خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 10 بهمن 1397 ساعت 10:04 http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/271334/پایدار-دخالت-عوامل-بیرونی-مانع-تشکیل-گروه-های-انتشاراتی-کشور -------------------------------------------------- ضرورت تشکیل گروه‌های انتشاراتی در ایران/ پنجم عنوان : پایدار: دخالت عوامل بیرونی مانع از تشکیل گروه‌های انتشاراتی در کشور است نشر ما برای صنعتی شدن به تغییرات جدی نیاز دارد -------------------------------------------------- مدیر نشر «کتاب دانشگاهی» با بیان اینکه تشکیل گروه‌های انتشاراتی در ایران نیازمند زیرساخت است، گفت: در نشر ما دخالت عوامل بیرون از حوزه نشر برنامه‌ریزی را برای مراکز نشر، همچنین ادغام افراد و شرکت‌های مختلف با مشکل روبه‌رو می‌کند. متن : مسعود پایدار؛ مدیر نشر کتاب دانشگاهی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت موسسات گروهی نشر گفت: در ایران موسسات گروهی نشر نداریم، بلکه افرادی را داریم که کار نشر می کنند و البته شرکت های نشر که از چند شریک تشکیل شده اند. اما امکان اینکه افراد یا شرکت های موجود بتوانند به هم محلق شوند، چندان مهیا نیست. وی با بیان اینکه باید دید آیا بسترهای موجود در صنعت نشر آماده چنین کاری است یا خیر، افزود: امروزه در دنیا این کار مرسوم است که شرکت ها و موسسات انتشاراتی، ناشران و شرکت های کوچک تر را خریداری می کنند یا ادغام می شوند اما در ایران این موضوع چندان مرسوم نیست. پایدار اجرایی شدن این ایده را در شرایط کنونی نشر و کتاب ایران، با مشکلاتی همراه دانست و توضیح داد: صنعت نشر در کشور ما نمی تواند به صورت صنعتی عمل کند. منظورم از صنعتی این است که فعالان این حوزه نمی توانند ساز و کارهای یک فعالیت اقتصادی-رقابتی را بدون انواع دخالت های بیرونی داشته باشند. وی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم این است که در نشر ما دخالت عوامل بیرون از حوزه نشر برنامه ریزی را برای مراکز نشر، همچنین ادغام افراد و شرکت های مختلف با مشکل روبه رو می کند. تغییر مدل نشر در جهان پایدار همچنین درباره تغییر مدل صنعت نشر در دنیا نیز گفت: هرچند روند تحولات دنیای نشر به سمت ادغام و بزرگ تر شدن و کاهش هزینه های سربار شرکت ها می رود اما در کشور ما به دلایل مختلف غیر از دخالت های فرانشری در این حوزه، ادبیات مشارکت و همکاری را در کار بازرگانی ضعیف می دانم. وی ادامه داد: در حوزه فروش شاید بتوان در زمینه تشکیل گروه ها و شرکت های همکاری اقدام کرد، شبیه کاری که دو دهه پیش جمعی از ناشران انجام دادند و شرکت پخش و توسعه پکا را راه اندازی کردند؛ هر چند این شرکت به دلایل مختلف شکست خورد اما تجربه های موفقی نیز در این حوزه شکل گرفت. پایدار با اشاره به نمونه های موفق شرکت های پخش و توزیع در ایران توضیح داد: برای تجربه موفق اخیر می توانم به شرکت دنیای ماه پیشونی اشاره کنم که در حوزه کودک و نوجوان به تاسیس فروشگاه های بزرگ در تهران و شهرهای دیگر اقدام کرده و تاکنون تجربه موفقی را کسب کرده است. لزوم بسترسازی برای ورود مدیر نشر کتاب دانشگاهی همچنین بر لزوم بسترسازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد اینکه مانند سایر کشورهای رشدیافته موضوع تولید را نیز با مشارکت گروه های مختلف به صورت مشارکتی انجام دهیم، قبل از هر کاری نیازمند آماده سازی بسترهای این موضوع است. وی افزود: در این زمینه باید ادبیات کار جمعی و گروهی قبل از هر کاری در میان اهالی نشر ایجاد شود، از سوی دیگر باید دخالت فرانشری در صنعت نشر ما قطع شود. به نظر می رسد این مهمترین عاملی است که مانع می شود که نشر کشور ما به صورت صنعتی عمل کند. پایدار با بیان اینکه صنعت نشر ایران نیازمند تغییر جدی در عرصه های مختلف است، عنوان کرد: این صنعت باید بتواند بر اساس اقتصاد رقابتی و عناصر اقتصادی به صورت مدرن هم در تولید کالا و هم بازاریابی آن به دنبال ایده های نو برای رشد مجموعه باشد، اما اشکال کار این است که صنعت نشر ایران نمی تواند به صورت بزرگ و صنعتی عمل کند. وی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در این مسیر، گفت: یک ناشر در مسیر فعالیت خود با چالش های زیادی روبه رو است؛ تصور کنید یک ناشر با بضاعت می خواهد برای سال 1398 برنامه ریزی کند تا 60 عنوان کتاب تازه تولید کند، اما متوجه می شود نمی تواند 20 عنوان از این کتاب ها را به دلایل فرانشری چاپ کند و این یعنی تمام تلاش های تیم مولف، مترجم، ویراستار و بخش های فنی آماده سازی کتاب به اضافه سرمایه گذاری و هزینه های انجام شده نادیده گرفته می شود. پایدار تاکید کرد: این کارها سرمایه گذاری را محدود می کند و اجازه نمی دهد نشر به صورت تمام صنعتی عمل کند، دلیل رخداد موضوع هم به دلیل اشکال هایی است که برای نشر ایران ایجاد شده اما اگر صنعت نشر هم می توانست مثل دیگر صنایع کمابیش، رقابتی عمل کند و دخالت دولت در نشر نبود، می توانست به صورت صنعتی عمل کند و ادغام شرکت های کوچک با شرکت های بزرگ شکل بگیرد. وی اجرایی شدن این کار را نیازمند گام اساسی در این موضوع دانست و گفت: این کار قبل از اجرا نیاز به پژوهش دارد، همچنین باید از طریق نهادهای صنفی و فرهنگی و دولتی متولی نشر بحث پژوهش به صورت جدی دنبال شده و زمینه ها، زیرساخت ها و آینده این اقدام در صنعت نشر شناسایی شود. پایدار همچنین به برگزاری سمینارهای تخصصی در این زمینه هم اشاره کرد و یادآور شد: در این سمینارها باید بررسی شود چرا تشکیل موسسات گروهی نشر در کشور تاکنون رخ نداده است و در آن از ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.