سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
پيروي از تبليغات و مصرف‌زدگي، معضل مدرنيسم است

مترجم كتاب «كافه‌اي به نام چرا» يكي از اصلي‌ترين معضلات مدرنيته را پرداختن به مسايل پيش پا افتاده‌اي دانست كه ذهن افراد را به خود مشغول داشته، مانع از پيشرفت آنها مي‌شوند. به گفته او، نويسنده اين كتاب نيز تبليغات و مصرف‌زدگي را مهم‌ترين عوامل دور شدن از هدف زندگي مي‌داند.

اميرحسن مكي با توجه به انتشار ترجمه ديگري از اين كتاب با عنوان «كافه چرا» درباره نحوه آشنايي با اين كتاب و انتخاب آن براي ترجمه به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: معمولا با جست‌وجوي اينترنتي با كتاب‌ها آشنا مي‌شوم و آنها را براي ترجمه انتخاب مي‌كنم. كتاب «كافه‌اي به نام چرا» را نيز به همين ترتيب براي ترجمه برگزيدم. براي اين اثر نيز عنوان «كافه چرا» انتخاب شده بود، اما به دليل طولاني شدن مراحل اداري انتشار آن، ترجمه ديگري از كتاب با همين عنوان منتشر شد. به همين دليل، عنوان ديگري براي آن انتخاب شد.

وي درباره دليل جذب شدن به اين اثر و ترجمه آن گفت: در نظر من محتواي اين اثر به داستان‌هاي مثنوي نزديك است و تفسير ساده‌اي از شعر «از كجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود» به شمار مي‌آيد. درك اين اثر با وجود دربرداشتن چنين محتوايي به‌ويژه براي نوجوانان آسان است.

مكي در پاسخ به اين سوال مبني بر اين «كه كتاب مسايل جامعه آمريكا را هدف قرار مي‌دهد، بنابراين تا چه اندازه مرتبط با دغدغه مخاطب ايراني است؟» گفت: بخش‌هايي از كتاب كه درباره موانع پيشرفت سخن مي‌گويد، با هر جامعه‌اي سازگار است. يكي از شخصيت‌هاي داستان از لاك‌پشت درياي سبز مي‌گويد كه با وجود حركت آرام و پيش رو داشتن موانع بسيار، به راه خود ادامه مي‌دهد.

وي افزود: به اعتقاد نويسنده، برخي مسايل پيش پا افتاده ذهن افراد را به خود مشغول مي‌دارند و مانع از پيشرفت آنها مي‌شوند و اين مساله يكي از اصلي‌ترين معضلات مدرنيته به شمار مي‌آيد. نويسنده كتاب از ميان اين مسايل پيش پا افتاده، بيش از همه بر تبليغات تاكيد مي‌كند. او معتقد است تبليغات بيش از ساير موانع، ما را از يافتن و دنبال كردن هدف زندگي باز مي‌دارد.

اين مترجم، نگارش اين اثر با زباني ساده و گويا را سبب تاثيرگذاري بيشتر آن نسبت به برخي متون عرفاني كه هدف مشتركي با كتاب دارند، برشمرد و گفت: معتقدم به كار گرفتن زباني ساده براي شرح محتواي كتاب، يكي از عوامل موفقيت و فروش بالاي آن است. 

مكي همچنين گفت: مصرف‌زدگي به‌ويژه در دهه اخير گريبان جامعه ايران را نيز گرفته، زيرا مدرنيته به صورت برق‌آسايي در جامعه ما گسترش يافته است. اي بسا جوانان ايراني در مصرف برخي لوازم نظير مواد آرايشي جلوتر از جوامع صنعتي و مرفه باشند! عوض كردن مداوم گوشي‌هاي تلفن همراه نيز نوع ديگري از توجه زياد جوانان ما به مصرف و دور شدن از مسايل اساسي زندگي است.

وي افزود: درست است كه سطح رفاه ما با جوامع پيشرفته صنعتي متفاوت است، اما من جواناني را مي‌شناسم كه حتي با وجود بيكاري و نداشتن پول كافي، همواره در فكر خريد لوازم مختلف و نوعي گرايش به مصرف زيادند.

مكي به جمله‌اي از «نيچه» اشاره كرد كه در ابتداي اين كتاب ذكر شده است و گفت: نيچه در اين جمله مي‌گويد «فردي كه چراي زندگي‌اش را يافت، با هر چگونه‌اي مي‌سازد.» به اعتقاد من، اين جمله مبناي كتاب «كافه‌اي به نام چرا»ست. فردي كه هدف خود در زندگي را بيابد و بداند كه براي رسيدن به آن هدف به دنيا آمده است، متوجه منحصر به فرد بودنش در اين دنيا مي‌شود و به تدريج ساير مسايل براي او رنگ مي‌بازند. در جاي جاي اين كتاب از اهميت يافتن هدف زندگي و تلاش براي رسيدن به آن سخن گفته شده است.

وي افزود: نويسنده به مخاطبش يادآوري مي‌كند كه زندگي بدون هدف يك زندگي بيهوده است. سوال «چرا اينجا هستي؟» كه در اين كتاب مطرح مي‌شود نيز بيشتر از هر چيز تلنگري به روح مخاطب وارد مي‌كند تا در تكاپوي يافتن هدف زندگي‌اش بيفتد. سوال ديگر نويسنده مبني بر اين كه «آيا از مرگ مي‌ترسي؟» نيز با هدف زندگي در ارتباط است.

مكي تشريح كرد: فردي كه هدفش در زندگي را يافته است و تمام تلاشش را براي رسيدن به آن به كار مي‌گيرد، از مرگ ترسي نخواهد داشت، زيرا ماموريتش در دنيا را انجام داده است. نحوه طرح موضوع ترس از مرگ در اين كتاب، ارتباطي با اعتقادات ديني ندارد، زيرا از دنياي پس از مرگ حرفي به ميان نمي‌آورد، بنابراين نمي‌توان گفت اين كتاب با اعتقادات ما مسلمانان در تضاد يا تشابه است.

چاپ نخست كتاب «كافه‌اي به نام چرا» نوشته جان استرلكي در 112 صفحه و بهاي 20000 ريال از سوي انتشارات ليوسا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط