جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
کتابي براي حذف هاله حاکم بر رابطه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه

نویسنده کتاب «حقوق بشر و حقوق بشردوستانه» با اشاره به این که این نوشتار پایان‌نامه دکترای وی بوده است، عنوان کرد: تاکنون رابطه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در هاله‌ای از ابهام بود که با تالیف این کتاب نسبت میان این دو شاخه حقوق بین‌الملل مشخص شد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، ناصر قربان‌نیا، برگزیده جشنواره فارابی برای تالیف کتاب «حقوق بشر و حقوق بشردوستانه» از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان این که عنوان پایان‌نامه دکترای وی «نسبت حقوق بشر و بشردوستانه» بوده که در دانشگاه تهران تدوین شده است، یادآور شد: انتشار این پایانه‌نامه میزان علاقه مخاطبان را به این بخش از حقوق بین‌الملل مشخص کرد.

وی با بیان این که «برخی از قسمت‌های این نوشتار به ویژه در بخش‌های فنی و تخصصی‌تر در تالیف آن به صورت کتاب حذف شد» یادآور شد: با توجه به این که ادبیات حقوقی در ایران در حوزه حقوق بشر گسترده شده است، اما تاکنون نسبت میان دو شاخه حقوق بشر و بشردوستانه مشخص نبود، در حالی که این دو شاخه حقوق بین‌الملل مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

قربان‌نیا با اشاره به این که در اثبات رابطه تکمیلی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه مبحث مختلفی را مطرح کرده، اظهار داشت: برخلاف بحث‌های سنتی موجود در کتاب‌های ایرانی و خارجی که به صورت کلاسیک تالیف شده و با تحولات حقوق بشر سازگاری ندارد، مباحث نو ظهوری درباره این دو شاخه در کتاب مطرح کرده است.

برگزیده جشنواره فارابی تشریح کرد: به‌طور مثال، در این نمونه کتاب‌ها مطرح شده که حقوق بشر تنها در زمان صلح و حقوق بشردوستانه در زمان جنگ مطرح می‌شوند، در حالی که این‌طور نیست و این مسایل تنها به تعهدات دولت‌ها معطوف می‌شوند. حقوق بشر و حقوق بشردوستانه هر دو می‌توانند در زمان جنگ و صلح لازم‌الاجرا باشند.

وی با تاکید بر این که برای نمایش دادن نسبت میان دو شاخه حقوق بین‌الملل از بحث مبانی استفاده کرده، توضیح داد: مباحثی نظیر تفاوت این دو شاخه در مبنا، وحدت ماهیت حقوق بشر و بشردوستانه، چارچوب هنجاری دو نظام حقوقی و نقطه طلاقی این دو در این نوشتار بحث شده است.

قربان‌نیا بخش سوم این کتاب را در راستای آشکارسازی ضمانت اجرای حقوق بشر و بشردوستانه دانست و یادآور شد: همان مبانی توجیه‌کننده حقوق بشر که شامل مبانی کرامت انسانی است، حقوق بشردوستانه را نیز توجیه می کند. همچنین در مباحث ضمانت اجرا نیز در میان این دو حوزه افتراقاتی وجود دارد که دیدگاه‌های آنها را مطرح کرده و اختلافاتشان را واکاوی می‌کند.

وی تشریح مباحث و مسایل داخلی در کشور و جزئیات جهانی را خارج از محدوده مباحث این اثر دانست و اظهار داشت: تنها در مسایلی نظیر احقاق حقوق بشر در فلسطین و ادعای اسرايیل درباره رعایت حقوق بشر در این محدوده و انسان‌هایی که مشمول حمایت‌های حقوق بشر و بشردوستانه‌اند، این مباحث مطرح شده‌اند.

وی میزان اثرگذاری این کتاب بر مخاطبان را به ارزیابی خوانندگان کتاب واگذار کرد و گفت: تلاشی شده است تا ادبیات حوزه حقوق بشر و بشردوستانه گسترش پیدا کند و در این راستا، از آموزه‌های دین و دفاع عقلانی نیز استفاده شد.

قربان‌نیا این نوشتار را حاوی مطالب متعدد و متنوعی در حوزه علاقه افراد دانست و یادآور شد: مباحث فلسفی، عرفانی و حقوقی در این نوشتار ترکیب شده و هر کس به تناسب علاقه می‌تواند از مباحث تخصصی و عمومی آن برحسب تحصیلات تخصصی، اجتماعی و عرفانی خودشان استفاده کند. این کتاب محدود به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌شود، بلکه افرادی نیز که سوالاتی در زمینه حقوق بشر و بشردوستانه دارند نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر این که دانشجویان رشته‌های حقوق، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی بیشترین استفاده را می‌توانند از آن ببرند، اظهار داشت: 250 منبع متنوع فارسی، عربی و انگلیسی در تالیف این کتاب استفاده شده که بیشتر آنها لاتین‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط