خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 12 آبان 1398 ساعت 9:21 http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/282251/سنگری-کتاب-فروشان-بقا-باید-کتاب-شناسی-برسند -------------------------------------------------- آینده کتاب/9 عنوان : سنگری: کتاب‌فروشان برای بقا باید به کتاب‌شناسی برسند ناشر باید بداند مخاطب امروز چه دغدغه‌ ذهنی دارد -------------------------------------------------- مدیر کتابفروشی افرا گفت: با حرکت صنعت نشر به سمت فناوری امروز و دنیای دیجیتال، این صنف نیازمند کتاب‌فروش حرفه‌ای است که بداند چه می‌فروشد. متن : فرشته سنگری، مدیر کتاب فروشی افرا درباره آینده فعالیت کتابفروشان در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آینده فعالیت کتاب فروشان به عنوان یکی از حلقه های مهم صنعت نشر عنوان کرد: در درجه اول تامین منابع مالی و امنیت اقتصادی کتاب فروش خیلی مهم است. کتاب فروش خوب برای بقا نیاز به تامین دارد که با شرایط سخت امروز ارتزاق از این طریق تقریبا ناممکن شده است. وی ادامه داد: یکی از موارد و مشکلات این است که در سال های اخیر، فروش مستقیم ناشران به شغل کتاب فروشی ضربه جبران ناپذیری زده است اما با همه تغییرات تکنولوژیکی که در حوزه چاپ و نشر رخ داده، معتقدم که کتاب فروش می تواند به بقای خود ادامه دهد. سنگری با بیان اینکه یک کتاب فروش حتی در این فضا هم می تواند داده هایی برای حوزه دیجیتال تعریف کند، گفت: کتابفروش می تواند کتاب های همسان و هم گروه را در کنار هم قرار داده و به صورت بسته های پیشنهادی در اختیار مخاطب قرار دهد اما تاکنون در هیچ یک از سایت های فروش ما چنین بسته هایی وجود ندارد که مخاطب با استفاده از آن به خرید کتاب های مشابه ترغیب شود. وی با اشاره به نقش مهم کتاب فروش در میزان مطالعه جامعه گفت: کتاب فروش می تواند با شناخت جنس خواندنی و خلاصه کتاب زمینه ای فراهم کند تا مخاطب به حوزه های دیگر نزدیک شود؛ همچنین می تواند از نظر طبقه بندی و دسته بندی کتاب برای سهولت دسترسی تلاش کند. سنگری با بیان اینکه اجرایی شدن این موضوع نیازمند کتاب فروشی است که دانش کافی در زمینه کتاب داشته باشد، یادآور شد: وقتی کتاب فروش نمی داند چه می فروشد و صرفا برای او فرقی ندارد که کتاب می فروشد یا دفتر، ادامه فعالیت او با رشد تکنولوژی و فناوری های نوین به مرور زمان دچار دگرگونی می شود. وی تاکید کرد: اما اگر بداند کتابی که می فروشد چه موضوعی دارد و اطلاع داشته باشد در همان زمینه چه آثار دیگری از چه نویسندگانی منتشر شده است، طبیعتا بهتر می تواند مخاطب را علاقه مند کند. مدیر کتابفروشی افرا با بیان اینکه کتاب فروشان برای بقا و ماندگاری باید به کتاب شناسی برسند، گفت: کار ما به عنوان کتاب فروش، کاری تجربی است و نیاز به تحقیق و تعمق و آگاهی در حوزه های مختلف دارد، باید بدانیم اگر افراد علاقه مند نداشته باشیم و نخواهیم که تجربه کنیم، کار دشوار می شود؛ زیرا فرمول و منبع دانشگاهی خاصی وجود ندارد که فردی را کتاب فروش کند. وی در این زمینه یادآور شد: تامین مالی کتاب فروشان مشکل عمده ای برای بقای آن ها شمرده می شود. با شرایط اقتصادی نا بهنجار بعید به نظر می رسد که کسی به این شغل نگاه تخصصی داشته باشد. به گفته سنگری، برای اینکه یک نفر، کتاب فروش حرفه ای شود، عمر و وقت زیادی از فرد گرفته می شود. کتاب فروش شدن کار خیلی سختی است و با حرکت صنعت نشر به سمت فناوری امروز و دنیای دیجیتال، این صنف نیازمند کتاب فروش حرفه ای است که بداند چه می فروشد. وی تاکید کرد: کتاب فروشی حتی در حوزه های تخصصی هم این گونه است و اگر یک کتاب فروش نداند که به عنوان مثال در حوزه پزشکی چند تخصص وجود دارد و از جزئیات آن مطلع نباشد، طبیعتا نمی تواند فروشنده خوبی شود. فروش سوپرمارکتی یا وقت گذاشتن برای مشتری سنگری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در آینده فعالیت کتاب فروشان کم رنگ می شود، گفت: این موضوع بستگی به تلاشی دارد که یک کتاب فروش انجام می دهد. مخاطبانی هستند که وقتی یک کتاب فروش اطلاعات خوبی در اختیارشان قرار می دهد، به جای دیگری نمی روند و همواره از مشتریان ثابت فروشگاه هستند. وی افزود: مساله اینجا است که در واقع مشتری خدمات و اطلاعات کتاب را از کتاب فروش دریافت می کند؛ اگرچه ممکن است بخش زیادی از فروش کتاب با سایت امکان پذیر باشد اما اصلا قابل مقایسه با تجربه کردن و قرار گرفتن در محیط کتاب فروشی و بهره مندی از اطلاعات کتاب فروش نیست. مدیر کتابفروشی افرا با بیان اینکه کتابفروش خود تعیین می کند که چگونه باید کار کند، عنوان کرد: ما در طول سال ها فعالیت تلاش می کنیم تا هم برند و هم شغل خود را حفظ کنیم. البته هرکس می تواند انتخاب کند چگونه کار کند؛ سوپرمارکتی کار کند یا برای مخاطب خود وقت بگذارد. وی یادآور شد: سوپرمارکتی کار کردن یعنی فرقی نکند که افراد حضوری یا اینترنتی خرید کنند. شیوه ای که در آن ارتباط انسانی و سهیم شدن در تجربه های خواندن است کاملا با این نوع فروش فرق دارد. سنگری درباره ضرورت آموزش های حرفه ای به کتاب فروشان، گفت: افراد برای کتاب فروش شدن غیر از علاقه و تجربه باید دوره های مختلفی در این حوزه ببینند و به عنوان مثال بدانند شعر ترکی چند شاعر مهم دارد و چه ترجمه هایی از این شاعران داریم یا هر شاعر به کدام موضوع علاقه دارد. به نظر من تمام این ها اطلاعاتی است که یک کتاب فروش می تواند به مخاطب منتقل کند و در سایت های فروش اینترنتی معمولا به چنین نکات و اطلاعاتی دسترسی نداریم. ناشر باید مخاطبش را بشناسد وی همچنین درباره آینده فعالیت سایر حلقه های نشر مثل ناشران نیز عنوان کرد: ناشران از طریق کتاب فروشان می توانند ارتباط خود را با مخاطب شان حفظ کنند. ناشر باید بداند مخاطب امروز چه دغدغه ذهنی دارد و اگر فکر می کند یک سر و گردن از بقیه اجزای نشر بالاتر ایستاده و می تواند رهبر خوبی برای ایجاد فکر در جامعه باشد، باید از این ذائقه هم باخبر باشد. سنگری ادامه داد: یک ناشر باید نسبت به مخاطبان کتاب هایش آگاهی کامل داشته باشد و بداند اگر کتابش، بدون مخاطب باشد، چه سرنوشتی در انتظارش است. وی با بیان اینکه اگر ناشری که تجارت می کند، نداند جامعه هدف او قرار است چه بخواند یا دوست دارد چه بخواند، گفت: به نظر من ناشر برای اینکه بتواند زنده بماند و به حیات خود ادامه دهد، باید کارشناسی انتخاب کتاب را با دقت بالایی انجام دهد و در ادامه هم بر ویراستاری و نمونه خوانی و ترجمه نظارت داشته باشد. مدیر کتابفروشی افرا یادآور شد: آنچه که مردم را تهدید می کند از کتاب خوانی دور شوند، نه سایت های اینترنتی هستند نه دنیای دیجیتال؛ بلکه ترجمه های بد، موازی و ناجور از یک اثر است که معمولا با هم به بازار می آیند. سنگری افزود: زمانی که این کتاب ها به بازار نشر وارد می شوند، مشتری و مخاطب و خواننده نمی تواند با متن ارتباط برقرار کند و این موضوع به کار آسیب می زند. تصحیح این مشکل به دست ناشر است. ناشر با دقت و توجه در کتاب هایی که منتشر می کند، می تواند مانع انتشار آن ها شود. باید گذشته را به آیندگان منتقل کنیم وی همچنین درباره تغییرات فناوری و کتاب، گفت: امروز در دوره ای زندگی می کنیم که تبلیغات، فروش و میزان کتاب خوانی مردم تغییر کرده و شکل کتاب به شکل دیجیتالی منتقل شده است. همه متوجه هستیم نسل امروز دچار تغییر موضع شده و ممکن است نوع مطالعه آن ها تحت تاثیر فناوری قرار گیرد. سنگری ادامه داد: شرایط به وجود آمده، به نوعی مقداری از عمق کار کم کرده است. ما با خوانندگانی مواجه هستیم که به سمت کوتاه خواندن روی آورده اند و از کتاب های کلاسیک به سمت کتاب های مدرن جهش کرده اند. البته این مواجهه برای ما جالب نیست؛ زیرا فکر می کنیم که حرکت ریشه داری انجام نشده است. وی با بیان اینکه برای اهالی فرهنگ و ادب همیشه نگران کننده است که نسل جوان بی خبر از میراث فرهنگی گذشته باشد، گفت: به نظر من در این میان وظیفه نسل میانی سخت شده است و چاره ای نداریم جز اینکه روی ریشه ها و معرفی آن ها و تشابه آن با گذشته ادبیات فرهنگی و تاریخی بیشتر کار کنیم. سنگری تاکید کرد: ادبیات، بخشی از آن چیزی است که هر فردی نیاز دارد بخواند، بخش های دیگر آن تاریخ، علوم نظری، تئوری ها و .. است و اگر از آن ها دور شویم همه این موضوعات آسیب می زند. وی با بیان اینکه بخش زیادی از آینده ای که درباره آن صحبت می شود، به این بستگی دارد که چقدر از گذشته را به آیندگان منتقل کنیم، گفت: این دغدغه باید برای نسل میانی ما وجود داشته باشد که بتواند قصه هزار و یک شب را به نسل جدید منتقل کند؛ زیرا هزار و یک شب با همه بازنویسی ها و تصحیح هایی که انجام شده برای نسل جدید نگاشته نشده است.