شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
علی‌محمدی: شعر اتفاقی در ذهن شاعر است نه در زبان

سینا علی‌محمدی در چهارمین جشنواره شعر فجر به عنوان برگزیده نخست بخش شعر نو شناخته شد. این شاعر زبان ساده، ایجاد موسیقی نامحسوس و بهره‌گیری از موضوعات روز را ویژگی شعرهایی می‌داند که در جشنواره شرکت داده است.

علی‌محمدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره سروده‌هایش گفت: سروده‌هایی که در چهارمین دوره جشنواره شعر فجر شرکت دادم بخشی از شعرهای دومین مجموعه‌ای بود که آماده چاپ است. این مجموعه «جهانی‌ترین تیتر دنیا» نام دارد و سروده‌های من طی سال 87 تا 88 را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: شعرهای این مجموعه شامل سه بخش آیینی(مهدوی)، عاطفی و اجتماعی است که حدود 20 قطعه از این شعرها را به دبیرخانه جشنواره شعر فجر ارسال کردم.

علی‌محمدی در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین تفاوت دومین مجموعه شعرش با «پاره خط» که نخستین مجموعه او بوده در چیست اظهار داشت: در این مجموعه رویکرد من نسبت به زبان تغییر گسترده‌ای پیدا کرده بود. زبان در این شعرها سادگی ویژه‌ای داشت و به نوعی زبان معیار بود. البته این امر به معنای برخورد منفعل با زبان نیست. بلکه سعی کردم بازی‌های زبانی در این شعرها کمتر رخ دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که معتقد است شعر اتفاقی در ذهن و جهان شاعر است نه در زبان توضیح داد: در این سروده‌ها سعی کردم پیوندی میان شعر و موسیقی ایجاد کنم. به بیان دیگر به گونه‌ای متفاوت می‌توان وزن عروضی را در این شعرها جست‌و‌جو کرد. این امر ناشی از حساسیتی است که من نسبت به موسیقی شعر دارم.

این شاعر ادامه داد: سعی کردم چینش واژگان شعری‌ام به طور ناخود‌آگاه از یک موسیقی درونی نیز برخوردار باشند. اما این امر کاملا نامحسوس است.

وی دیگر ویژگی این شعرها را بهره‌گیری از موضوعات روز خواند و تشریح کرد: سعی کرده‌ام در این شعرها از منابع کهن استفاده کنم و به نوعی پیوند با فرامتن‌ها در این سروده‌ها دیده می‌شود. در سروده‌های آیینی اشاره به آیات قرآن و در شعرهای اجتماعی استناد به اتفاقات تاریخی معاصر به چشم می‌آید.

علی‌محمدی درباره جشنواره شعر فجر توضیح داد: با وجود برگزیده بودن در این جشنواره اما انتقاداتی نسبت به آن دارم. شاید در منزل چهارم جشنواره با رقابتی برگزار شدن، توانست تا حدودی به جایگاهی که باید داشته باشد، دست یابد. اما هنوز مسیری طولانی پیش روی دارد.

وی با تاکید بر این امر که جشنواره باید به یک اتفاق ادبی وسیع در منطقه بدل گردد، تشریح کرد: باید سعی کنیم به همایش وسیعی در زمینه شعر و در سطح خاورمیانه دست یابیم و علاوه بر رقابتی برگزار شدن آن شاهد یک شعرخوانی گسترده باشیم.

این شاعر ادامه داد: شعر حق عظیمی بر گردن بسیاری از هنرهای دیگر دارد. توجه به هنر موسیقی و دیگر هنرها باید در جشنواره لحاظ شود.

وی در پایان یادآور شد: اگر تلفیقی از شعر و موسیقی را در جشنواره شعر فجر داشته باشیم و از پتانسیل‌های تمامی گروه‌ها و هنرها در جشنواره استفاده کنیم، شاهد پیشرفت روزافزون جشنواره خواهیم بود و شاید روزی بتوانیم همانند جشنواره فیلم و تئاتر فجر برای شعر نیز بلیط شرکت در جشنواره را به مخاطبان عرضه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط