خوب، ارزشمند و قابل اعتماد ارائه شود، مخاطبان خود را دارد و با استقبال مواجه می‌شود.   «حماسه حسینی»، «پس از پنجاه سال پژوھشی تازه پيرامون قيام حسين (ع)»، «در کربلا چه گذشت؟»، «اشک روان بر امير کاروان»، «سوگنامه سالار شھيدان»، «حسين وارث آدم»، «خلاصه کتاب قيام حسين (ع)»، «سخنان حسين بن علی (ع) از مدينه تا کربلا» و «زندگانی امام حسين (ع)» کتاب‌های صدرنشین جدول کتاب‌های عاشورایی با بیشترین نوبت چاپ هستند.   «حماسه حسینی»/ مرتضی مطهری کتاب «حماسه حسینی» کتابی مشتمل بر سخنرانی‌ها و یادداشت‌های شهید مرتضی مطهری درباره واقعه کربلا و به‌ویژه تحریفات مرتبط با اخبار آن است. این کتاب در چاپ‌های اولیه در سه جلد منتشر شد، ولی چاپ‌های بعدی آن به‌صورت دوجلدی به زیور طبع آراسته شد. «حماسه حسینی» با عنوان «الملحمةُ الحسینیة» به عربی نیز ترجمه شده است. از نظر مطهری عوامل تحریف عبارتند از: اغراض دشمنان، تمایل به اسطوره‌سازی و تحریک احساسات مردم از طریق جعل. وی پس از تقسیم تحریف به لفظی و معنوی از این گلایه دارد که هر دو نوع تحریف در حادثه عاشورا راه یافته است. شهید مطهری تحریف معنوی را خطرناک‌تر از تحریف لفظی و نقل قطعات تاریخی نادرست می‌داند، زیرا بدون اینکه از لفظ بکاهد و آن را کم یا زیاد کند، حادثه و سخن را به گونه‌ای توجیه و تفسیر می‌نماید که برخلاف معنای واقعی آن باشد.   «پس از پنجاه سال پژوھشی تازه پيرامون قيام حسين (ع)»/ جعفر شهیدی   سید جعفر شهیدی، تحقیق و نگارش این کتاب را در سال 1330 انجام داده و کتاب را در سال 1357 با قلمی شیوا، متقن و مستند به منابع اصیل تاریخی به رشته نحریر درآورد و تاکنون دفعات متعدد به چاپ رسیده است. هر چند بیان حقایق تاریخی بخش عمده کتاب را تشکیل می‌دهد اما نوع مواجهه مرحوم شهیدی با تاریخ در تحلیل حادثه عاشورا نو و بدیع است. وی در این کتاب بیش از آن‌که در جستجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است. این کتاب، نه روایت زندگی امام حسین (ع)، بلکه تحلیل و علت شناسی عاشوراست.   «اشک روان بر امیر کاروان»/ جعفر شوشتری  کتاب «اشک روان بر امیر کاروان»، شرح و ترجمه کتاب «خصائص الحسینیه» ازجمله آثار گرانسنگ علامه شیخ جعفر شوشتری است. مؤلف با استناد به قرآن و جوامع روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت، به بیان ویژگی‏‌های امام حسین (ع) پرداخته است. ویژگی‏‌های امام حسین (ع) از آغاز تا فرجام آفرینش، ارزش‏‌های اخلاقی، ویژگی‌ها و ارزش‏‌های اخلاقی امام در روز عاشورا، الطاف خاص خداوند به آن حضرت، محبت به ایشان، زیارت و گریه بر امام حسین (ع)، امام در ارتباط با قرآن و کعبه و امام حسین (ع) و پیامبران، برخی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در کتاب است.   «حسین وارث آدم»/ علی شریعتی کتاب «حسين وارث آدم» اثر دکتر علی شریعتی، حاوی هشت سخنرانی ایراد شده در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ شمسی در حسینیه ارشاد بوده که عنوان آن از زیارت وارث الهام گرفته شده است. سخنرانی‌های این کتاب، ابتدا در جزوه‌های مستقل منتشر و بعدها در یک مجلد چاپ شده است. «حسین وارث آدم»، واقعه کربلا را چکیده و خلاصه تمام درگیری‌های تاریخ از زمان فرعون تا خود امام حسین (ع) می‌داند که بر ضد تثلیث فرعون و قارون و بلعم (زر و زور و تزویر) شوریده است.   «سخنان حسين بن علی (ع) از مدينه تا کربلا»/ محمدصادق نجمی آیت‌الله محمدصادق نجمی، در این کتاب تلاش کرده متن سخنان امام حسین (ع) را از آغاز حرکت از مدینه تا هنگام شهادت، به ترتیبی که آن حضرت در مناسبت‌های مختلف ایراد کرده، برگرفته از منابع مختلف ثبت کند.  علاوه بر متن عربی سخنان امام حسین (ع)، توضیح لغات، ترجمه و شرح متن سخنرانی درج شده است. بیان دقیق فرمایشات آن حضرت از مدینه تا کربلا و بررسی برخی از موارد مبهم تاریخی، ازجمله امتیارات این کتاب است.  کتاب «سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا» تاکنون به زبان‌های اردو، ترکی استامبولی و روسی ترجمه شده است.    «در کربلا چه گذشت؟»/ شیخ عباس قمی «در کربلا چه گذشت؟»، ترجمه فارسی کتاب «نفس‌المهموم» اثر مرحوم شیخ عباس قمی است. این کتاب را می‌توان یکی از بهترین و معتبرترین مقاتل شیعیان دانست که درباره زندگی امام حسین (ع) و حادثه عاشورا نوشته شده است. کتاب از ولادت امام حسین (ع) آغاز شده و بعد از بررسی تولد و کودکی ایشان، در ویژگی‌های آن حضرت و آنگاه وقایع بیعت تا مرحله شهادت امام  از اول تا به آخر را شرح می‌دهد. این کتاب را حاج میرزاابوالحسن شعرانی و همچنین آیت‌الله محمد باقر ترجمه کرده‌اند.   جدول بیشترین شمارگان / ترجمه‌ای منظوم از مقتل در صدر   ردیف عنوان پدیدآورنده ناشر سال تعداد صفحه شمارگان نوبت چاپ 1 منظومه عاشورا :شرح دقيق عاشورا بر مبنای معتبرترين منابع و مقاتل تاريخی شاعر: امید مجد امید مجد 1397 144 30000 2 2 زيارت عاشورا به انضمام زيارت امينﷲ، زيارت آل‌يس، حديث شريف کساء و حرز امام رضا (ع) محمدرضا رضوان‌طلب، علی‌اکبر شریفی مترجم: حسین انصاریان آئین دانش 1396 32 20000 2 3 زیارت عاشورا و دعای توسل سید ضیاء‌الدین تنکابنی ندای کوثر 1397 32 20000 16 4 سرو آزادگی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش موسسه فرهنگی منادی تربیت 1396 84 10000 1 5 زيارت ناحيه مقدسه ھمراه با زيارت ناحيه شھدای کربلا و  زيارت عاشورا و دعای توسل رضا مرندی گلی 1396 128 10000 5 6 زیارت عاشورا عباس قمی خطاط: رضا ولی‌زاده دهقان 1396 48 10000 15 7 زيارت عاشورا: برگرفته از مفاتيح‌الجنان حرم مطھر امام رضا (ع) با ترجمه فارسی   به‌نشر 1396 24 10000 2 8 سوره مبارکه انعام به ھمراه طريقه ختم آن به ضميمه: دعای توسل،  زيارت عاشورا و حديث شريف کساء سید ضیاء‌الدین تنکابنی ندای کوثر 1397 160 10000 9 9 زيارت عاشورا، دعای توسل با ترجمه روان فارسی  سيدضياءالدين تنکابنی ندای کوثر 1397 32 10000 16 10  حديث عنوان بصری: با ترجمه مقابل ھمراه زیارت عاشورا سيدضياءالدين تنکابنی ندای کوثر 1397 32 10000 5 11 لبیک یا حسین (ع) حجت‌الله عابدینی حافظ‌پژوه 1397 294 10000 2 12 زیارت عاشورا عباس قمی خطاط: رضا ولی‌زاده دهقان 1397 48 10000 14 13 نذر بھشتی برای زائر بھشتی به انضمام زيارت امين ﷲ، زيارت  وارث،...    به‌نشر 1397 96 10000 1 14 اربعين حسينی: تجزيه و تحليل عملکرد چھل روزه اسرای کربلا علی‌محمد بشارتی مجتمع فرهنگی عاشورا 1396 282 6000 1 15 خورشید بر نیزه: مقتل حضرت امام حسین (ع) نورالله حسین‌‌خانی  مسعی 1396 608 5000 10 16 سوره مبارکه انعام: ھمراه با دعای توسل و زيارت عاشورا مهدی الهی قمشه‌ای قلم و اندیشه 1396 128 5000 3 17 حديث شريف کساء: زيارت آل ياسين و وارث، دعای فرج، آيه‌‌الکرسی و آيه «و ان يکاد» ترجمه خوانا و روان، علامت وقف و اعراب‌گذاری کامل حمید مطیع ندای کوثر 1396 32 5000 1 18 حديث شريف کساء: زيارت آل ياسين و وارث، دعای فرج، آيه‌‌الکرسی و آيه «و ان يکاد» ترجمه خوانا و روان، علامت وقف و اعراب‌گذاری کامل حمید مطیع ندای کوثر 1396 32 5000 2 19 حديث شريف کساء: زيارت آل ياسين و وارث، دعای فرج، آيه‌‌الکرسی و آيه «و ان يکاد» ترجمه خوانا و روان، علامت وقف و اعراب‌گذاری کامل حمید مطیع ندای کوثر 1396 32 5000 3 20 حديث شريف کساء: زيارت آل ياسين و وارث، دعای فرج، آيه‌‌الکرسی و آيه «و ان يکاد» ترجمه خوانا و روان، علامت وقف و اعراب‌گذاری کامل حمید مطیع ندای کوثر 1396 32 50 در صدر جدول کتاب‌های عاشورایی یک سال گذشته براساس بیشترین شمارگان نیز «منظومه عاشورا: شرح دقيق عاشورا بر مبنای معتبرترين منابع و مقاتل تاريخی» که امید مجد ناشر و پدیدآور آن بوده، خودنمایی می‌کند. چاپ دوم این اثر در سال 1397 با شمارگان 30 هزار نسخه منتشر شد. این شمارگان برای یک کتاب آن‌هم در دوره‌ای هم به دلایل مختلف شمارگان بیشتر کتاب‌ها از هزار نسخه تجاوز نمی‌کند، امیدوارکننده است.    امید مجد که برای ترجمه منظوم قرآن شهرت یافته، در زمستان 94 «منظومه عاشورا» را منتشر کرد. شاعر و پژوهشگر این کتاب، منابع مورد استناد خود را «مقتل ابومخنف»، «لهوف، سید بن طاووس»، «شهادتنامه امام حسین علیه‌السلام، محمد محمدی ری‌شهری» و  «نرم‌افزار تاریخ امام حسین علیه‌السلام از مرکز تحقیقات کامپیوتری نور» ذکر کرده است.  «منظومه عاشورا»/ امید مجد ترجمه منظوم مقتل در 115 صفحه و حدود دو هزار و 300 بیت سروده شده است. این منظومه تاریخ را کاملا موجز و با ریتمی تند روایت کرده است. شاید احساسی‌ترین فراز این منظومه، داستان شهادت حضرت رقیه (س) باشد. شاعر در پاورقی یادآوری کرده که این داستان را در منابع معتبر نیافته و به احترام احساسات پاک مخاطبان نقل مشهور را منظوم کرده است. شاید به همین علت، خود را ملزم به نقل دقیق تاریخ نیافته و اندکی آزادانه‌تر شاعری کرده و شعری تأثیرگذار سروده است. به لحاظ زبانی نیز این منظومه همچون دیگر سروده‌های مجد از معیارهای زیبایی‌شناسی کهن فارسی پیروی می‌کند.  اما جدا از این اثر، بیشترین تعداد شمارگان کتاب در رده‌های بالای این جدول، متعلق به مجموعه ادعیه و زیارت‌نامه‌هاست. البته در این بین کتاب‌هایی همچون «سرو آزادگی»، «لبيک يا حسين (ع)»، «اربعين حسينی: تجزيه و تحليل عملکرد چھل روزه اسرای کربلا» و «خورشيد بر نيزه: مقتل حضرت امام حسين (ع)» نیز دیده می‌شود. ]]> دین‌ Wed, 19 Sep 2018 05:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/265443/پیشتازی-آثار-تحلیلی-عاشورایی-کتاب-های-ادعیه-تعدد-چاپ ​خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/265469/خطبه-امام-حسین-ع-شب-عاشورا به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش‌هایی از مقتل ابی مِخنَف با عنوان «وقعة‌الطف» به وقایع و حوادث شب و روز عاشورای اختصاص دارد. در این کتاب متن خطبه امام حسین (ع) خطاب به خاندان و یارانش به نقل از تاریخ طبری آمده است که برای همگان در همه تاریخ درس آزادگی و وفاداری است.  ابومِخنَف، اهل کوفه و متوفای سال 157 هجری است. او نزدیک به 100 سال پس از واقعه کربلا از دنیا رفته و طبق گزارش‌ها، زمان حیات امام صادق (ع) و چند سالی از حیات امام کاظم (ع) را درک کرده است. لذا «مقتل الحسین» ابی مخنف را می‌توان یکی از نزدیک‌ترین مقاتل به زمان وقوع حادثه کربلا دانست.  در ادامه متن خطبه پیش‌روی علاقه‌مندان و شیفتگان اما حسین (ع) و خاندان پاکش قرار گرفته است. خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا  علی بن حسین (ع) فرمود: نزدیک شب بعد از اینکه عمربن سعد بازگشت، امام حسین(ع) یارانش را جمع کرد. من نیز در حالی که بیمار بودم به ایشان نزدیک شدم تا صدای ایشان را بشنوم. شنیدم که پدر به یارانش می‌گفت:‌ خداوند تبارک و تعالی را به بهترین وجه ثنا می‌گویم و او را بر آسایش و سختی ستایش می‌کنم! خداوندا! تو را سپاس که ما را با نبوت گرامی داشتنی و قرآن را به ما آموختی و ما را در دین فقیه و دانا کردی و به ما گوش و چشم و دل دادی و ما را از مشرکان قرار ندادی!‌ اما بعد، من یارانی بهتر از یاران خودم و خاندانی نیکوکارتر و وفادارتر از خاندان خود نمی‌شناسم. خدا از طرف من برای همه شما پاداش خیر قرار دهد! آگاه باشید که من گمان می‌کنم روز جنگ ما با این لشکریان فردا باشد. بدانید که من در مورد شما اندیشیدم. همه شما بروید و بیعتی بر شما نیست! از سوی من هیچ عهد و پیمانی بر ذمه شما نیست این شب است که شما را فرا گرفته؛ آن را وسیله فرار خود قرار دهید!‌(طبری 5: 418)   هرکدام از شما دست فردی از خاندان مرا بگیرد و با خود ببرد! در شهرهای خود متفرق شوید تا خداوند فرج وگشایش خود را برساند! این لشکریان به دنبال من هستند و اگر مرا بیابند، از تعقیب دیگران دست برمی‌دارند (طبری 5: 418 و 419) ]]> دین‌ Wed, 19 Sep 2018 16:30:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/265469/خطبه-امام-حسین-ع-شب-عاشورا