خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 7 دی 1390 ساعت 16:43 http://www.ibna.ir/fa/doc/report/125758/نگاهي-انميشين-هاي-اقتباسي-سال-2011 -------------------------------------------------- سال 2011 در يك نگاه / 2 عنوان : نگاهي به انميشين‌هاي اقتباسي در سال 2011 -------------------------------------------------- سینمای انیميشین با توجه به این‌که امروز دیگر تنها به مخاطب کودک و نوجوان متمرکز نیست و همه گروه های سنی را هدف گرفته، نیاز دارد تا علاوه بر استفاده از جلوه هاي ويژه، از داستان و بن‌مایه جذاب و محکمی نیز درقصه گویی برخوردار باشد. اقتباس از داستان‌ها و رمان‌های پر اقبال از شیوه های معمولی است که در سینمای انیمشین در پیش گرفته شده. ایبنا نگاهی دارد به مهم ترین انیمیشین های اقتباسی در سالي كه گذشت.- متن : به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سال 2011 بسیاری از انیمیشن هایی که توانستند در صدر جدول فروش قرار بگیرند، اقتباسی نبودند و از خلاقیت های داستانی سازندگانش بهره می بردند که در میان آن ها باید به فیلم هایی چون رنگو، ریو و داستان اسباب بازی 3 اشاره كرد. اما در میان این انیمیشن ها آثاری نيز بودند که با اقتباس از رمان ها و داستان های مشهور و مکتوب ساخته شده باشند. 1. نومئو و ژوليتانیمیشن اقتباسی نومئو و ژولیت از جمله این انیمیشن ها است که در آن13 فیلمنامه نویس وظیفه اقتباس از نمایشنامه شهیرویلیام شکسپیر یعنی رومئو و ژولیت را داشتند. این فیلم را کلی آسبوری کارگردانی کرد و یک داستان عاشقانه را به فضایی کودکانه و فانتزی برد تا بازیگرانی چون جیسون استاتام، امیلی بلانت و جیمز مک اووی به جای شخصیت های اصلی صحبت کنند.2. گربه چكمه پوش دیگر انیمیشن اقتباسی موفق سال 2011 میلادی گربه چکمه پوش بود که با بهره گیری از داستان های فولکلوریک و یا به اصطلاح قصه هاي پرياني و البته ترکیب آن ها با هم به يكياز بهترین فیلم های پرفروش سال تبديل شد. این فیلم را نیز کریس میلر کارگردانی کرد و بازیگرانی چون آنتونیو بانداراس، سلما هایک و بیلی باب تورنتون در آن به ایفای نقش پرداختند.3. پانداي كونگ فو باز 2 از سوی دیگر فیلم پاندای کونگ فو باز2 نیز هرچند صراحتا نمی تواند به عنوان یک اثر اقتباسی مطرح باشد، اما با هوشمندی سازندگانش برای این که بتواند در سینمای شرقاز استقبال مخاطبان برخودار شود، از افسانه های بومی چینی استفاده کرد تا ادبیات شفاهی توانمندی خود را در سینما برای جلب مخاطبین به نمایش گذارد. 4. تن تن و ميلو استیون اسپیبلرگ پس از سال ها دوری از سینما این بار با یک موشن کپچر که نمونه پیشرفته ای از سینمای انیمیشن است به پرده نقره ای بازگشت. تن تن و میلو که از جمله داستان های کمیک استریپ قدیمی است توسط وی و پیتر جکسون به فیلم بازگردانیده شد و در پاییز 2011 نمایش جهانی خود را آغاز کرد. نویسنده تن و تن و میلوی کیمک استریپ هرژه نام دارد که با نگارش این کتاب این امکان را برای چند دهه بعد به اسپیلبرگ و دوستان داد تا بتوانند آن را به فیلم بازگردانند. این ها شاید مهم ترین انیمیشن هایی بوند که بر اساس داستان های مکتوب و حتی تدوین نشده سینمایی شدند، اما به هر شکلی که سینما پیش رود، می توان پیش بینی کرد که همچنان این سینما نیازمند ادبیات داستانی است تا بتواند روند داستان گویی خود را زنده نگه دارد، حتی اگر شاهکارهای داستان گویی مانند رنگو در همین سال اکران شده باشد.