دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
فلسفه آزادي، خريدار فراوان دارد

عبدالله كوثري كه كتاب «زندگي‌نامه‌ي آيزايا برلين» با ترجمه او منتشر شده، معتقد است فلسفه‌اي كه از آزادي و ضرورت آن سخن بگويد، در زمانه معاصر خريدار فراوان دارد. به همين دليل است كه اقبال زيادي به آثار برلين، فيلسوف آزادي، وجود دارد.\

اين مترجم در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به انتشار آثار مهمي از برلين و درباره او، گفت: ترجمه كتاب‌هاي اين متفكر از دوران پيش از انقلاب آغاز شد، اما ترجمه و انتشار اين آثار در سال‌هاي پس از انقلاب رو به افزايش يافت تا جايي كه چند عنوان از مهم‌ترين آثار او به فارسي انتشار يافتند.

او درباره گرايش به ترجمه آثار مرتبط با برلين در كنار گرايشي كه به ترجمه متفكران با گرايش چپ در ايران وجود داشت، گفت: من معتقد نيستم كه اكنون به ترجمه انديشه چپ در كشورمان گرايش زيادي وجود دارد. زمان اوج اين گرايش را بايد دهه‌هاي چهل و پنجاه دانست.

وي افزود: در آن دوران آموزه‌هاي نادرست و افراطي نسبت به مفهوم آزادي وجود داشت كه در انديشه چپ افراطي متبلور بود، اما پس از اين دو دهه مساله آزادي به عنوان اصل اساسي در زندگي اهميت بيشتري يافت. در چنين شرايطي بود كه توجهات به سمت انديشه برلين معطوف شد و كتاب‌هاي مهم او از سوي مترجمان زبده و فرهيخته ترجمه و منتشر شدند.

كوثري با بيان اين كه «فلسفه‌اي كه از آزادي و ضرورت آن سخن بگويد، در زمانه معاصر خريدار فراوان دارد» اظهار كرد: برلين از فلاسفه‌اي است كه اصيل‌ترين انديشه را درباره آزادي دارد تا جايي كه وي را فيلسوف آزادي ناميده‌اند.

اين مترجم كه بيشتر در حوزه ادبيات فعال است، يادآور شد: تاكنون كتاب‌هاي زيادي درباره برلين مطالعه نكرده‌ام و ترجمه اين اثر نيز از سوي خشايار ديهيمي به من پيشنهاد و متنش در اختيارم قرار داده شد.

كوثري درباره اهميت اين كتاب و لزوم ترجمه آن گفت: «مايكل ايگناتيف» جزو فلاسفه معاصري به شمار مي‌آيد كه خط مشي فكري مشتركي با آيزايا برلين دارد. هر دوي آنها روسي‌الاصل و مقيم كشورهايي انگليسي زبان‌اند؛ برلين در انگلستان و ايگناتيف در كانادا.

وي افزود: ايگناتيف در نوشتن كتابش تنها آثار ديگران را منبع خود قرار نداد، بلكه اين كتاب حاصل مصاحبه و گفت‌وگوهاي 10 ساله او با برلين است كه در دهه پاياني زندگي برلين در سال‌هاي نود ميلادي آغاز شد. نويسنده اين اثر تنها يك راوي يا مصاحبه كننده نيست، بلكه فيسلوفي است كه از نزد خود نيز انديشه‌هايي براي شنيده شدن دارد.

كوثري با بيان اين كه «اين كتاب يك شرح معمولي از زندگي برلين شامل رخدادهاي مهم و نامهم عمرش نيست» گفت: برلين متفكري داراي انديشه‌اي خاص و تاثيرگذار بود و بخش زيادي از زندگي چنين فردي را انديشه‌هايش تشكيل مي‌دهد. در واقع، اين زندگي‌نامه شرح تكامل انديشه برلين را دربر مي‌گيرد.

وي افزود: ايگناتيف بدون اين كه به شيفتگي دچار شود، تفكرات برلين را مرحله به مرحله در كنار تحولات زندگي‌اش شرح مي‌دهد. ترديدي نيست كه ايگناتيف خود روشنفكري ليبرال و ستايش‌گر برلين است، اما ستايش‌گري روشن‌انديش كه دلبستگي خود را با نگاهي پرسش‌گر تعديل مي‌كند. اين كتاب در بيان عقايد همان اندازه موفق است كه در پرداخت روايتي جذاب از زندگي آيزايا برلين.

چاپ نخست كتاب «زندگي‌نامه‌ي آيزايا برلين» در شمارگان 2000 نسخه، 566 صفحه و بهاي 115000 ريال از سوي نشر ماهي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط