یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
دومین دفتر شعر سپیدنامه منتشر شد

دومین دفتر شعر بهروز سپید‌نامه با عنوان «و عشق این ماه سرگردان» توسط نشر شاملو منتشر و راهی بازار کتاب شد. این شاعر همچنین چند دفتر شعر دیگر و دو مجموعه مقاله را آماده انتشار و یا در دست چاپ دارد.\

سپیدنامه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران درباره دفتر شعر تازه منتشر شده‌اش گفت: «و عشق این ماه سرگردان» دومین دفتر شعر مستقل من به حساب می‌آید که در 88 صفحه و تیراژ هزار نسخه توسط انتشارات شاملو در مشهد منتشر شده است.

وی ادامه داد: این دفتر دربرگیرنده 40 غزل سروده شده طی دهه 80 است. از آن‌جا که عدد 40 یک عدد مقدس و اسطوره‌ای است 40 غزل را برای این دفتر در نظر گرفتم.

این شاعر با تاکید بر استفاده از اسطوره برای بیان مفاهیم مد نظرش اظهار داشت: در بیان مفاهیم و مضامین اشعارم بیشتر از اسطوره آفرینش استفاده کرده‌ام. مضمون عمده این شعرها عشق است؛ اما از غزل 22 به بعد مضامین اجتماعی نیز در این اشعار دیده می‌شود.

وی افزود: برخی از این مضامین اجتماعی ملموس‌تر هستند و به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند. البته چند غزل آیینی نیز در این مجموعه گنجانده‌‌ام.

سپید‌نامه در مقایسه این دفتر شعر با مجموعه پیشین خود توضیح داد: دفتر قبلی من با عنوان «از زمین باران» یک مجموعه شعر پایداری بود که در سال 1386 توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایلام منتشر شد. این مجموعه یک مجموعه موضوعی بود. این در حالی است که در مجموعه دوم به موضوعات متنوع و غیر مناسبتی پرداخته‌ام.

وی در ادامه گفت: من از شاعران دهه 70 هستم. در نظر دارم تعدادی از غزل‌های قدیمی‌ترم را در دفتری با عنوان احتمالی «بخوان ای همسفر با من» منتشر کنم. هنوز ناشری برای این مجموعه در نظر نگرفته‌ام اما هنگامی که به چاپ برسد تغییرات زبانی که در شعرهایم داشته‌ام برای مخاطبان و منتقدان مشخص می‌شود.

این شاعر که مجموعه‌ای از مقالاتش را نیز توسط انتشارات حوزه هنری ایلام در دست چاپ دارد، درباره این کتاب توضیح داد: «ویرگول» عنوانی است که برای این کتاب در نظر گرفته‌ام. این اثر 10 مقاله پیرامون موضوعات اجتماعی و ادبی را در 350 صفحه شامل می‌شود. توسط همین انتشارات یک مجموعه مقاله دیگر با عنوان «وقتی همه ساکت بودیم» که حدود 10 مقاله درباره ایلام است را آماده انتشار دارم.

وی ادامه داد: همچنین انتشارات تکا نیز در نظر دارد مجموعه‌ اشعارم از دهه 70 تاکنون را در دفتری با عنوان «وقتی به تو می‌اندیشم» منتشر کند.

سپیدنامه مجموعه‌ای از اشعار آیینی‌اش را نیز آماده انتشار دارد و درباره این اثر افزود: مجموعه‌ای از اشعار آیینی‌ام را در دفتری با عنوان «عقیق و ارغوان» گرد آورده‌ام. 20 غزل، شش مثنوی و 20 دوبیتی سروده‌هایی هستند که در این مجموعه گنجانده شده‌اند و در حال حاضر توسط ناشر در دست بررسی برای چاپ هستند.

وی با اشاره به ترجمه آثاری در حوزه ادبیات عرب تصریح کرد: کتابی با عنوان «گیتارِ باد» را برای چاپ آماده کرده‌ام. این اثر ترجمه 10 قطعه شعر از اشعار بدر شاکر السیاب و شرح این سروده‌ها را شامل می‌شود. السیاب از شاعران مشهور عراقی است و در ادبیات عرب اعتباری همانند اعتبار نیما یوشیج دارد.

بهروز سپیدنامه متولد اول فروردین 1345 و از شاعران ایلامی است. وی علاوه بر این آثار مجموعه‌ای از دوبیتی‌ها و رباعی‌هایش و همچنین کتابی با عنوان «مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی ادبیات» را آماده انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط