خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 16 بهمن 1397 ساعت 8:29 http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/271462/عابدینی-نبود-کپی-رایت-سد-راه-تشکیل-گروه-های-انتشاراتی -------------------------------------------------- ضرورت تشکیل گروه‌های انتشاراتی در ایران/ششم عنوان : عابدینی: نبود کپی‌رایت سد راه تشکیل گروه‌های انتشاراتی است ناشران خارجی در نشر ایران مشارکت نمی‌کنند -------------------------------------------------- رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل می‌گوید تا زمانی که ساختار معیوب تهیه و تولید کتاب در ایران اصلاح نشود، نمی‌توان وضعیت نشر کشور را متحول کرد و به تشکیل گروه‌های انتشاراتی امیدوار بود. متن : سعید عابدینی؛ رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین الملل در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه تشکیل گروه های انتشاراتی از سال 1998 به بعد متداول شده است، گفت: در این حوزه ناشرانی که توانایی بیشتری داشتند، ناشران کوچک تر اما با عملکرد خوب را خریداری کرده و به زیر مجموعه خود بردند تا فعالیت رسته ها و گروه های خود را توسعه دهند. وی با اشاره به برخی از ناشران بزرگی که با یکدیگر ادغام شدند، افزود: نمونه این کار را در نشر تیلور اند فرانسیس آمریکا، سی آر سی پرس آمریکا، چرچیل لی ویسگون انگستان، مازبی آمریکا و ساندز انگلستان شاهد هستیم که با ناشران دیگر ادغام شدند و اکنون فعالیت خود را ادامه می دهند. عابدینی ادامه داد: هر یک از این ناشران، در حوزه خود به عنوان یک غول بزرگ در نشر بین المللی بودند اما بعدها توسط ناشران بزرگ تر دیگر خریداری شده و بعد به صورت یکپارچه درآمدند. وی با اشاره به مزایای این اقدام، توضیح داد: این موضوع به سیاست های کلان هر مجموعه کمک زیادی کرده است، اما باید بگویم این استراتژی یا ترفند در بازار نشر ایران جواب نمی دهد، زیرا اصولا ما نمی توانیم کار گروهی انجام بدهیم و بخشی از آن به نداشتن فرهنگ کار تیمی برمی گردد. عابدینی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این ایده یک سری ساختارها در صنعت نشر کشور ما باید تغییر کند، گفت: زمانی که از تغییر ساختار صحبت می شود مسائل مختلفی بیان می شود که باید روی جزء به جزء هر یک از آن ها کار کرد تا به نتیجه رسید. این فعال حوزه نشر با بیان اینکه رعایت نشدن کپی رایت یکی از موانع تشکیل گروه های انتشاراتی در ایران است، افزود: به عنوان مثال یک کتاب با منبع خارجی توسط 20 ناشر و مترجم های مختلف در ایران چاپ می شود که کاری غیرحرفه ای در حوزه نشر به شمار می آید. وی تاکید کرد: من چند سال قبل روی این پروژه کار کردم و شاهد بودم که به عنوان مثال در حوزه کتاب های علوم پایه و پزشکی 10 تا 16 ترجمه از یک کتاب در بازار وجود داشت. نباید غافل باشیم که این موضوع یکی از ضعف های نشر بازار ایران است زیرا برخی ناشران برای سود و منفعت بیشتر و آمدزایی ترجیح می دهند به جای اینکه یک ترجمه خوب و قابل اعتماد چاپ کنند، به دنبال سود بیشتر از این بازار باشند. تسخیر کتابفروشی ها با آثار بازاری عابدینی همچنین درباره برخی ترجمه های بازاری این آثار، گفت: برخی از ناشران گاهی با استفاده از امکانات ترجمه گوگل کتاب ترجمه می کنند تا هم هزینه مترجم ندهند و هم اینکه ترجمه زودتری از بقیه ناشران به بازار بیاید. هدفشان هم سودآوری بیشتر است. معتقدم اگر این ساختار اصلاح نشود، عملا هیچ اتفاقی در بازار نشر ایران نخواهد افتاد. وی افزود: برای ورود به بحث تشکیل موسسات گروهی نشر، در قدم اول باید روند ترجمه کتاب ها را در کشورمان اصلاح کنیم. متاسفانه استادان دانشگاه هم برای ترجمه یا حتی تالیف کتاب وقت نمی گذارند و کار را به دانشجویان می سپارند. ناشران هم هزینه زیادی نمی کنند زیرا برای آن ها بازدهی مالی ندارد. رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین الملل درباره ضعف آثار موجود در بازار کتاب ایران، گفت: در راسته کتابفروشان انقلاب به هر مغازه که می رویم خیلی سخت می توان عناوین خوب و قابل تامل را یافت. همه عناوین تکراری و مشابه است و می بینیم که از یک کتاب ترجمه های مختلفی توسط افراد مختلف و ناشران مختلف چاپ شده است و در میان این آثار هم کمتر می توان منبعی را پیدا کرد که مورد تایید باشد. وی تاکید کرد: معتقدم تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، نمی توان وضعیت نشر کشور را متحول کرد و به فکر کارهای بزرگ و ماندگار بود؛ کاری که ناشران خارجی و بین المللی طی سال ها قبل انجام دادند و توانستند رتبه علمی بالایی در دنیا کسب کنند. مزایای یک اقدام جهانی عابدینی همچنین درباره ورود همزمان چندین ناشر بین المللی به حوزه نشر، گفت: در برخی حوزه های کتاب های منبع و مرجع عناوین مشابه بسیاری توسط ناشران مختلف در دنیا منتشر می شوند، به عنوان مثال در حوزه پزشکی و بیماری های قلب ناشران مختلفی کتاب منتشر کنند که این آثار بر اساس دستاورد نویسندگان و استادان این حوزه است و هر کتاب دربردارنده نکته های تازه و ناب است. وی با بیان اینکه این موضوع در ایران اجرایی نمی شود، افزود: زیرساخت این کار به صورت قانونی در کشور ما وجود ندارد و عملا برای تشکیل موسسات گروهی مشکلات زیادی وجود دارد زیرا حتی در ساده ترین بخش ترجمه یک کتاب و عرضه آن در بازار هم مشکل داریم. عابدینی با اشاره به رغبت ناشران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نشر ایران، گفت: در سال های گذشته نمونه هایی پیش آمد که برخی ناشران خارجی راغب بودند در نشر ایران مشارکت داشته باشند، اما وقتی می بینند کتابشان در ایران با یک سوم قیمتی که امروز در بازار عرضه می شود تولید می شود پشیمان می شوند. وی درباره مزایای همکاری ناشران ایرانی با ناشران خارجی در قالب موسسات گروهی نشر نیز گفت: اگر چنین موضوعی در صنعت نشر کشور طرح شود، کتاب ها با کیفیت خیلی بهتر و سطح استانداردتری تولید می شوند، خواننده می تواند ترجمه خوب و مناسبی از کتاب ها را بخواند؛ به اضافه امکانات آنلاینی که ناشر می تواند در اختیار خواننده قرار دهد. اما ناشر خارجی وقتی می بیند کتابش در بازار ایران به راحتی کپی می شود عقب نشینی می کند. تجربه ای در سوریه رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران بین المللی با اشاره به همکاری ناشران کشور سوریه با ناشران معتبر جهانی، گفت: الان در کشور جنگ زده ای مثل سوریه این اتفاق رخ داده است؛ ناشران این کشور کتاب هایی در حوزه پزشکی تولید می کنند که مورد تایید و وثوق ناشر امریکایی است و کتاب های دو زبانه ای که ناشر اصلی فرمت چاپ، کاغذ و استانداردهای آن را تایید می کند. عابدینی افزود: ناشران سوری با چاپ این کتاب ها علاوه بر اینکه در بازارهای جهانی حضور خواهند داشت، می توانند از این شراکت و همکاری سود ببرند. وی افزود: متاسفانه در ایران چنین جریانی وجود ندارد و نمی شود با ایجاد مشارکت های اینچنینی، تازه های نشر جهان را با بهترین کیفیت و ترجمه به ایران آورد به کشور بیاوریم تا دانشجوی ما از جزوه خوانی دست بردارد و با کتاب خوانی آشنا شود. عابدینی با بیان اینکه ناشران ما اغلب در این زمینه تفکر جهانی ندارند و این موضوع لطمات زیادی به صنعت نشر وارد کرده است، یادآور شد: ناشران ایرانی اغلب به دنبال سهم خود از بازار هستند و به همین دلیل به جای کارهای بین المللی به سراغ دانشجویانی می روند تا کتاب ها را ترجمه کند و در این میان باید گفت تا زمانی که دید بازاری در حوزه نشر وجود داشته باشد، ساختار تغییر نمی کند.