خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 25 دی 1397 ساعت 9:52 http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/270649/تاثیر-فصل-ها-پرفروش-شدن-کتاب-ها -------------------------------------------------- استراتژی‌های موثر در پرفروش شدن کتاب‌ها/ یکم عنوان : تاثیر فصل‌ها در پرفروش‌ شدن کتاب‌ها حسین‌زادگان: تنها 10 عنوان از 2000 کتاب ققنوس پرفروش بوده است -------------------------------------------------- مدیر داخلی نشر ققنوس با انتقاد از برخی ترفندهای مبتنی بر دروغ، تبلیغ در صفحات مجازی و همین‌طور فصل انتشار و رونمایی از کتاب را در افزایش احتمال پرفروش شدن کتاب‌ها موثر دانست. متن : مهدی حسین زادگان؛ مدیر داخلی نشر ققنوس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره راه های پر فروش شدن کتاب بیان کرد: مولفه های فراوانی بر پر فروش شدن کتاب موثر است؛ بنابراین معرفی یک روش برای عملا امکان پذیر نیست. وی افزود: مثلا تبلیغات تا حدودی در افزایش فروش کتاب موثر است اما همه ابعاد کار به تبلیغ محدود نمی شود. بسیاری از شیوه های تبلیغ ممکن نیست حسین زادگان درباره تاثیر تبلیغ کتاب ادامه داد: با توجه به شمارگان پایین کتاب ها و همچنین حاشیه سود پایین تولید کتاب، بسیاری از شیوه های فعلی تبلیغ برای کتاب امکان پذیر نیست. بنابراین باید به سمت و سویی حرکت کنیم که از وجود مخاطب مطمئن هستیم. مدیر داخلی نشر ققنوس، رسانه را یکی از پایگاه های موثر تبلیغ و معرفی کتاب ارزیابی کرد و درباره قابلیت های فضای مجازی برای تبلیغ کتاب گفت: برای پر فروش شدن کتاب می توان با صاحبان صفحه های فرهنگی در فضای مجازی همکاری کرد. یکی از مزایای همکاری با این افراد، قیمت مناسب تبلیغ و معرفی کتاب است. قیمت معرفی کتاب در صفحات فرهنگی در مقایسه با صفحات غیرتخصصی کمتر است. حسین زادگان با اشاره به حضور نشر ققنوس در فضای مجازی برای تبلیغ کتاب بیان کرد: با اداره کنندگان صفحه های مجازی فعال در حوزه های فرهنگ از جمله کتاب، تئاتر و سینما در ارتباط هستیم؛ افرادی که هرچند مخاطبان زیادی ندارند اما در پیگیری محتوای فضای مجازی هدفمند هستند. وی افزود: همکاری با این فعالان موردی است؛ به عنوان مثال با توجه به ظرفیت کتاب، به ویژه در حوزه عمومی، تصمیم می گیریم در فضای مجازی معرفی شود. مسلما کتاب تخصصی در حوزه های مختلف انتخاب مناسبی برای تبلیغ حتی در فضای مجازی نیست. مدیر داخلی نشر ققنوس، درباره هزینه تبلیغ کتاب در فضای مجازی مانند اینستاگرام بیان کرد: قیمت تبلیغ کتاب در صفحات مختلف متفاوت است. میانگین قیمت، برای تبلیغ کتاب در این فضا از 60 هزار تومان تا 250هزار تومان متغیر است. علاوه بر این تعیین نرخ معرفی و تبلیغ در این فضا از دنبال کنندگان صفحه ها نیز تاثیر می گیرد. فصل های سال در پرفروش شدن کتاب ها تاثیر دارد حسین زادگان با اشاره به دیگر عوامل موثر در پُر فروش کردن کتاب افزود: مولفه های متنوعی در پر فروش کردن کتاب موثر است، به عنوان مثال اینکه کتاب در چه فصلی از سال منتشر و عرضه شود نیز در افزیش فروش احتمالی آن تاثیر دارد. مسلما رونمایی از رمانی همزمان با اوایل تابستان در پر فروش شدن کتاب تاثیر گذار است. وی با تاکید بر اینکه نمی توان راهی را برای پر فروش شدن کتاب در ایران ارائه کرد، گفت: چه کتابی را پُر فروش تعریف می کنیم؟ کتابی که در عرض یک ماه تا سه ماه، بیش از پنج هزار نسخه آن فروخته شود. به عنوان مثال، ققنوس طی سال های فعالیت دوهزار عنوان کتاب منتشر کرده است اما فقط 10 عنوان را می توان در ردیف کتاب های پرفروش قرار داد. پرفروش شدن با چاشنی دروغ! این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که بسیاری از آمار های اعلامی در حوزه نشر معتبر نیست، ادامه داد: به عنوان مثال اعلام می کنیم ملت عشق پُر فروش است، چراکه طی یک ماه 30 هزار نسخه از آن فروش می رود و یا کتاب سمفونی مردگان که سالانه 40 تا 50 هزار نسخه می فروشد، پر فروش است. اما متاسفانه برخی ناشران با ترفند هایی، کتاب را پُرفروش معرفی می کنند. حسین زادگان روش برخی ناشران در آمار سازی کتاب های پر فروش را کلاه گذاشتن برسر مخاطب توصیف کرد و گفت: برخی ناشران در حالی که فقط 40 تا 50 نسخه از کتاب 300 یا 500 نسخه ای فروش رفته به چاپ مجدد کتاب اقدام و کتاب را پر فروش اعلام می کنند؛ بنابراین به نظر می رسد شاهد بازی با اعداد هستیم. وی این شیوه را برای فعالان مد و فشن کاربردی دانست و ادامه داد: این شیوه تبلیغ برای حوزه کتاب نامناسب است. مدیر داخلی نشر ققنوس درباره اینکه چه عواملی موجب می شود تا نتوان به روش و یا روش هایی برای پُر فروش کردن کتاب رسید، بیان کرد: بازار پیش بینی نشده کتاب موجب شده تا نتوان روش های پر فروش کردن را پیش بینی کرد. علاوه براین متاسفانه حجم مخاطبان بازار نشر مشخص نیست.