شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
جيره‌بندی كتاب، شما را كتاب‌خوان می‌‌كند

هر كاري دوست داريد بكنيد؛ اما شبي يك ربع هم كتاب بخوانيد. اين فقط حرف ما نيست، «ماني شهرير» مدير سايت «جيره‌ي كتاب» هم همين حرف را مي‌زند. او و دوستانش زحمت انتخاب و خريد كتاب را هم براي‌تان مي‌كشند و سر ماه يك كتاب را در خانه‌تان مي‌فرستند. اگر كسي هر ماه براي شما كتاب بفرستد باز هم كتاب نمي‌خوانيد؟

ايبنا نوجوان: «جيره‌ي كتاب» نخستين بسته‌هاي پستي كتاب را بهمن‌ماه 1383 به در خانه‌هاي مردم فرستاد و از آن زمان تا به حال 400 عضو دارد كه ماهي يك كتاب برايشان مي‌فرستد. 

مدير اين طرح شكل گرفتن ايده‌ي جيره‌بندي(!) كتاب را اين‌طور توضيح مي‌دهد: «من، چند دوست كتاب‌نخوان(!) داشتم كه هيچ‌جوري نمي‌تونستم آن‌ها را كتاب‌خوان كنم. يك‌بار از آن‌ها پرسيدم اگر كسي هر ماه براي شما كتاب بفرستد باز هم كتاب نمي‌خوانيد؟ دوستانم جواب دادند كه احتمالاً در اين‌صورت كتاب مي‌خوانند. اين جرقه‌اي بود براي طراحي سايت جيره‌ي كتاب.»
 
«ماني شهرير» تجربه‌ي ديگري هم در اين زمينه دارد: «در سال‌هاي 73-72 فعاليتي را براي ترويج كتاب‌خواني بين كودكان و نوجوانان انجام دادم. در آن فعاليت، كتاب‌ها را به صورت امانت براي بچه‌هايي كه عضو اين طرح بودند پست مي‌كردم و آن‌ها بعد از خواندن كتاب، آن را از طريق پست برايم پس مي‌فرستادند. اما رفتن به پست‌خانه هم براي خيلي‌ها سخت بود؛ به همين خاطر در «جيره‌ي كتاب» تصميم گرفتم كتاب‌ها را به اعضا بفروشم و ارتباط را يك‌طرفه كنم.» 

جيره‌ي كتاب هم‌اكنون 400 نفر عضو دارد كه 140 نفرشان با پاي‌ خودشان به سراغ جيره‌ي كتاب آمده‌اند و عضو آن شده‌اند و 260نفر ديگر هم بچه‌هاي مجتمع‌هاي بهزيستي هستند كه با كمك كتاب‌دوستان وارد اين طرح شده‌اند.
 
مدير جيره‌ي كتاب در اين‌باره بيش‌تر توضيح مي‌دهد: «از دي‌ماه سال 1388 تا به حال با كمك‌هاي مالي دوستان علاقه‌مند، براي 260 نفر از بچه‌هايي كه در مجتمع‌هاي بهزيستي استان تهران حضور دارند، به صورت مرتب كتاب ارسال مي‌كنيم.» 

كودكان و نوجوان مجتمع‌هاي بهزيستي شهرهاي دماوند، شهريار، شهرري، پاكدشت و ورامين عضو اين طرح شده‌اند. اگر اين روش ابتكاري براي ترويج مطالعه را مفيد مي‌دانيد و علاقه‌مند به كمك هستيد، شرايط پرداخت مالي را در سايت «جيره‌ي كتاب» بخوانيد. لازم هم نيست پول زيادي خرج كنيد، با 20 هزار تومان مي‌شود جيره‌ي كتاب يك نفر را در طول سال فراهم كرد. 

«ماني شهرير» معتقد است كسي كه لذت مطالعه را نچشد، نصف عمرش برباد رفته است. او مي‌گويد: «بيش‌تر پدر و مادرها يا حتي خود بچه‌ها فكر مي‌كنند مطالعه مانع درس‌خواندن بچه‌ها مي‌شود؛ اما من مطمئنم كه اين‌طور نيست، خواندن يك كتاب در ماه فقط يك ربع وقت‌تان را مي‌گيرد و جلوي درس‌خواندن‌تان را هم نمي‌گيرد، نمره‌اي را هم كم نمي‌كند. اگر لذت مطالعه را بچشيد، ان‌قدر به آن علاقه‌مند مي‌شويد كه حتي با چراغ قوه زير پتو هم كتاب مي‌خوانيد!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط