خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 19 مهر 1397 ساعت 23:55 http://www.ibna.ir/fa/doc/shorttrans/266245/هدف-رمان-کشف-حقیقت -------------------------------------------------- عنوان : ​هدف رمان کشف حقیقت است -------------------------------------------------- الیاس خوری، رمان‌نویس و تحلیل‌گر لبنانی در مصاحبه اخیرش در دانشگاه نیویورک ابوظبی، هدف رمان را نه گفتن از حقیقت که کشف حقیقت و رفتن به سوی آن عنوان کرده و گفته که ادبیات می‌تواند به انسان در انتخاب ایده و نگرش کمک کند. متن : به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه الخلیچ- الیاس خوری، رمان نویس، تحلیل گر و منتقد لبنانی است که نقش تاثیرگذاری در فرهنگ عربی داشته و آثارش به زبان های مختلف از جمله فارسی ترجمه و منتشر شده اند. او با انتشار اولین رمانش با عنوان در باب روابط دایره در سال 1975 میلادی خیلی زود در ردیف ادیبان عرب قرار گرفت و از آن زمان تاکنون 17رمان دیگر به کارنامه ادبی خود افزوده است. او که همواره به عنوان یک تحلیل گر لبنانی به حقوق فلسطینی ها معتقد و معترف بوده، آخرین رمان خود فرزندان گتو را به تجربه آن دسته از فلسطینی هایی اختصاص داده که بعد از استقرار رژیم غاصب اسرائیل در فلسطین ماندند و مهاجرت نکردند. الیاس خوری که در حال حاضر سردبیر روزنامه فرهنگی النهار است در مصاحبه اخیرش در دانشگاه نیویورک شعبه ابوظبی درباره چشم انداز تحولات ادبیات عرب در سال های اخیر به صورت کلی صحبت کرده است. خوری درباره نقش ادبیات و نویسنده در سایه جنگ های کنونی عنوان کرد: نویسنده وظیفه اش نوشتن است؛ اما نوشتن موضوعی دوطرفه است. نویسنده نمی تواند از چیزی بنویسد که دوست نداشته باشد. هزاران قتل و کشتار در جهان عرب در طی 10 سال گذشته اتفاق افتاده و ما هرگز پی نبردیم که جنگ های داخلی لبنان تنها تمرین و امتحانی برای آن چه در بهار عربی اتفاق افتاده بوده که باعث آواره شدن میلیون ها نفر از خانه و زندگی شان شده است. او در ادامه گفت از زمان جنگ جهانی دوم تجربه انسانی به دنبال آن بوده که کرامت انسان را به او بازگرداند اما متاسفانه اوضاع از قبل بدتر شده است. اولین موضوع مهم در نوشتن عشق است؛ عشق به شخصیت هایی که آن ها را می آفرینیم. ما الان در دوران دشواری به سر می بریم و در شرایط کنونی نوشتن نوعی مقاومت از طریق بخشیدن معنی به کلمات است. در حال حاضر وظیفه نویسنده این نیست که معانی معانی جدیدی ایجاد کند، بلکه این است که معانی را به کلمات بازگرداند. بازگرداندن معانی به کلمات در نوشتن خود نوعی از مقاومت است. او در ادامه گفت نباید از رمان یا شعر انتظار حرکت انقلابی داشت. آن ها عقیده ما را تغییر می دهند یا ممکن است در دراز مدت تغییر دهند. شما می نویسید و نمی دانید که در آینده چه اتفاقی برای مخاطبان آثارتان خواهد افتاد. نویسنده لبنانی در ادامه صحبت هایش درباره فرق بین رمان و نوشتار سیاسی به عنوان یک فعال سیاسی گفت من فقط مقاله می نویسم و سیاسی نویس نیستم. گاهی درباره حوادث مختلف عقیده و دیدگاهم را ابراز می کنم. هدف از نوشتن سیاسی گفتن حقیقت است و یک نویسنده سیاسی باید بیان کننده حقیقت باشد. رمان نویس اما لزوما نباید از واقعیت بنویسد. نوشتن رمان نوشتن از حقیقت نیست اما هدف آن کشف حقیقت به وسیله خیال است. با این همه ممکن است که ادبیات به حقیقت نیز بپیوندد. خوری درباره نوشتن از تجربه سوری ها همان طور که درباره فلسطینی ها نوشته گفت آرزویم این است که از سوریه بنویسم. آن چه در سوریه اتفاق افتاد یک فاجعه بود. هر زمان به انقلاب سوریه و به امید یک سوری فکر می کنم احساس ناامیدی می کنم. آن چه درمورد سوریه اتفاق افتاد با فلسطین قابل مقایسه نیست و اینجا نمی خواهم مقایسه کنم. پدربزرگان ما در ابتدای قرن بیستم در ایجاد آگاهی شکست خوردند و وظیفه ما است که امید را به وجود آوریم خوری در پایان درباره نقش ادبیات اظهار کرد ادبیات می تواند درک و آگاهی عمیقی ایجاد کند که به انسان در انتخاب کمک کند. من شانزده ساله بودم که رمان مردانی در آفتاب نوشته غسان کنفانی را خواندم. اما همان کتاب آغازگر تصمیم من برای مشارکت در مقاومت فلسطین بود.