سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
چاپ دوم «موسیقی شعر حافظ» دادجو منتشر می‌شود

دره دادجو، شاعر و پژوهش‌گر ادبی ویرایش دوم کتاب پژوهشی‌اش با عنوان «موسیقی شعر حافظ» را در دست انجام دارد. در چاپ دوم فصل‌هایی جدیدی به کتاب افزوده می‌شود و برخی از مباحث به صورت کامل‌تر و تحلیلی‌تر ارائه می‌شوند.

دادجو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در حال حاضر سرگرم ویرایش دوم کتاب «موسیقی شعر حافظ» هستم. از آن‌جا که چاپ دوم هر کتابی به شدت زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد بنابراین این کار به دقت بیشتری نیاز دارد. البته تغییرات و حذف و اضافاتی در ویرایش دوم اعمال می‌کنم.

وی به برخی از تغییرات ضروری که در چاپ دوم اعمال می‌کند اشاره و تشریح کرد: برخی مباحث هستند که در چاپ نخست تنها اشاره‌ای به آن‌ها صورت گرفته و به‌نظرم باید در چاپ دوم تکمیل شوند. از جمله «نقش ادبی زبان حافظ»، «برجسته‌سازی در شعر حافظ»، «کسره اضافه و ضمایر متصل» و «مکث و سکوت» که همگی مباحثی مهم و استدلالی هستند.

دادجو ادامه داد: از سوی دیگر باید به مباحث تحلیلی همچون «دنیای رازآمیز حافظ» و این‌که چه اندازه جهان شعری حافظ به جهان رازآمیز نزدیک است نیز در ویرایش دوم بیشتر بپردازم.

وی از مبحث تکرار به عنوان یکی از عناصر موسیقی‌ساز در شعر یاد کرد و افزود: یکی از فصل‌هایی که به چاپ دوم این کتاب افزوده می‌شود همین مبحث است. از سوی دیگر در فصل جدیدی از کتاب به این موضوع می‌پردازم که منظور از موسیقی شعر حافظ یک مبحث ادبی و نه موسیقایی است.

این پژوهش‌گر در ادامه توضیح داد: نخستین‌بار که این کتاب منتشر شد به‌نظر می‌رسید که کتاب پژوهشی صرف در حوزه موسیقی است. هرچند موسیقی شعر و به‌طور کلی موسیقی با ادبیات هماهنگی و هم‌خوانی دارد اما برای مطالعه این کتاب باید با ادبیات آشنا بود و البته اگر موسیقی هم بدانیم شاید به درک بهتر آن کمک کند.

وی به این موضوع که موسیقی شعر تعریف ویژه‌ای دارد و باید برای ورود به آن با سلاح ادبیات وارد شد اشاره کرد و گفت: همواره به ارائه نگاه و دیدگاه متفاوت به متون ادبی کلاسیک علاقه‌مند بودم. از سوی دیگر در حوزه موسیقی نیز آموزش‌هایی دیده بودم و پژوهش‌هایی داشتم؛ بنابراین سعی کردم در این کتاب با نگاهی به موسیقی به ادبیات و شعر حافظ بپردازم.

دادجو بر این نکته که نخستین‌بار کتاب او با عنوان «موسیقی شعر حافظ» در سال 1385 توسط نشر زرباف منتشر شد اظهار داشت: پس از آن کتاب‌های دیگری با همان عنوان کتاب من به چاپ رسید که بخش‌هایی از آن نیز برگرفته از کتاب من بود؛ بدون آن‌که اشاره‌ای به منبع و مرجع داشته باشند.

وی ادامه داد: انجام پژوهش‌های مشابه برای تکمیل روند یک پژوهش و استفاده از پژوهش‌های انجام شده پیشین امری پسندیده است؛ اما بهتر است اشاره‌ای به منابعی که استفاده کرده‌ایم داشته باشیم.

این شاعر در پایان یادآور شد: تمام تاکید من در کتاب «موسیقی شعر حافظ» این بود که به چنین مبحثی از منظر موضوع ادبیات بپردازم. اما در کتاب‌هایی که با همین عنوان پس از کتاب من منتشر شد به این جنبه توجه نشده است.

دادجو کتاب «موسیقی شعر حافظ» را برای چاپ دوم به ناشر دیگری می‌سپارد البته هنوز ناشری برای آن‌ درنظر نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط