خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 6 اسفند 1398 ساعت 15:09 http://www.ibna.ir/fa/note/287696/وضعیت-آخر-الزمانی-صنعت-نشر -------------------------------------------------- عنوان : وضعیت آخر‌الزمانی صنعت نشر چگونه بحران را به فرصت تبدیل کنیم؟ -------------------------------------------------- صنعت نشر ایران در سال‌های اخیر، صدمه‌ بسیاری خورده‌است که می‌تواند حکم همان بیماری‌های زمینه‌ای را در ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد. صنعت نشر ایران همین حالا هم نفسش بالا نمی‌آید... متن : خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-یگانه عرب؛هیچ چیز از جان انسان ها مهم تر نیست اما نباید در این میان، از تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین و حتی در مقیاسی بزرگ تر؛ اقتصاد جهانی، غافل شد؛ تاحدی که گستره این تاثیرات حتی دامن گیر آمریکا و ابرشرکت هایی مانند اپل را هم گرفته است. در چنین شرایطی؛ قطعا اقتصاد نشر و بازارهای کتاب نیز از دایره تاثیرپذیری ویروس کرونا مستثنا نیستند؛ خصوصا در کشوری مانند ایران که به خودی خود، آسیب پذیر و در معرض خطر است. وضعیت آخر الزمانی صنعت نشر ایران بعد از ورود و شیوع این ویروس در ایران، باید پرسید که این فشار با اقتصاد ایران که دوران ملتهبی را سپری می کند، چه خواهد کرد؟ آن هم در آستانه عید نوروز و بخشی از سال شمسی که بسیاری از معاملات و بازارها در آن رونق می گیرند.گزارشات به دست آمده از برخی از فعالان حوزه نشر، نشان می دهد، حلقه های مخلف این صنعت نیز همانند دیگر صنایع از آسیب ویروس کرونا در امان نبوده است. شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما بی راه نیست اگر شرایط کنونی جهان را به نمایشی در ژانر وحشت تشبیه کرد که دارای ابعاد گسترده ای است؛ اما درمورد بازار نشر ایران با توجه به تعداد پایین مخاطبان و کتاب دوستان و کاهش چشم گیر حضور آن ها در بازارهای کتاب ، تداوم وضعیت موجود می تواند نشر ایران را وارد دوران آخرالزمانی کند. پدیده نامبارک قاچاق، کاهش شمارگان کتاب، تعطیلی سلسله وار کتاب فروشی ها، سرانه پایین مطالعه در ایران، ازجمله نشانه هایی است که آینده صنعت نشر ایران را مخدوش می کند و حالابه تعویق افتادن اجباری نمایشگاه کتاب تهران هم در وضعیتی که بسیاری از ناشران به سود حاصل از آن امید بسته بودند، شرایط را در کوتاه مدت پیچیده تر کرده است. بحران علیه بحران وقتی یک ویروس مسری در جامعه ای شیوع پیدا می کند، کارشناسان بهداشت و درمان برای پیشگیری و کنترل ویروس، بر دو نکته تاکید می کنند: رعایت بهداشت فردی و ماندن در خانه. خواندن کتاب، تماشای فیلم، تلویزیون و یا استفاده از اینترنت از جمله مواردی است که موجب می شود تا فضای خانه را راحت تر تحمل کنیم. عجیب نیست اگر بگوییم می توان با استفاده از همین شرایط، با بحران ها مقابله کنیم؛ هم با بحران های روحی و روانی که براثر شیوع بیماری در جامعه رشد کرده و هم با بحران های اقتصادی بازار نشر. مردم می توانند با استفاده از اوقات فراغتی که به آن ها تحمیل شده، بر آمار کتاب خوانی خود و جامعه بیافزایند. مضاف براین؛تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در برخی از استان های کشور فرصتی را برای مطالعه کتاب های غیر درسی به جای کتاب های درسی فراهم می کند. کتاب دوستان حتی می توانند با استفاده ازامکان خرید آنلاین کتاب، نگران حضور در فضاهای عمومی هم نباشند. صنعت نشر مستعد آسیب است گفته می شود ویروس کرونا نسبت به موارد مشابه خود کشندگی کمتری دارد؛ اما عمده قربانیان این ویروس را افرادی تشکیل می دهند که دچار مشکلات زمینه ای؛ به ویژه بیماری های ریوی و تنفسی اند.چنانچه گفته شد؛ صنعت نشر ایران در سال های اخیر، صدمه بسیاری خورده است که می تواند حکم همان بیماری های زمینه ای را در ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد.صنعت نشر ایران همین حالا هم نفسش بالا نمی آید و از این منظر، مستعد بیماری و بحران بیشتری است. آسیب پذیری بالای حوزه فرهنگ و در راس آن؛ حوزه نشر مکتوب، ایجاب می کند که مسئولان و سیاست گذاران در چنین شرایطی، به صنعت نشر نگاهی ویژه داشته باشند و با انجام اقدامات پیشگیرانه و مثبت از تضعیف بیش از پیش صنعت نشر جلوگیری کنند و حتی از این شرایط ایجاد شده، به افزایش سرانه مطالعه و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی پل بزنند.