چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
حج ابراهيمي در آينه كتاب

مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری با اعلام خبر انتشار كتاب «درسنامه آداب سفر حج» مراسم حج را نمايشي باشکوه از اوج رهايي انسان موحد از همه چيز جز خدا خواند و درباره ضرورت توجه به مناسك الهي در آيينه مكتوبات اظهار داشت: حج تبلور تمام عيار حقايق و ارزش‌هاي مکتب اسلام به شمار مي‌آيد، اما هنوز ابعاد بي‌شماري از اين فريضه مهم، ناشناخته و مهجور مانده‌اند.

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌السلام سيدعلي قاضي‌عسكر را پديدآورنده كتاب «درسنامه آداب سفر حج» خواند و درباره ضرورت چنين تاليفاتي عنوان كرد: مراتب معنوي حج که سرمايه جاودانه است و انسان را به افق توحيد و تنزيه نزديک مي‌سازد، حاصل نخواهد شد مگر آن که به دستورات عبادي حج به طور صحيح و شايسته عمل شود.

كارشناس مسايل حج درباره محتواي اين كتاب توضيح داد: اين اثر يادآور مي‌شود كه مومنان در آيين الهي حج، زنگار دل را با زمزم زلال توحيد مي‌زدايند و با حضرت دوست تجديد ميثاق مي‌کنند، اگرچه ميراث ادب و فرهنگ ما، مشحون از آموزه‌هاي حيات‌بخش حج است، اما هنوز ابعاد بي‌شماري از اين فريضه مهم، ناشناخته و مهجور مانده‌اند.

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي ادامه داد: پيروزي انقلاب اسلامي ايران در پرتو انديشه‌هاي تابناک امام خميني(قدس سره) حج را نيز مانند ساير معارف و احکام اسلامي در جايگاه واقعي خويش نشاند و سيماي راستين و محتواي غني آن را نماياند، اما هنوز راهي دراز در پيش است تا فلسفه، ابعاد، آثار و برکات آن به ويژه در حوزه مكتوبات شناخته و شناسانده شوند.

وي با تاكيد بر اين كه «براي تحقق اين هدف بزرگ با الهام از انديشه‌هاي والا و ماندگار امام راحل ـ احياگر حج ابراهيمي ـ و با بهره‌گيري از رهنمودهاي ارزشمند رهبر انقلاب اسلامي، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تلاش مي‌کند با کاربردي کردن متون آموزشي، فصل جديدي فرا راه کارگزاران حج و زائران حرمين شريفين بگشايد» گفت: در همین راستا کتاب «درسنامه آداب سفر حج» به صورت درسنامه تهیه شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اين كه اين نوشتار در 17 درس توسط موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است، يادآور شد: بخشی از آداب سفر حج شامل تعیین هدف، ضرورت کسب آگاهی، دانستنی‌های مورد نیاز، ضرورت فراگیری احکام مناسک حج و نیازهای علمی و معنوی در سفر حج به اختصار در اين كتاب توضیح داده شده‌اند.

وي اهميت تأمین مخارج خانواده، احادیث و روایات مربوط به آن و موضوع‌های مهمی نظير اهمیت فراهم کردن زاد و توشه حلال، اهمیت خداحافظی و حلالیت‌طلبی، ضرورت انتخاب همراه شایسته و تشویق دیگران به خوبی‌ها و توصیه ائمه معصومین‌‌(ع) نسبت به آنها را از ديگر مباحثي خواند كه اين كتاب نگاه ويژه‌اي نسبت به آن دارد.

اين كارشناس ديني توجه به ویژگی‌های مدیر کاروان حج و ویژگی‌های همسفران را از ديگر مسايلي مهمي خواند كه زائران علاقه‌مند به آگاهي‌ از آنند و اظهار داشت: بيان شرايط توبه و استغفار در ابتدای سفر معنوی حج و داشتن اخلاص در این سفر معنوی، از نکات مهمی به شمار مي‌آيد كه خوانندگان اين نوشتار در كنار آشنايي با ضرورت وصیت قبل از سفر با آن آشنا مي‌شوند.

وي پرهیز از عجله و شتاب را از ديگر نكات مهمي خواند كه در اين سفر بايد به آن توجه داشت و گفت: اخلاق شایسته حاجیان و احترام به همسفران، مهرورزی، ترک ناسازگاری و خودداری از کم‌حوصلگی و نیز مدارا با همسفران، لقمان به مسافران، تأکید بر مشورت، بخشش و همراهی، چگونگی عبادت در حرمین شریفین و رهنمودهای ائمه اطهار‌‌(ع) درباره عبادت کردن و ضرورت توجه به اوقات نماز و همچنین آداب و شرایط نماز نیکو و ضرورت شرکت در نماز جماعت از ديگر نكات مهمي‌اند كه زائران بايد با آنها آشنا شوند و سوالات خود را از مدير و روحاني كاروان در اين باره بپرسند. اين كتاب توضيحات كاملي را در اين عرصه‌ها ارايه مي‌كند.

كارشناس مسايل حج در معرفي اين نوشتار يادآور شد: علاوه بر آدابي كه در حين مناسك حج بايد به آنها توجه داشت، ويژگي‌هاي رفتاري و داشتن اخلاق مناسب با همسفران و ساير مسوولان از مسايلي‌اند كه مي‌توانند در بهره بردن از فضايل اين سفر معنوي تاثير به‌سزايي داشته باشد. اين كتاب با بيان اين موضوعات به ويژه براي افرادي كه براي نخستين بار اين سفر را تجربه مي‌كنند، مي‌كوشد ظرايف اين سفر الهي را در كنار اهميت مناجات با معبود يادآور شود.

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي تصريح كرد: در انتهاي اين كتاب نيز ویژگی‌های حج کامل، الگو قراردادن ائمه طاهرین‌‌(ع) و آثار و برکات حج جاي دارد و روایاتی درباره هریک از مطالب آورده شده است تا حاجیان با عنایت به آنها حداکثر بهره را از این سفر معنوی داشته باشند.

نخستين چاپ كتاب «درسنامه آداب سفر حج» را موسسه فرهنگی هنری مشعر در شمارگان 5000 نسخه، قطع رقعی، 224 صفحه و بهاي 20000 ريال منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط