خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) - پربيننده ترين عناوين استان‌ها :: نسخه کامل http://www.ibna.ir/fa/Province Wed, 24 Apr 2019 18:18:34 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal3/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) http://www.ibna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری کتاب ايران آزاد است. Wed, 24 Apr 2019 18:18:34 GMT استان‌ها 60 پایه کتاب کودک تصویر است و تصویرسازی ما از پایه مشکل دارد http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/274416/پایه-کتاب-کودک-تصویر-تصویرسازی-مشکل خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - یونس عزیزی: زهرا خمسه تصویرسازی است که به گفته خودش زیاد اهل شرکت در جشنواره‌ها و مسابقه‌ها نیست. گوشه‌ای نشسته و کار حرفه‌ای خود را دنبال می‌کند. از سال 1380 در هنرستان نقاشی خوانده و تاکنون این کار را ادامه داده است. تنها شغلی که به طور جدی آن را دنبال کرده، گرافیک بوده و تصویرسازی. به بهانه تصویرسازی کتاب‌های مذهبی به ویژه کودک و نوجوان با او به گفت‌وگو نشستیم که حاصل آن در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:   به عنوان سوال اول بفرمایید به نظر شما با توجه با اوضاع اجتماعی و جذابیت‌هایی که رسانه‌های مختلف در عصر ما ایجاد کرده‌اند، جذابیت بصری در حوزه کتاب کودک و نوجوان تا چه اندازه مهم و روی مخاطب، تاثیرگذار است؟ نکته‌ای که به آن اشاره کردید، بسیار مهم و دقیق است. اگر کتاب برای مخاطب این سن جذابیت بصری نداشته باشد، به راحتی آن را پس می‌زند؛ چرا که حق انتخاب را برای خودش محفوظ می‌داند و انتخاب‌های بهتری پیش روی او وجود دارد. پایه کتاب کودک تصویر است؛ کودک بارها و بارها به تصاویر کتاب‌های داستان نگاه می‌کند و در ذهن خودش با قدرت تخیل دست به داستان‌پردازی می‌زند. همانطور که متن سعی دارد آموزش صحیح را به کودک بدهد، تصویر هم تاثیر روانی خود را در آموزش مفاهیم دارد. بنابراین این دو مکمل یکدیگرند و در کنار هم می‌توانند تاثیر مثبت بر مخاطب داشته باشند. کار برای نوجوان‌ها سخت است، آنها هرتصویری را نمی‌پسندند و با وجود تکنولوژی و ارتباطات مجازی مدام در حال دیدن تصاویر و آثار مختلف هستند. برای جذب مخاطب نوجوان باید مدام بازار و آثار دیگر هنرمندان جهان را مطالعه کرد و به‌روز بود. روحیات نوجوان‌ها را باید شناخت تا تصویری که خلق می‌شود، نوجوان را جذب کند و تاثیر معنوی را که می‌خواهیم، روی آن‌ها بگذاریم. متاسفانه بعضی از سفارش دهندگان، کار را می‌سپارند به تصویرگر آماتور، در نتیجه خروجی کار، جذابیت لازم را ندارد. در این میان اگر کتاب مذهبی جذابیت بصری نداشته باشد، به شدت از نظر مذهبی مخرب است و آسیب می‌زند. این اتفاق ممکن است در مورد تصویرسازهایی که به قول شما سطح توانایی‌شان پایین است، اتفاق بیفتد. ناشرانی هم هستند که کار را به کاردان می‌سپارند و حرفه‌ای عمل می‌کنند. به گمانم این عده می‌توانند چنین نقیصه‌ای را  برطرف کنند. اگر اِعمال نظر غیرحرفه‌ای نباشد و سفارش دهندگان به تصویرگرشان اعتماد کنند، حتماً نتیجه و خروجی کار خوب و مثبت خواهد شد.   یکی از آسیب‌های کتب دینی و مذهبی برای کودک و نوجوان بحث تصویرسازی است. به نظر، خیلی سرسری گرفته می‌شود و دقت چندانی صورت نمی‌گیرد. در واقع می‌توان گفت وقتی آنها را با نمونه‌های مشابه خودشان مقایسه می‌کنیم، به‌شدت ضعیف‌اند! مشکل کجاست؟ به محدودیت ما در تصویرسازی از چهره‌های دینی برمی‌گردد یا به اعمال نظر ناشر و یا حتی مسائل مالی؟ کدام یک را بیشتر دخیل می‌دانید؟ در تصویرسازی کتاب‌های دینی خود تصویرساز باید سواد داشته باشد و بداند یک شخصیت معروفِ مذهبی را چگونه کار کند. هر سه مورد دخیل‌اند. نمی‌توان گفت دقیقاً کدام یک پُررنگ‌تر است. در هرپروژه‌ای یکی از این موارد بیشتر خودنمایی می‌کند. کارهای مذهبی محدودیت‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. بعضی از ناشران محتاطانه پیش می‌روند و از تصویرگر می‌خواهند طبق خروجی و فروش بازار، تصاویر را خلق کند و به این ترتیب، مانع از ایجاد خلاقیت و نوآوری تصویرگر می‌شوند. در کنار این مسائل، پرداخت‌های مالی بابت سفارش کارهای مذهبی پایین است و این تاثیرِ مستقیم بر کیفیت اثر دارد.   آیا در استان قم که ناشران زیادی فعالیت می‌کنند و تعداد قابل توجهی کار کودک و نوجوان انجام می‌دهند، این رویکرد وجود دارد؟ بله، قم بزرگترین مرکز تولید آثار مذهبی است و این مشکلات متاسفانه در قم و البته در همه شهرها وجود دارد.   به نظرتان مطالعات خارج از حوزه تصویرگری، چقدر می‌تواند سطح کار تصویرگر را از نظر شکل و محتوا ارتقاء دهد؟ به همان میزان که یک تصویرساز از نظر تئوری و مبانی باید پشتوانه خوبی در حرفه خودش داشته باشد، به همان میزان بلکه بیشتر باید مطالعه آزاد در حوزه‌های مختلف داشته باشد. این دست مطالعات خیلی در ارتقا فهم و درک تصویرگر نقش ایفا می‌کند. یک تصویرگر باید در عین حال یک مردم‌شناس قوی باشد. اگر ما به عنوان تصویرگر، مردم‌شناسیِ خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصویرهایی را ارائه کنیم که مردم عادی بتوانند با آن ارتباط بگیرند. از طرفی ما ایرانی بودن را باید بشناسیم. خیلی از تصاویری که تولید می‌شود، کپی‌برداری از خارجی‌ها است. فضاسازی‌هایی که می‌شود، یا عربی است یا اروپایی. این هم ناشی از آن است که نمونه‌های خارجی زیادی را دیده‌ایم و تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته‌ایم. به هر حال کتابی که قرار است تولید شود، در ایران چاپ می‌شود و نهایتاً به دست بچه‌های ایرانی می‌رسد. مطلبی که باعث می‌شود مخاطب کودک و نوجوان ما با فضای کتاب همزادپنداری کند، شناخت ما از کارکترها و فضای خانه‌های ایرانی است؛ اما می‌بینیم در خیلی از کارها این نکته مغفول مانده و دیده نمی‌شود.   خودتان در کارهایی که انجام می‌دهید، این نکات را لحاظ می‌کنید؟ حتماً تا جایی که توانایی اش را داشته باشم به این نکته‌ها دقت می‌کنم. اجازه بدهید مثال بزنم؛ مثلاً وقتی می‌خواهم یک کار را در حال و هوای فضای ایرانی دربیاورم، خانه‌های ایرانی زیادی را می‌بینم. زنان ایرانی را به دقت مورد مشاهده قرار می‌دهم. پوشش ایرانی را از نزدیک می‌بینم. همه این‌ها به روند تولید کمک می‌کند. البته این مسئله نیازمند آن است که هم گذشته خودمان را بشناسیم و هم درک درست و واقعی از زمان حال خودمان داشته باشم. پس شناخت، خیلی مهم است. شاید بخشی از این آسیب به نوع تفکر و اندیشه یک تصویرساز، برمی‌گردد. تصویرگرهایی که اندیشه‌ای غربی دارند، اگر با این بن‌مایه فکری برای کتاب‌های مذهبی کار کنند، بیشتر اوقات، کار را دچار تناقض می‌کنند. درست می‌گویم؟ دقیقاً. یک حداقلی از تناسب باید بین تفکر تصویرگر و کاری که انجام می‌دهد، وجود داشته باشد. بعضی از آثار را می‌بینم که متن و محتوا کاملاً ایرانی یا اسلامی است اما طراحی و تصویرسازی از متن دور است. مخاطب خیلی نمی‌تواند با این نوع آثار ارتباط برقرار کند. این را منکر نمی‌شوم کارهایی هم وجود دارد و می‌طلبد تکنیک و نوع کار متفاوت باشد اما هر چیزی باید سرجای خودش قرار گیرد تا اثر نهایی مطلوب و مورد علاقه مخاطب واقع شود.   شما ابتداء کتاب را می‌خوانید و بعد با توجه به برداشت خودتان و حال و هوایی که برایتان ایجاد شده است، طراحی می‌کنید یا به توضیحات سفارش دهنده بسنده می‌کنید؟ من متن را بارها می‌خوانم و مطالب و جزئیات ظریفش را یادداشت می‌کنم تا در حین تصویرسازی فراموش نکنم. گاهی اوقات پیش آمده برای بهتر شدن کار اگر ببینم متن خیلی خوب نیست یا یک جاهایی با مشکل مواجه است، پیشنهادهایی به ناشر و نویسنده می‌دهم و با هم صحبت می‌کنیم و اگر متن نیاز به تغییر پیدا کرد، تغییر می‌دهیم. هدف ناشر نویسنده و تصویرگر این است کتاب به بهترین نحو ممکن تولید و به فروش برسد.   وقتی برای کودک و نوجوان کار می‌کنید و تصویر می‌سازید چگونه خودتان را به فضا و حال و هوای کودکانه یا نوجوانانه نزدیک می‌کنید؟ به نظرم باید خودمان را در آن لحظه جای آن کودک و آن نوجوان بگذاریم تا آن حال و هوا را بفهمیم. من فکر می‌کنم آن لحظه در همان موقعیت قرار دارم و آن اتفاق برای من می‌افتد. سعی می‌کنم ابتدا عین آن تصویر را بکشم، اگر تصویر خوب از کار درنیاید،مشکل و ضعف در طراحی من است وگرنه همه تلاش و تخیلم را به کار می‌گیرم تا آن لحظه و آن اتفاق برای خود من رخ دهد. یک وقت‌هایی سر پروژه‌هایی بازی می‌کنم و از خودم عکس می‌گیرم تا فیگور و حس و حال کاراکتر را درست ببینم. حتی کاری بوده که شخصیت حیوان داشته و من حالت‌های مختلف حرکت آن را بازی کرده‌ام تا دقیقاً بفهمم حرکت‌های بدنش چگونه است. این کارها کمک می‌کند تا بتوانم به سوژه نزدیک شوم.   به عنوان سوال پایانی بفرمایید ارزیابی‌تان از وضعیت تصویرگری در کشورمان چیست؟ چه ضعف‌ها، آسیب‌ها و نقاط قوتی دارد؟ باید به چه سمتی حرکت کنیم که موفقیت بیشتری حاصل شود؟ ما تصویرگرهای خوب زیاد داریم، اما ضعف‌های عمده‌ای هم در کنارش وجود دارد و قابل کتمان نیست. تصویرگرها عمدتاً نمی‌توانند خودشان را پرزنت کنند، بازار کار را نمی‌شناسند. کاش در کنار این همه کلاس تصویرگری، کلاس حقوقی برگزار می‌شد و تمام حق و حقوق قانونی این حوزه را به تصویرگران آموزش می‌دادند. تصویرگرهای زیادی می‌شناسم که قرارداد بسته‌اند اما نتوانسته‌اند حقوقشان را از طرف مقابل کامل دریافت کنند چرا که با یک بند کوچک در قرارداد ناآشنا بوده‌اند. حتی تصویرگرها نمی‌دانند دقیقاً از کجا و از کدام ارگان می‌توانند خواسته‌ها و مشکلاتشان را که با طرف مقابل قرارداد پیش می‌آید، پیگیری کنند. اصلاً ارگانی داریم که قدرت قانونی داشته باشد؟   مشکل دیگر این است که برخی افراد در کلاس‌های تصویرسازی شرکت می‌کنند و مهارت یاد می‌گیرند اما به نظرم شیوه‌های آموزشی ما از پایه مشکل دارد. هنرجوها رنگ و تکنیک را می‌شناسند اما به جرات می‌توانم بگویم بیشتر این دوستان طراحی بلد نیستند. کافی است به آن‌ها بگویی یک آناتومی را بکشید، نمی‌توانند! ضعف طراحی دارند. تمام کلاس‌هایی که آموزش می‌دهند، می‌دانند که شیوه آموزشی‌شان غلط است. هنرجو را سرگرم جذابیت‌ها و تکنیک‌های رنگ می‌کنند. یک جور بازارگرمی به وجود آمده است. درصورتی که به نظر بنده باید طراحی را به صورت رئال آموزش داد بعد ساده‌سازی را، مرحله آخر رنگ و تکنیک‌های رنگ. کلاس‌های آموزشی از آخر به اول آموزش می‌دهند. شما چند سالی درگیر یادگیری رنگ هستید بعد که هیجان کار با رنگ در شما فروکش کرد، تازه متوجه می‌شوید که باید طراحی را یاد می‌گرفتید. نمونه کار هنرمندان به نام تصویرگر ایرانی و خارجی را ببینید! همه آناتومی را به صورت رئال مسلط‌اند و در کنارش برای مخاطب کودک ساده‌سازی کردن و تصویرسازی را آماده می‌کنند. ]]> استان‌ها Tue, 23 Apr 2019 10:39:34 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/274416/پایه-کتاب-کودک-تصویر-تصویرسازی-مشکل خرید حمایتی 175 میلیون تومانی از ناشران گلستان در سال 97 http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274417/خرید-حمایتی-175-میلیون-تومانی-ناشران-گلستان-سال-97 عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، با ارائه آماری از وضعیت حوزه نشر در این استان در سال 97، از انتشار 392 عنوان کتاب در سال 97 با شمارگان 172 هزار و 400 جلد در این استان در سال گذشته خبر داد. حمایت از کتابفروشی‌های گلستان با 114 میلیون تومان یارانه در قالب طرح‌های فصلی وی ادامه داد: در سالی که گذشت، تعداد 13 کتابفروشی در طرح‌های فصلی کتاب در استان گلستان فعال بودند. مبلغ یک میلیارد و 143 میلیون ریال یارانه به آنها اختصاص یافت. بر اساس گزارش خانه کتاب، استان گلستان در سال 97 در آمار کتاب‌های منتشره در جایگاه 12 کشوری قرار گرفت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان همچنین از تخصیص 2 مورد تسهیلات کم‌بهره بابت تأسیس و تجهیز کتاب‌فروشی در شهرستان گرگان و گنبد کاووس در سال 97 سخن گفت. خرید حمایتی 175 میلیون تومانی از ناشران گلستان در سال 97 کشمیری افزود: طی مکاتباتی که در سال گذشته با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، 30 عنوان کتاب به ارزش تقریبی 700 میلیون ریال از ناشران و نویسندگان استان خریداری شد که این مبلغ خارج از محل تفاهم‌نامه خرید استانی کتاب است. کشمیری با اشاره به صدور مجوز برای 4 موسسه انتشاراتی جدید در سال 97، گفت: تعداد 103 عنوان کتاب در سال 97 به مبلغ یک میلیارد و پنجاه میلیون ریال از محل تفاهم‌نامه خرید کتاب استانی از ناشران و نویسندگان استان خریداری شد. وی در خاتمه با آرزوی سالی پررونق برای اصحاب قلم و فعالان حوزه نشر استان گلستان، گفت: برپایی نشست‌های کتاب فصل، رونمایی و نقد و بررسی کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، دیدار با اصحاب قلم و بازدیدهای دوره‌ای از انتشاراتی‌های فعال گلستان از عمده‌ترین برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است. ]]> استان‌ها Tue, 23 Apr 2019 06:49:24 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274417/خرید-حمایتی-175-میلیون-تومانی-ناشران-گلستان-سال-97 رونمایی از «زن آقا» در پاتوق کتاب قم http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274401/رونمایی-زن-آقا-پاتوق-کتاب-قم به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، زن و شوهری طلبه همراه با فرزندانشان برای ایام ماه مبارک رمضان به نقطه‌ای در جنوب ایران سفر می‌کنند. در این سفر علاوه بر مهربانی و مهمان‌نوازی، اتفاقاتی برایشان رقم می‌خورد که به پخته‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند.   کتاب «زن آقا» روایت زهرا کاردانی، همسر طلبه‌ای است که برای تبلیغ به یکی از شهرهای استان فارس می‌روند و در آنجا با اتفاقات مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند. این کتاب روایتگر 32 برش داستانی از این سفر تبلیغاتی 30 روزه است.   در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ظهر بود. قبل از نماز در زدند. پیرزن آبله رویی بود. گیس‌های حنا بسته‌اش را از وسط باز کرده بود. جثه درشتی داشت. چادرش را به گردن بسته و یک آفتابه روی دوش گرفته بود. فهمیدن حرف‌هایش از بقیه راحت تر بود. واضح و کم لهجه صحبت می‌کرد. جلوی در می‌خواست دستم را ببوسد که اجازه ندادم. اخم‌هایش را کشید توی هم و گفت حتما توی گوش سیدعلی باد رفته یا بهش بو خورده و یک سری تشخیص‌هایی که ازش سر در نمی‌آوردم. آفتابه را داد دستم و گفت: «این کریشکه! بچه را می‌بری حمام. خوب سر و بدنش رو می‌شوری. آخرِ کار این آفتابه رو می‌ریزی روی تمام بدنش. فهمیدی؟» اسمش چقدر هندی بود. و هند چقدر به جادو و اینجور خرافات نزدیک. لابد یک جوری آن محلول به جادو و جنبل مرتبط بود. توی آفتابه را نگاه کردم. آبِ سیاهی لب پَر می‌زد. بوی عجیب و تلخی داشت. ترکیب پودر بال مگس با استخوان مارمولک آفریقایی و خون پشه!؟ تصورش هم چندش آور بود.    «زن آقا» از سوی انتشارات سوره مهر در 140 صفحه با قیمت 18 هزار تومان و شمارگان 2500 نسخه راهی بازار نشر شده است. جشن رونمایی از کتاب «زن آقا» با حضور زهرا کاردانی نویسنده اثر امروز سه شنبه 3 اردیبهشت 98 ساعت 18 در پاتوق کتاب قم واقع در خیابان صفائیه کوچه 23 برگزار می‌شود. ]]> استان‌ها Tue, 23 Apr 2019 06:48:22 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274401/رونمایی-زن-آقا-پاتوق-کتاب-قم آئین «روز شیراز» در نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/274464/آئین-روز-شیراز-نمایشگاه-کتاب-تهران-برگزار-می-شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صابر سهرابی با اشاره به اینکه تاریخ و فرهنگ کهن استان ادب پرور فارس دارای اهمیت فراوان است و نمایشگاه کتاب تهران، ظرفیت خوبی برای معرفی بیشتر تاریخ و فرهنگ و ادب کهن استان فارس دارد، افزود: دستاوردهای این استان در حوزه‌های مختلف با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی، ادبی و هنری در قالب برنامه‌ای و با عنوان روز شیراز در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ارائه می‌شود. سهرابی افزود: این آئین جمعه ششم اردیبهشت ماه جاری ساعت ١٦ و در طبقه دوم محل نمایشگاه برگزار می‌شود و کارگاه‌های آموزش هنری با رویکر‌هایی از جمله هنرهای مختلف مانند خوشنویسی، صنایع دستی، گل و مرغ را خواهیم داشت. سهرابی برگزاری رویدادهای دیگری همچون رونمایی کتاب، سخنرانی و بیان تاریخچه شیراز از عهد قدیم تا معاصر به همراه نمایش تصاویر، شعر خوانی با لهجه شیرازی را از دیگر برنامه‌های این روز برشمرد و گفت: نمایشگاه صنایع دستی استان فارس با معرفی خود محصولات، نمایش تصویری جاذبه‌های گردشگری شیراز و فارس از طریق کلیپ و عکس، نیز در این برنامه اجرا می‌شود. به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معرفی دستاوردهای چهل سالگی حوزه فرهنگ و هنر فارس به همراه آمار وضعیت فرهنگی شیراز و استان، حضور چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری شیرای مقیم تهران و انجمن‌های زیربط، ارائه تازه‌های کتاب ناشران و نویسندگان شیرازی و استان فارسی، و بویژه پرداختن به کمک‌ها و مراحل و اقدامات یاری رساندن به مردم سیل زده و اجرای برنامه‌های هنری نمایشی از جمله دیگر برنامه‌های این آئین خواهد بود. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:07:25 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/274464/آئین-روز-شیراز-نمایشگاه-کتاب-تهران-برگزار-می-شود حضور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با 250 عنوان نرم‌افزار در نمایشگاه کتاب تهران http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/274355/حضور-مرکز-تحقیقات-کامپیوتری-علوم-اسلامی-250-عنوان-نرم-افزار-نمایشگاه-کتاب-تهران خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - زینب مرادی: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با ارائه آخرین محصولات و نرم افزارهای خود در موضوعات مختلف علوم اسلامی و انسانی، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دو بخش رسانه­‌های دیجیتال و ناشران داخلی، میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. در گفت‌وگو با غلامرضا رحمانی مدیرکل ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برنامه‌های این مرکز در نمایشگاه امسال کتاب تهران را جویا شدیم که در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد: لطفاً ضمن معرفی اجمالی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، از سابقه حضور این مرکز در ادوار گذشته نمایشگاه­ کتاب تهران برایمان بگوئید؟ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به دستور مقام معظم رهبری در سال 1368 تأسیس شده و نهادی پژوهشی است که برای تسهیل در دسترسی عموم مردم به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی با استفاده از فن‏اوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه و تعمیم آن در حوزه‌‏های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین‌‏المللی تشكیل شده است و از بدو تأسیس آن در تمامی دوره­‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور فعال داشته که تقریبا بالغ بر 30 دوره است. چند عنوان نرم‌افزار در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران از سوی این مرکز ارائه می‌شود؟ حدود 250 عنوان نرم افزار. امسال علاوه بر محصولات دسکتاپ محصولات برخط و موبایل نیز در غرفه نور ارائه می‌شوند و به نوعی اولویت عرضه با محصولات برخط است. این نرم‌افزارها چه موضوعاتی را پوشش می‌دهند؟ تاریخ و فرهنگ، حقوق و سیاست، رجال، تراجم و کتابشناسی، طب، فقه و احکام، منطق و فلسه، اخلاق و عرفان، اصول فقه، حدیث و علوم حدیث، ادبیات، لغت و قواعد، قرآن و علوم قرآن، نجوم و جغرافیا و ... به‌طور کلی مرکز نور در تمامی زمینه‌­های علوم اسلامی و علوم مرتبط محصولات فاخری را تولید و عرضه کرده است. تازه‌ترین نرم‌افزارهای ارائه شده مرکز در نمایشگاه امسال کتاب تهران کدامند؟ حدود 14 عنوان نرم‌افزار جدید در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می­‌شود که در صورت امکان از سه محصول نیز در نمایشگاه رونمایی می‌شود. از جمله محصولات جدید می‌توان به تاریخ ایران اسلامی 2، حکمت اسلامی 2، اخلاق اسلامی، معجم موضوعی منطق، فضائل اهل بیت (ع)، تاریخ تشیع، نور الولایه 2 و ... اشاره کرد. وضعیت استقبال از غرفه مرکز نور در نمایشگاه پارسال چطور بود و پرفروش‌ترین نرم‌افزار آن کدام بود؟ با توجه به محتوای غنی که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری (نور) ارائه می‌شود، استقبال از غرفه نور در دوره‌های مختلف نمایشگاه بسیار خوب بوده است و پرفرو‌ش‌ترین نرم‌افزارهای مرکز در سال گذشته شامل جامع التفاسیر، جامع الأحادیث، جامع فقه اهل بیت (ع) بود. تخفیف‌های مرکز نور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چه صورت است؟ مرکز نور مانند تمامی ادوار گذشته در این دوره نیز کلیه محصولات عرضه شده خود در نمایشگاه کتاب را با 25 درصد تخفیف ارائه می­‌کند. همچنین یکی از کارهای ویژه غرفه نور در این دوره از نمایشگاه کتاب ارائه پک مجموعه نرم‌افزارهای نور حاوی 94 عنوان از اصلی‌ترین محصولات نور با تخفیف 80 درصدی است. مهمترین مشکل نمایشگاه کتاب برای ناشران دیجیتال را در چه می‌دانید؟ متاسفانه به نشر دیجیتال اهمیت لازم داده نمی‌شود و معمولاً فضای مناسبی هم در اختیار ناشران دیجیتال قرار نمی­‌گیرد. البته امسال غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری (نور) در سالن رسانه‌های دیجیتال واقع است و در طول ایام برپایی نمایشگاه، امور کاربران و پشتیبانی مرکز، آمادگی پاسخگویی هرگونه سوالات فنی و تخصصی کاربران نور را دارند. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:05:10 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/274355/حضور-مرکز-تحقیقات-کامپیوتری-علوم-اسلامی-250-عنوان-نرم-افزار-نمایشگاه-کتاب-تهران پویش جمع‌‌آوری کتاب برای سیل‌زدگان در نمایشگاه/ غرفه‌های روستاهای دوستدار کتاب برپا شد http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/274481/پویش-جمع-آوری-کتاب-سیل-زدگان-نمایشگاه-غرفه-های-روستاهای-دوستدار-برپا به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی و مبدع طرح‌هایی مانند پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، از برپایی غرفه‌های پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. وی عنوان کرد: در این غرفه‌های کوچک هر سه روز یک بار ۶ روستا و آبادی عشایری در نمایشگاه حضور دارند و فعالیت‌هایشان را در ترویج کتاب‌خوانی به نمایش می‌گذارند. سیدآبادی همچنین گفت: غرفه یزد پایتخت کتاب در تمام روزهای نمایشگاه فعال است و علاوه بر آن یک روز هم به عنوان روز یزد در نمایشگاه برگزار می‌شود. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی همچنین در توضیح پویش کتاب برای مناطق گرفتار سیل اعلام کرد: این پویش را که هدفش جمع‌آوری کتاب برای مناطق آسیب‌دیده از سیل است، شبکه گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی با همکاری معاونت امور فرهنگی و ستاد نمایشگاه کتاب تهران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، به راه انداخته است. وی از همه مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب تهران خواست تا با خرید کتاب‌های مناسب از نمایشگاه بخرید و اهدای آنها به غرفه روستاهای دوستدار کتاب، مستقر در نمایشگاه کتاب تهران، در پویش جمع‌آوری کتاب برای مناطق گرفتار از سیل، مشارکت کنند. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:03:44 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/274481/پویش-جمع-آوری-کتاب-سیل-زدگان-نمایشگاه-غرفه-های-روستاهای-دوستدار-برپا برنامه‌های پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه کتاب تهران تشریح شد http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274504/برنامه-های-پایتخت-کتاب-ایران-نمایشگاه-تهران-تشریح مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، از برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در غرفه یزد، پایتخت کتاب ایران در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. وی گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب تهران، غرفه یزد پایتخت کتاب ایران نیز راه‌اندازی شده است که برنامه‌های پایتخت کتاب ایران در این غرفه اجرا می‌شود؛ این برنامه‌ها در قالب برنامه‌های یزد در سرای اهل قلم و همچنین برنامه‌های غرفه یزد، پایتخت کتاب ایران خواهد بود. جوادیان‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه روز 10 اردیبهشت ماه در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان روز یزد معرفی شده است، برنامه‌های مختلفی از جمله بررسی آثار نویسندگان یزدی، رونمایی، نقد و بررسی کتاب فرهنگ‌نامه یزد، معرفی و رونمایی از برنامه‌های شهر یزد، نشست و بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های یزد، میراث جهانی برای پایتختی کتاب جهان در سال 2022 داریم که با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل سرای اهل قلم برگزار می‌شود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: در غرفه یزد پایتخت کتاب ایران نیز برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله معرفی طرح نخستین باغ کتاب دانشگاهی کشور، معرفی کتابخانه گردشگر، رونمایی از کتاب، اجرای طرح کاروان دانایی، قرار دانایی، معرفی کتاب، شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی، معرفی کتاب، نذر طبیعت، معرفی برنامه‌های ابرکوه نامزد پایتخت کتاب ایران در 1399، قصه‌گویی با گویش محلی و رونمایی از کتاب رویای بزرگ اجرا می‌شود. وی ادامه داد: نشست‌های هم‌اندیشی با موضوع احیای جغرافیای فرهنگی یزد، نمایشنامه خوانی، قصه‌گویی، کتاب تاثیرگذار من، یک  داستان تازه یک استکان چای تازه، کتاب وحدت ادیان، معرفی جاذبه‌های گردشگری یزد شهر میراث جهانی از جمله برنامه‌های دیگر این غرفه است. جوادیان‌زاده بیان کرد: هدف از برنامه‌های غرفه یزد، پایتخت کتاب ایران، معرفی طرح‌های شهر یزد در زمینه کتاب و کتابخوانی و همچنین معرفی این شهر جهانی به منظور نامزدی پایتختی کتاب جهان است که امیدواریم مورد استقبال مخاطبین و بازدید کنندگان نمایشگاه قرار گیرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان گفت: برنامه‌های غرفه یزد، پایتخت کتاب ایران از 6 تا 14 اردیبهشت‌ماه است که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، شهرداری یزد و سایر دستگاه‌های فرهنگی استان در محل نمایشگاه بزرگ کتاب تهران برگزار می‌شود. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 08:51:46 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/274504/برنامه-های-پایتخت-کتاب-ایران-نمایشگاه-تهران-تشریح نازِ کتاب را این روزها باید بیشتر خرید! http://www.ibna.ir/fa/doc/note/274470/ناز-کتاب-این-روزها-باید-بیشتر-خرید به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا هوشمند نوینسده و مدیر انتشارات مشق شب در دامغان که با بیش از 100 عنوان کتابی که در سه سال اخیر منتشر کرده، در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، میزبان بازدیدکنندگان است، در یادداشتی که مخاطب آن علاقه‌مندان به کتاب و حضور در نمایشگاه کتاب هستند، نگاهی کرده به حال و روزِ نه‌چندان خوش کتاب در این روزها. این یادداشت که برای انتشار در اختیار ایبنا قرار گرفته، در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد: هوای سرد این روزها و کمبود نفس برای ادامه حیات صنعت نشر، دو گزینه پیش پایمان گذاشته است؛ نخست اینکه صدایمان نکنید و با حضور و حمایتتان، سیلی زندگی نباشید و بگذارید تمام شود و دوم اینکه با اندیشه، فکر و عملتان حمایتمان کنید و هرکدامتان یکی از ما را که سردمان است را به خانه‌اتان ببرید و بخواندید ما را، که صنعت نشر بدون خوانش مردمانش می‌میرد.   برای حمایت از صنعت نشر که همچون سایر صنایع و حرفه‌ها به جهت تدبیری که کارساز نبود و امیدی که گره‌گشا، کتاب بخریرم و بخوانیم تا دو مهم محقق شود؛ نخست اینکه حیات اندیشه ،فرهنگ و دانشی که ما مروج و بانی انتشارش هستیم، نمیرد و دوم اینکه به جهت ایجاد آگاهی، از یکجایی این تسلسل ناکارآمدی و نا‌موفقی قطع شود و ما هم با استعانت از فرهنگِ کسب‌شده و دانش دریافت شده، توسعه و پیشرفت داشته باشیم.   و خوب است بدانیم همانگونه که پر شدنِ خانه‌های مناطق سیل‌زده از آب و گل، خانمان‌برانداز است، خالی شدن ذهن از دانش و آگاهی هم نه‌تنها مقدمه سقوط که خود افول و شکست است.   غرفه‌های کوچک ما در دل مصلای بزرگ تهران برای شایسته زیستن و توسعه یافتن و انتشارِ آگاهی دایر است؛ نه چای و شربت در لیوان‌های یک بار مصرف داریم که زباله‌اش قامتی را به خم شدن وادارد ضیافت اندیشیدن را با شما و کنار شما از این سوی غرفه به آن سوی خواهیم داشت که اگر بیایید و کارساز باشد، از این پس به جای شربت شیرین، حرف می‌زنیم و نه در ظرف یک بار مصرف که در ظرفیت جان و روح مشترکمان و به جای چای، داغ نگاه می‌کنیم به عمق چشمان آرزومندِ اصلاح و جبران هم و دلسرد نمی‌شویم از با هم بودن.   ناگفته نماند بلندگویی هم ندایم که بگوییم هستیم فقط کتاب‌هایمان صدایشان بلند است البته به شرط تورق عالمانه.   ما قصدِ دهه کرده‌ایم و نمازمان را روبرویتان بی‌شکست می‌خوانیم؛ کافی است فاصله محراب تا صفِ اول ارادت را پرکنی، قامت بستن با ما.   با حضور شما بلندقدی می‌کنیم و وقت اذان و حتی بی‌هنگام هم، اگر مهمان سجاده‌های برگ برگی که یکجا صحافی شده‌اند باشید، نماز را با پیشوایی شما به نیت آشتی و مهرورزی و آگاهی اقامه می‌کنیم و اگر نیایید قضا می‌شود؛ فرصت خواندن هم اندک است چراکه غروب نزدیک است.   و حمایت از هر کتاب خوبی از هر انتشاراتی فرهیخته‌ای می‌تواند آب‌بندی باشد مقابلِ هجوم این‌همه ندانم‌کاری و ناملایم و سختی. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:06:14 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/note/274470/ناز-کتاب-این-روزها-باید-بیشتر-خرید سعدی فیلسوف زندگی است http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274462/سعدی-فیلسوف-زندگی به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، اردیبهشت شیراز با سعدی آغاز می‌شود؛ شاعر، حکیم و فیلسوف اخلاق و دوستی. شیرازی‌ها به سنت هرساله، دو روز نخست اردیبهشت‌ماه را به شیخ مصلح‌الدین اختصاص می‌دهند. امسال هم این مراسم با گلباران آرامگاه استاد سخن در نخستین روز و برگزاری نشست علمی در دومین روز از دومین ماه بهار، به انجام رسید. امسال اما شیراز متأثر از حادثه سیل بود؛ سیلی که جوار آرامگاه شیخ را هم بی‌نصیب نگذاشت و خانه‌ها و کاشانه‌های همسایگانش را با آسیب مواجه کرد. از همین رو امسال مراسم بزرگداشت سعدی با صرفه‌جویی در هزینه برگزاری و اختصاص بخشی از این هزینه‌ها به سیل‌زدگان آغاز شد و در دومین روز نیز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس میزبان جمعی از دانشوران و استادان ادبیات بود تا از دستاوردهای یک‌ساله خود درباره سعدی شیراز رونمایی کنند. در این نشست کوروش کمالی‌سروستانی «سعدی و نظریه اخلاق سیاست» را موضوع سخن خود قرار داد، علی‌اصغر دادبه از «سعدی و فلسفه زندگی» از منظر شیخ اجل گفت، محمدابراهیم انصاری‌لاری «نگاه سعدی به انسان» را مورد بررسی قرار داد، نصرالله پورجوادی با ذکر مقدمه‌ای در باب سماع، از «سماع عارفانه در شعر سعدی» گفت و حسن ذوالفقاری هم پژوهشی در باب «جریان هفتصدساله سعدی‌خوانی در مکتب‌ها و مدارس ایران و کشورهای فارسی‌زبان» ارائه کرد. در نشست دوم این مراسم هم محمدحسین کرمی «پیری و جوانی از نگاه سعدی» را تشریح کرد، زیبا اشراقی مقاله‌ای با عنوان «این صورت انگشت‌نما» را برای حضار شرح داد، و در سومین نشست هم با عنوان «بر خوان سعدی»، محمدرضا خالصی پژوهشی تازه درباره «تأثیر تفکر عاشقانه» ابوالحسن دیلمی بر سعدی، ارائه کرد، منصور پایمرد «از سجاده طامات سعدی تا دلق بسطامی حافظ» گفت و امین‌رضا نوشین به واکاوی «زیبایی‌شناسی سعدی یا طور دیگر زیبایی‌شناسی در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی» پرداخت. مشروح گزارش این نشست‌ها را در ادامه بخوانید.   سعدی و نظریه اخلاقِ سیاست نخستین سخنران نشست علمی یادروز سعدی شیراز، مدیر مرکز سعدی‌شناسی بود که به واکاوی سعدی و نظریه اخلاق سیاست پرداخت. کوروش کمالی سروستانی، نسبت میان اخلاق و سیاست را از اساسی‌ترین مسائل فلسفه سیاسى خواند و از تفاوت برخورد فرمانروایان و حاکمان در ادوار مختلف با این دو مقوله گفت. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به برخی دیدگاه‌ها که میان این دو مقوله؛ یعنی اخلاق و سیاست به تفکیک و جدایی آنها باور داشته و سیاست بدون اخلاق را مبنای اندیشه و تصمیمات خویش قرار داده‌‌اند، گفت: در مقابل این دیدگاه، برخی نیز به تلفیق این دو پرداخته و سعادت جامعه را در گرو اخلاقی بودن سیاست‌های آن جامعه تلقی کرده‌اند. کمالی سروستانی سپس با ذکر چهار دیدگاه عمده پیرامون نسبت اخلاق و سیاست در زمان کنونی (نظریه جدایی اخلاق از سیاست، نظریه تبعیت اخلاق از سیاست، نظریه دوسطحیِ اخلاق و سیاست و نظریه یگانگی اخلاق و سیاست) یادآور شد: آیا سیاست می‌‏تواند اخلاقى باشد؟ و اگر اخلاق در پى حقیقت است و هدف سیاست تأمین مصلحت، چه رابطه‌ای می‌تواند میان این دو برقرار باشد؟ او سپس با ذکر مقدمه‌ای درباره آرا و نظرات مختلف پیرامون نظریه‌های متعدد فیلسوفان و حکیمان درباره نسبت اخلاق و سیاست، به شرح نظریه سعدی در باب اخلاق سیاست پرداخت.   نظریه اخلاقِ سیاست از دیگاه سعدی کوروش کمالی سروستانی با اشاره به اینکه سعدی بر مبنای روایت «الناس علی دین ملوکهم» و ایده‌ای سیاسی که خواجه نظام‌الملک آن را مطرح کرد و در زمان سلجوقیان رواج یافت، معتقد به پیوستگی دین و سیاست و برگزیدگی پادشاه از سوی خداوند و اینکه تئوری عدل شاهی با انتصاب الهی در پادشاه آرمانی درهم می‌آمیزد، بود. به گفته کمالی‌سروستانی، شیخ مصلح‌الدین معتقد است بازتاب کنش عمومی مردمان در جامعه، مطابق شیوه و کنشگری حاکمان و فرمانروایان آن جامعه خواهد بود و از این منظر نگاه سعدی به حکومت و صاحبان قدرت، همانند دیدگاه امام محمد غزالی و خواجه‌ نظام‌الملک و نجم‌الدین رازی است؛ «تو هم پاسبانی به انصاف و داد/ که حفظ خدا پاسبان تو باد/ تو را نیست منّت ز روی قیاس/ خداوند را منّ و فضل و سپاس/ که در کار خیرت به خدمت بداشت/ نه چون دیگرانت معطل گذاشت/ همه کس به میدان کوشش درند/ ولی گوی بخشش نه هر کس برند». وی سپس با اشاره به اینکه از دیدگاه سعدی بر هر یک از نظریه‌های اخلاقی مطرح شده، نقدی وارد است، افزود: تنها نظریه نوع چهارم مبنی بر نظریه یگانگى اخلاق و سیاست با دیدگاه سعدی سر سازگاری دارد.   نقد و نصیحت پادشاهان مدیر مرکز سعدی‌شناسی با تأکید بر اینکه جانبداری سعدی از شاهان و فرمانروایان تا جایی است که حکومتِ آنها به ظلم و جور کشیده نشود، گفت: از همین روست که سعدی به نقد و نصیحت و هشدار آنان می‌نشیند. کمالی سروستانی یادآور شد: سعدی حکومت‌های خودکامه را برنمی‌تابد و می‌داند که برای بسیاری از این حاکمان «قانون نقیض خودکامگی است و فرمانروای خودکامه کوشش می‌کند با تعطیل اجرای قانون‌های خوب، پیوسته قانون‌های نویی بگذارد که منافع خصوصی او را تأمین کند». او با اشاره به شواهدی که سعدی در گلستان و بوستان از «نظریه تبعیت اخلاق از سیاست» بر آن پای فشرده است، به نقل از شیخ اجل گفت: «وزرای نوشیروان در مهمی از مصالح مملکت اندیشه همی کردند و هر یک رأیی همی زدند و ملک هم‌چنین تدبیری اندیشه همی کرد. بزرجمهر را رأی ملک اختیار آمد. وزیران در خفیه پرسیدند که رأی ملک را چه مزیت دیدی بر فکر چندین حکیم؟ گفت: به موجب آنکه انجام کار معلوم نیست و رأی همگنان در مشیّت است که صواب آید یا خطا. پس موافقت رأی ملک اولی‌ترست تا اگر خلاف صواب آید به علت متابعت ایمن باشم. خلاف رأی سلطان رأی جستن/ به خون خویش باشد دست شستن/ اگر خود روز را گوید شب است این/ به باید گفتن اینک ماه و پروین».   ترویج سیاستی که بر شالوده اخلاق نهادینه شده است کوروش کمالی سروستانی سپس با اشاره به اینکه فضای سیاسی حاکم بر گلستان و بوستان، همان فضای عرفی سیاسی‌ای است که در بیشتر آثار تعلیمی زبان فارسی همچون قابوسنامه، مرصادالعباد، کلیله و دمنه، اخلاق ناصری... و در آثار سیاست‌نامه‌نویسان و فیلسوفانی چون خواجه نظام‌الملک، فارابی، ابن ‌مسکویه، ابن ‌سینا و امام محمد غزالی وجود دارد، تاکید کرد: در همه این آثار کوشیده شده تا قدرت حاکم به سویی سوق داده شود که در بوستان و گلستان بر آن تأکید شده است: «... سلطان را به گوی توقع خدمت از کسی دار که توقع نعمت از تو دارد و دیگر بدان که ملوک از بهر پاس رعیتند نه رعیت از بهر طاعت ملوک. پادشاه پاسبان درویش است/ گرچه رامش به فرّ دولت اوست/ گوسپند از برای چوپان نیست/ بلکه چوپان برای خدمت اوست». به گفته مدیر مرکز سعدی شناسی از همین روست که سعدی برای ترویج سیاستی که بر شالوده اخلاق نهادینه شده و همه افراد و طبقات اجتماع را دربرمی‌گیرد؛ از زبان تشویش و تهدید برای تفهیم موضوع استفاده می‌کند. وی عنوان کرد: سعدی در تشویق‌های خود اغلب به فواید و نتایج مثبت رفتار و کردار نیک کسانی که در رأس هرم قدرت قرار دارند، اشاره می‌کند؛ مواردی چون بقای حکومت، برخورداری از حمایت و پشتیبانی مردم، وفاداری لشکریان، برقراری نظم و آرامش و... که از نتایج این‌ جهانی‌اند و نیکنامی و نیک سرانجامی که فواید آن جهانی‌اند.   سعدی اساس حکومت را عدل می‌داند مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به اینکه سعدی اصول سیاسی را بر مبنای فضیلت‌های اخلاقی و حکومتی که فرمانروا در اداره امور جامعه باید از آنها برخوردار باشد، بر مبنای اصل عدالت توصیف می‌کند، افزود: همچون اندیشمندان بسیار دیگری چون غزالی، پایه و اساس حکومت را عدل می‌داند و بقا و استمرار حاکمیت را به اجرای عدالت در میان رعیت منوط می‌داند: «بر پادشاه واجب است که عدل کند و اندر عدل نیک ‌نظر و تأمل کند و نگاه دارد آنچه فرماید از سیاست تا تمام کنند کسان او چون وزیر و حاجب و نایب و شحنه که بسیاری عدل و نظر و سیاست سلطان در زیر رشوت می‌ماند و فایت می‌شود و آن از خوارکاری و غفلت سلطان بود، جهد باید کردن تا اندر یافته شود». و بدین ترتیب سعدی ظلم و بیداد کارگزاران و عاملان را از جانب پادشاه می‌بیند و او را از این امر بر حذر می‌دارد: تو کی بشنوی ناله دادخواه/ به کیوان برت کلّه خوابگاه/ چنان خسب کآید فغانت به گوش/ اگر داد خواهی برآرد خروش/ که نالد ز ظالم که در دور توست/ که هرجور کاو می‌کند جور توست/ ستاننده داد آن کس خداست/ که نتواند از پادشاه داد خواست». و با هشداری اخلاقی بر این امر صحه می‌گذارد که: «دریاب، کنون که نعمتت هست به دست/ کائن نعمت و ملک می‌رود دست به دست».   در باب فضیلت عدالت به گفته کوروش کمالی سروستانی، سعدی از این مرحله نیز فراتر می‌رود و آسایش‌طلبی و فراغت خیال پادشاه را به هنگام تلخ‌کامی و تشویش رعیت‌ برنمی‌تابد و در مقابل بر آن باور است که سپهر عدالت حاکمان در جامعه؛ فوایدی بسیار حاصل می‌شود همچون: آسایش خلق و پاس داشتن خاطر درویشان و درماندگان. کمالی سپس از باب اول بوستان مثال آورد: حکایت است که در پی خشکسالی، حاکم زمان که مردی عادل بود، متأثّر از اندوه مردمان، برای برپایی آسایش آنان دارایی خود را می‌فروشد و بدین ترتیب جوانمردی به مثابه فضیلتی اخلاقی، در پیوند با عدالت و قدرت معنا می‌یابد: چو در مردم آرام و قوّت ندید/ خود آسوده بودن مروت ندید/ چو بیند کسی زهر در کام خلق/ کی‌اش بگذرد آب نوشین به حلق؟... / خُنُک آنکه آسایش مرد و زن/ گزیند بر آسایش خویشتن.» و با تأکید بر اینکه به باور سعدی عدالت، کرداری اجتماعی است، یادآور شد: در نظرگاه سعدی شاید کمتر فضیلتی وجود داشته باشد که به قدر فضیلت عدالت، با قدرت و سیاست پیوند داشته باشد.   عدالت‌اندیشی سعدی کوروش کمالی سروستانی سپس از این گفت که سعدی در پس بیان هر فضیلت اخلاقی، نخست برای نهادینه کردن آن از صاحبان قدرت و فرمانروایان و حاکمان آغاز می‌کند و سپس به سراغ توده مردم و دیگر طبقات اجتماعی می‌رود؛ چرا که می‌داند که صلاح و فساد یک جامعه، در گرو صلاح و فساد دستگاه سیاسی و اداری کشور است. مدیر مرکز سعدی‌شناسی با اشاره به اینکه سعدی بقای قدرت را معطوف به اعمال عادلانه پادشاه در حق مردمان می‌داند، یادآور شد: عدالت‌اندیشی سعدی و پرداختن بدان، تنها یکی از فضایلی است اخلاقی که در توآمانی سیاست در یک اجتماع معنا و مصداق می‌یابد؛ همچنین برخی ویژگی‌های اخلاقی دیگر نیز در اداره حکومت‌ها مهم و تأثیرگذارند؛ همچون: عقل و تدبیر و رأی، ترس از خدای، کرم و جوانمردی، بخشایش و بخردی، تواضع، رعایت حق زیردستان و نکوداشتن خردمندان.   سعدی و فلسفه زندگی پس از سخنرانی کوروش کمالی سروستانی نوبت به علی‌اصغر دادبه رسید، این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گلستان سعدی در دوره‌های مختلف زمانی به عنوان یک کتاب درسی، کتاب اخلاقی و کتاب زندگی از سوی مردم انتخاب شده است، یادآور شد: اگر از سر دقت گلستان را بخوانیم، متوجه می‌شویم که این اثر بزرگ سرشار از حکمت زندگی است. دادبه با اظهار امیدواری نسبت به قدر دانستن گلستان ـ این گنج بادآورده ـ افزود: اگر سعدی را از دست دهیم خودمان را از دست داده‌ایم؛ از همین رو او اظهار امیدواری کرد که نسل‌های آینده نگهدارنده این فرهنگ غنی باشند.   نگاه سعدی به انسان سخنران بعدی مراسم علمی یادروز سعدی ابراهیم انصاری لاری بود که به مقوله نگاه سعدی به انسان پرداخت؛ استاندار اسبق فارس گفت: سعدی در زمانه‌ای که بار تفکر فلسفی و سیاسی مسدود شده بود، این نگاه نو و متفاوت به مقوله‌های انسانی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی را تشریح کرد و لذا باید ارزش کار بزرگ و سترگ سعدی در بوستان و گلستان بیشتر دانسته شود. انصاری لاری سپس این مسئله را که برخی پژوهشگران، آثار سعدی را در حد کشکول تنزل داده‌اند، جفایی به سعدی بزرگ، فرهنگ ایران و ملک و ملت ایران دانست و گفت: گلستان و بوستان سعدی از پشتوانه فکری تجربی و نظری بسیار قدرتمندی برخوردار است و سعدی از سر تفنن این آثار گرانسنگ را پدید نیاورده است. وی در ادامه گلستان و بوستان را «گنجینه‌ای از معرفت و فضایل اخلاقی و انسانی» عنوان کرد و گفت: گلستان سعدی می‌تواند کتاب درسی و کتاب اخلاق باشد و بسیار حیف است که نتوانیم سعدی را به صحنه روزمره و زندگی اخلاقی و اجتماعی خود بازگردانیم.   سماع عارفانه در شعر سعدی نصرالله پورجوادی سخنران بعدی نشست علمی یادروز سعدی شیرازی بود که به موضوع سماع عارفانه در شعر سعدی پرداخت. پورجوادی فلسفه سماع را یادآوری این نکته دانست که این عالم سراسر عالم صنع است. وی با اشاره به اینکه صنع اثری هنری است، یادآور شد: هنگامی که خداوند را به عنوان صانع در نظر بگیریم این عالم صنع خداوند است؛ یعنی همه عالم نیکویی و حسن است. نصرالله پورجوادی سپس افزود: هر نیکویی و خوبی و زیبایی در این خورشید عالم تاب و صانع وجود دارد و تمام موجودات عالم به نور حسن الهی روشن شده‌اند. به باور پورجوادی انسان برای شناخت این عالم و پی بردن به صانع باید ادراکات انسان از طریق حواس نیکویی‌ها را درک کند وی با تأکید بر اینکه هنگامی که این صنع درک شود، اعتبار یا عبرت پدید می‌آید، یادآور شد: اصل و معنای زندگی آن است که از طریق زیبایی‌های عالم صنع به حقیقت آفتاب حسن که بر همه عالم صنع تابیده است، پی ببریم. پورجوادی در پایان با اشاره به تفاوت دیدگاه سعدی و ناصرخسرو در باب عبرت افزود: تفاوت ناصرخسرو و سعدی در این است که ناصرخسرو معتقد است این جهان فانی است و این فناپذیری دلیلی عقلی برای پی بردن به جهان باقی است، حال آنکه سعدی معتقد است آنچه مایه عبرت است، حسن و زیبایی جهان است و از این منظر سعدی یک شاعر با نگاه ایرانی است؛ چراکه صنع را جلوه‌ی عبرت و اعتبار می‌داند.   شاعر سهل و ممتنع پس از برگزاری نخستین نشست علمی یادروز سعدی، این مراسم در نشست دوم پی گرفته شد و ابتدا حسن ذوالفقاری در پژوهشی از «جریان هفتصدساله سعدی‌خوانی در مکتب‌ها و مدارس ایران و کشورهای فارسی‌زبان» گفت و به ارائه آماری درباره حضور آثار سعدی در کتاب‌های درسی از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۹۵ پرداخت. سپس محمدحسین کرمی در مقاله‌ای درباره «پیری و جوانی از نگاه سعدی» پیر را در معنای لغوی آن و به معنی کلان‌سال، مسن، معمر، شیخ و سالخورده مورد بحث قرار داد. پس از او نیز زیبا اشراقی در سخنرانی خود با عنوان «این صورت انگشت‌نما»، به بررسی زیبایی‌شناسی در آثار سعدی پرداخت. همسر زنده‌نام قیصر امین‌پور با اشاره به اینکه زبان سعدی در شعر، روان و نزدیک به هنجار زبان طبیعی و نثر است، یادآور شد: از این منظر، سخن گفتن از سبک سعدی و بررسی ابعاد هنری او نیز کاری سهل و ممتنع است زیرا از یک سو ساختارهای نحوی در شعر او بسیار نزدیک به جمله‌های نثر و هنجار زبان فارسی است و از سوی دیگر تمام هنجارگریزی‌های شعری او نیز در همین بافت و ساخت طبیعی و سهل و ساده اتفاق می‌افتد. به گفته وی، سعدی از آرایه‌های شعری و صنایع بدیعی که در شعر شاعران قبل از او به افراط گراییده بود و اغراق‌آمیز شده بود، رو بر‌گرداند و سادگی و ساده‌گویی را دشوارترین آرایه و بزرگ‌ترین هنر خویش قرار داد. زیبا اشراقی در ادامه با اشاره به اینکه سعدی در غزل توجه خود را از ساحت‌های مضمونی و مفهومیِ مبتنی بر حماسه، غزل عاشقانه و شعر عارفانه، به ساحت‌های فرمی و شکلی معطوف کرد، یادآور شد: به نظر می‌رسد نکته‌ای که در مرکز نگاه زیبایی‌شناسانه سعدی قرار می‌گیرد، توجه بیشتر به شیوه‌ها و شگردهایی است که شاعران پیش از او در آن چندان توقف نکرده بودند و در این مسیر ویژگی تکرار هنری واژگان، به ویژه تکرار تک‌واژها، برای او که استاد مضامین در هنری‌ترین صورت‌های زبانی‌ است، برجستگی خاصی می‌یابد.     سومین نشست از نشست‌های علمی روز بزرگداشت سعدی، در قالب سی‌امین نشست از سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» با ارائه سه مقاله/گفتار درباره سعدی ادامه یافت. سخنران نخست این نشست، محمدرضا خالصی بود که از «تأثیر تفکر عاشقانه» ابوالحسن دیلمی بر سعدی شیرازی سخن گفت. پس از او منصور پایمرد «از سجاده طامات سعدی تا دلق بسطامی حافظ» گفت. پایمرد با اشاره به اینکه حافظ در آفرینش یکی از ترکیبات، از اسلوب هنری سعدی‌وار بهره برده است، به بررسی تعبیر «دلق بسطامی» و «سجاده طامات» در تمامی شرح‌ها و نظرگاه‌های موجود پرداخت. حسن ختام نشست علمی یادروز سعدی در اردیبهشت‌ماه 98، سخنرانی امین‌رضا نوشین درباره «زیبایی‌شناسی سعدی یا طور دیگر زیبایی‌شناسی در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی» بود. نوشین با اشاره به اینکه سعدی ترویج‌کننده نوعی از زیبایی‌شناسی مخصوص خود در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است، یادآور شد: بحث درباره نظربازی سعدی و سؤال از نسبت آن با جمال‌پرستی اهمیت بسیاری دارد و نیاز است که باب مطالعه و گفت‌وگو در این‌باره گشوده بماند. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:04:40 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/report/274462/سعدی-فیلسوف-زندگی کپی‌برداری از یک ایده لزوماً ایرادی ندارد http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274469/کپی-برداری-یک-ایده-لزوما-ایرادی-ندارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان با عنوان «رنگین کتاب» با نقد کتاب «دوران زندگی» اثر حاتم ابتسام در سالن سوره حوزه هنری استان قم با حضور محمدحسین عاملی مجری کارشناس برنامه و زهرا عبدی نویسنده و منتقد ادبی آثار کودک و نوجوان و جمعی از علاقه مندان برگزار شد.   محمدحسین عاملی در ابتدای این نشست به معرفی کتاب «دوران زندگی» پرداخت و گفت: این کتاب به زندگی پیامبران از آدم تا حضرت خاتم (ص) می‌پردازد و نوشتار کتاب مشابه آیات قرآن است؛ جملاتی که سطر به سطر پشت هم می‌آیند و قصه را شکل می‌دهند.   عاملی در مورد قابلیت‌های این کتاب یادآور شد: کتاب «دوران زندگی» در دو چاپ رنگی و آکاردئونی راهی بازار نشر شده و نمونه دیگر با نقاشی‌های سیاه و سفید به صورت لاین به چاپ رسده است که قابلیت رنگ‌آمیزی دارد.   در ادامه نشست حاتم ابتسام نویسنده کتاب «دوران زندگی» با اشاره به اینکه برخلاف تصور رایج کار سفارشی را کار بدی نمی‌دانم، گفت: بسیاری از کارهای خوب دنیا در حوزه کتاب و سریال سفارشی‌اند؛ سفارش دهندگان کتاب نمونه کتاب را نمایشگاه روسیه با کیفیتی پائین دیده‌ بودند که به تاریخ مسیحیت می‌پرداخت و تیراژی نزدیک به 1 میلیون نسخه داشت. با ایده این کتاب و با موضوع زندگی پیامبران کار به بنده سفارش داده شد که با افتخار پذیرفتم.   ابتسام درباره نگارش کتاب و شکل کار که به فرهنگ هنری ایران و پرده‌خوانی نزدیک است، توضیح داد: این کتاب در واقع پرده‌ای‌ است مملو از تصاویر پیامبران. در این کتاب به این سوال پاسخ می‌دهیم که پیامبران برای ظهور منجی بشریت چه کرده‌اند؟   زهرا عبدی نویسنده و منتقد ادبی آثار کودک و نوجوان در ادامه به نقد و بررسی این اثر پرداخت و تصریح کرد: معمولا در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی، عناصر داستان گفته می‌شود اما اثر داستانی خوبی خلق نمی‌شود مگر اینکه اندیشه‌ای پشت کار باشد. در مورد این کتاب ایده و اندیشه خوبی وجود دارد.   وی در ادامه با اشاره به کپی‌برداری ایده این کتاب از نمونه‌ا‌ی مشابه نیز افزود: اینکه ایده‌ای گرفته شود و بومی شود، اتفاقاً خوب است و کپی گرفتن لزوماً ایرادی ندارد. فقط در زمینه کتاب زندگی پیامبران و آثار مذهبی باید دقت کرد که اولین رسالت کتاب کودکان لذت بردن در کنار آموزش است. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 05:06:49 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274469/کپی-برداری-یک-ایده-لزوما-ایرادی-ندارد «سیاحت غرب» در بازار کتاب http://www.ibna.ir/fa/doc/book/274484/سیاحت-غرب-بازار-کتاب به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نویسنده کتاب «سیاحت غرب» سیدمحمدحسن نجفی قوچانی، کتابش را به عنوان گزارش‌های برزخی خود معرفی و آن را از زبان اول شخص روایت کرده است. نثر «سیاحت غرب» متعلق به اوایل سده چهاردهم هجری شمسی بوده و در آن از عبارات عربی و دینی فراوانی استفاده شده‌ است. در متن کتاب، آیات و احادیث ترجمه نشده‌ وجود دارد. در نسخه مصور جدید که توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است، عبارت‌های سنگین و نامأنوس کتاب بازنویسی شده است و معنای آیات و روایات با زبانی روان بازنویسی شده‌اند.   روایت کتاب «سیاحت غرب» با جمله ی «و من مُردم» آغاز می‌شود و به همین سادگی مخاطب را در نقطه‌ای متفاوت قرار می‌دهد. این جمله یکی از به یادماندنی‌ترین نمونه‌های آغاز طرح داستان است. تمام داستان بر اساس همین جمله در دنیای پس از مرگ می‌گذرد.  تصویرسازی‌های این کتاب سال گذشته و پیش از انتشار کتاب در دوسالانه تصویرسازی قم برگزیده شده است. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 07:48:00 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/book/274484/سیاحت-غرب-بازار-کتاب امین درخشان مشاور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران شد http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274508/امین-درخشان-مشاور-اجرایی-نمایشگاه-کتاب-تهران به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایرات (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، با حکم قادر آشنا، قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امین درخشان به عنوان مشاور اجرایی در این دوره از نمایشگاه منصوب شد. امین درخشان، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی است. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 08:49:54 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274508/امین-درخشان-مشاور-اجرایی-نمایشگاه-کتاب-تهران عرضه سه نمایشنامه از رضا گشتاسب در نمایشگاه کتاب تهران http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274500/عرضه-سه-نمایشنامه-رضا-گشتاسب-نمایشگاه-کتاب-تهران به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، شریف اسلامی گفت: این آثار شامل نمایشنامه‌های «چند خواب از زندگی بارانی»، «پاییز نگفته بود» و «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» نوشته رضا گشتاسب و از تولیدات حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد است. وی افزود: موضوع این نمایشنامه‌ها در حوزه دفاع مقدس است و در سال 97 توسط انتشارات نودا به چاپ رسیده‌اند. در این آثار، نگاهی متفاوت به جنگ از منظر آدم‌های کمتر دیده شده، برجسته است. اسلامی عنوان کرد: همچنین نمایشنامه‌ای دیگر از این هنرمند حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «ماموریت جدی آقای چرچیل» که در بستری کمیک به روایت شهری گمشده می‌پردازد، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. سی دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» صبح روز سه شنبه ۳ اردیبهشت با حضور مسئولین بلندپایه کشوری افتتاح شد و تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) دایر است. بیش از ۳۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند و چین، کشور مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 08:51:08 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274500/عرضه-سه-نمایشنامه-رضا-گشتاسب-نمایشگاه-کتاب-تهران نمایشنامه‌هایی جدید از فیض شریفی در نمایشگاه کتاب عرضه شد http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274527/نمایشنامه-هایی-جدید-فیض-شریفی-نمایشگاه-کتاب-عرضه به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نمایش‌نامه «حسنک وزیر» (انتشارات علمی ـ فرهنگی)، «نمایشنامه‌های من و مامت» (انتشارات سیب سرخ) و «عاشقانه‌های جهان» (انتشارات کتاب مرو) عنوان کتاب‌های تازه شریفی است که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. همچنین انتشارات «نگاه» چاپ دوباره‌ای از گزیده اشعار منوچهر آتشی، سیدعلی صالحی و محمدرضا شفیعی کدکنی را از مجموعه «شعر زمان ما» در دست انتشار دارد. مجموعه «شعر زمان ما» در نقد و بررسی شعرهای اخوان ثالث، سپهری، نیما یوشیج، شاملو و فروغ یادآور نام محمد حقوقی مؤلف این مجموعه است. اما مدتی است سلسله کتاب‌هایی با همین عنوان در نقد و بررسی اشعار شاعران پرمخاطب امروز مانند رحمانی، رؤیایی، حمید مصدق، شمس لنگرودی، حسین منزوی، بهبهانی، آتشی، نادرپور و... به قلم فیض شریفی توسط انتشارات نگاه به بازار می‌آید که با اقبال علاقه‌مندان شعر مدرن ایران روبه‌رو شده است. از این مجموعه به تازگی مجموعه‌های منوچهر آتشی، سیدعلی صالحی و محمدرضا شفیعی کدکنی در دست انتشار مجدد است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را از غرفه انتشارات نگاه در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تهیه کنند. این نمایشگاه که با شعار «خواندن توانستن است» امروز چهارشنبه 4 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده، تا 14 اردیبهشت دایر است. ]]> استان‌ها Wed, 24 Apr 2019 13:39:09 GMT http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/274527/نمایشنامه-هایی-جدید-فیض-شریفی-نمایشگاه-کتاب-عرضه