یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
كتابخانه ديجيتالي حج، پاسخگوي نياز مطالعاتي زائران

مسوول پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري در امور حج از تكميل مجموعه آثار «كتابخانه ديجيتالي ـ تخصصي حج» خبر داد و اظهار داشت: در اين كتابخانه مجموعه توليدات اين مركز از 20 سال گذشته تا تازه‌هاي نشر حوزه حج و زيارت به‌گونه‌اي گردآوري شده‌اند كه مي‌توانند پاسخگوي تمامي نيازهاي مطالعات زائران باشند.

حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: حوزه نمايندگي ولي فقيه در راستاي آموزش زائران بيت‌الله الحرام از دو سال قبل اقدام به راه‌اندازي كتابخانه تخصصي ـ ديجيتالي حج در فضاي مجازي و براي استفاده عموم علاقه‌مندان و زائران اين سفر معنوي كرد.

وي ادامه داد: با توجه به نياز مخاطبان، ضرورت‌هاي تسريع در اطلاع‌رساني و با نظر به جمعيت پراكنده علاقه‌مند به اين حوزه در ايران و جهان، نياز بود حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت از تكنولوژي‌هاي روز به ويژه در حوزه فضاي مجازي استفاده كند. از اين رو، تاكنون اطلاعات و متن كامل بيش از 2000 كتاب و مقاله در حوزه تخصصي حج و زيارت از طريق اين كتابخانه در اينترنت قرار گرفته است. 

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي ادامه داد: زائران و روحانيون كاروان‌هاي حج مي‌توانند در موضوعاتي مانند «مسايل اجتماعي حج»، «احكام و مناسك»، «اماكن و آثار اسلامي»، «خاطرات و سفرنامه‌ها»، «پاسخ به شبهات اعتقادي و نشريات تخصصي» از اطلاعات اين كتابخانه تخصصي استفاده كنند.

وي تصريح كرد: همچنين بعثه مقام معظم رهبري در سال «همت مضاعف، كار مضاعف» اقدام به توليد و انتشار هشت درسنامه آموزشي ويژه زائران حج تمتع كرده است كه تمامي روحانيون كاروان‌ها براي تدريس در جلسات آموزشي مي‌توانند از اطلاعات عنوان شده در اين درسنامه‌ها استفاده كنند.

مسوول پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري در امور حج، اظهار كرد: همچنين در اين درسنامه‌ها تلاش شده است محتواي مورد نياز زائران با موضوعات و سرفصل‌ها و منابع مشخص در جلسات آموزشي عنوان و تشريح شوند.

وي درباره هشت درسنامه‌اي كه تاكنون از سوي اين مركز منتشر شده‌اند، تصريح كرد: «درسنامه مناسك حج» اثري از حجت‌الاسلام محمدحسين فلاح‌زاده، «درسنامه آداب سفر حج» نوشته حجت‌الاسلام سيدعلي قاضي‌عسگر، نماينده ولي فقيه در امور حج، «درسنامه اسرار حج» تاليف محمدتقي فعالي، مجموعه دو جلدي «درسنامه آشنايي با تاريخ اسلام» تاليف سيدعلي ميرشفيعي، «درسنامه اتحكام مبتلابه حجاج» به قلم محمدحسين فلاح‌زاده، «درسنامه آشنايي با كشورهاي اسلامي» نوشته حجت‌السلام دكتر حسن روحاني و «درسنامه گزيده سيماي عقايد شيعه» اثر آيت‌الله جعفر سبحاني، از جمله آثار منتشر شده اين مجموعه‌اند.

حجت‌السلام بركت‌رضايي با اشاره به اين كه آثار ديگري از اين مجموعه مراحل نهايي چاپ را طي مي‌كنند و به زودي از طريق اين كتابخانه تخصصي و ارايه نسخه چاپي اثر در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرند، گفت: «درسنامه آشنايي با تاريخ و اماكن مقدس مكه و مدينه»، «درسنامه اخلاق معاشرت»، «درسنامه شناخت عربستان»، درسنامه محاوره عربي» از جمله آثاري‌اند كه در نوبت انتشارند و متن كامل آنها به همراه ساير محصولات حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري به نشانيwww.Hajj.ir قرار مي‌گيرد.

وي توضيح داد: اين پايگاه اطلاع‌رساني از دو سال گذشته فعاليت رسمي خود را آغاز كرد و اكنون اطلاعات، كتاب‌ها و مجموعه مقالات اين كتابخانه ديجيتالي تكميل شده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه مي‌توانند تمامي نيازهاي مطالعاتي زائران خانه خدا و عتبات عاليات را پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام بركت‌رضايي اظهار داشت: اين مركز تنها كتابخانه تخصصي آثار و كتاب‌هاي حوزه حج و زيارت است كه با تجميع آثار از دو دهه گذشته به ارايه خدمات مي‌پردازد و از تمامي مولفان و پژوهشگران كه آثاري در اين حوزه دارند براي اطلاع‌رساني و درج در اين كتابخانه ديجيتالي دعوت به عمل مي‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط