خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين استان‌ها :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/Province Wed, 16 Oct 2019 10:11:11 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Wed, 16 Oct 2019 10:11:11 GMT استان‌ها 60 هیچ‌ شاعری هنرمندانه‌تر از سعدی به مضمون‌پردازی بر اساس خیال معشوق نپرداخت http://www.ibna.ir/fa/doc/report/282113/هیچ-شاعری-هنرمندانه-تر-سعدی-مضمون-پردازی-اساس-خیال-معشوق-نپرداخت به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، هفتادمین نشست از سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» از سوی «انجمن فرهنگ و ادب شیراز» و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی‌شناسی در «سرای سخن» سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار شد. در این نشست اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی با موضوع «خیال در آثار سعدی» در زمینه فلسفه هنر به سخنرانی پرداخت.   دادبه بر اساس غزل سعدی با مطلع «از هر چه می‌رود سخن دوست خوش‌تر است/ پیغام آشنا نفس روح‌پرور است»، به بررسی «ذهنیتی» که عشق و معشوق برای شاعر پدید می‌آورد، و همچنین اهمیت این ذهنیت پرداخت. مدیر گروه ادبیات فارسی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه در طرح فلسفی حکمای ما هستی، دایره‌ای و شامل دو مرحله قوس نزول و قوس صعود است، گفت: برای دریافت معنای درست اصطلاحات فلسفی مانند عقل، عشق و تجلی، باید در نظر داشت که در کدام یک از دو مرحله قوس نزول یا صعود قرار دارند. این سعدی‌پژوه سپس افزود: البته بیشتر کاربردها مربوط به قوس صعود و حوزه معرفت‌شناسی است؛ چراکه عرفان، معرفت‌شناسانه است.   عشق امری فراطبیعی است برای امور فراطبیعی اصغر دادبه با بیان اینکه سهروردی فلسفه را عرفانی کرد و ابن‌عربی عرفان را فلسفی کرد، یادآور شد: بعد از ابن عربی است که تمام این مضامین فلسفی وارد عرفان شدند. دادبه در ادامه افزود: عشق در معنایی که ما به تجربه می‌فهمیم، آن چیزی است که جنبه انسان‌شناسانه و معرفت‌شناسانه دارد، اما عشق امری فراطبیعی است برای امور فراطبیعی؛ یعنی هنر و عرفان. به باور این سعدی‌پژوه، نخستین گام در شناخت عشق از راه اندام‌های حسی است: «حدیث عشق نداند کسی که در همه عمر/ به سر نکوفته باشد در سرایی را».   ادراک خیالی؛ مرحله دوم عشق اصغر دادبه سپس افزود: شوریده شیرازی نیز این مضمون را به تصویر کشیده است: «دانم چو دیده دید دل از کف رود ولیک/ نتوان نگاه داشت ز خوبان نگاه را». به گفته مدیر گروه ادبیات فارسی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، اتفاقی که برای شکل‌گیری هنر باید رخ دهد، مرحله دوم عشق است؛ «جایی که شما از طریق ادراک حسی دریافت خود را به یاد می‌آورید که قدما به آن ادراک خیالی می‌گفته‌اند.»   دادبه سپس افزود: گفته‌اند «العشق یزید بالتفکر و النظاره»؛ این یادآوری و تکرار آن، سبب شکل‌گیری «ذهنیت» می‌شود و این ذهنیت «ادراک خیالی» است. به باور این سعدی‌پژوه همین ادراک خیالی است که موجب پدید آمدن «خیال» نسبت به هر چیز می‌شود؛ چراکه ادراک خیالی معشوق زیبا، به «خیال معشوق» تبدیل می‌شود: «ز تو هر هدیه که بردم به خیال تو سپردم/ که خیال شکرین‌ات سر و سیمای تو دارد.»   خیال معشوق در آثار سعدی از معشوق فراتر می‌رود اصغر دادبه در ادامه، به بیان دو نگاه مثبت و منفی نسبت به خیال در رساله «طیف‌الخیال» سید مرتضی (متکلم بزرگ قرن 4 و 5) پرداخت و با بررسی این دو وجه خیال در اشعار سعدی، گفت: اهمیت «خیال معشوق» به‌حدی است که از اهمیت خود معشوق نیز فراتر می‌رود. به گفته این استاد دانشگاه، تمام تفاسیری که در فلسفه، به ویژه در آثار سهروردی، از خیال شده است و همچنین توضیح و تفسیر سیدمرتضی در این‌باره، همگی برای بزرگی مانند سعدی، مضمون‌آفرین است.   هیچ‌کس هنرمندانه‌تر از سعدی به مضمون‌پردازی بر اساس خیال معشوق نپرداخت دادبه سپس افزود: زمانی از منظر مثبت به «خیال» نگاه می‌شود که تکلیف روشنی دارد، مانند: «خیال در همه عالم برفت و بازآمد/ که از حضور تو خوش‌تر ندید جایی را». اصغر دادبه از همین منظر معتقد است هنر سعدی آنجاست که وجهی از خیال را که در نظر سیدمرتضی، منفی است، هنرمندانه به مضمونی ارزشمند و هنری تبدیل می‌کند: «مجال خواب نمی‌باشدم ز دست خیال/ در سرای نشاید بر آشنایان بست.» به باور وی، در ادبیات فارسی کسی زیباتر و هنرمندانه‌تر از سعدی به مضمون‌پردازی بر اساس خیال معشوق نپرداخته است. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 10:34:42 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/282113/هیچ-شاعری-هنرمندانه-تر-سعدی-مضمون-پردازی-اساس-خیال-معشوق-نپرداخت بررسی نقش حقوق ثبت در تحقق حقوق شهروندی در قالب یک کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/book/282042/بررسی-نقش-حقوق-ثبت-تحقق-شهروندی-قالب-یک-کتاب به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در این کتاب به بررسی، ارزیابی و تحلیل نقش حقوق ثبت در تحقق حقوق شهروندی پرداخته شده است. از این رهگذر برای فراهم کردن حوزه‌های زیرساختی، الکترونیکی کردن ارائه خدمات ثبتی، در سال‌های اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در قالب برنامه‌ریزی‌های فراوان و کارشناسی حوزه‌های اجرایی لازم، گام‌های بلندی به سوی اهداف برنامه پیمود که از آن جمله نیمه دوم شهریور 1392 بنابر تأکید سازمان ثبت اسناد و املاک در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت، عملیاتی شد، ثبت آنی معاملات است کـه بـدون تردید مهمترین تحـول نظام ثبتی تاکنـون و نقطـه عطف گذار از ثبت سنتی بـه ثبت نوین به‌شمار می‌آید. یکی از شاخصه‌های مهم که می‌توان ثبت آنی معاملات را در پرتو آن مورد بررسی، ارزیابی و تحلیل قرار داد حقوق شهروندی است. درواقع حقوق شهروندی امتیازات، آزادی‌ها و حقوقی است که به‌وسیله قوانین اساسی کشورها مورد حمایت قرار گرفته و رعایت آن مورد تضمین قرار می‌گیرد و به اتباع هر کشوری اعطا می‌شود، در این فرآیند نوعی رابطه دوسویه حق و تکلیف میان دولت‌ها و شهروندان شکل می‌شود. حقوق شهروندی درواقع متنی است بر قرارداد متقابل اجتماعی و یک سلسله حقوق متقابل دولت بر مردم و مردم بر دولت و به‌عنوان یک احساس مشترک عمومی نسبت به هویت ملی و اجتماعی به‌شمار می‌آید. با این توصیف کتاب حاضر کوشیده است که جایگاه فناوری ثبت آنی معاملات و حقوق ثبت را در پرتو شاخصه‌های مهم حقوق شهروندی از جمله حقوق مدنی، سیاسی، حقوق قضایی، و حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مورد مقایسه و تحلیل، بررسی و ارزیابی قرار داده و میزان مطالبات، توقعات و انتظارات شهروندان را از این فناوری نوین ثبت آنی معاملات مورد مداقه و کنکاش قرار دهد. با توجه با قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و قانون ارتقای سلامت اداری بر اساس تصمیم وزارت بازرگانی و سازمان ثبت اسناد و املاک و توافق کانون سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی که افتخار پیشکسوتی بیش از هشتاد سال در تامین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه را از آن خود دارند و نخستین بخش خصوصی حاکمیتی هستند که سیستم نظارتی کاملی بر آنان حکم‌فرماست، به عنوان مناسب‌ترین پیش‌خوان جهت ارائه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی با شیوه نوین از جنس دیجیتال برگزیده شدند و از شهریور ماه سال (۱۳۹۲) مکلف به تنظیم و صدور کلیه اسناد رسمی و امور تبعی آن به روش الکترونیکی است.  با توجه به اینکه تنظیم دقیق اسناد نقش حساسی در جلوگیری از نزاعهای بی‌مورد و کاهش مراجعات مردم به مراجع دادگستری داشته و مسولیت سنگینی که سردفتر به عنوان کاتب‌العدل در این زمینه دارد مضاف بر این رشد فراگیر علم و تکنولوژی تاب و توان و کارایی سنتی ثبت رسمی اسناد را به حداقل ممکن رسانده است و در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی مکلف به تنظیم الکترونیکی می‌باشند لذا بر آن شدیم تا نقش حقوق ثبت را در تحقق حقوق شهروندی و فرآیندی که شیوه ثبت آنی باید طی نماید به منظور برآورده شدن حقوق شهروندان را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 10:48:25 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/282042/بررسی-نقش-حقوق-ثبت-تحقق-شهروندی-قالب-یک-کتاب محبتی: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282081/محبتی-بهره-حافظ-نباید-تنها-فال-گرفتن-باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینا) در خوزستان، مهدی محبتی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان که در همایش «بر آستان جانان» و در نشستی با عنوان «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام» در تالار قیصر امین‌پور دانشگاه شهید چمران اهواز 22 مهرماه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب، گفت: با تامل در اشعار حافظ می‌توانیم به دیدگاه این شاعر در مورد ایران و اسلام و راهکارهای موثر او برای اوضاع جامعه امروزی برسیم.   این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به شکل گرفتن تمدن اسلامی و برخورد ایرانیان در برابر این پدیده نوظهور افزود: در خصوص نحوه پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، اقوال مختلفی وجود دارد که برخی نظریات حاکی از پذیرش سریع دین اسلام از سوی مردمان این سرزمین است؛ برخی دیگر نیز به گذشت زمانی بیش از دو قرن برای ورود فرهنگ و تمدن اسلامی در بین ایرانیان دلالت دارد. نظریه دیگر ارتباط دو تمدن ایرانی و اسلامی را در قالب تعامل و تبادل دوسویه تعریف کرده‌اند؛ بدین معنا که هر یک از این دو تمدن، برای دیگری دستاوردها و خدمات متقابل داشته است. وی ادامه داد: در میان اقوال و نظریات مختلف، آنچه مسلم است این است که «عدالت» و «توحید» دو دستاورد اصلی اسلام برای ایرانیان باستان بود؛ همان حلقه مفقوده‌ای که در دوران ساسانیان به‌شدت در ایران آسیب دیده بود. مولف «سیمرغ در قاف» با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و مانند آنها به پایان رسیده یا در روزگار امروز نیز کاربرد دارند؟، تصریح کرد: شعر شاعران بزرگ ایران و خاصه حافظ، همچنان در جامعه امروز ایران کاربرد و مصداق دارد؛ چراکه حافظ در زمان خود، دردهایی را در دیوان اشعارش به نظم کشیده که غالب آنها درد امروز جامعه ما نیز هستند و روی بنیادهایی انگشت گذاشته که هنوز برای ما مساله است.   محبتی با بیان اینکه میل به فلسفه نور در اشعار حافظ مطرح است و قطعاً این فلسفه را از ایران قبل از اسلام گرفته است، عنوان کرد: حافظ، عصاره فرهنگ معنویت ایرانی را گرفته و آن را با نگاه تلفیقی خود عجین کرده است که حاصل آن حدود ۵۰۰ غزل و چند مثنوی و قصیده است که با ورود به عمق معنای آنها درمی‌یابیم دوای دردهای زمانه خودش و شاید جامعه امروز ماست.   نویسنده رمان «آینه خندان» با تاکید بر اینکه حافظ قصد دارد چهره‌ای نورانی را به ما نشان دهد، گفت: هدف حافظ به تصویر کشیدن دو چهره از آیات قرآنی و قدرت و تسلط خداند و نور آسمانی است و تمرکز بیشتر بر چهره دوم دارد. این پژوهشگر، هنر حافظ را، استفاده مناسب مفاهیم در سنت ذکر کرد و توضیح داد: حافظ سنت را در ذهن کاتالیزور کرده و آن را تبدیل به فرهنگ خودش کرده است. مغز متفکر زبان او شعر است و تلاش کرده به زیباترین وجه پیامش را به مخاطبان انتقال دهد.   محبتی با تاکید بر اینکه شعرای ایران ثروت ملی به شمار می‌روند، اضافه کرد: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد چون حافظ فقط متفکر تاریخ و فرهنگ دیروز نیست، بلکه باید به شخصیت و شعر او به عنوان متفکر عصر امروز هم بنگریم؛ چراکه اگر حافظ درست دیده شود، شاید کارگشاترین شاعر برای جهان امروز است. یادآوری می‌شود، مهدی محبتی دارای تألیفات فراوانی در حوزه ادبیات فارسی در قالب کتاب، مقاله و ترجمه است. فعالیت‌های پژوهشی وی در دو حوزه عرفان‌پژوهی و نقد و نظریه‌های ادبی و بلاغت انجام شده که از مهم‌ترین آثار می‌توان به «زلف عالم‌آرا»، «بهار در بهار»، «سیمرغ در جستجوی قاف»، «از معنا تا صورت»، «قصه و قصه‌گویی در اسلام»، «کارنامه مولوی‌پژوهان»، «در جدال با خویشتن»، «پوشش و حجاب زن در ادبیات فارسی» و رمان «آینه‌های خندان» اشاره کرد. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 04:57:03 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282081/محبتی-بهره-حافظ-نباید-تنها-فال-گرفتن-باشد جلد دوم تاریخ شفاهی بازار بوشهر در راه نشر http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/282092/جلد-دوم-تاریخ-شفاهی-بازار-بوشهر-راه-نشر سیامک برازجانی، نویسنده کتاب «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» در این‎باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: این کتاب که به تاریخ شکل‌گیری اتاق اصناف بوشهر در دوران پهلوی بازمی‌گردد، حاصل دو سال مطالعه، مصاحبه و پژوهش نگارنده در حوزه تاریخ شفاهی بازار است. وی با بیان اینکه کتاب یادشده در هفته نخست آذرماه سال جاری منتشر خواهد شد، افزود: به دلیل اینکه منابع منحصر به تاریخ بازار و نهادهای صنفی در دوران پهلوی و قاجار کمیاب است، ناچار کتاب‌های زیادی را برای تالیف این اثر بررسی کردم؛ کتاب‌هایی که به زندگی کارآفرینان دوران پهلوی، رجال سیاسی، زندگی محمدرضاشاه و... می‌پرداخت. برازجانی در ادامه با بیان اینکه از جمله آثار محدودی که در آن به نهاد بازار در طول تاریخ اشارات خوبی شده است، می‌توان به «تاریخ اجتماعی ایران» نوشته روانشاد مرتضی راوندی اشاره کرد که از آن بهره‌ها بردم، تصریح کرد: «نگاهی به شاه» اثر عباس میلانی، زندگی رجال دوره پهلوی از جمله قوام‌السلطنه، علی‌اصغر حکمت شیرازی، حسن ارسنجانی، نوشته‌های روانشاد استاد قاسم غنی، یادداشت‌های روزانه امیر اسدالله علم، امیرعباس هویدا، انقلاب اسلامی در آیینه اسناد ساواک و... از جمله آثاری بود که در این زمینه مطالعه کردم. تصویری از جلد نخست کتاب «تاریخ شفاهی بازار بوشهر» این نویسنده افزود: برای تالیف این کتاب، همچنین چهار کتاب ارزشمند را که به زندگی کارآفرینان و صنعتگران دوران پهلوی می‌پردازد، مورد مطالعه قرار دادم. افزون بر این، کتاب زندگی لاجوردی‌ها، متقی ایروانی، تفضلی و خسروشاهی اثر فریدون شیرین‌کام و علی‌اصغر سعیدی را بارها خواندم. آثار استاد یرواند آبراهامیان به‌خصوص «ایران بین دو انقلاب» را هم دوباره مطالعه کردم؛ اما با توجه به نبود منابع خاص در رابطه با تاریخ سندیکاهای بخش خصوصی مجبور شدم تعداد زیادی مصاحبه هم انجام دهم. مصاحبه‌های صورت‌گرفته با کارکنان پیشکسوت اتاق اصناف در دوران پهلوی، اعضای شورای داوری، بازنشستگان دادگستری و معمرین محلی است. حاصل این تلاش تالیف کتابی در حدود 140 صفحه است. برازجانی با تاکید بر اینکه اتاق اصناف خردادماه سال 1350 در ایران تشکیل شد، یادآور شد: پیش از آن با سندیکاهای صنفی مواجه‌ایم که سند مدونی از نحوه شکل‌گیری آن وجود ندارد. این نویسنده در پایان با اشاره به اینکه کتاب «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» جلد دوم از مجموعه کتاب‌هایی است که در زمینه تاریخ شفاهی بازار بوشهر نوشته شده است، افزود: جلد نخست این مجموعه «خاطرات زنده‌یاد حاج غلامعلی نبوی» نام دارد که در گفت‌وگو با یکی از معمرین پیشکسوت بوشهری با محوریت بازار بوشهر جمع‌آوری شد. غلامعلی نبوی، یکی از پیشکسوتان بازار بوشهر بود که در این اثر اطلاعات مفید و ارزشمندی از جایگاه بازاریان سرشناس بوشهر، مراودات اقتصادی، شخصیت‌های برجسته مذهبی و ارتباط آنان با بازاریان و به‌طور کلی همه شئون زندگی مردم بوشهر در نیم‌قرن گذشته به خوانندگان ارائه می‌کند. یادآوری می‌شود، جلد دوم تاریخ شفاهی بازار بوشهر به نام «چگونگی ایجاد تشکل‌های صنفی و اتاق اصناف» نوشته سیامک برازجانی در شمارگان 1000 آذرماه سال جاری از سوی انتشارات «نای‌بند» در 140 صفحه منتشر خواهد شد. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 11:16:54 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/282092/جلد-دوم-تاریخ-شفاهی-بازار-بوشهر-راه-نشر رونمایی از شش کتاب از نویسندگان لرستانی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282122/رونمایی-شش-کتاب-نویسندگان-لرستانی-سیزدهمین-نمایشگاه-استان به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، در مراسمی با حضور احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان، از ۵ عنوان کتاب نویسندگان لرستان رونمایی شد. در این مراسم که برخی از چهره‌های فرهنگی استان نیز در آن حضور داشتند از کتاب‌های «ویرنامه» اثر علیمردان عسگری عالم، «محاکات» نوشته علیرضا قوامی، «واگیژه خیال» تالیف محمود سرهنگی، «مدینه فاضله از منظر شهید مطهری» اثر محمد جمالیان و «خانه‌های تاریخی خرم آباد» نوشته محمد محمدی اصل رونمایی شد. ناشر این ۵ عنوان کتاب، انتشارات شاپورخواست است که از آغاز فعالیت، بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب نویسندگان بومی لرستان را منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار داده است. همچنین در حاشیه برپایی این نمایشگاه و با حضور معاون امور عمرانی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از کتاب «گنجینه آب لرستان» نوشته عطا حسن‌پور و رضا میرزایی رونمایی شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این مراسم گفت: فقدان منابع علمی پیرامون ظرفیت‌های تاریخی لرستان یکی از مهمترین دغدغه‌های مجریان فرهنگ، دانشگاهیان و پژوهشگران استان بوده و بسیار خرسندیم که امروز به همت دو تن از محققان استان، یک منبع علمی و پژوهشی متقن در خصوص سازه‌ها و بناهای آبی لرستان، رونمایی می‌شود. فتایی تصریح کرد: لرستان سرزمینی با تاریخ پربار اما در برخی موضوعات ناگفته است و این اثر نخستین کتاب در حوزه باستان‌شناسی آب در کشور به شمار می‌آید که می‌تواند پاسخی باشد به نیاز علاقه‌‎مندان به مطالعه سازه‌ها و بناهای آبی لرستان. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این مراسم گفت: هر زمان که بناها و سازه‌های تاریخی لرستان از جمله سازه‌های آبی را که در این کتاب به آنها پرداخته شده، تحلیل می‌کنیم، به هویت و تمدن مردم این دیار پی می‌بریم. گودرز امیری تصریح کرد: اینگونه مطالعات علاوه بر جنبه‌های تاریخی می‌تواند در زمینه مهندسی مصرف آب و انرژی هم بسیار مفید واقع شود. کتاب «گنجینه آب لرستان» مشتمل بر ۲۵ فصل است که به معرفی و تحلیل ۱۵۰ سازه و بنای آبی لرستان از دیدگاه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، زمین شناسی و آب شناسی می‌پردازد. سیزدهمین نمایشگاه کتاب لرستان با حضور ۳۰۰ ناشر کشوری و ۲۰ ناشر بومی، از ۲۰ مهرماه در محل نمایشگاه‌های دائمی استان آغاز شده و تا ۲۵ همین ماه دایر است. در این نمایشگاه، برنامه‌های فرهنگی متعدد و متنوعی، از جمله رونمایی از آثار نویسندگان استان، کارگاه‌های تخصصی، شعر خوانی و داستان نویسی نیز اجرا می‌شود. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 11:42:01 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282122/رونمایی-شش-کتاب-نویسندگان-لرستانی-سیزدهمین-نمایشگاه-استان برترین‌های نخستین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور کتاب تجلیل شدند http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282109/برترین-های-نخستین-جشنواره-ملی-دانشجویی-کاریکاتور-کتاب-تجلیل-شدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رحمان معرفت، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور کتاب، با اعلام این خبر گفت: در پایان این جشنواره مریم‌السادات میرحسنی مقام نخست، همایون عبدالرحیمی مقام دوم و شقایق محمدی مقام سوم را کسب کردند. معرفت با بیان اینکه سه برگزیده این جشنواره از دانشجویان رشته ارتباط تصویری بودند، افزود: اثر ارسالی حسین شادمان نیز به عنوان اثر شایسته تقدیر این جشنواره انتخاب شد. وی با بیان اینکه کارتون و کاریکاتور گونه‌هایی از هنرهای تجسمی هستند که همواره ارتباطی عمیق و مستقیم با مخاطب خود برقرار و می‌توانند پیچیده‌ترین مفاهیم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن منتقل کنند، گفت: تنوع آثار رسیده به دبیرخانه و وجود استعدادهای جوان در بین شرکت‌کنندگان، نوید آینده‌ای روشن را برای این رشته در کشورمان می‌دهد. دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن تصریح کرد: در مجموع 50 اثر از دانشجویان سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از داوری اولیه، 19 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند. معرفت با اشاره به اینکه اثرگذاری، جذابیت، تکراری و کپی نبودن از جمله شاخص‌های داوری آثار بود، گفت: آثار در مرحله داوری بدون نام بودند و هیچ یک از داوران اطلاعی درباره پدیدآورندگان آثار نداشتند. ]]> استان‌ها Tue, 15 Oct 2019 10:41:30 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/282109/برترین-های-نخستین-جشنواره-ملی-دانشجویی-کاریکاتور-کتاب-تجلیل-شدند هر تناقضی در عرصه سیاست قابل تطبیق با ادبیات نیست http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/282136/تناقضی-عرصه-سیاست-قابل-تطبیق-ادبیات-نیست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان - فریبا حیدرپور: «جمال نصاری»، شاعر آبادانی، از شاعران مطرح ایرانی در عرصه شعر عرب در جهان به شمار می‌رود. وی در سال 2016 از سوی موسسه ادیبان و شعرای خلاق عرب و خانه شخصیت‌های شاخص کشورهای عرب در کشور مصر، به عنوان «شخصیت تاثیرگذار و مروج صلح از طریق گفت‌وگوی مدنی و پذیرفتن نقد، همچنین ایستادن در برابر جریان‌های مروج خشونت با سلاح واژه و حرف، با همراهی  فرهنگ، هنر و رسانه به روش مسالمت‌آمیز» شناخته شد و لوح تقدیری را از این موسسه دریافت کرد. جمال نصاری چندین سال مسئول انجمن شعر عربی آبادان بود و با همکاری شعرا و اهالی فرهنگ و هنر 8 دوره‌ی جشنواره شعر بین‌المللی سپید عربی را در منطقه آزاد اروند برگزار کرد. وی که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات عرب است، طی این سال‌ها تلاش کرده از دریچه‌ای تازه شعر عرب را به‌صورتی آکادمیک به مخاطبان معرفی کند. نصاری تاکنون سردبیری 7 مجله ادبی از جمله «مرکب سفید» را برعهده داشته است. وی 15 عنوان کتاب در زمینه ادبیات عرب تالیف و منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به «شعر سپید عربی در ایران»، «خوانش‌های روانشناختی در شعر محمود درویش»، «خوانش‌های تطبیقی در شعر نیما و سیاب» اشاره کرد که هر سه این عناوین از سوی انتشارات صواف در شهر بابل در عراق به چاپ رسیده است. «شعر معاصر تونس»، «خداوندگار اسطوره» و «الشعر سلاح للبقاء» از دیگر آثار نصاری است. فرصتی کوتاه دست داد تا با دکتر جمال نصاری، نویسنده و شاعر برجسته خوزستانی، به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد. از دیدگاه شما شعر سنتی عرب چه تفاوتی با شعر آکادمیک دارد؟ ابتدا باید بگویم که شعر عربی واژه عریض و طویلی است که باید از دو جهت آکادمیک و فولکوریک بررسی شود. از دوران گذشته تنها شعر فصیح به صورت سنتی نوشته می‌شد. اما المان‌های مدرنیته از زمان مشعشعیان اتفاق افتاد و ادبیات ایران تازه می‌خواست پرشی را انجام دهد که البته شرایط برای آن فراهم نبود. شعر فصیح خوزستان با شعر سپید کلید خورد. در سال 2011 به صورت منظم حرکتی ادبی و سیسماتیک شروع شد. از مهم‌ترین دوره‌های شعر آکادمیک عرب در ایران، می‌توان به شعر سپید اشاره کرد. در این دوره سه سرچشمه فرهنگی در ایران شکل گرفت: نخستین آنها برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی در آبادان بود که به‌سبب آن روابط بین ایران و کشورهای عربی تقویت و شاعران سپیدسرای ایرانی با تجارب همتایان خود در کشورهای عربی آشنا شدند. دوم، چاپ مجله شعر سپید عربی بود که به عصر شفاهی مردم عرب خاتمه و شاعران را به سوی نقد سوق داد و سوم، انتشار کتاب «شعر سپید عربی در ایران» بود که نگاهی مختصر و گذرا به آثار سپیدسرایان است. به‌غیر از این مراحل در جهان معاصر شاعران آکادمیک عرب یا سیاب‌نویس (تفعیله) هستند یا تحت تاثیر فقها و مردان دین، کلاسیک‌نویس هستند. چه مشکلاتی بر سر راه شاعران عرب خوزستانی و شناخته شدن آنها در عرصه جهانی شعر عرب وجود دارد؟ واقعیت این است که اگر بخواهیم کار مدرن انجام دهیم، باید ذهنیت متفاوتی داشته باشیم، تا شعر متفاوت ارائه دهیم؛ در غیر این صورت نمی‌توان ادعای شاعری کرد. یک شاعر ابتدا باید بتواند برای مردم با المان‌های مختلف در زیست‌بوم خودش تاثیرگذار باشد، به کشورهای عربی سفر کرده و از نزدیک با ادبیات آنها آشنا شود. متاسفانه در ایران برای شعر عربی هزینه نمی‌شود در نتیجه آبادانی و پرشی هم در آن صورت نمی‌گیرد. مسائل اقتصادی برای نویسندگان و شاعران مشكل ایجاد كرده و شاعران عرب هم از این قضیه مستثنی نیستند. بیشتر جوانان شاغل نیستند و حتی مسن‌تر‌ها نیز از این نظر، دغدغه‌مند هستند. چرا برای جشنواره‌های بین‌المللی سفیر نمی‌فرستیم؟ این ضعف نهادهای فرهنگی است که برای جشنواره‌های مهم و شناخته شده‌ای چون بصره و اردن، نماینده نمی‌فرستند، اما برای جشنواره‌های ساده آثار ارسال می‌شود. باید شاعران، خروجی شاعران شهرها و کشورهای دیگر را هم ببینند. شاعران ما چقدر موفق شده‌اند با شاعران و نویسنده‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو کنند؟ باید بتوانیم با گفتمان‌ورزی جهانی در لوای آن گام برداریم و چهره خوبی در سطح بین‌الملل از خودمان نشان دهیم و تنها به فکر تعیین شرایط برای کشورها نباشیم. هر تناقضی در عرصه سیاست قابل تطبیق با ادبیات نیست. به طور مثال وقتی شاعر اردنی برای شرکت در جشنواره‌ای دعوت می‌شود، اسرائیل اجازه ورود به کشور فلسطین را به او نمی‌دهد؛ چرا؟ چون قبلاً به ایران سفر کرده است! باید سعی کنیم سفیران خوبی باشیم و به عقاید و دیدگاه یکدیگر احترام بگذاریم. 5 شاعر قوی داریم که اگر به آنها کمک و اهمیت داده شود، می‌توانند به عنوان نمایندگان ما در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کنند. جشنواره شعر سپید عرب طی چند دوره برگزاری چه خروجی‌ای داشته و تا چه اندازه توانسته در این زمینه تاثیرگذار باشد؟ آبادان با برگزاری جشنواره شعر سپید عربی قدم‌های خوبی برداشت. این جشنواره طرفداران زیادی دارد و درخواست‌های زیادی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور برای جشنواره فرستاده می‌شود. جشنواره سکوی پرتابی بود برای جهان عرب. ما موسسه‌ای با بال فرهنگی برای پرواز بودیم و توانستیم با برگزاری چند دوره جشنواره؛ عصر شفاهی را کنار گذاشته و شاعران را با عصر آکادمیک آشنا کنیم. پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شد و از دل آن مجلات ادبی عربی قوی بیرون آمد. اسم جشنواره را صلح انتخاب کردیم که برای کشورها بازخورد خوبی داشت. در شهرهای مرزی چون آبادان و خرمشهر کار کردن خیلی سخت است و چشم همه به این سو می‌چرخد. تلاش کردیم پیام صلح و مذاکره را به جهان صادر کنیم. عنوان دوم جشنواره، شعر سپید است. مردم منتظر برگزاری این جشنواره هستند. سال گذشته علاوه بر آبادان یک روز جشنواره در ماهشهر برگزار شد. من مردمی شعر دوست‌تر از خوزستان ندیده‌ام. وقتی سالن اجرای جشنواره را که مملو از جمعیت است، با برنامه‌هایی که از سوی ادارات و سازمان‌ها اجرا می‌شود، مقایسه می‌کنم، درمی‌یابم که مردم تا چه اندازه مشتاق برنامه‌های این‌چنینی هستند و همین تاثیرگذاری جشنواره را می‌رساند. با اینکه امسال قصد بر عهده گرفتن دبیری جشنواره را ندارم، اما به دنبال اضافه کردن روزهای جشنواره و به تبع آن اجرا در دیگر شهرستان‌های استان هستم. شما چندین عنوان کتاب در زمینه شعر عرب منتشر کرده‌اید؛ اما ضعف‌هایی در چاپ این کتاب‌ها دیده می‌شود. علت را در چه می‌بینید؟ متاسفانه در زبان عربی فرهنگ چاپ كتاب وجود ندارد؛ در واقع بیش‌تر متون ادبی این زبان به صورت شفاهی وجود دارد و شاعران به شعرخوانی در مراسم و حسینیه‌ها بسنده كرده‌اند. یعنی ذهنیت و دغدغه پژوهشی ندارند. نکته دیگر اینکه انتشارات تخصصی عربی نداریم. با اینکه تمام هم و غم را بر سر شعر گذاشتیم ولی نواقص زیادی وجود دارد. در این 40 سالی که گذشت نتوانستیم برای کودکان و نوجوانان کتاب‌های خوبی بنویسیم. ناشران هم معمولاً این ریسك را نمی‌پذیرند كه برای شاعران عرب كتاب چاپ كنند. چراكه معنای زبان عربی با یك فتحه یا ضمه تغییر می‌كند و این مساله دقت كار را مشكل می‌كند. نه گام‌های سترگی برداشته شده و نه پنجره‌ای متفاوت برای مردم گشوده شده است. مردم عرب شعر فولکورپسند و فاتحه‌پسند می‌خواهند. در دانشگاه‌ها از شعر عربی نامی برده نمی‌شود اما باید بگویم که پنجره شعر سپید باز شده و طرفداران خود را پیدا کرده است. ]]> استان‌ها Wed, 16 Oct 2019 05:39:51 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/282136/تناقضی-عرصه-سیاست-قابل-تطبیق-ادبیات-نیست همایش ادبی تخصصی داستان کوتاه هورامی در پاوه برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/282149/همایش-ادبی-تخصصی-داستان-کوتاه-هورامی-پاوه-برگزار-می-شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسە فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان، پنجمین دورە همایش یک روزە داستان کوتاە هورامی با همکاری ادارە فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوە پس از وقفە‌ای یک سالە در تاریخ دوم آبان ماە 1398 و با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب هورامان در سالن همایشهای ادارە فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوە برگزار می‌شود. مطابق اعلام، 75 نفر داستان نویس از نقاط مختلف هورامان در این همایش مشارکت کردە‌اند کە با رای داوران، داستان 12 نفر از آنها بە عنوان داستان برتر برای قرائت در روز همایش و مشخص شدن نفرات برتر، انتخاب شدە است. ]]> استان‌ها Wed, 16 Oct 2019 06:37:37 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/282149/همایش-ادبی-تخصصی-داستان-کوتاه-هورامی-پاوه-برگزار-می-شود