خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 19 فروردين 1398 ساعت 8:36 http://www.ibna.ir/fa/doc/longtrans/273637/روایت-مدیر-فروشگاه-های-زنجیره-ای-کتاب-بازاریابی-نویسندگی -------------------------------------------------- عنوان : روایت مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب از بازاریابی و نویسندگی -------------------------------------------------- تجربه فروش کتاب در بارنزاندنوبل، وال مارت، تارگت و کوستکو از کالینز فردی موفق در ارائه روش‌های راهبردی فروش و بازاریابی کتاب ساخته است. کالینز در آخرین کتاب خود با عنوان همه چیز درباره نوشتن کتاب و فروش آن به روش‌های بازاریابی کتاب اشاره کرده است. متن : به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک دیزاینر، ایمی کالینز نویسنده کتاب های متعددی درباره روش های بازاریابی کتاب است و سال ها به عنوان مدیر اجرایی فروشگاه های زنجیره ای کتاب در آمریکا فعالیت کرده است. تجربه فروش کتاب در بارنزاندنوبل، وال مارت، تارگت و کوستکو از کالینز فردی موفق در ارائه روش های راهبردی فروش و بازاریابی کتاب ساخته است. کالینز در آخرین کتاب خود با عنوان همه چیز درباره نوشتن کتاب و فروش آن به روش های بازاریابی کتاب اشاره کرده است. وی در یادداشتی برگرفته از این کتاب به بایدها و نبایدهای بازاریابی کتاب اشاره می کند و می نویسد قبل از هر کاری باید نویسنده مخاطب خود را بشناسد. کالینز می نویسد: نویسنده ای که مخاطب خود را نشناسد و نداند که برای چه کسی کتاب می نویسد به طور حتم موفق نخواهد بود. من در گفتگو با نویسندگان موفق بسیاری به این نتیجه رسیدم که نویسنده موفق فروش بالای کتابش را با شناخت مخاطب تضمین می کند. بسیاری از نویسندگان پرفروش کسانی هستند شبیه خوانندگان خود. یعنی خیلی از نویسندگان شبیه مخاطبان خود هستند. ولی در خیلی موارد هم اینطور نیست. بسیاری از نویسندگان بالای 60 سال را می شناسم که برای نوجوان ها داستان های عاشقانه می نویسند و اینطور نتیجه می گیریم که قبل از هرچیز باید مخاطب خود را شناسایی کنید. نویسندگان باید در شناسایی مخاطب خود به چه آمارها و داده هایی اعتماد کنند. خیلی ساده است. آنها بهتر است به آمارهای رسمی انجمن های صنفی کتاب ها و نویسندگان مراجعه کنند. مثلاً در مورد رمان های عاشقانه اخیراً آمارهای جالب توجهی منتشر شده است. طبق آمارهای ارائه شده توسط انجمن نویسندگان آمریکا نزدیک به 84درصد مخاطب رمان های عاشقانه و عامه پسند را زنان تشکیل می دهند و تنها 16درصد مردان به این کتاب ها علاقه نشان می دهند. خب همین آمار کافی است که نویسنده مخاطب را شناسایی کند و ژانر کتاب خود را بر اساس آن انتخاب کند. طبق آمارهای انجمن نویسندگان متوسط سنی مخاطب کتاب های عامه پسند بین 30 تا 50 سال است و همین امر ثابت می کند که با چه قشری طرف هستید. حتی بعضی از آمارها نیز می تواند نویسندگان را در قیمت گذاری کتاب هایشان کمک کند. طبق داده ها و آمارهای انجمن نویسندگان متوسط درآمد کسانی که رمان های عاشقانه می خرند 55هزار دلار در سال است که این رقم این معنی را می دهد که معمولاً افراد پردرآمد چنین کتاب هایی را می خوانند و بر این اساس نویسنده می تواند سیاست بازاریابی خود را بر آن قرار دهد. حتی وقتی گفته می شود بسیاری از خوانندگان کتاب های عامه پسند در جنوب کشور زندگی می کنند می توان سیاست توزیع کتاب را بر اساس منطقه جغرافیایی خاص تدوین کرد. نویسندگی در این روزها تنها به نوشتن خلاصه نمی شود بلکه باید در چاپ، نشر و حتی توزیع کتاب اطلاعات کافی داشته باشید تا نویسنده موفقی بشوید. کالینز اعتقاد دارد سیاست چاپ کتاب و بازاریابی آن به طور حتم به قدرت خرید مخاطب بستگی دارد. آمارها نشان می دهند که چه نوع خوانندگانی مخاطب شما هستند و حتی می توانید نوع فرمت دیجیتالی یا چاپی بودن کتاب را نیز بر این اساس پیش بینی کنید. خب وقتی خوانندگان ژانر خاصی قدرت خرید پایینی ندارند نباید از فرمت های گران قیمت چاپی برای انتشار کتاب استفاده کنید. بهتر است از فرمت های کتاب الکترونیک در پایین آوردن قیمت بهره بگیرید. همیشه هم نوع الکترونیک کتاب ها این معنی را نمی دهد که کتاب شما ارزش پایینی دارد. به این فکر کنید که کتاب شما توسط چه قشر جمعیتی خوانده می شود.