پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸
دومین شعر بلند خزایی کتاب شد

«آدم‌ها با مترسک‌هایشان زندگی می کنند» عنوان شعر بلندی سروده مصطفی خزایی به تازگی در قالب یک کتاب توسط انتشارات آوای کلار منتشر شده است._

خزایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این دفتر توضیح داد: «آدم‌ها با مترسک‌هایشان زندگی می کنند» چهارمین مجموعه شعر من و یک منظومه روایی است که فضاهای مختلف را تحت تاثیر یک موضوع نشان می‌دهد. این منظومه طی زمستان 87 تا زمستان 88 سروده شده است.

وی با تاکید بر پرداختن به دردهای اجتماعی در این منظومه ادامه داد: اجتماع و تنهایی انسان در نظام مدرنیته موضوعاتی هستند که در این روایت پرداخته شده‌اند. سعی داشته‌ام با کلمات و ترکیبات ساده فضاهای پیچیده زندگی روزمره انسان را در این شعر به تصویر بکشم. البته فضاهای این مجموعه کاملا ذهنی است.

این شاعر به شعر بلند دیگری با عنوان «منظومه شهر من» که سال گذشته توسط همین انتشارات به چاپ رسیده است اشاره و تصریح کرد: در ابتدا فکر می‌کردم شاید مخاطب با این نوع شعر ارتباط برقرار نکند. اما این منظومه طی یک سال به چاپ سوم رسید. البته «آدم‌ها با مترسک‌هایشان زندگی می کنند» نیز طی چند ماهی که از انتشار آن می‌گذرد با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است و تا سه ماه دیگر به چاپ دوم می‌رسد.

وی درباره تفاوت‌های میان این دو منظومه اظهار داشت: این دو منظومه از نظر دغدغه‌های من به عنوان شاعر آن‌ها، تصاویر و دایره کلمات و واژگان شعری متفاوت هستند. در منظومه قبلی دغدغه‌های من به عنوان شاعر بیشتر شخصی بود. اما در این منظومه دغدغه‌ام بیشتر اجتماع است.

خزایی یادآور شد: در «منظومه شهر من» تصاویر شعری ترکیبی از ذهنیت و عینیت بود اما در «آدم‌ها با مترسک‌هایشان زندگی می کنند» تصاویر کاملا ذهنی هستند. بر همین اساس و برای درک بهتر شعر توسط مخاطب از تصویرسازی در میان بخش‌های این شعر استفاده شد.

وی در پایان از مجموعه شعر دیگری که آماده انتشار دارد خبر داد و گفت: «حلزون‌ها وطن را نمی‌فهمند» عنوان مجموعه‌ای از شعرهای کوتاه من است که در قالب سپید و طی سال گذشته سروده شده‌اند. هنوز ناشری برای چاپ این دفتر شعر در نظر نگرفته‌ام. اما این دفتر آماده انتشار است و به زودی آن‌را برای چاپ به یک انتشارات می‌سپارم. 

مصطفی خزایی متولد 1354، کارشناس ارشد گرافیک، مدرس و مدیر گروه دانشگاه شریعتی و مدرس دانشگاه علمی کاربردی است. علاوه بر شعر در زمینه نقاشی، گرافیک و خوشنویسی نیز فعال است و در  جشنواره‌های مختلف هنرهای تجسمی مقام‌هایی را کسب کرده است.

«و شايد خواب» (نشر چشمه/1383)، «درخت‌ها در باد قدم می‌زنند»(آوای کلار/1386) و «منظومه شهر من»(شعر بلند/ آوای کلار/1387) عنوان مجموعه‌هایی هستند که پیش‌تر از این شاعر منتشر شده‌اند. 

«آدم‌ها با مترسک‌هایشان زندگی می کنند» سروده مصطفی خزایی و تصویر سازی فاطمه صفری در شمارگان 1200 نسخه و قیمت 1200 تومان به تازگی توسط نشر آوای کلار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط