خبرگزاری کتاب ايران (IBNA) 18 مهر 1392 ساعت 10:31 http://www.ibna.ir/fa/tolidi/182373/رضا-اسماعیلی-حافظ-زیاده-خواهی-سبب-دشمنی-جنگ-می-داند -------------------------------------------------- مرور اندیشه‌های صلح‌طلبانه حافظ در آستانه روز بزرگداشتش/5 عنوان : رضا اسماعیلی: حافظ زیاده‌خواهی را سبب دشمنی و جنگ می‌داند -------------------------------------------------- رضا اسماعیلی، شاعر گفت: پیام حافظ به مردم جهان صلح و دوستی و آشتی است. مدارا، عقلانیت و خردگرایی، سبب دوری از تعصب می‌شود و جنگ را دور می‌کند. از سوی دیگر جنگ‌ها به دلیل زیاده خواهی‌هاست. حافظ می‌گوید اگر حاکمان جهان انسان‌هایی وارسته و قانع باشند و به حقوق سایر ملل احترام بگذارند، صلح به وجود می‌آید.- متن : به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اسماعیلی گفت: حافظ معتقد به حفظ ارزش ها و کرامت های انسانی است و ارزش هایی مثل آزادی، عدالت، خردگرایی، عقلانیت و حق طلبی را که به صلح منجر می شود، مطرح می کند. وی توضیح داد: حافظمانند شاعران دیگری چون سعدی، مولانا، عطار و فردوسی بر این باور و اعتقاد بود که صلح، حقیقتی ثابت است و شاکله جهان بر آن بنا شده است. حافظ این نکته را در اشعار خودش لحاظ کرده است. به عنوان مثال حافظ معتقد بود که برای نائل شدن به صلح در جهان باید انسان هایی حق طلب و حق جو باشیم. حق طلبی یکی از محورهای رسیدن به صلح در آثار حافظ است. البته سعدی هم در جایی همین حرف را می زند و می گوید: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست اسماعیلی ادامه داد: حافظ هم مانند سعدی معتقد است که همه نشانه ها و آیات هستی به یک حقیقت دلالت دارد و آن وجود حضرت حق است. حافظ چنین دیدگاه و نظری را در یکی از ابیاتش این گونه می آورد: بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم حافظ می خواهد بگوید اگر ما عاشق عالم هستی باشیم و به همنوع خود عشق بورزیم، صلح برقرار می شود. سراینده مجموعه شعر حنجره سرخ عشق گفت: یکی دیگر از محورهایی که حافظ در اشعارش مطرح می کند، تأکید بر اخلاق و اخلاق گرایی است. حافظ اخلاق را برای مستحکم شدن صلح می داند، همان طور که مولوی می گوید: از خدا جوییم توفیق ادب بی ادب محروم ماند از لطف رب بی ادب تنها نه خود را داشت بد بلکه آتش در همه آفاق زد حافظ هم مانند مولوی معتقد است بی اخلاقی باعث جنگ می شود. اسماعیلی افزود: محور دیگر بحث دوری از تعصب کورکورانه و جاهلانه است. لسان الغیب می گوید: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا تعصب به این معناست که گاهی انسان ها موضوعاتی را که جنبه خرافی دارند و اصالتی ندارند باور می کنند. همین امر باعث می شود که جنگ میان انسان ها دربگیرد. حافظ می گوید اگر تعصبات کورکورانه را کنار بگذاریم و بر مبنای عقلانیت در جهان زندگی کنیم، کدورت ها از بین خواهد رفت. او در جایی می آورد: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند اسماعیلی افزود: حافظ معتقد است که اگر دنبال حقیقت باشیم، جنگی در نخواهد گرفت. در واقع حقیقت از منظر حافظ همان توسل و تمسک به یکتاپرستی است. در گام دوم اگر با شب چراغ عقلانیت و خرد حرکت کنیم به چاه و چاله جنگ طلبی ها نخواهیم افتاد. در واقع مدارا و عقلانیت و خردگرایی،سبب تعصباست و هر دو این ها جنگ را دور می کنند. از سوی دیگر جنگ ها به دلیل زیاده خواهی هاست. حافظ می گوید اگر حاکمان جهان انسان هایی وارسته و قانع باشند و به حقوق سایر ملل احترام بگذارند،صلح به وجود آید. او همچنینگفته است: چو حافظ در قناعت کوش و از دنیای دون بگذر که یک جو منت دونان دو صد من زر نمی ارزد و یا در جایی دیگر می آورد: غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است این شاعر ادامه داد: حافظ در جایی دیگر سروده است: ذره را تا نبود همت عالی حافظ طالب چشمه خورشید خروشان نشود این بیت اشاره دارد که انسان باید پایبند به ارزش های اصیل اخلاقی و انسانی باشد تا راه رستگاری خود را باز کند. پایبندی به ارزش های انسانی راه را برای صلح می گشاید. رضا اسماعیلی متولد سال 1339 تهران و کارشناس رشته علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. حنجره سرخ عشق، نی نامه، گزیده ادبیات معاصر(شماره 6)، بر آستان جانان، آسمانی ها، عاشقانه های شرقی، از جنس باران، عاشقانه های سرخ، بوی گل در می زند، این مریم همیشه، ملکوت کلمات آب، بابا... آزادی، لهجه شرقی عشق, مجموعه شعر عاشورایی ناگهان دریا و مجموعه شعر رضوی کبوترانه بخوان آسمان هشتم را نام برخی از مجموعه شعرهای وی هستند.