سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
برگزیده جایزه جشنواره نقد: انحصار مانع نقد می‌شود

آرش شفاعي، نویسنده اثر شايسته تقدير جشنواره نقد كتاب درحوزه كوك نوجوان، از وجود «انحصار» در نویسندگی برای کودک و نوجوان انتقاد کرد. به گفته او این امر مانع نقد آثار می‌شود._

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شفاعي، برگزيده شايسته تقدير هفتمين جشنواره نقد كتاب، در حاشيه مراسم اختتاميه اين جشنواره كه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، 25 آبان)، ‌در سراي اهل قلم برگزار شد، با بيان اينكه در حوزه نقد كودك و نوجوان كاستي‌هاي جدي وجود دارد، گفت: بخشي از خلاهاي موجود در عرصه كودک و نوجوان به جايگاه‌هاي عرصه نقد باز مي‌گردد و اين جايگاه‌ها در حال حاضر در كشور ما ضعيفند. اين در حالي است كه حتي خود منتقدان نيز خيلي راغب نيستند به اين حوزه وارد شوند. 

وي افزود: اغلب نويسندگان، ورود به حوزه نقد را داراي چالش و دردسر مي‌پندارند كه بخشي از اين مساله مربوط به ضعيف بودن سواد نقد ادبي در كشورمان است و قسمت ديگر مساله به آن دليل است كه هنرمندان و نويسندگان ما تمايل به نقد شدن ندارند.

اين شاعر با بيان راهكارهايي برای بهبود حوزه نقد توضيح داد: شايد يکی از راهكارهاي موثر در بهتر شدن وضعيت نقد، توسعه جايگاه‌ نقد در نشريات باشد. در اين راستا مي‌توان گفت كه آموزش نقد نيز وجه مهم‌تري است كه به اندازه خلق اثر حايز اهميت است.

اين روزنامه‌نگار با توضيح درباره فضاي امروز ادبيات كودک و نوجوان گفت: در حوزه كودك و نوجوان همه مشكلات حوزه نقد چندين برابر است؛ ‌چرا كه ادبيات كودك به دو شقه كاملا روشن تقسيم شده است كه يك بخش آن مربوط به آثار كم ارزش و آثاري است كه ارزش ادبي ندارند و فقط براي گردش مالي در اين حوزه خلق مي‌شوند و دسته ديگر آثار جدي‌اند. 

شفاعي كه كم تعدادبودن نويسندگان كودك و نوجوان را منجر به بروز انحصار در اين زمينه دانست، گفت: كمبود نويسندگان كودك و نوجوان انحصار ايجاد مي‌كند و واضح است كه با وجود اين انحصار نشان دادن راه هزينه‌بر است. 

وي تصريح كرد: اگر نقد بتواند مشكلات ادبي حوزه كودك و نوجوان را نشان دهد و بيانگر اين باشد كه كار خوب ماندگارتر از اثر متوسط است، رسالت خود را به انجام رسانده است. در حالي كه همچنان بايد گفت نقد ما در حوزه كودك راه‌هاي نرفته بسيار دارد. 

مقاله «بگو كيست، جاري در اين بيت‌ها»، نوشته آرش شفاعي، منتشر شده در شماره 147 نشريه «كتاب ماه كودك و نوجوان» در سال 88، مطلب شايسته تقدير هفتمين جشنواره نقد كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط