شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
آموزش روش‌هاي نوين استخراج و بازيافت كاني‌ها در يك كتاب

مترجم كتاب «معدن‌كاري انحلالي» گفت: اين نوشتار روش‌هاي مختلف و نوين استخراج و بازيافت كاني‌هاي با عيار پايين را به صنعتگران و دانشجويان صنايع و معادن آموزش مي‌دهد._

دكتر علي‌اكبر رحماني در گفت‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: با توجه به پايين بودن عيار برخي از كاني‌ها در مناطق مختلف نظير طلا، نقره، مس و اورانيوم و صرف هزينه و وقت بسيار براي استخراج آنها، استفاده از روش‌هاي نوين و كارآمد نظير روش‌هاي فرآوري انحلالي يا فروشويي براي معدن‌كاران ضرورت دارد.

وي با اشاره به اين كه اين نوشتار به تشريح برخي از روش‌هاي استخراج و فروشويي كاني‌ها پرداخته است، افزود: براي نمونه در يكي از اين روش‌ها آمده است كه كاني را در محل مناسب قرار داده و به وسيله يك حلال نظير اسيد حل كنيد تا كاني مورد نظر استخراج شود. براساس روش ديگر، كاني را در جايي انباشت كرده و بالاي آن حلالي اضافه و روي كاني‌ها قرار دهيد، پس از مدتي محلول مورد نظر جمع‌آوري و استخراج مي‌شود.

دكتر رحماني با تاكيد بر روش‌هاي مختلف «درجا» و «كپه‌اي» در استخراج كاني‌ها اظهار داشت: تمام اين روش‌ها داراي انواع مختلفي در بسترهاي مصنوعي و عملياتي است، حتي براساس يكي از روش‌هاي بررسي شده در كتاب، كاني مورد نظر ميان دره قرار گرفته و پس از صرف يك پروسه زماني طولاني، ‌محلول بازيافت شده به دست مي‌آيد.

مترجم كتاب «معدن‌كاري انحلالي» با بيان اينكه استخراج برخي از اين كاني‌ها نظير اورانيوم بستگي به عيار آن دارد، افزود: روش‌هاي نوين استخراج كاني‌ها در بسياري از كشورها نظير شيلي، كانادا و آمريكا عملياتي شده است. نوشتار حاضر براي دانشجويان رشته‌هاي صنايع و معادن تحصيلات تكميلي و همچنين صنعتگران مورد استفاده خواهد بود.

وي با اشاره به اينكه نسخه تاليفي كتاب در سال‌ 1998 منتشر شده است، افزود: متاسفانه ترجمه كتاب چند سال زمان برده و اكنون برخي از جداول آن نيازمند تغيير است. در صورتي كه اثر جديدي از نويسنده كتاب منتشر شود، حتما در چاپ‌هاي بعدي به مطالب كتاب افزوده خواهد شد.

دكتر رحماني، يكي از ويژگي‌هاي مثبت اين نوشتار را پرداختن به مباحث فرآوري به وسيله ميكروب دانست و افزود: براي نمونه بخش فرآوري اسيدها براي جلوگيري از تخريب محيط زيست و آلوده نشدن سفره‌هاي زيرزميني و آب‌ها نيز بسيار حايز اهميت است. البته نياز بود تا برخي مباحث درباره سد نگهداري فرآورده‌ها يا حلال بيشتر توضيح داده مي‌شد.

كتاب «معدن كاري انحلالي»‌اطلاعات زیادی درباره رشته به سرعت رو به گسترش معدنكاری انحلالی، یعنی استخراج مواد از زمین به وسیله فروشویی و بازیافت سیال در اختیار قرار می‌دهد. معدن كاری انحلالی:‌ فروشویی و بازیافت مواد به صورت سیال كتابی مقدماتی برای دانشجویان و مهندسان شاغل و كتابی جامع است كه روی عمل و نظریه رایج تأكید می‌كند. 

فروشویی نفوذی سنگ‌های خردشده و فروشویی در جای واقعی و اصلاح شده نیز در كتاب گنجانده شده‌اند. معدنكاری انحلالی كاني‌های طلا، مس، اورانیوم و چندین نمك استخراج شده از سنگ‌های تبخیری و شوراب‌ها و گوگرد بررسی شده‌اند. شیمی و سینتیك فروشویی كانی، آب‌شناسی (شامل معادلات جریان برای میدان‌های چاه گوناگون و دیگر سامانه‌های بازیافت سیال)، آلوده كننده زیست محیطی و مدل‌های شبیه‌سازی معدنكاری انحلالی نیز در اين كتاب معرفی شده‌اند.

چاپ نخست اين نوشتار اثر رابرت دبليو.بارتلت و ترجمه علي‌اكبر رحماني در قطع وزيري، 456 صفحه و بهاي 85500 ريال از سوي مركز نشر دانشگاهي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها