سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
کامرانی: جایزه‌های ادبی باعث تحرک و پیشرفت می‌شوند

شراره کامرانی، شاعر برگزیده بخش «شعر نو» چهارمین جایزه ادبی «پروین اعتصامی» جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی را باعث تحرک و پیشرفت در فضای ادبی کشور می‌داند و معتقد است از آن‌جا که خلق این آثار روندی رو به رشد دارد، تعدد این جوایز نیز نشان‌دهنده توجه دولت به اهمیت ادبیات است.\

کامرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در ارتباط با ادبیات هر حرکت ادبی از جمله برپایی جایزه‌ها و جشنواره‌ها را مفید می‌دانم؛ چراکه به تحرک بیش‌تر در این فضا دامن می‌زنند.

وی ادامه داد: تعدد این جایزه‌ها نیز نشان‌دهنده توجه مسوولان به تکثر آثار ادبی است. همچنین توجه به این موضوع را نشان می‌دهد که اگر اراده‌ای برای پرورش ادبیات وجود داشته باشد نادیده گرفته نمی‌شود. مسوولان جایزه پروین نیز به‌طور حتم چنین نگاهی به ادبیات بانوان دارند. 

این شاعر از جایزه «پروین اعتصامی» به عنوان جایزه‌ای ویژه یاد و تصریح کرد: این جایزه در میان دیگر جوایز ادبی از لحاظ اعتبار و اهمیت سرآمد است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا به دلیل اختصاص داشتن جایزه پروین به آثار ادبی بانوان این جایزه را سرآمد می‌داند؟» اظهار داشت: با تفکیک جنسیت در برپایی جایزه ادبی موافق نیستم؛ اما جایزه «پروین اعتصامی» از لحاظ گستردگی و دقت بررسی آثار اعتبار ویژه‌ای دارد.

کامرانی در ادامه توضیح داد: من به عنوان یک شاعر و نه یک شاعر زن به گوشه‌ای از هستی می‌نگرم و دیدگاه خودم را بیان می‌کنم. برهمین اساس تفاوتی میان آثار شاعران زن با شاعران مرد وجود ندارد.

وی تشریح کرد: اگر مسوولان معتقدند که در گذشته به دلیل محدودیت‌های فرهنگی حضور زنان در عرصه‌های مختلف و از جمله ادبیات کم‌رنگ بوده است و باید به آثار آن‌ها توجه‌ای ویژه شود، برپایی جایزه‌ای مستقل برای بررسی آثار ادبی بانوان پسندیده است.

کامرانی در ادامه به مجموعه شعرش که در این دوره از جایزه «پروین اعتصامی» برگزیده شد اشاره کرد و افزود: «خاطرات بی‌تاویل» دومین مجموعه شعر من بود و سروده‌هایی در قالب سپید و در دو فصل را شامل می‌شد. این دفتر در سال 1388 توسط انتشارات فصل پنجم و در134 صفحه به بازار کتاب آمد.

وی در پایان یادآور شد: بخشی از شعرهای این مجموعه به سفر حج و درک و دریافت‌های معنوی من از این سفر اختصاص داشت که عنوان «ناگهانی از اذان و نسیم» را برای آن برگزیده بودم. در بخش دوم سروده‌هایی پیرامون موضوعات تغزلی و اجتماعی را گنجانده بودم که «خاطرات بی‌تاویل» نام داشت.

شراره کامرانی متولد 1352 در شهر خوی و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته علوم اجتماعی است. وی مقالاتی را در کنگره‌هایی چون جشنواره بین‌المللی ادبی آدنا، مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تولد پروین اعتصامی در آنکارا و جشنواره بین‌المللی شعر استانبول ارائه کرده است.

«خطوط شکسته»(مجموعه شعر)، «پرنده آبی»(داستان بلند ترجمه) و«چله»(دیوان سلطان‌الشعرای ترکیه/ترجمه) از جمله آثار منتشر شده او هستند.

کامرانی در جشنواره‌هایی چون جشنواره سراسری ایران ما، شعر فجر، شعر خاتم، کتاب فصل و جایزه گام اول جایزه‌هایی را کسب کرده است.

مجموعه شعر «خاطرات بی‌تاویل» او در یازدهمین دوره از جایزه «کتاب فصل» نیز به عنوان برگزیده معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط