یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
شعرهای جدید باباچاهی منتشر می‌شود

علی باباچاهی، شاعر و منتقد دو مجموعه شعر جدید با عنوان‌های «هوش و حواس گل شب‌بو برای من کافی است» و «این هم یک شوخی بود» را به ترتیب توسط انتشارات ثالث و ویستار در دست انتشار دارد. همچنین محمد لوطیج کتابی با عنوان «علی باباچاهی در وضعیت دیگر» را درباره زندگی و شعر این شاعر در دست انتشار دارد.

باباچاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعرهای در دست انتشارش توضیح داد: مجموعه شعر «هوش و حواس گل شب‌بو برای من کافی است» سروده‌‌های من از نیمه سال 1386 تا نیمه سال 1388 را شامل می‌شود و دربرگیرنده 70 قطعه شعر و 90 قطعه «شعرک»(شعرهای بسیار کوتاه) است.

وی افزود: دو مقاله با عنوان‌های «شعر افشانی» و «شعر مولف صلح مولف» نیز در انتهای این مجموعه شعر گنجانده شده است.

این شاعر درباره ویژگی‌های این مجموعه اظهار داشت: طبق روال مجموعه‌های پیشینم، ریتم و وزن شعرهای این مجموعه در عنوان «اوزان مرکب یا پیوندی» قرار می‌گیرد. این سروده‌ها نه در قالب سپید و نه نیمایی هستند و از تمام امکانات موسیقایی زبان از افاعیل وزنی گرفته تا وزن و ریتم جمله بهره گرفته‌ام.

وی ادامه داد: از نظر فضا و زمان شعرها زمان خطی را رعایت نمی‌کنند. زمان بیشتر در این سروده‌ها زمان روان‌شناسانه است تا زمان تقویمی. شاید یک پدیده یا فاکتور شعری در یک زمان و در چند جا حضور داشته باشد که این موضوع مبتنی بر اصل عدم قطعیت است.

باباچاهی درباره موضوع شعرهای مجموعه «هوش و حواس گل‌شبو برای من کافی است» گفت: هیچ موضوعی در جهان تازه نیست. اما می‌شود از پدیده‌های آشنا، آشنایی‌زدایی کرد و صورت اصلی و نه صورتک اشیاء را به خواننده نشان داد.

«این هم یک شوخی بود» عنوان مجموعه دیگر باباچاهی است که به صورت دو زبانه(انگلیسی- فارسی) توسط نشر ویستار در دست چاپ است.

باباچاهی درباره این مجموعه گفت: مترجم سروده‌‌های این مجموعه به زبان انگلیسی سعید سعیدپور(به اهتمام مادی ایوب صادقانی) است و گزینه‌ای از شعرهای سال‌های 1370 به بعد من‌را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: حجم بیشتر سروده‌های این دفتر از مجموعه‌های «پیکاسو در آب‌های خلیج فارس» و «فقط از پریان دریایی زخم زبان نمی‌خورد» به همراه چند شعر منتشر نشده دیگر است.

از این شاعر همچنین چاپ دوم کتاب سه جلدی «گزاره‌های منفرد» توسط نشر دیبایه در دست انتشار است و به زودی راهی بازار نشر می‌شود. این کتاب در 1500 صفحه به نقد و بررسی و تحلیل تحولات و جریانات شعر پس از انقلاب اختصاص دارد. جلد نخست این کتاب در سال 1380 منتشر شده است.

این منتقد درباره اثر تازه منتشر شده‌ای درباره آثارش با عنوان «درنگ»(کتاب- مجله) توضیح داد: این اثر توسط مرکز نشر تحقیقات نظری اصفهان و زیر نظر محمد لوطیج و به همت حمیدرضا ششجوانی منتشر شده است. این «کتاب- مجله» یک نکوداشت است و آثاری از محمد محمدعلی، محمدعلی سپانلو، سیمین بهبهانی، مفتون امینی و عبدالعلی دستغیب و دیگر شاعران و منتقدان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این اثر با یک سال‌شمار دقیق زندگی‌ من با عنوان «زندگی به سبک علی باباچاهی» همراه شده و چند شعر از مجموعه «این هم یک شوخی بود» با ترجمه سعیدپور به زبان انگلیسی در آن گنجانده شده است. 

این شاعر در پایان از کتاب دیگری با عنوان «علی باباچاهی در وضعیت دیگر» نوشته لوطیج خبر داد و اظهار داشت: این کتاب توسط نشر ثالث در دست انتشار است و همان‌گونه که عنوان کتاب نشان می‌دهد شعر و زندگی من در این کتاب بررسی شده است.

علی باباچاهی متولد 20 آبان 1321 در بوشهر است.تاکنون 35 کتاب از این شاعر منتشر شده که 15 عنوان آن شامل مجموعه شعرهایش می‌شود. او همچنین در حوزه نقد، تحلیل، پژوهش و ترجمه نیز آثاری دارد.

از جمله مجموعه شعرهای باباچاهی می‌توان به دفترهای «در بی‌تکیه‌گاهی»، «جان و روشنایی‌های غمناک»، «از نسل آفتاب»، «آوای دریامردان»، «گزینه اشعار»، «منزل‌های دریا بی‌نشان است»، «نم‌نم بارانم»، «عقل عذابم می‌دهد»، «قیافه‌ام که خیلی مشکوک است»، «رفته‌ بودم به صید نهنگ» و «پیکاسو در آب‌های خلیج فارس» اشاره کرد.

در زمینه نقد، بررسی و تحقیق نیز آثار او شامل مجموعه‌های چون «شروه‌سرایی در جنوب ایران»، «گزاره‌های منفرد سه جلدی»، «سه دهه شاعران حرفه‌ای»، «این بانگ دلاویز»، «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران»، «عاشقانه‌ترین‌ها» و «شعر امروز، زن امروز» می‌شوند.

این شاعر همچنین دو مجموعه شعر کودک با عنوان‌های «چه کسی در فقر را باز کرد» و «سوغات بهار» منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها