دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
نخستین مجموعه شعر حبیبی منتشر شد

مهدی حبیبی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «آن‌گاه، پس از باران» به تازگی توسط نشر آوای‌کلار راهی بازار نشر کرده است. وی شعرهای این مجموعه را حاصل تجربه در سبک و سیاق شاعران صاحب سبکی می‌داند که از آن‌ها متاثر بوده است.\

حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نخستین مجموعه شعرش توضیح داد: از حدود پنج سال پیش گردآوری و تصحیح شعرهای این مجموعه‌ را آغاز کردم. سعی کردم سروده‌هایم را زمانی به دست چاپ بسپارم که از نظر ریتم و سبک در شعرها تنوع ایجاد شده باشد.

وی افزود: پیش‌تر حجم شعرهایم کم بود و تنوع مضمونی لازم را نداشتند. بر همین اساس از چاپ آن‌ها خوداری کردم.

سروده‌های این مجموعه در دو بخش اشعار سپید و محاوره گردآوری شده‌اند. حبیبی توضیح داد: شعرهایی که در بخش «اشعار محاوره» آمده‌اند بیشتر جنبه ترانه‌ای دارند. البته لزوما زبان محاوره‌ای جزو عناصر اصلی قالب ترانه نیست اما این نوع زبان می‌تواند به این سبک شعری نیز راه یابد. رهی معیری، عارف قزوینی و بیژن ترقی ترانه‌هایی دارند که از زبان محاوره‌ای برخوردار نیستند.

وی در تشریح چگونگی و ویژگی‌های سروده‌های این مجموعه اظهار داشت: شاعرانی همچون مهدی اخوان‌ثالث، نیما یوشیج، سهراب سپهری و احمد شاملو و شاعران غربی همچون ویلیام بلیک و فدریکو گارسیا لورکا بر شعر من تاثیر بسزایی داشته‌اند و در سرودن شعرهایم از این شاعران تبعیت کرده‌ام.

این شاعر در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تبعیت از این شاعران زبان شعرهای او را تکراری و متاثر از زبان شعری شاعران دیگر معرفی ‌کند تشریح کرد: به بیان دیگر سعی کرده‌ام در قالب‌های شعری این شاعران حس و حال و حرف‌های خود را بیان کنم. هر شاعری باید آثار شاعران پیشکسوت و صاحب سبک را مطالعه و درک کند و در قالب‌های شعری آن‌ها خود را بیازماید و به کسب تجربه بپردازد. اما در آن قالب حرف خودش را داشته باشد.

وی با تاکید بر این که قالب، بیان، نحوه به‌کارگیری واژگان و اصطلاحات در شعر شاملو را بی‌نظیر می‌داند اظهار داشت: این در حالی‌‌ است که به بسیاری از اندیشه‌های ایدوئولوژیک این شاعر اعتقادی ندارم. اما بنابر دلایلی که برشمردم تجربه در سبک شعری او را برخود ضروری می‌دانم.

حبیبی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته فلسفه و کارشناسی ارشد رشته هنر است. وی یکی از ویژگی‌های این دفتر شعر را جهت‌گیری فلسفی آن خواند و گفت: در این مجموعه عبارات شاعرانه فلسفی به‌کار رفته است و سعی کردم در قالب شعر سپید گاهی مطالب و مسائل ایدوئولوژیک و فلسفی را بیان کنم و سپس به بعد اجتماعی و بعد درون‌گرایانه اشعار بپردازم.

وی با تاکید بر لزوم بازنویسی و بازنگری شعرها توسط خود شاعر از انتشار دومین مجموعه شعرش خبر داد و تشریح کرد: دومین مجموعه شعرم با عنوان «بر بال باده» را در دست بازنگری و ویرایش دارم. شعرهای این مجموعه که احتمالا تا یک سال دیگر راهی بازار نشر می‌شود در قالب‌های غزل، سپید و شعر محاوره‌‌ای هستند.

این شاعر در پایان یادآور شد: شاعران در کنار ویرایش و اصلاح سروده‌هایشان باید دائما با مطالعه اطلاعات عمومی خود را نسبت به ادبیات افزایش دهند. علاوه بر آن شناخت کافی نسبت به ادبیات سایر کشورها داشته باشند و پس از آن اقدام به چاپ مجموعه شعر کنند.

نخستین مجموعه شعر مهدی حبیبی(م.تنها) با عنوان «آن‌گاه، پس از باران» در شمارگان 2100 نسخه و قیمت 7500 تومان به تازگی توسط نشر آوای‌کلار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط