خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 15 ارديبهشت 1393 ساعت 3:08 http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/198926/مشایخی-مباحث-گوناگون-سوء-استفاده-قالب-مصاحبه-مطرح-شده -------------------------------------------------- «دلوز، ایده، زمان» به نمایشگاه رسید عنوان : مشایخی: مباحث گوناگون با «سوء استفاده» از قالب مصاحبه مطرح شده است -------------------------------------------------- کتاب «دلوز، ایده، زمان» شامل گفت‌وگوی بلند محسن آزموده ــ روزنامه‌نگار ــ با عادل مشایخی ــ مدرس و مترجم فلسفه ــ به نمایشگاه کتاب رسید. مشایخی این کتاب را مقدمه‌ای بر اندیشه ژیل دلوز معرفی می‌کند که در آن مسائل گوناگونی با «سوء استفاده» از قالب مصاحبه و گفت‌وگو مطرح شده است. متن : مشایخی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چرایی انتشار کتاب دلوز، ایده، زمان گفت: هرچند که مجموعه مقاله ای در معرفی ژیل دلوز ــ این فیلسوف و منتقد شهیر فرانسوی ــ نوشته ام اما نوشتن کتاب یا مقاله ای به مثابه مقدمه ای بر اندیشه دلوز مدت ها ذهنم را درگیر کرده بود تا این که محسن آزموده از روزنامه اعتماد از من برای یک گفت وگوی تخصصی درباره دلوز و ترجمه آثارش فرصت خواست. وی افزود: در نهایت این گفت وگو فراتر از کار روزنامه ای شد و ما فکر کردیم که اگر در قالب کتاب منتشر شود، تأثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت. همچنین باید اشاره کنم که فرم گفت وگو این فرصت را به من داد تا بسیاری از مباحثی را مطرح کنم که ممکن بود در قالب کتاب یا مقاله مورد غفلت قرار گیرند. همچنین این قالب به ما اجازه طرح مباحث و مسائل بیشتری را می داد؛ یعنی یک جور قطعه قطعه نویسی، با وجودی که سؤال و محور اصلی در پیشانی کار قرار دارد. من در پشت جلد کتاب هم نوشتم که در این کتاب از فرم گفت وگو سوءاستفاده شده است. مترجم کتاب نیچه و فلسفه در ادامه درباره مفاهیم و مسائل اصلی طرح شده در کتاب دلوز، ایده، زمان گفت: همان طور که از عنوان نیز مشخص است، در این کتاب مفاهیم ایده و زمان از دیدگاه ژیل دلوز بررسی و تحلیل شده اند. ایده یکی از مهم ترین مفاهیم فلسفی از زمان افلاطون تا هگل است،اما از نظرگاه دلوز ما با یک مفهوم جدید از ایده مواجه هستیم که مثل ایده های افلاطونی متعال نیستند و با ایده های هگلی هم فرق دارند. مشایخی در ادامه با اشاره به تلاش برای شرح و بسط آرا و افکار دلوز با زبانی ساده در این کتاب گفت: کل اندیشه دلوز مانند یک هزارتو با مدخل ها و ورودی های متفاوت است و می توان از مدخل های مختلف وارد اندیشه اش شد، مهم شبکه ای است که برای تفکر بهتر شکل می گیرد. یعنی از هر ورودی و مبادی که وارد منظومه فکری دلوز می شویم شبکه ای شکل می گیرد که این شبکه ماشینی برای تفکر است. تمام تلاشم این بود که کتاب بتواند مخاطبان غیرحرفه ای را در حوزه فلسفه جذب کند. این مترجم آثار دلوز همچنین به تجدید چاپ کتاب دیگر خود اشاره کرد و گفت: دومین انتشار ترجمه من از کتاب تجربه گرایی و سوبژکتیویته؛ پژوهش درباب طبيعت انسانی برحسب نظر هيوم اثر ژیل دلوز، نیز از سوی نشر نی به نمایشگاه کتاب رسیده است. نشر نی این کتاب را برای نخستین بار سال 1388 به کتابفروشی ها فرستاده بود. مشایخی در پایان درباره جدیدترین ترجمه های خود گفت: ترجمه یکی از کتاب های ژان پل سارتر، فیلسوف و ادیب اگزیستانسیالیست با عنوان تعالی اگو را به پایان رسانده ام، فقط قصد دارم ضمیمه ای را ترجمه کنم تا همراه با این اثر چاپ شود. لازم است بیان کنم که این کتاب برای دلوز اهمیت بسیاری داشت و البته برای فهم اندیشه او نیز بسیار مفید است. تعالی اگو به احتمال فراوان از سوی نشر بیدگل منتشر می شود. اکنون نیز مشغول ترجمه مجموعه درس گفتارهای دلوز درباره لایبنیتس هستم. دلوز، ایده، زمان از عادل مشایخی را نشر بیدگل با شمارگان هزار نسخه در 136 صفحه و بهای هشت هزار و 500 تومان به بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آورده است. عادل مشایخی، دانش آموخته رشته فلسفه غرب است و اکنون در مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار سابق) متون فلسفه غرب را به زبان انگلیسی تدریس می کند. مؤسسه پرسش نیز درس گفتارهایی در حوزه فلسفه را با تدریس مشایخی برگزار کرده است. تجربه گرایی و سوبژکتیویته؛ پژوهش درباب طبيعت انسانی برحسب نظر هيوم و نیچه و فلسفه هر دو اثر ژیل دلوز، از جمله کتاب هایی است که با ترجمه مشایخی منتشر شده اند. همچنین کتاب های فردريک جيمسن: ماركسيسم، نقد ادبی و پسامدرنيسم نوشته آدام رابرتس و ترجمه وحید ولی زاده و ژان فرانسوا لیوتار اثر سایمون مالپاس به ترجمه قمرالدین بادیردست، نیز با ویراستاری مشایخی، روانه کتابفروشی ها شده اند. ژیل دولوز (Gilles Deleuze) از فیلسوفان معاصر فرانسوی است که در 1925 م در فرانسه به دنیا آمده و در 1995 درگذشته است. نشر بیدگل در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران در شبستان اصلی، راهروی 10، غرفه 18 واقع است.