شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵
کتاب‌هایی که از «زن و خانواده» می‌گویند

پژوهشگر حوزه کتابشناسی از انتشار اثرش با نام «کتاب شناسی توصیفی زن و خانواده» خبر داد و اظهار داشت: این کتاب با توجه به نقش‌های گوناگون زنان در حوزه‌های مختلف خانوادگی و صحنه‌های اجتماعی، ارزش و هویت دینی و اسلامی زنان را با استناد به کتاب‌های منتشر شده این حوزه در دوره معاصر بیش از پیش آشکار می‌سازد.\

سلمان حبیبی در گفت‌وگو با خبرگزای کتاب ایران(ایبنا)، درباره این کتاب و انگیزه‌های تدوین آن عنوان داشت: در نظام تربیتی اسلام، زن و خانواده از عناصر ارزشمند به‌شمار می‌آیند. زن به عنوان مدیر خانواده از ارکان اثرگذار جامعه دینی است و همزمان در نقش‌های مادری، همسری، خانه‌داری و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی نقش آفرینی می‌کند. 

وی با بيان اين كه «بانوان مسلمان ایرانی با پی‌بردن به ارزش و هویت دینی زن بر دو اندیشه افراطی و تفریطی واپس‌گرایی و فمینیسم افسار گسیخته خط بطلان می‌کشند و هویت اسلامی خویش را پاس می‌دارند» عنوان داشت: با توجه به تالیفات این حوزه و دیدگاه‌های اسلام، زنان مومن و با همت می‌توانند پابه پای مردان، قله‌های معنویت و تهذیب نفس و تکامل روحی را فتح کنند، اخلاق و فضیلت‌های انسانی را نهادینه سازند و ارزشمند و اثرگذار باشند. خدای متعال زن را هم‌دوش همسر و مادر را تکیه‌گاه فرزند قرار داده است تا فرشته انس، الفت و آرامش و معطر کننده فضای زندگی انسانی، خاستگاه دل گرمی و عاطفه و زیبایی خاطر شود. 

نویسنده و کتابشناس حوزه علوم انسانی افزود: از سوی دیگر، خانواده نیز به عنوان کوچک‌ترین و مهمترین نهاد اجتماعی در رشد و شکوفایی افراد جامعه نقش به‌سزایی دارد و خانواده متعادل و مطلوب، کانون آرامش و آسایش افراد، بستری مناسب برای برقراری روابط سالم اعضا، نخستین مرکز آشنایی افراد از حقوق متقابل یکدیگر و نیز اساسی‌ترین مکان آموزش و پرورش افراد جامعه است. با این همه، این کانون گرم، پیوسته در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد که هر یک از آنها می‌توانند آن را از درون متلاشی سازند. 

حبیبی درباره اهمیت مطالعه درباره نقش بانوان و تاثیر آنها در عرصه‌های گوناگون اجتماع گفت: به دست آوردن آگاهی و دانش‌افزایی درباره موضوعات و مسایل نهاد اجتماعی خانواده، وظیفه همگان است. یکی از بهترین راه‌های آشنایی با مسایل مربوط به خانواده و زنان، مطالعه کتاب‌ها و پژوهش‌هایی است که در این زمینه وجود دارند. کتابشناسی زن و خانواده این فرصت را فراهم می‌کند تا از طریق معرفی آثار منتشر شده، با مسایل گوناگون زنان و خانواده بیشتر آشنا شویم. 

وی افزود: همچنین این اثر زمینه‌ای برای پژوهشگران عرصه خانواده و زن ایجاد می‌کند تا با مراجعه موضوعی به کتاب‌شناسی حاضر، با محتوای پژوهش‌های صورت گرفته آشنا شوند و در کمترین زمان بتوانند نیازهای پژوهش خود را بر طرف کنند. همچنين پژوهشگر با بررسی این کتاب شناسی می‌تواند از کمبودها و کاستی‌های آثار منتشر شده آگاهی یابد و درصدد جبران و خلأهای پژوهشی برآید. 

پژوهشگر حوزه کتابشناسی درباره محتوای این نوشتار توضیح داد: کتابشناسی زن و خانواده از دو دفتر مستقل و مجزا تشکیل شده است. دفتر نخست به کتابشناسی توصیفی زن اختصاص دارد و در بردارنده چهار بخش است. در بخش نخست، به آثاري درباره زن از ديدگاه اسلام پرداخته می‌شود و در بخش دوم، حقوق زن و در بخش سوم، نقش و جايگاه زنان در اجتماع و تمدن اسلامي بررسی می‌شوند. بخش چهارم نيز به زن و حجاب اختصاص دارد. 

وی تصریح کرد: دفتر دوم، کتابشناسی توصیفی خانواده را دربردارد. این دفتر از شش بخش تشكيل شده است. در بخش نخست، به آثاري درباره خانواده از ديدگاه اسلام توجه می‌شود. در بخش دوم حقوق خانواده و در بخش سوم، روابط خانواده معرفي خواهند شد. بخش چهارم به جامعه‌شناسي خانواده، بخش پنجم به آسيب‌شناسي خانواده و آخرین بخش، به خانواده و ازدواج اختصاص دارند. در دفتر نخست 112 اثر و در دفتر دوم 76 اثر معرفي شده‌اند. 

نگارنده این مجموعه با بیان این که قلمروي تحقيق كتابشناسي حاضر، زبان فارسي است و اين اثر بر كتاب‌هاي منتشر شده و قابل دسترس در ايران تمرکز داد، گفت: تمامي كتاب‌هايي كه در كتابشناسي حاضر توصيف شده‌اند، در كتابخانه‌هاي مهم و معتبر كشور قابل دستیابی‌اند. 

حبیبی با تاکید بر این که اين كتابشناسي شامل همه منابع مكتوب پيرامون خانواده نيست، ادامه داد: بي‌ترديد منابع يادشده نيز از ميان ده‌ها كتاب، براي معرفي انتخاب شده‌اند و به طور طبيعي، كتاب‌هاي ارزشمند و قابل توجه ديگري نيز وجود دارند. از آنجا كه هدف گردآوري مجموعه حاضر، معرفي تمامي منابع موجود نبوده، لذا جاي خرده‌گيري نخواهد بود. همچنين توصيف افزون‌‌تر برخي كتاب‌ها به معناي اهميت بيشتر آن كتاب‌ها نيست. در پايان كتاب نیر برای دسترسي آسان به پديدآورندگان آثار، نمايه اشخاص و نيز تسهيل در شناسايي موضوعات، نمايه جامع موضوعي فراهم آمده است تا محققان و پژوهشگران در سريع‌ترين زمان ممكن بتوانند از جزئي‌ترين موضوع درباره «زن وخانواده» مطلع شوند. 

سلمان حبیبی سال 1345 در شهرستان بابل متولد شد و از سال 1361 در حوزه علمیه قم به تحصیل و تحقیق اشتغال يافت. تاکنون از وی بیش از 70 اثر کتاب‌شناسی و مأخذشناسی در موضوعات مختلف از جمله کتابشناسی مقام معظم رهبری به چاپ رسیده است.

نخستین چاپ «کتابشناسی توصیفی زن و خانواده» از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای قم، انتشارات دفتر عقل، در آخرین روزهای سال ۸۸ در  378 صفحه رقعی به چاپ رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها