خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 14 خرداد 1398 ساعت 8:00 http://www.ibna.ir/fa/doc/report/276476/نویسندگان-حوزه-کودک-تولید-محتوای-جذاب-درباره-امام-خمینی-ره-ضعیف-عمل-کرده-اند -------------------------------------------------- احمد عربلو به ایبنا گفت: عنوان : نویسندگان حوزه کودک در تولید محتوای جذاب درباره امام خمینی(ره) ضعیف عمل کرده‌اند نکات اخلاقی و تربیتی فراوانی از زندگینامه امام خمینی (ره) آموختم -------------------------------------------------- احمد عربلو، نویسنده و منتقدادبی، گفت: نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، در تولید محتوای جذاب درباره امام خمینی (ره) و پرداختن به سوژه‌های بکر ضعیف عمل کرده‌اند. متن : خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ملیسا معمار: ما در انظار عمومی دست آقا را نمی بوسیدیم. یک بار که در نجف اشرف بودیم بچه ها دویدند داخل حرم حضرت امیر(علیه السلام) و دست امام را بوسیدند، من هم با خوشحالی رفتم که دست ایشان را ببوسم، تا آمدم دست ایشان را ببوسم، با دو تا انگشت دماغ مرا گرفتند. من چیزی نگفتم، بعد که به خانه آمدیم، عرض کردم: آقا، در حرم که دست شما را می بوسیدم، دماغ مرا گرفتید. فرمودند: همه بچه ها را همین کار می کنم. گفتم: به به از حالا دارید برای خودتان سرباز جمع می کنید. مطلبی که خواندید بخشی از مجموعه پدر مهربان، خاطراتی از رفتار حضرت امام خمینی(س) با کودکان و نوجوانان بود که به کوشش سیداحمد میریان از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است. روح الله الموسوی الخمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، مرجع و سیاستمدار دینی، نامی آشنا و شناخته شده در سطح جهان است اما اگر از شهرت ایشان به عنوان رهبر انقلاب مردم ایران و مرجع و سیاستمدار دینی،بگذریم، دارای ابعاد شخصیتی برجسته ای بودند که می تواند به عنوان مربی اخلاق، در موضوعات مختلف الگویی برای مردم، مخصوصا کودکان و نوجوانانی باشد که در پی یافتن راهی درست برای ساختن فردای خود و ادامه زندگی شان هستند. و به گفته یادگار امام کسانی که با زندگی و سیر نهضت حضرت امام آشنایی دارند به این نکته واقفند که امام بیش از آنکه یک سیاستمداری قاطع و انقلابی باشد و پیش از آنکه به عنوان مرجعی عام زعامت دینی و مرجعیت را معنایی تازه بخشد یک مربی بزرگ و معلمی نمونه بود. 14 خردادماه سالروز درگذشت امام خمینی (ره) است، بی شک یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین راه های شناخت ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) مطالعه آثاری است که در این زمینه به قلم نویسندگان به رشته نگارش درآمده است. از جمله این آثار می توان به کتاب امام آمد، امام خمینی(ره) نوشته امیرحسین فردی، قصه بهار سروده حمید هنرجو، حرف تازه سروده حمیدرضا داوودی، پلکانی از نور سروده سیداحمد میرزاده، مسافر بنفشه ها سروده حمید هنرجو، مهربان تر از نسیم نوشته جمعی از نویسندگان و مجموعه 20 جلدی امام و کودکان نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش اشاره کرد. اما این آثار تا چه اندازه به دست مخاطبان شان رسیده اند و توانسته اند کودکان و نوجوانان را با سیره امام خمینی (ره) آشنا کرده و به الگوبرداری از این معلم اخلاق، سوق دهند. احمد عربلو از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که آثاری هم با موضوع امام خمینی (ره) منتشر کرده است. از جمله این آثار می توان به مهربان تر از نسیم و فرمانده مهربان قلب ها اشاره کرد. او در این باره می گوید: بدون شعار و تعصب، باید بگویم امام خمینی (ره) شخصیتی استثنایی داشت و نویسندگان بسیاری تلاش کرده اند در کتاب ها و مقالات مختلف به ابعاد مختلف سیاسی، شخصیتی و زندگی ایشان بپردازند اما از بعد تربیتی شاید آثار کمتری داشته باشیم. این نویسنده کودک و نوجوان، می افزاید: من هم زمانی که در مجله شاهد نوجوان کار می کردم و حدود 200 مطلب درباره امام خمینی (ره) در بخشی به نام از چشمه سار جوانان منتشر کردم. مادر این بخش داستان هایی از زندگی نامه امام خمینی (ره) را منتشر می کردیم. در طول 10 سالی که این مجله منتشر شد، حدود هزار شماره از آن چاپ شد و در همه این شماره ها مطلبی درباره امام خمینی (ره) ارائه می شد. برای نوشتن این مطالب مجبور بودم زندگی نامه امام (ره) و آثاری که درباره ایشان منتشر شده است، را مطالعه کنم و در این مطالب به نکات اخلاقی و تربیتی فراوانی رسیدم که برایم جالب و آموزنده بود. مثلا در یکی از این مطالب به زمانی اشاره شده بود که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بود. وقتی یکی از نوه هایشان از قم به دیدارشان می رود، امام می پرسد که چرا تحصیلت را در قم رها کرده ای و به بیمارستان آمده ای؟ اگر می خواهی از تو راضی باشم باید به قم برگردی و به تحصیلت ادامه دهی. براین اساس پرداختن به زندگی امام (ره) به لحاظ تربیتی جای کار زیادی دارد و می توان در قالب داستان های بلند و کوتاه، به ابعاد مختلف آن پرداخت. عربلو در ادامه با اشاره به آثار جدیدش در این حوزه می گوید: من به عنوان نویسنده تا جایی که توانسته ام این کا را انجام داده ام و در حال حاضر هم مشغول کار روی مجموعه ای هستم درباره اسرای ایرانی، برای گروه سنی نوجوان و در این مجموعه داستان ها که برگرفته از خاطرات اسرای ایرانی است، به صورت غیرمستقیم به عشق و علاقه و ارتباطات معنوی اسرا با امام خمینی (ره) اشاره کرده ام. اما گمان می کنم جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد و نویسندگان باید اهتمام بیشتری به تولید مطالب در این حوزه بورزند. او در ادامه دلیل عدم آشنایی اغلب کودکان و نوجوانان با ابعاد شخصیتی و اخلاقی امام (ره) را پایین بودن آمار مطالعه، عنوان می کند و می افزاید: پایین بودن آمار مطالعه سبب شده دانش واطلاعات بچه ها در حوزه های مختلف کم باشد و مختص به این موضوع نیست. البته دلیل دیگر کمتر دیده شدن کتاب های تالیفی، آثار ترجمه شده ای است که به صورت فله ای وارد بازار می شود و مانند آفت وارد ادبیات کودک و نوجوان شده است و بچه ها را از مطالعه کتاب های تالیفی دور کرده است و باید تلاش کنیم این رغبت در بچه ها ایجاد شود. عربلو همچنین تاکید می کند: البته نباید از این مساله هم غافل شد که ما نویسندگان هم در تولید محتوای جذاب و پرداختن به سوژه های بکر، ضعیف عمل کرده ایم. علاوه براین در کتاب آرایی و کتابسازی هم ضعیف عمل کرده ایم و نتوانسته ایم کتاب های باکیفیت و جذابی برای بچه ها تولید کنیم و از جذابیت های نوشتاری فاصله گرفته ایم و قالب های خوبی را برای انتقال مفاهیم انتخاب نکرده ایم. این نویسنده یادآوری می کند: باتوجه به افزایش کیفیت کتاب ها از نظر محتوا و کتابسازی جذاب در خارج از کشور، ما داریم درجا می زنیم و صنعت نشرمان نسبت به گذشته نحیف تر شده است. نویسندگان به دلیل اوضاع صنعت نشر و حق التالیف پایین انگیزه زیادی برای پرداختن به سوژه های ناب و صرف وقت های طولانی برای تولید محتوای باکیفیت نداردند. در این راستا دست اندرکاران کتاب کودک باید سراغ راه هایی بروند که میزان تاثیرپذیری و جذابیت کتاب ها افزایش یابد.