پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۱
زندگي رضا خان مير پنج به قلم عباس رمضانی تدوين شد

کتاب «رضا شاه»، پانزدهمین کتاب از مجموعه چهره‌های تاریخی انتشارت ترفند، به قلم عباس رمضانی به بازار کتاب‌های تاریخی عرضه شده است.

عباس رمضانی تاریخ پژوه و نویسنده درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این کتاب تلاش شده تا از همه عرصه های زندگی رضا خان به صورت مختصر و مفید مطالبی در قالب چهار فصل پیش روی خوانند گان قرار گیرد. 

در فصل اول با عنوان مروری بر زندگی رضاخان و خاندان پهلوی به ماجرای تولد رضا پهلوی، دوران کودکی، حضور در قزاقخانه، درجه های نظامی، زنان رضا خان و دختران و پسران او اشاره شده است. فصل دوم به بحث درباره رضاخان از کودتای سال 1299 شمسی تا رسيدن به قدرت اختصاص دارد.

 زمینه های بروز کودتا و دولت های بعد از آن، نخست وزیری رضاخان، طرح جمهوری، حکومت نظامی، شیخ خزعل، فرماندهی کل قوا و تلاش های رضاخان برای تغییر سلطنت و عکس العمل او در مقابل نهضت جنگل، موضوعاتی است که در این فصل مطرح شده است.

وی در ادامه به بخش سوم و چهارم پرداخت و گفت: سلطنت رضاخان، تحکیم دیکتاتوری در عصر پهلوی اول موضوع فصل سوم کتاب است که در شش بخش مطالبی در رابطه با نخست وزیران، مجالس قانون گذاری دوران رضا خان، دین زدایی، واقعه کشف حجاب و قانون لباس متحدالشکل، اقدامات و اصلاحات عصر پهلوي اول و سیاست خارجی رضاشاه را مطرح می کند. در فصل چهارم با عنوان حمله متفقین به ایران و فروپاشی حکومت او و وقایع شهریور 1320 شمسی، خروج رضاخان از ایران و دوران آوارگی، دربه دری و سرانجام مرگ وی مطرح مي‌شود. 

کتاب "رضاشاه" پانزدهمین کتاب از مجموعه چهره های تاریخی انتشارات ترفند با شمارگان 2000 نسخه و بهای 2800 تومان وارد بازار کتاب های تاریخی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط